AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #1 Skrevet 13. april 2018 Hei! Jobber på et sykehjem, og har fast stilling tredje hver helg. Altså 15 % fast ansatt, med fastlønn og hele pakka. Jobbet her i over fem år. Før var det aldri problem å få fri, bytte vakter osv - så lenge vi byttet med noen med samme kompetanse som oss. Nå har vi fått ny sjef, og nå er alt problematisk.. Jeg trenger fri en helg i mai, pga. min brors konfirmasjon. Jeg har prøvd å bytte helgen uten hell, så jeg spurte en kollega om hun ville ha den. Jeg vet at hun ønsker ekstravakter på grunn av litt dårlig økonomi, og sa at hun bare kunne få helgen min (hun får all betalingen, jeg blir trekt i lønn). Hun er hjelpepleier med mange års erfaring, jeg er bare assistent så sånn sett økes jo kompetansen den helgen. Skrev på vaktplanen at hun skulle jobbe i stede for meg den helgen, og fikk kjempe kjeft av arbeidsgiver. Forrige sjef var veldig åpen på dette, for hun skjønte at når man jobbet turnus var det mye som kræsjet - og interne ordninger uten å involvere henne var helt i orden så lenge kompetansen var den samme (altså assistent ikke uten videre byttet med spl osv. Assistent kunne bytte med assistent så mye vi orket). Nå har vi fått beskjed flere måter at vi må slutte å bytte å rote i vaktplanen, og at turnus mer eller mindre er skrevet i stein. Det er mye annet ved arbeidsmiljøet som har blitt veldig mye dårligere - og det er mye som skaper misnøye etter vi byttet sjef. Finnes det noen regler på dette? Jeg ser ikke problemet med å gi bort min vakt - jeg blir jo trukket i lønn og kompetansen blir ikke senket. Jeg spurte sjefen om jeg kunne avspasere eller ta ferie, siden det tross alt er min brors konfirmasjon, men fikk nei. Har vurdert mange ganger å slutte, men er så glad i beboerne og kollegaene mine, så vil ikke det heller.. Anonymkode: e7acf...4cb
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #2 Skrevet 13. april 2018 Fått sjefen fra helvetet skjønner jeg. Vet dessverre ikke regler på sånt, men å gi bort vakt pga konfirmasjon hadde vært innafor absolutt alle steder jeg har jobbet i allefall. Anonymkode: 08220...e9a 9
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #3 Skrevet 13. april 2018 Er det en sjef over sjefen? Evnt ta opp dette med verneombud/tillitsvalgt/ fagforening? Jeg har aldri hørt om dette før. Det høres ut som en dårlig sjef egentlig. Alle steder jeg har jobbet, har sjefen vært helt fornøyd med at vi ikke stresser denne med vaktbytter. Det viktigste er jo at noen med kompetansen dekker vakta, ikke hvilket navn som står på papiret?! Anonymkode: 545e5...c2a 4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #4 Skrevet 13. april 2018 Arbeidsgiver har vel sitt på det tørre her så lenge du har kontrakt på den helgen. Sen hvor vide det er smart av sjefen å være så vanskelig er jo en annen sak... Anonymkode: 16575...0ac
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #5 Skrevet 13. april 2018 Det eneste jeg kan tenke meg er at det kanskje kan by på problemer fordi hun som ønsker ekstravaktene jobber for mye i løpet av en periode, og at arbeidsgiver dermed bryter regelverket. Anonymkode: e8548...c3e 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #6 Skrevet 13. april 2018 Veldig rart at du ikke får bruke ferie en gang? Skulle tro det nesten var rett på velferdspermisjon, så syns hun var veldig striks Anonymkode: 7d9bb...39a
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #7 Skrevet 13. april 2018 Du har ingen rett på å få byttet vakter. Det er helt vanlig at bytter skal godkjennes av leder for å sikre rett kompetanse på jobb, og få hindre at folk "glemmer" at de har byttet. Det blir ikke lavere kompetanse av at du gir vekk vakter, men det blir sannsynligvis dyrere for arbeidsgiver at en hjelpepleier går vakten fremfor en ufaglært. Det hadde vært bedre at du kontaktet leder og forklare at du trengte fri først, og så spurt om du skulle ordne det selv eller om du kan ta feriedager den helgen. Anonymkode: fd3ff...48e 5
