Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Håper noen kloke hoder her kan svare meg. 

For litt siden kjøpte vi tomt, tomten har tinglyst veirett over en annen eiendom. 

Veiretten er tinglyst at den skal gå over hovedbruket til naboen, men vi sa oss villig til å legge veien en annen plass. Dette blir dyrere for oss, men vi gjorde det for å ha god stemning og dialog med naboen. (Det er kun en grunneier som eier alt rundt vår tomt). 

Nå når vi sender inn tegninger av vei og tomt som vi må ha deres underskrift på før vi kan sende papirer til kommunen. (Skjøtet for tomten er såpass gammelt at den ikke er oppmålt, og vi derfor trenger deres underskrift på at tomten ser slik ut og her skal veien gå). 

Når vi da kommer med alle papirer og vil ha underskrift blir det plutselig en helt annen stemning. De mener nå at vi ikke kan legge veien slik, men at den MÅ gå til nærmeste hjørne av tomten. Dersom veien må gå dit får vi ikke riktig plassering på huset ift garasjen. 

Det er også kun snakk om at veien flyttes 3 meter for å treffe dit vi ønsker, altså ikke noe kjempe greier, det vil heller ikke ha noen som helst innvirknig på naboen sin utmark. 

Hvilke rettigheter har vi egentlig her? 

Vi ønsker ikke en kjempe diskusjon men føler litt for å si at da legger vi heller veien der hvor den opprinnlig er tinglyst over hovedbruket. 

Anonymkode: 3bf57...d62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da legger dere veien der den opprinnelig er tinglyst over hovedbruket. 

• Liker 11
Gjest Blondie65
Skrevet
1 time siden, Atea skrev:

Da legger dere veien der den opprinnelig er tinglyst over hovedbruket. 

Enig.

I grunnen hadde jeg gjort dette i første runde jeg. Det er da tinglyst? Hvor var de når disse planene ble laget?

Skrevet (endret)

Enig med dem over legg veien over hovedbruket.

Endret av ShiningStar
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samme problem på min eiendom. Et eiendom som ligger i ene enden av tunet mitt og hvor veien til eiendommen må gjennom tunet mitt. Hvorfor kan dere ikke forholde dere til veien slik det er tinglyst? Hva det har å si for andres eiendom vet vel dere fint lite om, selv om dere tenker at tre meter ikke har så mye å si. 

Anonymkode: 11440...bb0

AnonymBruker
Skrevet

Da sier du til naboen at han får velge om veien skal gå der den er tinglyst eller der dere nå foreslår. 

Anonymkode: 04e4e...f93

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, ShiningStar skrev:

Enig med dem over legg veien over hovedbruket.

Opprinnelig var du vel uenig, men men. Da blir vel veien lagt slik det opprinnelig var planlagt. 

Anonymkode: 11440...bb0

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper noen kloke hoder her kan svare meg. 

For litt siden kjøpte vi tomt, tomten har tinglyst veirett over en annen eiendom. 

Veiretten er tinglyst at den skal gå over hovedbruket til naboen, men vi sa oss villig til å legge veien en annen plass. Dette blir dyrere for oss, men vi gjorde det for å ha god stemning og dialog med naboen. (Det er kun en grunneier som eier alt rundt vår tomt). 

Nå når vi sender inn tegninger av vei og tomt som vi må ha deres underskrift på før vi kan sende papirer til kommunen. (Skjøtet for tomten er såpass gammelt at den ikke er oppmålt, og vi derfor trenger deres underskrift på at tomten ser slik ut og her skal veien gå). 

Når vi da kommer med alle papirer og vil ha underskrift blir det plutselig en helt annen stemning. De mener nå at vi ikke kan legge veien slik, men at den MÅ gå til nærmeste hjørne av tomten. Dersom veien må gå dit får vi ikke riktig plassering på huset ift garasjen. 

Det er også kun snakk om at veien flyttes 3 meter for å treffe dit vi ønsker, altså ikke noe kjempe greier, det vil heller ikke ha noen som helst innvirknig på naboen sin utmark. 

Hvilke rettigheter har vi egentlig her? 

Vi ønsker ikke en kjempe diskusjon men føler litt for å si at da legger vi heller veien der hvor den opprinnlig er tinglyst over hovedbruket. 

Anonymkode: 3bf57...d62

Da legger du veien der veien alltid har vært. Informer kommunen om hvordan diskusjonen med naboen har vært fra dag en. Ingen liker å få offentliggjort at de er usakelig og vanskelig. 

Hjelper heller ikke det, så får du true med advokat, i første runde, i neste runde får de et brev fra en advlokat. Slike mennesker nytter det ikke diskutere med. Det er som å skyte på flyttbarere blinker.  

Anonymkode: f0f81...486

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...