AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #1 Skrevet 13. april 2018 Barnet vårt starter i barnehagen til høsten og han vil da være 1,5 år. Både jeg og far har lang reisevei og far er mye borte i perioder så henting og levering vil da kun ligge på mrg. Han må leveres kl 07 hver dag og blir hentet alt mellom kl 16-17(kommer an på trafikken). Vet at det ikke er optimalt men lurer på om det er flere som oss eller jobber de fleste redusert de første årene? Anonymkode: fac3c...851
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #2 Skrevet 13. april 2018 Barnet mitt måtte det samme, hun elsket barnehagen, og stortrivdes der. Hun begynte når hun var 10 mnd. Anonymkode: 18b4a...4fa 6
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #3 Skrevet 13. april 2018 Noen barnehager har en begrensning på hvor lenge barna kan være i barnehagen hver dag, i vår tror jeg det er 9 timer. Det er jo ikke ideelt å være så lenge i barnehagen, men noen har dessverre ikke annet valg. I barnehagen mine går i ville det blitt rimelig ensomt de første og siste timene, for barna begynner som regel ikke å komme før 8, halv 9 og barnehagen er stort sett tom halv 4 - 4, enda den er åpen til 5. Hentet 16.05 en gang, og da var mine de siste, av 70 barn. Anonymkode: 5853b...8b0 6
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #4 Skrevet 13. april 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet vårt starter i barnehagen til høsten og han vil da være 1,5 år. Både jeg og far har lang reisevei og far er mye borte i perioder så henting og levering vil da kun ligge på mrg. Han må leveres kl 07 hver dag og blir hentet alt mellom kl 16-17(kommer an på trafikken). Vet at det ikke er optimalt men lurer på om det er flere som oss eller jobber de fleste redusert de første årene? Anonymkode: fac3c...851 Jeg tror muligens ikke det er lov å ha barn der i hele åpningstiden - det er regler for makstid ila uken(lurer på om det er 41 timer? - sjekk for din kommune). Barnet mitt elsker barnehagen, og har vært fullt siden 1 år. Vi har heller ikke korte dager. Men fra 07-17 er alt for lenge, og med mindre dere mister mulighet til å spise og bo OK så bør dere jobbe noe redusert, slik at hun får normalt fulle dager som andre. De fleste her jeg bor(midt i Oslo, alle er avhengig av å jobbe fullt pga boligpriser) - så er det gjerne sånn at de som leveres 07.30 hentes 16.00, og de som leveres 09 hentes mot 17. Det synes mange er litt lenge, men det er det som må til for å rekke jobb. I dres tilfelle, om det er slik at dere har lang reisevei i tillegg til full jobb så ville jeg jobber redusert eller flyttet nærmere arbeidsplass/byttet jobb nærmere hjemmet. Og jobbet resusert i mellomtiden. Jeg er ikke typen som mener barn tar skade av barnehage, men 07-17 er alt for lenge for alle barn, spesielt de små. Jeg trpr heller ikke dere har lov å ha barnet der så lenge, jeg mener som sagt at 41 timer(mulig jeg husker feil) er maks antall timer. Anonymkode: 7425a...6b7 9
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #5 Skrevet 13. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen barnehager har en begrensning på hvor lenge barna kan være i barnehagen hver dag, i vår tror jeg det er 9 timer. Det er jo ikke ideelt å være så lenge i barnehagen, men noen har dessverre ikke annet valg. I barnehagen mine går i ville det blitt rimelig ensomt de første og siste timene, for barna begynner som regel ikke å komme før 8, halv 9 og barnehagen er stort sett tom halv 4 - 4, enda den er åpen til 5. Hentet 16.05 en gang, og da var mine de siste, av 70 barn. Anonymkode: 5853b...8b0 Ok. Har ikke fått beskjed om noe begrensning. Jeg jobber fra kl 8.00-15.30 men hjem hvertfall er det grusom kø. Skjønner at de fleste enten jobber refusert eller bør nærme jobb. Ts Anonymkode: fac3c...851
