AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #1 Skrevet 14. april 2018 Hei! Lurer på om det er noen uføre her som bor i Spania, og som kan fortelle litt om hvordan det fungerer ang. skatt. Hvordan foregår dobbel beskattningen de første årene? Og hva er skattenivået på uføretrygd i Spania? All annen info taes også imot med takk! ps. Vil ha saklige kommentarer Anonymkode: 09fc0...498 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #2 Skrevet 14. april 2018 Når du har fått residensia i Spania (du må søke dette etter senest 6 mnd), så skatter du til Spania. Du betaler kildeskatt til Norge det første året, men du skatter ikke dobbelt. Du sender over dokumentasjon fra de spanske skattemyndighetene mtp hva du har betalt i skatt der, til du melder utflytning fra Norge. De har en helt annen måte å regne ut skatt på uføretrygd i Spania. Du må evalueres på nytt av en lege i Spania, som graderer uføregraden iht Spanskt regelverk. Det skal svært mye til for å bli evaluert som 100% ufør i Spania, da skal du nærmest ligge på pleiehjem, eller mangle alle lemmer. Kanskje blir du oppfattet som 60% der. Dette har ingen innvirkning på trygden din, men hvordan de spanske myndighetene regner ut skattetrekket ditt. Noen får 100% skattefritak, mens andre ikke. Jeg kom aldri så langt som å emigrere permanent, så jeg vet dessverre ikke mer enn det jeg skriver her Anonymkode: b312e...083 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #3 Skrevet 14. april 2018 Skattenivået på uføretrygd kommer an på uføregraden, er man 100% ufør så skal man ikke betale skatt. Får å slippe skatt så må du få oversatt vedtaket ditt fra NAV hos en godkjent oversetter eller aller helst fra konsulat. Det er viktig at det står "Incapacidad Permanente Absoluta" i oversettelsen, står det incapacidad 100% så skjønner de ingenting for da skal du være helt grønnsak etter det spanske systemet. Det er ikke nødvendig å bli evaluert av en spansk lege så lenge du får oversatt de norske papirene, husk dette er kun for spanske skattemyndigheter. Etter du har levert den første selvangivelsen til spanske skattemyndigheter så kan du spørre etter et dokument som heter "Recidencia Fiscal en Espana: Convenio" som du sender til norske skattemyndigheter, da slipper du dobbel beskatning. Dette dokumentet må du sende til Norge hvert år på Januar for å få riktig skattetrekk og sammen med selvangivelsen når den skal leveres. Etter fire år kan søke om skattemessig emigrasjon fra Norge, men du må fremdeles levere selvangivelsen til Norge men den er veldig forenklet. Da skal du bare forandre inntekt til 0 og legge ved "Recidencia Fiscal en Espana: Convenio". Kildeskatt skal du heller ikke betale så lenge du er skattemessig bosatt i Spania, hvis du skal være medlem i den Norske folketrygden skal du betale ca 8% skatt til Norge. Men de fleste blir medlem i Spanske seguridad social og da kan man ikke være medlem i folketrygden. Anonymkode: cfa36...8b0 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #4 Skrevet 14. april 2018 Husk at du mister rettigheter i folketrygden hvis du flytte ut, og dermed også mye av tilgangen til det norske helsevesenet. Det offentlige helsevesenet i Spania er dårligere enn det norske. Jeg ville heller bodd i Norge halvparten av tiden for å beholde det hvis det var mulig. Anonymkode: 70c25...91c 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #5 Skrevet 14. april 2018 Takker for fine svar hvordan betales evt skatt til spania? Trekker de den automatisk fra uføretrygden? Anonymkode: 09fc0...498
AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #6 Skrevet 14. april 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Lurer på om det er noen uføre her som bor i Spania, og som kan fortelle litt om hvordan det fungerer ang. skatt. Hvordan foregår dobbel beskattningen de første årene? Og hva er skattenivået på uføretrygd i Spania? All annen info taes også imot med takk! ps. Vil ha saklige kommentarer Anonymkode: 09fc0...498 Skal du flytte til Spania så er det første du trenger residensia og nie-nummer. Melder du utflytting fra Norge så melder du deg ut av Norsk folketrygd. Da har du ingen alderspensjonsopptjening eller helserettigheter etter folketrygdloven i Norge. Helseforsikring må du da tegne i Spania etter det spanske systemet og få sykerettigheter etter spansk system. Har du ung uføretrygdtillegg så mister du dette leste jeg nylig på nav.no. (det trodde jeg faktisk ikke var slik lengre.) Du bør tenek deg godt om før du tar dette skrittet fullt ut. Skatten i spania er som i Norge helt avhengig av formues og