Gå til innhold

Kan jeg få hjelp til å fikse mine tenner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ødelagte tenner. Virkelig.Så lurer jeg på om man kan få hjelp til å få dekket noe av dette fra noen i kommunen eller andre folk? Jeg har ikke penger, og tennene mine blir bare værre og værre. De råtner. Jeg pusse og pusser, men det hjelper ikke. Hva kan dette være fornoe?Jeg skjønner ikke. Virker neste som om det er satt i gang en prosses, som ikke stopper av seg selv. 

Jeghar ikke penger, så jeg kan ikke få hjelp av tannleger. Snart må jeg trekke ut alle, og være tannløs. Jeg har ikke vondt i tenna, men tar jeg rundt dem og presser gjør det vondt. Regner med at jeg snart vil få tannverk, men jeg vil jo likevel ikke få hjelp. Det er så rart at dette er så dyrt. Jeg er veldig lei meg. Jeg lurer på om folk tenker jeg er narkoman, og det påvirker forhold jeg har til andre mennesker. Da folk lurer på hva som er feil med meg. Er jeg en narkoman osv. Du kan ikke forestille deg hvordan det er .

Nå er jeg 20 år, og ja jeg kunne fått det mye billigere før jeg ble 20. Men jeg har jo ikke tørt å gå til tannlege siden de vil bli sjokka. De har nok aldri sett så stygge tenner på et så ungt menneske som meg og jeg ser mange på 50 år f.eks med finere tenner enn meg. 

Anonymkode: 1b8e8...a69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til tannlegen og fortell om problemet ditt. Dersom du kan få ble av det dekket, så får du hjelp til det. 

AnonymBruker
Skrevet

Bruker du noen medisiner som kan gjøre dette? Rusmidler?

Du må rett og slett søke hjelp nå NAV. De hjelper til hvis du ikke har inntekt nok.

Anonymkode: ac3bb...2bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du fylt 20 i år? Da får du 75% moderasjon jos den offentlige tannhelsetjenesten ut dette kalenderåret. 

Dersom du fyller 21 i år bør du snakke med NAV - sosialtjenesten kan dekke tannbehandling. 

Anonymkode: ca9a7...634

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker du noen medisiner som kan gjøre dette? Rusmidler?

Du må rett og slett søke hjelp nå NAV. De hjelper til hvis du ikke har inntekt nok.

Nav hjelper ikke. Det vet jeg siden jeg får sosialhjelp nå, og spurte om dette. De sier helfo. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du fylt 20 i år? Da får du 75% moderasjon jos den offentlige tannhelsetjenesten ut dette kalenderåret. 

Dersom du fyller 21 i år bør du snakke med NAV - sosialtjenesten kan dekke tannbehandling. 

Ts: Jeg fyller 21. Nei, nav dekker ikke dette.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts: Jeg fyller 21. Nei, nav dekker ikke dette.

Sosialtjenesten dekker nødvendig tannbehandling - det har jeg sett utallige eksempler på. Dersom du ikke bruker spesielle medisiner eller har en sjelden sykdom, er det svært lite sannsynlig at HELFO dekker noe av behandlingen.

«Hvis du har problemer med å betale regningen, kan du høre med tannlegen din om det er mulig å lage en behandlingsplan med nedbetalingsavtale. Hvis du ikke har krav på støtte fra Helfo til tannbehandling, og du heller ikke har økonomi til å få laget en nedbetalingsavtale, kan du søke NAV om å få dekket disse utgiftene helt eller delvis.

For at vi skal kunne vurdere saken din, må du legge ved nødvendig dokumentasjon. I tillegg til dokumentasjon på inntekter, utgifter og formue, trenger NAV et kostnadsoverslag på hva behandlingen koster og eventuelt røntgenbilder og en uttalelse fra tannlegen om behandlingen. Prisene kan variere fra tannlege til tannlege, og NAV kan begrense stønaden til å dekke et rimelig behandlingsalternativ.»

https://tjenester.nav.no/veivisersosialhjelp/dette-kan-du-soke-om

Skrevet

Jeg går på aap og fikk dekt endel av behandling.Kom på 27000 og fikk dekt 21000 av det. Måtte fjerne alt oppe i munnen å få satt inn protese (gebiss) må snart i gang igjen for tennene nede er ikke noe å samle på lengre :( *tannlegeskrekk til tusen*

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nav hjelper ikke. Det vet jeg siden jeg får sosialhjelp nå, og spurte om dette. De sier helfo. 

Du må ikke slå deg til ro med det svaret, for det er feil. Søk, ikke bare spør en random saksbehandler.

Skrevet

Man kan få dekket tannlege gjennom Helfo for visse type skader eller sykdommer. Det er bare å dra til tannlegen og høre hva de sier. En del tannleger har første sjekk ganske billig. 

AnonymBruker
Skrevet

Gå til tannlegen, noen medikamenter og sykdommer kan gjøre slik at du har fått skade. Er dette tilfellet, kan tannlegen søke HELFO.

Anonymkode: ac8a9...9d1

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er medisinske grunner eller helsemessige grunner, så kan du ha krav på dekning. Men hvis du har dårlige tenner utelukkende pga dårlig tannstell, får du ikke ei krone.

Noen sliter f.eks. med dårlig spyttproduksjon, og er man under en viss grense, får man dekket ganske mye.

Anonymkode: 07605...f6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, jessicbj skrev:

Jeg går på aap og fikk dekt endel av behandling.Kom på 27000 og fikk dekt 21000 av det. Måtte fjerne alt oppe i munnen å få satt inn protese (gebiss) må snart i gang igjen for tennene nede er ikke noe å samle på lengre :( *tannlegeskrekk til tusen*

Jeg får sosialhjelp. 4000 i måned. Så ja.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg får sosialhjelp. 4000 i måned. Så ja.

2 timer siden, jessicbj skrev:

Ts: Hva har skjedd med tennene dine, hvorfor er de blitt sånn?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, funginger skrev:

Man kan få dekket tannlege gjennom Helfo for visse type skader eller sykdommer. Det er bare å dra til tannlegen og høre hva de sier. En del tannleger har første sjekk ganske billig. 

Ts: Nei, det er min egen feil. Har ingen sykdom eller diagnose på ting så jeg har faktisk ikke krav. Koster det noe å trekke de ut? Jeg går heller uten. Om de ikke trekkr ut her, så drar jeg til utlandet og får noen til  slå de ut med en hammer.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts: Nei, det er min egen feil. Har ingen sykdom eller diagnose på ting så jeg har faktisk ikke krav. Koster det noe å trekke de ut? Jeg går heller uten. Om de ikke trekkr ut her, så drar jeg til utlandet og får noen til  slå de ut med en hammer.

Hvorfor har du så stygge tenner, da? "Jeg pusse og pusser, men det hjelper ikke." sier du, men så mener du samtidig at det er din egen feil?

AnonymBruker
Skrevet

Men kjære deg, du MÅ få hjelp. Send inn en søknad til NAV. Helfo hjelper kun ved godkjente sykdommer/lidelser. Søk. Har du kun sosialstønad, så har du krav på hjelp. 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ødelagte tenner. Virkelig.Så lurer jeg på om man kan få hjelp til å få dekket noe av dette fra noen i kommunen eller andre folk? Jeg har ikke penger, og tennene mine blir bare værre og værre. De råtner. Jeg pusse og pusser, men det hjelper ikke. Hva kan dette være fornoe?Jeg skjønner ikke. Virker neste som om det er satt i gang en prosses, som ikke stopper av seg selv. 

Jeghar ikke penger, så jeg kan ikke få hjelp av tannleger. Snart må jeg trekke ut alle, og være tannløs. Jeg har ikke vondt i tenna, men tar jeg rundt dem og presser gjør det vondt. Regner med at jeg snart vil få tannverk, men jeg vil jo likevel ikke få hjelp. Det er så rart at dette er så dyrt. Jeg er veldig lei meg. Jeg lurer på om folk tenker jeg er narkoman, og det påvirker forhold jeg har til andre mennesker. Da folk lurer på hva som er feil med meg. Er jeg en narkoman osv. Du kan ikke forestille deg hvordan det er .

Nå er jeg 20 år, og ja jeg kunne fått det mye billigere før jeg ble 20. Men jeg har jo ikke tørt å gå til tannlege siden de vil bli sjokka. De har nok aldri sett så stygge tenner på et så ungt menneske som meg og jeg ser mange på 50 år f.eks med finere tenner enn meg. 

Hva lever du av, studerer du,  jobber du eller er du på Nav? 

Slutt å være dum dersom du vil ha en saklig diskusjon.

Anonymkode: a75ce...b03

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva lever du av, studerer du,  jobber du eller er du på Nav? 

Slutt å være dum dersom du vil ha en saklig diskusjon.

AnonymBruker
Skrevet

Nå forsvant mye av innlegget mitt. :sjokkert:

Sensurert før jeg kom på trykk, i dah?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...