Gå til innhold

Hjelp: Klippe fra scannet pdf-dokument!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage en sammestilling av ulike brev som jeg har fått oversendt i pdf-format. Alle er scannet inn fra papir-form.

Jeg har lyst og klippe og lime, men får det ikke til. Klarer ikke å få tekstmerkingsverktøyet til å markere et felt. Det er bare grafikkmerkingsverktøyet som funker, og da får jeg det jo ikke redigert teksten.

Er det noen/noe som kan hjelpe meg?

Takk

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Har i grunn aldri scanna så mye. SÅ jeg veit ikke helt.. Spørsmålet ditt var litt uklart, men det du egentlig lurer på er hvordan du scanner et dokument (brev ol) i plain text? Sånn at det går ann redigere det!?

Skrevet

Du får ikke klippet fra teksten om det er scannet i PDF-format.

Gjest Anonymous
Skrevet

Men du kan åpne den i photoshop og klippe der... selv om det kanskje ser litt snålt ut... Og så lagre det som pdf igjen.

Ikke ideelt, sikkert:/ Pdf er et dusteformat:)

Skrevet

Det er kanskje mulig å klippe til selve dokumentet, men det går ikke an å klippe ut deler av teksten, for så å lime den inn i f.eks Word.

Det enkleste er nok å skive inn teksten manuelt.

Skrevet

Om det bare er selve teksten du er interessert i kan du markere teksten, kopiere den og lime inn i word, for så å redigere der.

Regner med du benytter Acorbat reader for å lese pdf.

Oppe i menyen er det et valg som heter "Text select Tool" (Ser ut som er stor T med en liten firkant til høyre for seg). Om du trykker på denne, kan du merke opp den teksten du vil kopiere. Deretter høyreklikker du på det merkede området, velger "Copy" og du kan deretter lime inn i Word eller hva din teksteditor of choice måtte være...

Skrevet

Det finnes et program som kalles PrintKey2000, som kanskje kan gjøre det jeg tror du er ute etter. Tror det er freeware (har tilgang til det på jobb, aldri prøvd å få tak i det hjemme). Da tar du "print screen" og så bruker du PrintKey til å klippe ut den delen av skjermbildet du vil ha tak i.

Fant denne linken, så hvis du klikker deg videre der, så kan du sikkert lese mer om programmet:

http://www.sharewarejunkies.com/00zwd2/pri...rintkey2000.htm

Gjest Pøstmannen
Skrevet

Det enkleste du kan gjøre er å skaffe deg "xpdf" (originalt laget for Linux) herfra:

ftp://ftp.foolabs.com/pub/xpdf/xpdf-3.00pl3-win32.zip

1. Zip ut fila til f.eks. C:ProgramfilerXpdf

2. Putt *.pdf-fila i denne mappa og les "INSTALL", manualer for "pdftotxt", "pdfimages", og andre.

3. Start ett nytt DOS ledetekst-vindu og gå til mappa du zippet ut xpdf.

4. For å "dra ut" teksten, kan du prøve med denne kommandolinjen:

C:ProgramfilerXpdfpdftotext minfil.pdf [enter]

Du skal da ha fått ut det som er skrevet i fila med tekst, som en ren tekstfil i mappa C:ProgramfilerXpdf . Hvis teksten i pdf-fila er skrevet med mystisk programvare som M$ ofte lager, kan det hende at du får ut litt rare tegn og slikt, men pytt pytt. :)

Skrevet

Men så lenge dokumentet hennes er et scannet skriv ligger det kun som bilde i PDFen. Dermed kan hun ikke gjøre annet enn å klippe deler av teksten som bilder, og sette blokker sammen.

uansett hvilket kjempe smart program dere anbefaler henne å bruke.

Skrevet
Pdf er et dusteformat:)

Ikke enig med deg. Så lang jeg vet er PDF det eneste formatet som sikrer lik visning av et dokument uavhengig av OS eller distrubisjon.

Gjest Anonymous
Skrevet
Men så lenge dokumentet hennes er et scannet skriv ligger det kun som bilde i PDFen. Dermed kan hun ikke gjøre annet enn å klippe deler av teksten som bilder, og sette blokker sammen.

uansett hvilket kjempe smart program dere anbefaler henne å bruke.

Tror du tar litt feil akurat der du.....

Xpdf-pakka skal greie de fleste pdf-filer, med både bilder og text. Man bare "drar" dem ut hver for seg.

Gjest Pøstmannen
Skrevet
Ikke enig med deg. Så lang jeg vet er PDF det eneste formatet som sikrer lik visning av et dokument uavhengig av OS eller distrubisjon.

Det finnes faktisk et annet "pdf"-format som er hakket bedre(etter min mening), men en enda mer sneisne avleserprogrammer og plugin's til nettlesere. Det heter DjVu.

Se:

http://www.djvuzone.org

Gjest Anonymous
Skrevet

Joda, pdf er jo brukandes til noe. Men det er utrolig irriterende å lese store pdf-filer fra nettet, feks, og nesten umulig å bla i. Greit når man skal skrive ut et dokument, da, men altså etter min mening håpløst å lese i. Ellers har jeg ikke brukt det mye, og har dessverre ikke erfaring med andre operativsystemer enn Windows og hva det nå enn er som er i mac.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...