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #6 Skrevet 13. april 2018 Blir litt det samme her. Det er jeg som kjører og henter. Jeg jobber 100%. Så Ja, det blir lange dager og er veldig glad for at han trives i bhg. Men skulle gjerne hentet jan tidligere om jeg kunne... Men må jo jobbe. Anonymkode: 5ad64...452 1
Vera Vinge Skrevet 13. april 2018 #7 Skrevet 13. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen barnehager har en begrensning på hvor lenge barna kan være i barnehagen hver dag, i vår tror jeg det er 9 timer. Det er jo ikke ideelt å være så lenge i barnehagen, men noen har dessverre ikke annet valg. I barnehagen mine går i ville det blitt rimelig ensomt de første og siste timene, for barna begynner som regel ikke å komme før 8, halv 9 og barnehagen er stort sett tom halv 4 - 4, enda den er åpen til 5. Hentet 16.05 en gang, og da var mine de siste, av 70 barn. Anonymkode: 5853b...8b0 Det er tydeligvis veldig forskjellig. I vår barnehage er de fleste på plass kl 8, og hvis man henter litt over 16 er det fortsatt mange der. En dag måtte jeg hente 16.45, som er mye senere enn jeg pleier og da var ca halvparten av barna på avdelingen fortsatt der. Til ts, så er mitt inntrykk at de fleste får til en ordning så barnet slipper å være der i hele eller nesten hele barnehagens åpningstid. Hvis det er snakk om 10 timer regelmessig, er det utrolig lenge. Så jeg ville virkelig vent hver krone for å se om det gikk an å jobbe redusert. Men går det ikke så går det ikke, og jeg ville snakket med barnehagen om det. Fordelen i den alderen er i det minste at de fleste barna får en god pause med soving midt på dagen. 4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #8 Skrevet 13. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror muligens ikke det er lov å ha barn der i hele åpningstiden - det er regler for makstid ila uken(lurer på om det er 41 timer? - sjekk for din kommune). Barnet mitt elsker barnehagen, og har vært fullt siden 1 år. Vi har heller ikke korte dager. Men fra 07-17 er alt for lenge, og med mindre dere mister mulighet til å spise og bo OK så bør dere jobbe noe redusert, slik at hun får normalt fulle dager som andre. De fleste her jeg bor(midt i Oslo, alle er avhengig av å jobbe fullt pga boligpriser) - så er det gjerne sånn at de som leveres 07.30 hentes 16.00, og de som leveres 09 hentes mot 17. Det synes mange er litt lenge, men det er det som må til for å rekke jobb. I dres tilfelle, om det er slik at dere har lang reisevei i tillegg til full jobb så ville jeg jobber redusert eller flyttet nærmere arbeidsplass/byttet jobb nærmere hjemmet. Og jobbet resusert i mellomtiden. Jeg er ikke typen som mener barn tar skade av barnehage, men 07-17 er alt for lenge for alle barn, spesielt de små. Jeg trpr heller ikke dere har lov å ha barnet der så lenge, jeg mener som sagt at 41 timer(mulig jeg husker feil) er maks antall timer. Anonymkode: 7425a...6b7 Ok. Vi kan ikke flytte da jeg har en tenåring som starter på ungdomsskolen til høsten. Umulig å bytte jobb for meg da jeg er avhengig av å jobbe kun dagtid og det ikke finnes rene dagstillinger her vi bor. Må vurdere å gå ned i stilling da evt selv om jeg har sett hbor negativt det er for mine kollegaer(Du får like mye oppgaver men må presse det inn på mindre tid) Ts Anonymkode: fac3c...851
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #9 Skrevet 13. april 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Har ikke fått beskjed om noe begrensning. Jeg jobber fra kl 8.00-15.30 men hjem hvertfall er det grusom kø. Skjønner at de fleste enten jobber refusert eller bør nærme jobb. Ts Anonymkode: fac3c...851 Ingen får beskjed, men jeg mener det er lovfestet(?) - jeg er ikke helt 100% sikker. Sjekk hos kommunen din som sagt. Du kan jo også be om hjemmekontor deler av tiden ved mulighet, og jobbe hjemmefra om kvelden(eventuelt mannen om han har mulighet). Jeg er som sagt ikke hysterisk, men dette blir for lang tid i barnehagen som hovedregel. Om dere får hentet senest 15.30 er dere innenfor det jeg vil si er normalen for et par. Aleneforsørgere har jo selvsagt andre vilkår. Anonymkode: 7425a...6b7
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #10 Skrevet 13. april 2018 Hadde sønnen min like lenge i barnehagen hver dag. Gikk veldig bra. Kanskje en av dere kan starter litt tidligere og den andre litt senere på jobb, kan jo det eventuelt være en løsning 😊 Det måtte vi gjøre i forhold til SFO da de hadde kortere åpningstid. Anonymkode: c1738...d21
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #11 Skrevet 13. april 2018 Hadde du taklet ti timer på jobb fem dager i uken 47 uker i året? (fem uker ferie) Anonymkode: 92be4...140 7
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #12 Skrevet 13. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ingen får beskjed, men jeg mener det er lovfestet(?) - jeg er ikke helt 100% sikker. Sjekk hos kommunen din som sagt. Du kan jo også be om hjemmekontor deler av tiden ved mulighet, og jobbe hjemmefra om kvelden(eventuelt mannen om han har mulighet). Jeg er som sagt ikke hysterisk, men dette blir for lang tid i barnehagen som hovedregel. Om dere får hentet senest 15.30 er dere innenfor det jeg vil si er normalen for et par. Aleneforsørgere har jo selvsagt andre vilkår. Anonymkode: 7425a...6b7 Ok. Har sett på kommunes sider og barnehagens sider. Står ingenting om det. Har ikke mulighet til hjemmekontor da jeg jobber som sykepleier på sykehus og har pasienter som hovedoppgave. Kan ikke ta med de hjem på kvelden 😀 I periodene hvor min mann er borte blir det sånn. Når han jobber her hjemme(I norge) kan han flexe. Ts Anonymkode: fac3c...851 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #13 Skrevet 13. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ingen får beskjed, men jeg mener det er lovfestet(?) - jeg er ikke helt 100% sikker. Sjekk hos kommunen din som sagt. Du kan jo også be om hjemmekontor deler av tiden ved mulighet, og jobbe hjemmefra om kvelden(eventuelt mannen om han har mulighet). Jeg er som sagt ikke hysterisk, men dette blir for lang tid i barnehagen som hovedregel. Om dere får hentet senest 15.30 er dere innenfor det jeg vil si er normalen for et par. Aleneforsørgere har jo selvsagt andre vilkår. Anonymkode: 7425a...6b7 GLemte å presisere ved levering kl 07 Altså, vårt barn er og i barnehagen støtt og stadig fra kl 07.30 til kl 16.15 - men vi prøver å komme oss avgårde kl 15.30 fra jobb og rekker da å være fremme ca 16. Vi slipper heldigvis mer enn 30 min reisevei, jeg har bare 20. Om vi pendlet ville jo dette stilt seg annerledes, så jeg har virkelig all forståelse for at dette ikke er et valg for alle. Med en gang vi flytter herfra må jeg beregne 40 minutter på reising tenker jeg. Så da må det nok bli noe hjemmejobbing, men jeg har kontorjobb - og da er avtaler om det iallefall teoretisk mulig om arbeidsgiver tillater det. Anonymkode: 7425a...6b7
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #14 Skrevet 13. april 2018 Vi har fulltidsplass, 50 timer pr uke, som igjen vil si 10 timer pr dag. Ikke at mini er i barmehagen 10 timer pr dag, men muligheten er der. Jeg leverer ca 7.30 og da er det mange barn som har kommet. En onsdag hver mnd jobber jeg til 16, og da er det fortsatt barn i barnehagen når jeg henter ca 16.30. Anonymkode: 5f07a...cb8
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #15 Skrevet 13. april 2018 Hos oss stod timeantall per uke når vi søkte. Full plass xxx barnehage (45 t) Full plass yyy barnehage (50 t) Halv plass yyy barnehage (25 t) Anonymkode: 5853b...8b0 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #16 Skrevet 13. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde du taklet ti timer på jobb fem dager i uken 47 uker i året? (fem uker ferie) Anonymkode: 92be4...140 Ja hvis jeg fikk to timer til å sove midt på dagen så. Han får uansett 2 mnd fri på sommeren, en uke høstferie, en uke vinterferie, to uker juleferie, en uke påskeferie. Far jobber så mye ellers i året at disse ukene har han fri mtp avspasering. Ts Anonymkode: fac3c...851 9
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #17 Skrevet 13. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ok. Har sett på kommunes sider og barnehagens sider. Står ingenting om det. Har ikke mulighet til hjemmekontor da jeg jobber som sykepleier på sykehus og har pasienter som hovedoppgave. Kan ikke ta med de hjem på kvelden 😀 I periodene hvor min mann er borte blir det sånn. Når han jobber her hjemme(I norge) kan han flexe. Ts Anonymkode: fac3c...851 Pasientene hjem Nei, da skjønner jeg det jo. Men han er kanskje ikke borte ofte? Det stiller seg jo annerledes om han ikke er ofte borte og derfor kan hente tidlig ellers. Samtidig - i deres situasjon hadde jeg valgt redusert - selv om det dessverre går utover de andre. Anonymkode: 7425a...6b7 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #18 Skrevet 13. april 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet vårt starter i barnehagen til høsten og han vil da være 1,5 år. Både jeg og far har lang reisevei og far er mye borte i perioder så henting og levering vil da kun ligge på mrg. Han må leveres kl 07 hver dag og blir hentet alt mellom kl 16-17(kommer an på trafikken). Vet at det ikke er optimalt men lurer på om det er flere som oss eller jobber de fleste redusert de første årene? Anonymkode: fac3c...851 Vårt startet i bhg når hun var 1 år. Er nå 2 år og har gått fulle dager i bhg dette året. Vi har ikke mulighet for redusert arbeid. Anonymkode: 1cb7d...a05
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #19 Skrevet 13. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja hvis jeg fikk to timer til å sove midt på dagen så. Han får uansett 2 mnd fri på sommeren, en uke høstferie, en uke vinterferie, to uker juleferie, en uke påskeferie. Far jobber så mye ellers i året at disse ukene har han fri mtp avspasering. Ts Anonymkode: fac3c...851 Husk at barnet ikke sover 2 timer om dagen særlig lenge. Men deres barn får mer ferie enn vårt barn, vi har 5 uker tilsammen «bare». Så det veier selvsagt opp - selv om jeg tenker det er hverdagene det er flest av, og det er de som telles. Anonymkode: 7425a...6b7 4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #20 Skrevet 13. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Pasientene hjem Nei, da skjønner jeg det jo. Men han er kanskje ikke borte ofte? Det stiller seg jo annerledes om han ikke er ofte borte og derfor kan hente tidlig ellers. Samtidig - i deres situasjon hadde jeg valgt redusert - selv om det dessverre går utover de andre. Anonymkode: 7425a...6b7 Det er litt bingo når han er borte. Et år kan han være borte 6 mnd. Et annet år 1 mnd. Det går ikke utover mine kollegaer at jeg jobber redusert men vi får helt samme pasientliste hvor vi da må rekke like mange men da med kanskje to timer mindre tid. Da blir det ofte til at man ikke rekker å spise lunsj o.l Ts Anonymkode: fac3c...851
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå