Gå til innhold

Fritidsaktiviteter som ikke krever foreldreinnvolvering.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke fritidsaktiviteter går barna deres på som ikke krever at foreldre stiller opp på dugnad, selger lodd, dopapir etc? Ett av barna mine begynner å mase om korps, men jeg prøver å finne noe annet hun kan begynne på. Jeg orker rett og slett ikke bruke hele min 17. mai med å jobbe +stå på loppemarked og selge etc. Det krever så sykt mye foreldrejobbing at jeg blir helt matt. 

Tips til aktiviteter som ikke krever foreldrejobbing?

Anonymkode: f3132...103

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn danser hiphop. Det krever ingenting av oss annet enn at vi kommer og ser på ved semesterslutt.

Anonymkode: 4df05...962

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle aktiviteter koster penger så du får prøve å finne noen som legger opp til at foreldrene må betale direkte for hva alt koster. Da trenger du bare å følge opp i form av å involvere deg i barnets interesser. 

Anonymkode: ccdd4...a40

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min går på svømming (tryggivann.no). Der kreves det ikke annet av oss foreldre enn at vi betaler. Han går også på fotball hvor det eneste vi har måttet gjøre så langt er å selge lodd én gang. Men han er bare 7, så der regner jeg med det kommer mer etter hvert. ;)

Anonymkode: ea3df...f90

AnonymBruker
Skrevet

Dans, kampsport, den kommunale musikkskolen

Anonymkode: cf102...593

Skrevet

Kampsport og svømming er tingen. Da kan vi betale oss ut av det. 😊

AnonymBruker
Skrevet

Kulturskolen. Dansing (krever litt). Svømming. Riding. Kor. :) 

Jeg har spilt i korps som liten og har barn i korps. Jeg skjønner at mange kan syns det kan være mye med loppemarkeder og det syns jeg også, men for meg så har det skapt mange uforglemmelig opplevelser at jeg ikke klarte å nekte. :) 

Anonymkode: 6cd15...37d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kulturskole og idrettskole her krever bare betaling. Eneste oppgave var å bake boller til et karusellrenn på ski i vinter, men de kan man jo også kjøpe :)

Anonymkode: e4edd...3e6

Skrevet

Kulturskolen. Min datter spiller piano, og det eneste jeg som forelder trenger å gjøre er å betale til kulturskolen hvert år, møte opp på fremførelser og så klart følge opp piano spillingen hjemme, interessere meg og hjelpe til når det trengs. Ingen dugnad å bli med på.

Hun var med på fotball før, og det var en god del dugnader, felleskjøring og kjøring til kamper 1-2 timer unna. Det ble litt vel mye.. men det var morro! Hun sluttet selv på fotballen, men hun nevnte at hun ønsker å starte med fotball igjen til høsten. Så vi får se hva hun vil. Piano slutter hun nok aldri på, for det er noe hun virkelig elsker å gjøre!

Jeg synes barnet selv skal få velge hva de ønsker å melde seg på av fritidsaktiviteter. Uavhengig av foreldres lyst til å bidra på dugnad osv. Husk at det er bare for en periode. Det klarer du fint.. ærlig talt.  Jeg er da ikke spesielt glad i dugnader, men jeg gjør det for barnas skyld. Det er sosialt, aktivt og koselig å treffe de andre foreldrene som og bidrar på dugnad. Dugnader består av veldig mange forskjellige oppgaver. Kanskje du kan bidra med planlegging fasen/organiseringen, i stedet for å stå å selge på 17 mai? Vær litt på, og finn ut av de ulike mulighetene.

La barnet ditt begynne på korps, det er jo det barnet ønsker. Det er og en veldig sunn og lærerik aktivitet å begynne på som de har nytte av hele livet. Om ikke de jobber med korps når de blir større, så trives de med musikk på hjemmebane og spiller hjemme som en hobby. Som sagt er det nyttig. Barna skal ikke lide for at mamma/pappa ikke orker dugnader. Ta dere sammen og meld henne på.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Svømming og turn (så lenge de ikke er på noe konkurranseparti) har vært uten dugnader ol for vår det. 

Helt enig med deg, det er helt vilt mye foreldrene skal bidra med i tillegg til at det koster en del penger. Og de fleste har også flere barn og da blir det fort mye. 

Anonymkode: b872e...df6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, 2018_gjest skrev:

Kulturskolen. Min datter spiller piano, og det eneste jeg som forelder trenger å gjøre er å betale til kulturskolen hvert år, møte opp på fremførelser og så klart følge opp piano spillingen hjemme , interessere meg og hjelpe til når det trengs. Ingen dugnad å bli med på.

Har dere kjøpt eget piano hjemme? Min sønn ønsker å begynne med piano, men jeg får gåsehud av prislappene. :P 

Gjest making.a.mess
Skrevet
1 minutt siden, 2018_gjest skrev:

Kulturskolen. Min datter spiller piano, og det eneste jeg som forelder trenger å gjøre er å betale til kulturskolen hvert år, møte opp på fremførelser og så klart følge opp piano spillingen hjemme, interessere meg og hjelpe til når det trengs. Ingen dugnad å bli med på.

Hun var med på fotball før, og det var en god del dugnader, felleskjøring og kjøring til kamper 1-2 timer unna. Det ble litt vel mye.. men det var morro! Hun sluttet selv på fotballen, men hun nevnte at hun ønsker å starte med fotball igjen til høsten. Så vi får se hva hun vil. Piano slutter hun nok aldri på, for det er noe hun virkelig elsker å gjøre!

Jeg synes barnet selv skal få velge hva de ønsker å melde seg på av fritidsaktiviteter. Uavhengig av foreldres lyst til å bidra på dugnad osv. Husk at det er bare for en periode. Det klarer du fint.. ærlig talt.  Jeg er da ikke spesielt glad i dugnader, men jeg gjør det for barnas skyld. Det er sosialt, aktivt og koselig å treffe de andre foreldrene som og bidrar på dugnad. Dugnader består av veldig mange forskjellige oppgaver. Kanskje du kan bidra med planlegging fasen/organiseringen, i stedet for å stå å selge på 17 mai? Vær litt på, og finn ut av de ulike mulighetene.

La barnet ditt begynne på korps, det er jo det barnet ønsker. Det er og en veldig sunn og lærerik aktivitet å begynne på som de har nytte av hele livet. Om ikke de jobber med korps når de blir større, så trives de med musikk på hjemmebane og spiller hjemme som en hobby. Som sagt er det nyttig. Barna skal ikke lide for at mamma/pappa ikke orker dugnader. Ta dere sammen og meld henne på.

Det skal nevnes at slikt aktivt og sosialt samvær slett ikke er hyggelig for alle. For noen er det faktisk ren gru. Dessuten er det heller ikke alle som har tid, pga feks søsken med div handicap, egen helse, egen turnusjobb, aleneforsørger med flere barn, der begge foreldre har karriere og må yte 110% på jobb etc. og nei for alle er det  ikke bare å prioritere. Veldig mange lar være med fritidsaktiviteter pga all dugnaden. Og ja mange hadde gladelig betalt for å slippe. 

Gjest making.a.mess
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere kjøpt eget piano hjemme? Min sønn ønsker å begynne med piano, men jeg får gåsehud av prislappene. :P 

Piano gis bort støtt. Har mange ganger blitt tilbudt et. Og ja de var i orden

Skrevet
30 minutter siden, Peaches skrev:

Riding.

Det må jeg få protestere på. Her er det stadig stevner som krever baking av kake, eller stå i kiosk osv. Eller dugnad, og salg av dopapir. Så rideskole krever foreldreinvolvering her oppe i alle fall.

Skrevet
2 minutter siden, sommermor skrev:

Det må jeg få protestere på. Her er det stadig stevner som krever baking av kake, eller stå i kiosk osv. Eller dugnad, og salg av dopapir. Så rideskole krever foreldreinvolvering her oppe i alle fall.

Det er sikkert forskjell fra sted til sted, vi hadde aldri noen dugnad på noen av de stedene jeg red.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min går på svømming (tryggivann.no). Der kreves det ikke annet av oss foreldre enn at vi betaler. Han går også på fotball hvor det eneste vi har måttet gjøre så langt er å selge lodd én gang. Men han er bare 7, så der regner jeg med det kommer mer etter hvert. ;)

Anonymkode: ea3df...f90

Vi har et barn på svømming vi også, helt fantastisk! Skulle bare ønske yngste også hadde interesser i den retningen :)

TS

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kulturskolen. Dansing (krever litt). Svømming. Riding. Kor. :) 

Jeg har spilt i korps som liten og har barn i korps. Jeg skjønner at mange kan syns det kan være mye med loppemarkeder og det syns jeg også, men for meg så har det skapt mange uforglemmelig opplevelser at jeg ikke klarte å nekte. :) 

Riding var en god idè, kanskje jeg kan prøve å friste med det...

Det verste er 17. mai egentlig, da bruker man hele dagen på å stå på "ringspill" og lignende istedenfor å feire dagen med familien. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Taekwondo. Absolutt ingen involvering av foreldre. Vi må på gradering noen ganger i året og det er på lørdager, men det syns vi bare er morsomt å være med på. Da er vi bare tilskuere, så ingen dugnad. 

Anonymkode: 92e3e...781

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...