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #8 Skrevet 13. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det eneste jeg kan tenke meg er at det kanskje kan by på problemer fordi hun som ønsker ekstravaktene jobber for mye i løpet av en periode, og at arbeidsgiver dermed bryter regelverket. Anonymkode: e8548...c3e Det gjør hun ikke..... 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ingen rett på å få byttet vakter. Det er helt vanlig at bytter skal godkjennes av leder for å sikre rett kompetanse på jobb, og få hindre at folk "glemmer" at de har byttet. Det blir ikke lavere kompetanse av at du gir vekk vakter, men det blir sannsynligvis dyrere for arbeidsgiver at en hjelpepleier går vakten fremfor en ufaglært. Det hadde vært bedre at du kontaktet leder og forklare at du trengte fri først, og så spurt om du skulle ordne det selv eller om du kan ta feriedager den helgen. Anonymkode: fd3ff...48e Det er ikke snakk om mange kronene... Fastlønnen vår er mye høyere enn timelønnen pga kommunale avtaler, så om hun trekker meg 50% av fastlønna for så å timelønne en hjelpepleier går mer eller mindre opp i opp... Jeg kontaktet leder først!! Forklarte at det var konfirmasjon og lm jeg kunne ta ferie eller avspasere, men fikk bare «nei» tilbake før hun forsvant. Anonymkode: e7acf...4cb
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #9 Skrevet 13. april 2018 Å nei, sånne sjefer er så kjipe! Jeg forstår godt at de vil ha beskjed og gjerne også godkjenne når man bytter slik at de har oversikt, men om det ikke er noen grunn til at hun ikke kan jobbe for deg virker det som om sjefen bare er vrang på trass. Hadde selv en sjef som var litt grinete på det med vaktbytte og da vi hadde noen uenigheter oss i mellom lot han det gå utover meg ved å nekte vaktbytter. Han krevde også sykemelding en gang enda jeg hadde egenmeldinger til gode og absolutt ikke er typen som skulker. Dagen før jeg holdt meg hjemme hadde jeg også feber på jobb og var så tydelig sjuk at kollegaen min ville kjøre meg hjem... Anonymkode: 7f375...525 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #10 Skrevet 13. april 2018 Arbeidskontrakten din er avtalen. Jeg skjønner lederen din godt. Det er hun som er ansvarlig for hvem som er på jobb til enhver tid, og jeg kan gjette meg til flere årsaker til at hun ikke ønsker at de ansatte skal bytte seg imellom, og langt mindre selge vakter til hverandre. Jeg hadde gjort det samme som henne. Når det er sagt så hadde jeg nok prøvd å hjelpe deg hadde jeg vært henne (man gir litt og får gjerne litt tilbake), men hvis hun allerede vet at det ikke er noen til å dekke opp for deg hvis du er borte så veier kravet om forsvarlig drift mest av alt. Anonymkode: b18c5...a91 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #11 Skrevet 13. april 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det gjør hun ikke..... Det er ikke snakk om mange kronene... Fastlønnen vår er mye høyere enn timelønnen pga kommunale avtaler, så om hun trekker meg 50% av fastlønna for så å timelønne en hjelpepleier går mer eller mindre opp i opp... Jeg kontaktet leder først!! Forklarte at det var konfirmasjon og lm jeg kunne ta ferie eller avspasere, men fikk bare «nei» tilbake før hun forsvant. Anonymkode: e7acf...4cb Så du spurte om fri, og da du fikk nei endret du vaktplanen selv likevel!?! Det var jo en ørliten og ikke heeelt ubetydelig detalj du valgte å utelate fra hovedinnlegget. Kanskje ikke så veldig rart at du fikk negativ tilbakemelding om det da! Anonymkode: e8548...c3e 6
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #12 Skrevet 13. april 2018 Be om ulønnet permisjon. Skal mye til før de kan si nei til det. Hos oss er regelen at vi bør si i fra minst 3dager før Anonymkode: 26852...b90
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #13 Skrevet 13. april 2018 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du spurte om fri, og da du fikk nei endret du vaktplanen selv likevel!?! Det var jo en ørliten og ikke heeelt ubetydelig detalj du valgte å utelate fra hovedinnlegget. Kanskje ikke så veldig rart at du fikk negativ tilbakemelding om det da! Anonymkode: e8548...c3e Det er jo ikke det samme. Dersom TS fikk ferie eller perm måtte jo sjefen ha begynt å skaffe vikar, osv, men istendenfor ordnet TS det internt slik de alltid har gjort. Anonymkode: 37a7c...1aa 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #14 Skrevet 13. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Arbeidskontrakten din er avtalen. Jeg skjønner lederen din godt. Det er hun som er ansvarlig for hvem som er på jobb til enhver tid, og jeg kan gjette meg til flere årsaker til at hun ikke ønsker at de ansatte skal bytte seg imellom, og langt mindre selge vakter til hverandre. Jeg hadde gjort det samme som henne. Når det er sagt så hadde jeg nok prøvd å hjelpe deg hadde jeg vært henne (man gir litt og får gjerne litt tilbake), men hvis hun allerede vet at det ikke er noen til å dekke opp for deg hvis du er borte så veier kravet om forsvarlig drift mest av alt. Anonymkode: b18c5...a91 Hvilke grunner da? Jeg er bare assistent, det er absolutt ingen grunn til at akkurat jeg MÅ være på jobb. Absolutt alle de andre ansatte på avdelingen kan dekke min kompetanse og arbeidskraft, OG vi har mange i små stillingsprosenter som desperat ønsker seg mer... Har ikke solgt vakter, bare gitt dem bort. Merkelig at dette plutselig er umulig, når forrige leder syns det var helt uproblematisk? 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så du spurte om fri, og da du fikk nei endret du vaktplanen selv likevel!?! Det var jo en ørliten og ikke heeelt ubetydelig detalj du valgte å utelate fra hovedinnlegget. Kanskje ikke så veldig rart at du fikk negativ tilbakemelding om det da! Anonymkode: e8548...c3e Jeg spurte om ferie eller avspasering, ikke fri på generell basis. Har aldri før noe sted hatt problemer med å bytte vakter internt. Som sagt trengte ikke forrige leder godkjenne det en gang, så lenge vi sørget for rett kompetanse og ingen overtid. Det er det vi er vandt med Anonymkode: e7acf...4cb
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #15 Skrevet 13. april 2018 Dette tar du opp med fagforening og lederen over din leder allerede på mandag. Og så er det jo engang slik i et arbeidsforhold at man gir litt og tar litt. Neste gang sjefen din ber deg om noe, så svarer du pent og høflig "nei". For det går tross alt begge veier. Er hun kjip er du kjip. Denne lederen er tydeligvis godt i gang med å grave sin egen grav... Man får ikke respekt som leder av å styre med nazihånd, så dette vil slå tilbake på henne selv. Og når hun ender opp som lantiddsykemeldt fordi hun ikke mestrer jobben sin kan hun jo takke seg selv. Som ny leder er det en god ide å være litt ydmyk å vise respekt for et arbeidsmiljø som fungerer og har fungert i lang tid. Anonymkode: 40b63...45c
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #16 Skrevet 13. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette tar du opp med fagforening og lederen over din leder allerede på mandag. Og så er det jo engang slik i et arbeidsforhold at man gir litt og tar litt. Neste gang sjefen din ber deg om noe, så svarer du pent og høflig "nei". For det går tross alt begge veier. Er hun kjip er du kjip. Anonymkode: 40b63...45c Dette er virkelig ikke noe å ta opp med fagforening eller å gå til lederen over med. Saken faller inn under leders styringsrett med GOD margin. Å lage en sak ut av dette er å overreagere og lage drama av ingenting. Å begynne med noe slikt er bare å framstå som en sutrepave uten rolleforståelse. Javel, så praktiserte forrige leder slike saker på en annen måte, men det er ikke noe å tute over nå. At nåværende leder virker lite fleksibel kan jeg si meg helt enig i, men hun kan ha grunner til å si nei som TS ikke har innsikt i eller forutsetninger for å vite noe om. Det er søren ikke rart at det blir dårlig arbeidsmiljø på arbeidsplasser med kvinnedominans, når leder ikke får lov å utøve ledelse uten at kollegaene blir fornærmet. Anonymkode: e8548...c3e 4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #17 Skrevet 13. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er virkelig ikke noe å ta opp med fagforening eller å gå til lederen over med. Saken faller inn under leders styringsrett med GOD margin. Å lage en sak ut av dette er å overreagere og lage drama av ingenting. Å begynne med noe slikt er bare å framstå som en sutrepave uten rolleforståelse. Javel, så praktiserte forrige leder slike saker på en annen måte, men det er ikke noe å tute over nå. At nåværende leder virker lite fleksibel kan jeg si meg helt enig i, men hun kan ha grunner til å si nei som TS ikke har innsikt i eller forutsetninger for å vite noe om. Det er søren ikke rart at det blir dårlig arbeidsmiljø på arbeidsplasser med kvinnedominans, når leder ikke får lov å utøve ledelse uten at kollegaene blir fornærmet. Anonymkode: e8548...c3e Her er det snakk om en konfirmasjon i ts sin nærmeste familie. Hun har ikke bedt om fri for å dra på venninnetur til London. Helt ok at arbeidsgiver har styringsrett, men enhver leder med litt vett mellom ørene strekker seg når det gjelder festdager i aller nærmeste familie. Uansett hvilke grunner hun måtte ha for å si nei burde hun strukket seg langt for å innfri ønsket. De fleste konfirmeres såvidt meg bekjent kun en gang i livet. I tillegg har ts skaffet vikar i sitt sted. Kunne skjønt det om ts var fagutdannet og skaffet en assistent i sitt sted. Men her er det ts som er assistent, og har skaffet vikar med mer kompetanse enn seg selv. Da lyser det lang vei at her er det kun uvilje fra sjefens side. Og slik jeg tolker det jobber ts i et godt arbeidsmiljø, så her er det nok den nye sjefen som burde jekke seg ned et par-tre hakk. Anonymkode: 40b63...45c 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #18 Skrevet 13. april 2018 Jeg sier ikke at jeg ville gjort det slik selv, for det ville jeg ikke, men lillebrors første og eneste konfirmasjon eller ei : leder har ikke gjort noe formelt galt og det er ingen ting å gå videre med. Leder virker steil og lite fleksibel, men det er ikke noen forbrytelse i seg selv. Anonymkode: e8548...c3e 5
Serafin Skrevet 13. april 2018 #19 Skrevet 13. april 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er det snakk om en konfirmasjon i ts sin nærmeste familie. Hun har ikke bedt om fri for å dra på venninnetur til London. Helt ok at arbeidsgiver har styringsrett, men enhver leder med litt vett mellom ørene strekker seg når det gjelder festdager i aller nærmeste familie. Uansett hvilke grunner hun måtte ha for å si nei burde hun strukket seg langt for å innfri ønsket. De fleste konfirmeres såvidt meg bekjent kun en gang i livet. I tillegg har ts skaffet vikar i sitt sted. Kunne skjønt det om ts var fagutdannet og skaffet en assistent i sitt sted. Men her er det ts som er assistent, og har skaffet vikar med mer kompetanse enn seg selv. Da lyser det lang vei at her er det kun uvilje fra sjefens side. Og slik jeg tolker det jobber ts i et godt arbeidsmiljø, så her er det nok den nye sjefen som burde jekke seg ned et par-tre hakk. Anonymkode: 40b63...45c Har man skrevet under på en arbeidskontrakt så er det den som gjelder. Arbeidstager har da godkjent å jobbe de vaktene man er satt opp. Og arbeidsgiver har styringsrett til å nekte personen å delta i konfirmasjon. Men så handler dette om god eller dårlig ledelse. Hvis sjefen er litt smart og grei, så lar hun det passere når det er spesielle grunner som taler for det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå