AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #1 Skrevet 14. april 2018 Jeg skal bytte ut PC med en IMAC + en bærbar Mac. Trenger litt råd til hvilke modeller som kan passe meg. Jeg har hjemmekontor og her vil jeg ha en IMAC. Så vil jeg ha med den bærbare når jeg skal på ulike oppdrag ute. Jeg driver med undervisning og holder kurs. Det jeg bruker maskinen til hjemme (og på jobb) er: - "normal" internettbruk (ikke gaming) - lite eller aldri fotoredigering/filmredigering og slike ting - jeg lager power pointer til undervisningen og bruker en del word dokumenter Hjemme har jeg en treg nettlinje dessverre (får ikke oppgradert). Jeg vil at alt skal ligge på begge maskinene så jeg alltid har tilgang til dokumenter og power pointer, så må vel bruke en lagringssky for dette. Jeg er overhode ikke teknisk av meg... Hvilke modeller vil dere som har litt mer peiling anbefale? Jeg trenger som sagt ikke all verden, men fint om maskinen er litt rask. Jeg er uansett ikke bortskjemt med en gammel PC som nå bruker 8 minutter på å starte opp.... På forhånd takk for tips! Anonymkode: d04f8...b70
tdm900 Skrevet 14. april 2018 #2 Skrevet 14. april 2018 Gå for en Pro utgave du, og dropp iMac. Du kommer aller enklest ut av det på den måten. Selv har jeg en Air, den kobler jeg til en skjerm, og har kjøpt tastatur og mus til Macen, da bruker jeg den akkurat som det skulle vært iMac. En skriver kan du koble til maskina trådløst, om du har noe behov for dèt. Denne løsningen fungerer for meg.
Cata Skrevet 14. april 2018 #3 Skrevet 14. april 2018 Enig med @tdm900. Jeg har hatt en periode med iMac pluss en eldre MacBook, og ikke misforstå - iMac'en var en super maskin som varte i 7 år før den begynte å bli i overkant treg. Nye versjoner av programmene ble for tunge, tror jeg. Tilfeldigvis skjedde dette samtidig som den gamle MacBook'en døde. Siden jeg alt hadde byttet batteri på den en gang, så ble den kondemnert. Nå bruker jeg en 13,3" Mac Book (ikke pro) som er koplet til ekstern skjerm og det fungerer supert. Jeg valgte å kople til noen ekstra duppeditter som et par billige eksterne høyttalere og en dockingstasjon, men det er ikke noe must. Veldig lettvint når jeg skal ha selve PC'n med meg og jeg slipper å sørge for at de er synkronisert til enhver tid.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #4 Skrevet 14. april 2018 5 timer siden, tdm900 skrev: Gå for en Pro utgave du, og dropp iMac. Du kommer aller enklest ut av det på den måten. Selv har jeg en Air, den kobler jeg til en skjerm, og har kjøpt tastatur og mus til Macen, da bruker jeg den akkurat som det skulle vært iMac. En skriver kan du koble til maskina trådløst, om du har noe behov for dèt. Denne løsningen fungerer for meg. Så rett og slett en Mac Pro + en størres skjerm + tastatur som jeg kan koble til hjemme? Anonymkode: d04f8...b70
AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #5 Skrevet 14. april 2018 5 timer siden, tdm900 skrev: Gå for en Pro utgave du, og dropp iMac. Du kommer aller enklest ut av det på den måten. Selv har jeg en Air, den kobler jeg til en skjerm, og har kjøpt tastatur og mus til Macen, da bruker jeg den akkurat som det skulle vært iMac. En skriver kan du koble til maskina trådløst, om du har noe behov for dèt. Denne løsningen fungerer for meg. Og kan man kjøpe hvilken som helst skjerm eller er det spseislle for MAC? Beklager "dumme" spørsmål... men der ser du hvor lite teknisk jeg er og hvorfor jeg må spørre hehe Anonymkode: d04f8...b70
Cata Skrevet 14. april 2018 #6 Skrevet 14. april 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Og kan man kjøpe hvilken som helst skjerm eller er det spseislle for MAC? Beklager "dumme" spørsmål... men der ser du hvor lite teknisk jeg er og hvorfor jeg må spørre hehe Anonymkode: d04f8...b70 Hvilken som helst skjerm går. Jeg kjøpte en ganske rimelig en fra Samsung. Tror det er den jeg viser under. Den er i allfall helt lik utseendemessig.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #7 Skrevet 14. april 2018 6 timer siden, Cata skrev: Hvilken som helst skjerm går. Jeg kjøpte en ganske rimelig en fra Samsung. Tror det er den jeg viser under. Den er i allfall helt lik utseendemessig. Tusen takk for tips :-) Anonymkode: d04f8...b70
