Gå til innhold

"Premier" ved gode prøveresultater, hva synes dere

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei.

Jeg har en sønn på snart 10 år som har vært håpløs på enkelte fag på skolen. Engelsk har vel vært det verse faget når han først lærte seg + og -.

I år har dem hatt engelsk gloseprøver annen hver uke. På disse har han stort sett hatt 2 og 3 rette av ca 20 spørsmål.

Så før forige engelsk test tvang jeg gutten til å lese engelsk i 30 - 60 min hver dag samtidig som jeg lærte han hvordan det lønner seg å pugge.. Etter prøven kom han selv og fortalte at han syntes det hadde gått bra. En uke etterpå fikk han igjen prøven og hadde 21 av 23 spørsmål riktige... Gjett om han var stolt...

Det jeg lurer litt på er om det er litt på "kanten" og innføre premier når han har vist så stor fremgang i et fag han sliter med. En liten "gullerot" rett og slett.....

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde nesten belønnes selv også, som har vært så god til å lære bort at din sønn får en slik fremgang! :)

Jeg synes godt han kan belønnes med noe når han gjør så stor fremgang på kort tid. Sånn er det jo i mange arbeidstilfeller også... gjør man en god jobb, litt ekstra innsats, så får man kanskje en bonus eller lignende... :klappe:

Gjest Madeline
Skrevet

En fin "gullerot" kan være en tur i svømmehallen eller kino. Eller kanskje at han kan være med å bake boller el. Hva liker han å gjøre? Finn noe som passer til hans interesser.

Det er viktig at ungene ikke blir hengene etter i enkelte fag tidlig. Dette kan bli tungt å ta igjen senere. Flott at du lærer sønnen din måter å lære på. Det gir selvtilit å merke at han kan. Jeg har brukt mange timer hver uke på min sønn for at han skal henge med. Dette har gitt resultater noe som han selv er stolt av.

Lykke til.

Skrevet

Synes det er helt ok, så lenge det ikke skjer på regelmessig basis ved prøver.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes det er helt ok, eller egentlig synes jeg det er veldig smart. I dagens voksensamfunn er det normalt å bli premiert for innsats, så jeg ser ingen grunn til at det ikke skal være det samme for barn.

Skrevet

Vi har hatt noen av de samme problemene.

Vi ble da enig om at jeg tok matte og engelsk mens ex'en tok norsk og de andre fagene.

Resultatet er at barnet nå har en kompetanse som ikke ligger tilbake for de andre.

Når engelsk leksene kom satt vi oss ned og gikk gjennom hvert enkelt ord. Samtidig oversatte vi alle ordene i engelsk leseleksen. Dette krevde ca 30 minutter hver eneste gang og var for barnet FRYKTELIG KJEDELIG i starten. Etter bare 1-2 uker var resultatene VESENTLIG bedre. Etter 3 uker trappet vi ned og barnet ligger nå på et nivå som kansje er høyere enn gjennomsnittet iflg læreren.

I matte har det vært litt tyngre, delevis fordi jeg gjør oppgavene litt anderledes. Jeg kontaktet skolen og fikk låne en mattebok slik at jeg var litt mer forberedt til hvilke oppgave jeg kunne forvente og samtaler med læreren om hvordan de "burde" løses.

I dag er barnet på samme nivå som de andre barna. Noen av oppgavene gjør vi på en litt annen måte, men dette er akseptert av lærer og resultatene viser klar fremgang. Innimellom har vi "1 regnetime" hvor barnet bare sitter og regner på div oppgaver.

Matteoppgavene er likevel ikke like "spennende" som engelsk, men blir gjort på en helt grei måte.

Vi har ikke innført noe konkret "premie/gulerot" ettersom barnet nå synes det er "morsomt" å være bedre. På eget iniativ utfører barnet leksene på egen hånd med langt større entusiasme. Men vi harl valgt å gi en slags bonus ved at barna i større grad enn tidligere får velge aktiviteter i helgene eller andre små ting de har glede av. En form for ubevisst premiering.

Men det er spennende å følge med hvordan andre løser slike ting :-)

Skrevet

Premiering - som en positiv ting - en spesiell belønning for god innsats over tid - synes jeg er helt ok - men betaling for karakterer på alle prøver etc. synes jeg blir feil.

Gjest Anonymous
Skrevet

Med små barn synes jeg det er bedre å premiere innsatsen enn resultatet... Ja, han jobbet bra, og kan "premieres" for det, bokkebakst, kino, svømmehallen eller hva dere foretrekker. Men jeg er heller ikke tilhenger av betaling for prøveresultater.

Jeg gikk på skolen sammen med noen som hadde det sånn (ikke en som ble premiert for ekstra innsats for å ikke alle bak, han var skoleflink) S på en prøve var enbetydende med en 50-lapp når han kom hjem. Det synes jeg blir feil.