intektsforhold. Vær særlig oppmerksom på arveloven i Spania og avgiftene dette kan medføre for utlendinger uten spansk pass. Jeg ser det som for risikofyllt å melde utflytting. Anonymkode: 51a73...295 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #7 Skrevet 15. april 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal du flytte til Spania så er det første du trenger residensia og nie-nummer. Melder du utflytting fra Norge så melder du deg ut av Norsk folketrygd. Da har du ingen alderspensjonsopptjening eller helserettigheter etter folketrygdloven i Norge. Helseforsikring må du da tegne i Spania etter det spanske systemet og få sykerettigheter etter spansk system. Har du ung uføretrygdtillegg så mister du dette leste jeg nylig på nav.no. (det trodde jeg faktisk ikke var slik lengre.) Du bør tenek deg godt om før du tar dette skrittet fullt ut. Skatten i spania er som i Norge helt avhengig av formues og intektsforhold. Vær særlig oppmerksom på arveloven i Spania og avgiftene dette kan medføre for utlendinger uten spansk pass. Jeg ser det som for risikofyllt å melde utflytting. Anonymkode: 51a73...295 Hei! Takk for svar. Jeg er klar over dette, og dette er noe som har blitt vurdert og tenkt over i flere år Så det er veldig nøye gjennomtenkt fra før av, og blandt annet derfor jeg stiller spørsmål om skatt - da jeg vil at alt skal være 100% planlagt og tilrettelagt. Anonymkode: 09fc0...498
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #8 Skrevet 16. desember 2018 På 15.4.2018 den 0.18, AnonymBruker skrev: Skal du flytte til Spania så er det første du trenger residensia og nie-nummer. Melder du utflytting fra Norge så melder du deg ut av Norsk folketrygd. Da har du ingen alderspensjonsopptjening eller helserettigheter etter folketrygdloven i Norge. Helseforsikring må du da tegne i Spania etter det spanske systemet og få sykerettigheter etter spansk system. Har du ung uføretrygdtillegg så mister du dette leste jeg nylig på nav.no. (det trodde jeg faktisk ikke var slik lengre.) Du bør tenek deg godt om før du tar dette skrittet fullt ut. Skatten i spania er som i Norge helt avhengig av formues og intektsforhold. Vær særlig oppmerksom på arveloven i Spania og avgiftene dette kan medføre for utlendinger uten spansk pass. Jeg ser det som for risikofyllt å melde utflytting. Anonymkode: 51a73...295 Men for en som har uføretrygd og grei nok kapital til å kjøpe seg bolig i Spania, og vil få vesentlig mindre bo og leveutgifter ved utflytting, er aldersperspensjonsopptjeningen egentlig så viktig? Jeg mener, jeg vil være gjeldfri og vel så det før fylte 67 år. Med tanke på de lave levekostnadene i Spania, så vil jeg klare meg veldig bra selv med minstepensjon. Norske helsevesenet bedre enn Spania? Mange vil nok være uenig i den påstanden. Anonymkode: b312e...083
smint Skrevet 7. februar 2019 #9 Skrevet 7. februar 2019 Noen som kan svare på dette? Får jeg fritak fra skatt på uføretrygd første året jeg flytter til Spania? Dvs, jeg søker om endring av skattetrekk i Norge og flytter til Spania, deretter viser jeg bevis til Norge på at jeg er skattemessig bosatt i Spania. Spørsmålet er da: Får jeg fritak fra skatt første året i Spania hvis jeg får oversatt beviset på 100% uførhet?
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #10 Skrevet 7. februar 2019 13 minutter siden, smint skrev: Noen som kan svare på dette? Får jeg fritak fra skatt på uføretrygd første året jeg flytter til Spania? Dvs, jeg søker om endring av skattetrekk i Norge og flytter til Spania, deretter viser jeg bevis til Norge på at jeg er skattemessig bosatt i Spania. Spørsmålet er da: Får jeg fritak fra skatt første året i Spania hvis jeg får oversatt beviset på 100% uførhet? Om det er noen spesielle regler for uføre vet jeg ikke, men reglene er iflg Skatteetaten at en er skattepliktig i Norge i 2 år etter at en har flyttet til utlandet. Anonymkode: 8d444...2a9
smint Skrevet 7. februar 2019 #11 Skrevet 7. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Om det er noen spesielle regler for uføre vet jeg ikke, men reglene er iflg Skatteetaten at en er skattepliktig i Norge i 2 år etter at en har flyttet til utlandet. Anonymkode: 8d444...2a9 Man forandrer skattekortet i Norge i det øyeblikk man flytter til Spania og slipper da skatt i Norge. Da er spørsmålet om en får brukt de spanske reglene med en gang eller ikke, logisk så skulle en vel kunne begynne å bruke de spanske reglene med en gang. En leverer spansk selvangivelse og viser til 100% uførhet og slik vil en vel bli beskattet. Noen som har flyttet til Spania og gjort dette?