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #8 Skrevet 15. april 2018 På 14.4.2018 den 6.39, tdm900 skrev: Gå for en Pro utgave du, og dropp iMac. Du kommer aller enklest ut av det på den måten. Selv har jeg en Air, den kobler jeg til en skjerm, og har kjøpt tastatur og mus til Macen, da bruker jeg den akkurat som det skulle vært iMac. En skriver kan du koble til maskina trådløst, om du har noe behov for dèt. Denne løsningen fungerer for meg. Mac pro er som regel overkill for et behov som TS skisserer. Det holder massevic med en iMac og en lavere utgave av macbook pro som bærbar. Du er klar over at mac pro er en mer high end arbeidsheste, men en pris som begynner på litt over 30K? Anonymkode: 14fcd...a51 1
tdm900 Skrevet 15. april 2018 #9 Skrevet 15. april 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mac pro er som regel overkill for et behov som TS skisserer. Det holder massevic med en iMac og en lavere utgave av macbook pro som bærbar. Du er klar over at mac pro er en mer high end arbeidsheste, men en pris som begynner på litt over 30K? Anonymkode: 14fcd...a51 Jeg tror nok TS fikk svar på spørsmålene sine😊
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #10 Skrevet 15. april 2018 4 minutter siden, tdm900 skrev: Jeg tror nok TS fikk svar på spørsmålene sine😊 Nei, ikke når du anbefaler mac pro til en som skal ha en relativt enkel maskin, og som bare driver med Word og Powerpoint, slik det ble påpekt i åpningsinnlegget. Anonymkode: 14fcd...a51 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #11 Skrevet 15. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mac pro er som regel overkill for et behov som TS skisserer. Det holder massevic med en iMac og en lavere utgave av macbook pro som bærbar. Du er klar over at mac pro er en mer high end arbeidsheste, men en pris som begynner på litt over 30K? Anonymkode: 14fcd...a51 Er ikke dette Mac pro da?https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/laptop/13-14-tommer/apple-macbook-pro-13-mpxq2ha/245733.10996/ Anonymkode: d04f8...b70
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #12 Skrevet 15. april 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke dette Mac pro da?https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/laptop/13-14-tommer/apple-macbook-pro-13-mpxq2ha/245733.10996/ Anonymkode: d04f8...b70 Jeg syntes det ble nevnt "pro" i samme sammenheng som man snakket om iMac, derfor var det nærliggende å tro at dere faktisk mente mac pro, som er en stasjonær maskin på samme måte som iMac (men mac pro har ikke innebygget skjerm i selve maskinen på samme måte som iMac). Mac pro er en betydelig kraftigere og dyrere maskin enn iMac, og mac pro er mer rettet mot profesjonelle videofolk, grafikkfolk og folk som behøver en del krefter til profesjonell bruk. Macbook pro er en bærbar og en del rimeligere enn mac pro, og er et fornuftig valg for en enklere maskin hvis man først skal ha mac. Men macbook pro er da ikke en stasjonær maskin (alle apple maskiner som ender på "book" i navnet er bærbare, mens de som kun heter noe med mac i navnet stort sett er stasjonære). Anonymkode: 14fcd...a51
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #13 Skrevet 15. april 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke dette Mac pro da?https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/laptop/13-14-tommer/apple-macbook-pro-13-mpxq2ha/245733.10996/ Anonymkode: d04f8...b70 Og bare for å være helt konkret for å oppklare forskjeller mellom bærbart og stasjonært appleutstyr: Dette er mac pro (stasjonær maskin) https://www.apple.com/no/mac-pro/specs/ Men det er da ikke det du behøver. Anonymkode: 14fcd...a51
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #14 Skrevet 15. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og bare for å være helt konkret for å oppklare forskjeller mellom bærbart og stasjonært appleutstyr: Dette er mac pro (stasjonær maskin) https://www.apple.com/no/mac-pro/specs/ Men det er da ikke det du behøver. Anonymkode: 14fcd...a51 Ja ok. Det har jeg sett ja. Men jeg var i "bærbar"verden så jeg forstod hva tdm900 skrev. Har aldri vurdert Mac Pro stasjonær. Kun Imac + macbook pro :-) Anonymkode: d04f8...b70
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå