Gå til innhold

Innboforsikring som dekker sopp/råte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ekstremt redd for å få sopp/råte og ser derfor etter en god innboforsikring som dekker mest mulig. Når jeg googler så kommer det opp så mye at jeg ikke klarer å orientere meg helt. Har dere noen erfaringer og anbefalinger? 

Bor i leilighet i et borettslag. 

Anonymkode: 1c030...e53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må snakke med huseieren, på hva slags hus forsikring dere har. Innbo er ting som sofa , tv, bord osv.. 

AnonymBruker
Skrevet

Finnes ikke. Får du sopp eller råtesopper i innboet ditt så er det en bakenforliggende årsak. Enten bygningsmessig eller feilbruk av boligen. Derfor eksisterer ikke muggsoppdekning på innboforsikring. 

Når det ikke er dekket så er heller ikke erstatningsbolig i tilknytning til fuktskader med soppoppvekst dekket. Følgelig er det viktigste på en forsikring i et slikt tilfelle en god rettshjelpsdekning.

Anonymkode: cf82f...d88

Skrevet

Sopp og råteskader ligger i en bygningsforsikring, og den er det borettslagets styre som avgjør.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
54 minutter siden, smilo skrev:

Sopp og råteskader ligger i en bygningsforsikring, og den er det borettslagets styre som avgjør.

Hvis man leier er det husvertens ansvar.

Skrevet
6 timer siden, Blondie65 skrev:

Det er sant men TS sa hun bodde i en borettslagsleilighet. 

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, Charlene87 skrev:

Du må snakke med huseieren, på hva slags hus forsikring dere har. Innbo er ting som sofa , tv, bord osv.. 

Jeg eier leiligheten :) bor i en stor blokk så hus forsikring gjelder ikke. Er innbo vi må ha. 

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finnes ikke. Får du sopp eller råtesopper i innboet ditt så er det en bakenforliggende årsak. Enten bygningsmessig eller feilbruk av boligen. Derfor eksisterer ikke muggsoppdekning på innboforsikring. 

Når det ikke er dekket så er heller ikke erstatningsbolig i tilknytning til fuktskader med soppoppvekst dekket. Følgelig er det viktigste på en forsikring i et slikt tilfelle en god rettshjelpsdekning.

Anonymkode: cf82f...d88

Jaha, men noe burde vel hjelpe på..? Hav gjør jeg hvis jeg brått får sopp da..? Ta opp forbrukslån for å få fikset det? 

7 timer siden, smilo skrev:

Okei, det skal jeg sjekke opp :) 

6 timer siden, Blondie65 skrev:

Eier 💸💸💸💸

Gjest Blondie65
Skrevet

I blokken der du eier leilighet skal det være en bygningsforsikring. Du må sjekke om denne har dekning for soppskader. Styret kan svare deg på det.

Det er uansett ikke noe innboforsikringen dekker.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er du redd for å få sopp/råte i?  Kan ikke skjønne at det skal være nødvendig å ha forsikring mot dette når man kun må ha innboforsikring? Sopp/råte på bad o.l skal vel dekkes av boligbyggelagets forsikring . Borettslag er medlem av boligbyggelag vanligvis.

Anonymkode: 63cc3...605

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Blondie65 skrev:

I blokken der du eier leilighet skal det være en bygningsforsikring. Du må sjekke om denne har dekning for soppskader. Styret kan svare deg på det.

Det er uansett ikke noe innboforsikringen dekker.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er du redd for å få sopp/råte i?  Kan ikke skjønne at det skal være nødvendig å ha forsikring mot dette når man kun må ha innboforsikring? Sopp/råte på bad o.l skal vel dekkes av boligbyggelagets forsikring . Borettslag er medlem av boligbyggelag vanligvis.

Anonymkode: 63cc3...605

Okei, takk for svar :) skal sjekke opp dette! 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jaha, men noe burde vel hjelpe på..? Hav gjør jeg hvis jeg brått får sopp da..? Ta opp forbrukslån for å få fikset det? 

Ingenting hjelpet på, verken husforsikring eller innboforsikring. Grunnen er enkel, hus og nygninger med forsvarlig bruk og vedlikehold skal ikke få sopp. Er ikke vedlikeholdet eller bruken forsvarlig, så må den ansvarlige for at sopp og råte oppstår selv påta seg ansvaret for utbedring. (Og det er et stygt bannord av et arbeid, av en utgift og et havarert liv som resultat for mange.)

Du ber om for mye, selv for forsikringsselskapene, skulle sopp og råte være innkludert i forsikringer ville forsikringspremiene bli ubetalelige for folk flest. 

Anonymkode: 2f86c...e85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...