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #12 Skrevet 7. februar 2019 For noen år siden måtte man skatte til begge land de første årene på ufør. Deretter kun til Spania. Anonymkode: d364b...0e2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #13 Skrevet 7. februar 2019 Man må få spansk personnummer for utlendinger osv. Dette er ikke gjort på kort tid, så å levere spansk selvangivelse og slippe skatt til Norge skjer nok ikke med det første. Anonymkode: d364b...0e2
smint Skrevet 7. februar 2019 #14 Skrevet 7. februar 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Man må få spansk personnummer for utlendinger osv. Dette er ikke gjort på kort tid, så å levere spansk selvangivelse og slippe skatt til Norge skjer nok ikke med det første. Anonymkode: d364b...0e2 Det eneste du trenger for å slippe autotrekk av trygd i Norge er bostedsbekreftelse fra Spania. Les her http://www.norsklubbplayadelingles.com/430830882
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #15 Skrevet 8. februar 2019 I følge skatteetaten så er du ikke regnet som emigrert før etter 2 år, det var svaret jeg fikk fra skatteetaten for 2 år siden. Om dette er endret eller om det er spesielle regler for uføre skal ikke være sagt. Anonymkode: 8d444...2a9
smint Skrevet 8. februar 2019 #16 Skrevet 8. februar 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: I følge skatteetaten så er du ikke regnet som emigrert før etter 2 år, det var svaret jeg fikk fra skatteetaten for 2 år siden. Om dette er endret eller om det er spesielle regler for uføre skal ikke være sagt. Anonymkode: 8d444...2a9 Ja, du kan ikke emigrere skattemessig før etter 4 år, men du skal ikke betale skatt i Norge og Spania samtidig.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #17 Skrevet 8. februar 2019 On 12/16/2018 at 7:06 PM, AnonymBruker said: Norske helsevesenet bedre enn Spania? Mange vil nok være uenig i den påstanden. Etter 10 år i Spania så har jeg fortsatt tilgode å møte noen som er uenig i den påstanden. 😜 Anonymkode: 86813...006
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #18 Skrevet 8. februar 2019 20 minutter siden, smint skrev: Ja, du kan ikke emigrere skattemessig før etter 4 år, men du skal ikke betale skatt i Norge og Spania samtidig. Hvorfor stiller du spørsmål når du selv sitter på svaret? Anonymkode: d364b...0e2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #19 Skrevet 8. februar 2019 På 16.12.2018 den 19.06, AnonymBruker skrev: Men for en som har uføretrygd og grei nok kapital til å kjøpe seg bolig i Spania, og vil få vesentlig mindre bo og leveutgifter ved utflytting, er aldersperspensjonsopptjeningen egentlig så viktig? Jeg mener, jeg vil være gjeldfri og vel så det før fylte 67 år. Med tanke på de lave levekostnadene i Spania, så vil jeg klare meg veldig bra selv med minstepensjon. Norske helsevesenet bedre enn Spania? Mange vil nok være uenig i den påstanden. Anonymkode: b312e...083 Snakk med Nav utland. Der er ulike begrensninger på utføring av trygdeytelser. Å miste sitt medlemskap i Norsk Folketrygd kan få konsekvenser på sikt. I tillegg står vi nå i en situasjon der storbritania er i ferd med å melde seg ut av EU. vi vet ingenting om hvilken flodbølge som kommer i EU når storbritania er ute. Anonymkode: 51a73...295
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #20 Skrevet 8. februar 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Man må få spansk personnummer for utlendinger osv. Dette er ikke gjort på kort tid, så å levere spansk selvangivelse og slippe skatt til Norge skjer nok ikke med det første. Anonymkode: d364b...0e2 Man får ikke bolig eller kjøpe bil uten Nienummer i spania. Så residensia er første bud. Anonymkode: 51a73...295
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå