Gå til innhold

Inspirert av fritidsaktivitets tråden - uengasjerte foreldre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lar meg hele tiden overraske over foreldre som ikke ønsker å bidra når barnet går på en aktivitet som krever dette. 

Helt ok å velge noe annet om en ikke ønsker eller klarer det. 

Men på aktiviteter hvor en trenger hjelp av foreldre for at ting skal gå rundt så synes jeg det er respektløst å melde barna på. 

Jeg sikter ikke til de som er alene, syke, har ubekvem arbeidstid osv.

Etter å ha vært i idrettslaget i x antall år så er det en haug med late foreldre. Det er så utakknemlig å holde på slik. Det er ikke uten grunn vi trenger foreldre til å stille opp.

Og latterlige unnskyldninger som: derte er tredje barnet vårt, vi har stilt opp i flere år for klubben. Nå kan de nye ta over for vi har gjort vårt... 

Herregud! Folk slutter ikke å overraske med å rett og slett være egoistiske.  

Anonymkode: 42e07...0fb

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er gjerne de samme som melder seg som leder år etter år, de samme som tar på seg verv år etter år og jeg kan jo forstå at etter hvert så ønsker man at noen andre gjerne tar over. :) 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Lurer litt på hvorfor så mange foreldre ikke ønsker å stille opp? Kanskje man burde arrangere det annerledes ? Når 99 % av foreldrene syntes det er drit kjedelig så er det nok en grunn til det.  Må man ha dugnad ? Må man ha kake lotteri? Kan man tenke nytt ?

Anonymkode: 89c4c...ce8

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer litt på hvorfor så mange foreldre ikke ønsker å stille opp? Kanskje man burde arrangere det annerledes ? Når 99 % av foreldrene syntes det er drit kjedelig så er det nok en grunn til det.  Må man ha dugnad ? Må man ha kake lotteri? Kan man tenke nytt ?

Hvordan mener dere en cup skal foregå uten foreldre,?

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Men så er det faktisk slik at mitt barn aldri kunne begynne på korps. Jobber turnus og er alene. Har ikke sjanse i havet å bli med på flere loddsalg pr år, loppemarked,  være fanebærer mm. Så synes faktisk det blir feil å ha en fritidsaktivitet som krever foreldrene skal inn med egeninsats, og i såfall når det ikke er mulig å betale seg ut. Her ble kampsort og kulturskolen reddningen. Men kjipt for barnet å ikke få være med i korps fordi mor ikke har tid og heller mulighet for å stille opp på det planet. 

Anonymkode: add81...60c

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Uten engasjerte foreldre forsvinner aktivitetstilbudene. Det er synd om barna går glipp av en stor og god hobby fordi foreldre tror det er så enorme mengder med dugnad og loddsalg. Jeg har hatt barn i korps, svømming og håndball og det har vert mest å gjøre i korps men mye loddsalg i de to andre aktivitetene. I korpset har vi en sosial side, vi foreldre blir litt kjent på dugnadene og det er ett stort pluss den dagen ungene begynner å ferdes ute på kveldene. På svømming snakket ingen sammen, loddsalg er gjerne en ensom aktivitet. På korps har jeg sagt meg villig til å være i en komité og gitt beskjed om at det er det jeg klarer pga sykdom og jobb. Det har blitt greitt akseptert og da har jeg Max to timer på høst og vår hvor jeg må stille. 

Anonymkode: 9268a...309

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går nok helt sikkert fint å tenke nytt, men da er det en fordel med noen nye hoder som kan tenke nytt også..  Ikke bare klage eller ikke gjøre noe. Etter 10 år som trener for barna  gjør jeg det ikke fordi jeg synes det er veldig kjekt, men fordi ingen andre stiller. Når en da i tillegg ender opp med å gjøre mer dugnad enn  de som ikke gidder er det frustrerende. Ikke en blomst, en takk.. 

Fordelen er at jeg blir kjent med vennene til barna våre..

Anonymkode: e85a0...4ef

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går nok helt sikkert fint å tenke nytt, men da er det en fordel med noen nye hoder som kan tenke nytt også..  Ikke bare klage eller ikke gjøre noe. Etter 10 år som trener for barna  gjør jeg det ikke fordi jeg synes det er veldig kjekt, men fordi ingen andre stiller. Når en da i tillegg ender opp med å gjøre mer dugnad enn  de som ikke gidder er det frustrerende. Ikke en blomst, en takk.. 

Fordelen er at jeg blir kjent med vennene til barna våre..

Anonymkode: e85a0...4ef

Slik er det her også. Er foreldrene fornøyde hører vi ingenting. Er de misfornøyde er det om å skrike høyest. Bu har trenere som har sluttet fordi de ikke orker å dra hele lasset selv og da klager de på dårlig eller manglende tilbud. Voksne folk tror pengene vokser på trær og at alle kan betale seg ut. De som ikke gidder å selge dasspapir og lodd kan kjøpe seg ut, men de klager likevel. Cup er en veldig viktig inntekt til klubben også. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, SesameStreet skrev:

Det er gjerne de samme som melder seg som leder år etter år, de samme som tar på seg verv år etter år og jeg kan jo forstå at etter hvert så ønsker man at noen andre gjerne tar over. :) 

Dette er foreldre som mener de har bakt nok kaker, solgt nok lodd, vært sjåfører til kamper osv.. verken ledere eller trenere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men så er det faktisk slik at mitt barn aldri kunne begynne på korps. Jobber turnus og er alene. Har ikke sjanse i havet å bli med på flere loddsalg pr år, loppemarked,  være fanebærer mm. Så synes faktisk det blir feil å ha en fritidsaktivitet som krever foreldrene skal inn med egeninsats, og i såfall når det ikke er mulig å betale seg ut. Her ble kampsort og kulturskolen reddningen. Men kjipt for barnet å ikke få være med i korps fordi mor ikke har tid og heller mulighet for å stille opp på det planet. 

Hvis det er så enkelt å betale seg ut så er det jo bare til å øke kontingenten da slik at det dekker disse inntektene.. Men prisen hadde blitt hårreisende og klaging på at barna demmes ikke kan begynne for det koster alt for mye. Så det er jo klaging uansett.

• Liker 6
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk enig. Hvirfor kan det ikke fins fritidsaktiviteter hvor foreldre ikke må være så til de grader med? Greit de kan stille opp men loddsalg og fanebærer er jo noe ungene selv kan stå for. Så klart med litt hjelp av foreldrene men barna burde kunne stå å selge loddene og bære fanen selv

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er foreldre som mener de har bakt nok kaker, solgt nok lodd, vært sjåfører til kamper osv.. verken ledere eller trenere.

Kjøre til kamper må en vel gjøre uansett? Hvordan skal barna ellers komme seg til kampene? Det er jo rart om at de skal si at nei, det gidder vi ikke. Den eneste som det går utover er jo barna som ikke får være med når det spilles kamp. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er så enkelt å betale seg ut så er det jo bare til å øke kontingenten da slik at det dekker disse inntektene.. Men prisen hadde blitt hårreisende og klaging på at barna demmes ikke kan begynne for det koster alt for mye. Så det er jo klaging uansett.

Prisen vil bli dyrere for de som må betale seg ut av en aktivitet. Lavterskeltilbud er kjempeflott. Og det at noen ikke har muligheter til å delta så burde ikke det gå ut over andre, man setter en pris på hver aktivitet også kan de som må kjøpe seg ut av den. Tenker man litt lengre går det faktisk ann å involvere trygdede, frivillighetsentralen mm. Mennesker som vil bidra og har muligheten. Går faktisk ann å prøve å se en ting fra to sider. 

Kjempfint folk har tid til å stille opp. Men det må også være forståelse for de av oss som ikke har mulighet. For er ekskluderende slik det er nå.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, SesameStreet skrev:

Kjøre til kamper må en vel gjøre uansett? Hvordan skal barna ellers komme seg til kampene? Det er jo rart om at de skal si at nei, det gidder vi ikke. Den eneste som det går utover er jo barna som ikke får være med når det spilles kamp. :) 

De sitter på med de som kjører alltid. 1 sjåfør har plass til 3-4 barn. Evt. flere om de har 7 seter. Så man er faktisk ikke avhengig av at alle stiller opp der, men hadde virkelig vært fint om de som aldri kjørte tilbudte seg de gangene de faktisk kunne. Om det så kun er for høflighet og håper ingen vil sitte på.

Å vise engasjement smitter. Da blir det flere hoder å dele ting på enn at de samme gjør alt hele tiden.. Dugnad på sist cup skulle være 2-3 timer pr. skift ut i fra foreldrelisten. Vi som hadde kiosk/mat den gang endte med å måtte ta 4,5timer fordelt på 2 skift.. I tillegg til at de som hadde første skift var med å rigget opp og de som hadde siste var med å rydde..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prisen vil bli dyrere for de som må betale seg ut av en aktivitet. Lavterskeltilbud er kjempeflott. Og det at noen ikke har muligheter til å delta så burde ikke det gå ut over andre, man setter en pris på hver aktivitet også kan de som må kjøpe seg ut av den. Tenker man litt lengre går det faktisk ann å involvere trygdede, frivillighetsentralen mm. Mennesker som vil bidra og har muligheten. Går faktisk ann å prøve å se en ting fra to sider. 

Kjempfint folk har tid til å stille opp. Men det må også være forståelse for de av oss som ikke har mulighet. For er ekskluderende slik det er nå.

Jag har faktisk ikke forståelse for de som har 0 mulighet ilp. av ett år. Vi som så og si alltid stiller og ikke burde hatt dårlig samvittighet i det hele tatt ender opp med å spør venner og familie om de kan ta plassen vår om noe skulle komme i veien. Da har vi i hvert fall prøvd alt vi kan..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor få barn når man ikke gidder å følge de opp. Barn krever tid, og har man ikke tid så bør man unngå å få barn.

Å dere som ikke gidder å stille opp, tror dere ikke foreldre -som stiller gratis opp på sin fritid- også kunne tenke seg å slippe litt? Hvis flere foreldre hadde stilt opp, så hadde det ikke blitt så mye på foreldre som bryr seg om barna sine og stiller opp for de på fritiden.

Husk, barn trenger oppfølging også utenfor skole/ barnehage. 

Anonymkode: c5587...ff2

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De sitter på med de som kjører alltid. 1 sjåfør har plass til 3-4 barn. Evt. flere om de har 7 seter. Så man er faktisk ikke avhengig av at alle stiller opp der, men hadde virkelig vært fint om de som aldri kjørte tilbudte seg de gangene de faktisk kunne. Om det så kun er for høflighet og håper ingen vil sitte på.

Å vise engasjement smitter. Da blir det flere hoder å dele ting på enn at de samme gjør alt hele tiden.. Dugnad på sist cup skulle være 2-3 timer pr. skift ut i fra foreldrelisten. Vi som hadde kiosk/mat den gang endte med å måtte ta 4,5timer fordelt på 2 skift.. I tillegg til at de som hadde første skift var med å rigget opp og de som hadde siste var med å rydde..

Jeg skal innrømme at jeg har liten kjennskap til hvordan en cup engasjeres og sånne aktiviteter med organisering av biler, men jeg tenker at om du skal ha barn på en aktivitet så krever det litt egeninnsats. Setter dere opp foreldre på tvang eller håper dere at noen skal melde seg frivillig? :) 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jag har faktisk ikke forståelse for de som har 0 mulighet ilp. av ett år. Vi som så og si alltid stiller og ikke burde hatt dårlig samvittighet i det hele tatt ender opp med å spør venner og familie om de kan ta plassen vår om noe skulle komme i veien. Da har vi i hvert fall prøvd alt vi kan..

Du mener seriøst man må skulke jobb?  og har null forståelse for at ikke alle har to foreldre? Eller at noen av oss tar vare på de syke 17mai? For det viktigeste er å stille opp på fritidsaktiviteter? 

Her i huset er vi 2. 1 voksen og et barn på 9 år Jeg må alt betale for barnepass 3 kvelder pr uke pga jobb. Jobber annen hver helg.  Og for å betale kveldspass jobber jeg ekstra på dagtid i annen kommune når jeg har kveldsvakt. Men pga slike som deg kan ikke mitt barn gå i korps. For det er forferdelig at noen av oss ikke har tid til å bli med på aktiviteter.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor få barn når man ikke gidder å følge de opp. Barn krever tid, og har man ikke tid så bør man unngå å få barn.

Å dere som ikke gidder å stille opp, tror dere ikke foreldre -som stiller gratis opp på sin fritid- også kunne tenke seg å slippe litt? Hvis flere foreldre hadde stilt opp, så hadde det ikke blitt så mye på foreldre som bryr seg om barna sine og stiller opp for de på fritiden.

Husk, barn trenger oppfølging også utenfor skole/ barnehage. 

Anonymkode: c5587...ff2

Nei skal vi se... Livet går alltid på skinner. Begge foreldre vil alltid være i live. Alle har familie som kan stille opp. 

Men klart. Burde jo ikke jobbe siden jeg ble alene med barn og ikke ha familie.

• Liker 6
Skrevet

Mtp. loddsalg og dopapirsalg osv. så må man selvfølgelig lære opp barna til å gjøre dette selv. I starten så må man være med barnet rundt og ringe på dører og vise hvordan man gjør med lodd og penger, og hva man skal si og ikke si når de åpner døren. Etter hvert som de blir litt eldre så må man bare være med de og stå i gata og holde oppsyn mens de selv ringer på og selger. Fra 9-årsalderen burde barna selv være i stand til å ta seg av loddsalg og dopapirsalg osv. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...