Men jeg ser ikke noe galt i at du belønner din sønn for den innsatsen han har lagt ned i å lære seg leksa, særlig ikke dersom det gjentar seg ved neste lekse også. Det er jo en premie i seg selv å føle at man mestrer noe, han var stolt av resultatet.

Men, belønn innsatsen, heller enn resultatet, synes jeg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det var innsatsen jeg mente å belønne... han har jo vist at han kan om han vil. Tenkte jeg skulle gi han den nyeste Shrek filmen på Dvd.. Den hadde han jo fått uansett, men nå er det desto større grunn lissom

Skrevet
Hei.

Jeg har en sønn på snart 10 år som har vært håpløs på enkelte fag på skolen. Engelsk har vel vært det verse faget når han først lærte seg + og -.

I år har dem hatt engelsk gloseprøver annen hver uke. På disse har han stort sett hatt 2 og 3 rette av ca 20 spørsmål.

Så før forige engelsk test tvang jeg gutten til å lese engelsk i 30 - 60 min hver dag samtidig som jeg lærte han hvordan det lønner seg å pugge.. Etter prøven kom han selv og fortalte at han syntes det hadde gått bra. En uke etterpå fikk han igjen prøven og hadde 21 av 23 spørsmål riktige... Gjett om han var stolt...

Det jeg lurer litt på er om det er litt på "kanten" og innføre premier når han har vist så stor fremgang i et fag han sliter med. En liten "gullerot" rett og slett.....

Hva synes dere?

Så flotte resultater han kom med, da gitt!! :klappe:

Hvordan lærte du ham å pugge som ga slike resultater... :klø: :-)

Ellers hadde jeg ei i klassen som fikk et flax-lodd etter alle større prøver/tentamener/eksamener. Tor ikke det fungerte som en "gulrot", men spennende var det!!

Og jeg er en av dem som har tro på gulrøtter!! La ham få en påskjønning for flotte resultater. Det behøver jo ikke koste skjorta - kanskje bare at han får velge dagens middag eller noe i den banen?!

Del "oppskriften" din med oss da... :hoppe:

Skrevet

Jeg synes det er ok å belønne innsats - men ikke resultater.

Dersom han får en slags belønning for at han faktisk har jobbet masse den siste tiden, tror jeg det er positivt.

Jeg ville derimot ikke ha gitt ham "premie" for god karakter.

Gjest *-*Pinky*-*
Skrevet

Lurer litt på hvorfor dere synst at en ikke bør premiere når ungen får en god karakter.

Når jeg gikk på skole, så fikk jeg en femtilapp visst jeg fikk 5'ere eller 6'ere på prøver.

Dette motiverte meg til å prøve å få 5'ere og 6'ere på flere prøver.

Som resulterte i at jeg pugga mye mer.

Gjest Madam Felle
Skrevet
Lurer litt på hvorfor dere synst at en ikke bør premiere når ungen får en god karakter.

Når jeg gikk på skole, så fikk jeg en femtilapp visst jeg fikk 5'ere eller 6'ere på prøver.

Hva om du da har to barn, der den ene knapt behøver åpne boken men får bare knall karakterer, og den andre sliter og sliter men har ikke en mulighet, skal da de gode karakterene belønnes?

Urettferdig spør du meg, og derfor er det mye bedre å belønne innsatsen.

Skrevet

Da jeg gikk på ungdomsskolen var det flere jenter jeg kjente som fikk penger hver gang de fikk gode karakterer (dengang var det vel snakk om M+ eller S). Husker ikke beløpet, men jeg prøvde iallefall å forhandle meg frem til det samme med min egen mor.. Som nektet å gi meg noe siden jeg fikk så bra karakterer uansett.

Noe jeg syntes var utrolig urettferdig - det var jo ikke en FEIL ved meg at jeg faktisk var skoleflink..

Og siden et slik system tydeligvis kan slå negativt ut både for de som er flinke og de som ikke er det, er jeg imot det.

Skrevet

Jeg er imot å belønne flinkhet.

Innsats er det som betyr noe, resultatene får bli som de blir.

Det er ikke alle forunt å få 5'ere og 6'ere "bare man jobber".

Skjønner du?

Gjest trådstarter igjen
Skrevet

Så flotte resultater han kom med, da gitt!! :klappe:

Hvordan lærte du ham å pugge som ga slike resultater... :klø: :-)

Ellers hadde jeg ei i klassen som fikk et flax-lodd etter alle større prøver/tentamener/eksamener. Tor ikke det fungerte som en "gulrot", men spennende var det!!

Og jeg er en av dem som har tro på gulrøtter!! La ham få en påskjønning for flotte resultater. Det behøver jo ikke koste skjorta - kanskje bare at han får velge dagens middag eller noe i den banen?!

Del "oppskriften" din med oss da... :hoppe:

Hvordan jeg lærte han det? Tja. Var i grunnen ikke så vanskelig. Bare litt tidkrevende... Startet med den grunnleggende som hvordan han skal skrive glosene...

Før sto dem "rotete"

feks. på en linje ord- word blyant - pen på en linje eller ord -word blyant- på en linje og pen og så neste glose på neste linje..

Forklarte at det var lettere om han hadde en og en glose på hver linje (med oversettelsen ved siden av). Og alltid den norske glosen først. På den måten viste jeg han at han da kunne legge noe over den siden hvor de engelske glosene sto. Jeg ba han om å sitte og lese glosene en stund, og prøve å stave dem etterhvert. Så viste jeg han at han kunne ta et ark og skrive opp de norske glosene, lukke gloseboka (helst legge den i et annet rom) og så prøve å late som om han gjorde en gloseprøve. Etterpå skulle han bruke gloseboka og sjekke selv hva han hadde rett og galt... Det som var galt skulle han rette opp og pugge ekstra på dem, samtidig som han også leste de andre glosene...

Når han leser tekster på engelsk vil jeg at han skal oversette setning for setning. Han leser godt, men skjønte ikke filla av hva han leste.

Grunnen til at jeg vil han skal lære engelsken med en gang er at jeg vil han skal bli trygg på språket. Jeg har selv slitt fælt med engelsk, lærte det ikke ordentlig før i 9.klasse da det endelig var en lærer som skjønnte hva jeg slet med. Da jeg begynte med engelsk gikk jeg i samme klasse som sønnen til lærern. Denne gutten mobbet meg for han viste at om han sa noe, så begynte jeg å stamme... Enda den dag i dag sliter jeg med engelsken. Titter meg godt om før jeg snakker... Og jeg jobber på sentralbord og får en del engelske henvendelser. Jeg er rett og slett redd for å snakke språket.

Gjest Gjesten
Skrevet

Kjempelurt av deg å terpe engelsk alt no!! Etter L- 97 vart det visst store hopp i nivået på bøkene mellom 4. og 5. klasse og 7.- 8. klasse, og ein del som ikkje har så gode arbeidsvanar eller som slit med faget på 4. og 7. klassenivå slit når dei kjem i 5. og 8. klasse. Og for ein framgang!!

Skrevet

Det hørtes ut som en fin metode.

Flott at det funker og ikke minst at gutten din ønsker å lære...

Det er den viktigste motivasjonen!!

:)

Skrevet
Premiering - som en positiv ting - en spesiell belønning for god innsats over tid - synes jeg er helt ok - men betaling for karakterer på alle prøver etc. synes jeg blir feil.

Det var omtrent noe sånt jeg ville svare, også! Som trebarnsmamma har jeg tenkt en del på den samme problemstillingen.

Noen ganger er det sånn at ungene gjør en kjempeflott innsats og kommer hjem med f.eks. 5+ på en prøve. Selv om dette ikke nødvendigvis trenger å være et fag de har slitt så mye med, så får jeg noen ganger lyst til å gi dem en femtilapp bare som en liten påskjønnelse, bare fordi det er så flott! Det er ikke ofte, og det er ikke noe de får hver gang de har gjort det godt på en prøve.

Jeg tror alle trenger å bli ekstra belønnet innimellom, og så lenge det ikke blir en vane, slik at det oppleves som "lønn" eller "betaling" for god innsats, synes jeg det er OK. For egentlig så mener jeg at det å gjøre det godt på skolen skal være belønning i seg selv. Det å gjøre det bra på skolen bør ideelt sett være "indre motivert". Dvs at barna forstår at det er til deres eget beste at de bruker et visst minimum av tid på skolearbeidet sitt, og at de skjønner at det lønner seg å stå på litt.

Men en tur i svømmehallen eller på kino, gjerne å gjøre noe hyggelig sammen eller ha noe ekstra godt til middag for å markere en utvikling eller prestasjon kan også være en god måte å gjøre litt ekstra stas på skoleeleven - særlig dersom det ligger mye ekstra lesing og arbeid bak det gode resultatet!

Skrevet

Jeg synes at hvis barnet jobber ekstra hardt før en prøve, og prøver virkelig hardt på å få godt resultat, bør barnet få premie selv om resultatet ikke er bedre enn middels. Hvis barnet stort sett får 30/33 ol. på prøver, fortjener også han/hun noe ekstra. Men ikke hver gang, for da kan det lett bli til at han/hun tror at "Hver gang jeg har fått gode karakterer, skal jeg få noe."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...