Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Legger ved det beste bildet jeg fant på nettet, men det er verre på meg. Sminke legger seg stygt og flekkete, særlig under øynene og på kinnene nærme nesen. Jeg bruker primer med fuktighet og foundation fra Mac. Håpløst å bruke concealer når jeg er så tørr under øynene. Sminken fremhever alt, uansett hvordan jeg påfører den. 

Flink til å fjerne sminke om kvelden, bruker Vichy sine fuktighetskremer for fuktfattig hud hver dag. Har også en del urenheter. Er 27 år. 

Kan noen please hjelpe meg? ☺️ 

1F9A0955.jpg.094575d1a774633ee43bacba714581b9.jpg

Anonymkode: 3e0dc...90b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har tenkt at jeg har fuktfattig/dehydrert hud da den føles stram og jeg har urenheter. Men kan det hende dette ikke stemmer når huden ikke blir mindre tørr selv om jeg bruker kremer for dehydrert hud?

Drikker masse vann. Før brukte jeg kremer med mer fett, men det hjalp heller ingenting. Noen med peiling på hud? 

Takk ☺️ ts 

images.jpeg

dehydrated_skin_infographic_v3.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Du bruker feil type foundation. Jeg måtte gjennom hundrevis av foundations, BB creams og puddere før jeg fant noen som lå perfekt på min hud.

Vil anbefale deg å prøve en BB cream, eller mineralpudder som ikke er mattende, (som IDUN eller Bare Minerals) å se om det blir bedre.

Blir sminken jevnere på huden din og smelter bedre inn i huden utover dagen, eller er den tørr og synlig lag hele dagen?

Hvordan er huden din uten sminke, etter rens? Tørr hele dagen eller blir den sunn noen timer etter dusj og rens?

Anonymkode: 978f1...0ee

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bruker feil type foundation. Jeg måtte gjennom hundrevis av foundations, BB creams og puddere før jeg fant noen som lå perfekt på min hud.

Vil anbefale deg å prøve en BB cream, eller mineralpudder som ikke er mattende, (som IDUN eller Bare Minerals) å se om det blir bedre.

Blir sminken jevnere på huden din og smelter bedre inn i huden utover dagen, eller er den tørr og synlig lag hele dagen?

Hvordan er huden din uten sminke, etter rens? Tørr hele dagen eller blir den sunn noen timer etter dusj og rens?

Takk for svar! Skal prøve å finne en bb cream. Sminken er stygg hele dagen, under øynene og på kinnene nærme nesen. Uten sminke er ikke tørrheten like synlig, men jeg har store porer på kinnene, ujevn farge, en del hudormer på nesen og er veldig blå under øynene, så jeg vil dekke til. 

Huden blir tørrere når jeg har dusjet. Føler meg stram i maska, og det svir litt å smile, hvis du skjønner. 

Tror du huden er fuktfattig? 

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som min hud når den ikke har fått nok fukt. Om den har nok fukt smelter foundationen inn, men er den for tørr blir den liggende utenpå. Har også et par ulike  foundationer som jeg bytter på avhengig av hvor tørr huden min er. 

Så jeg ville testet kremer med mer fukt, eller kjøpt en fuktmaske eller fuktserum. 

Anonymkode: 88f28...6b8

AnonymBruker
Skrevet

Haddde det samme problemet tidligere. Jeg sluttet å bruke en rens som tørket ut huden, og begynte å bruke en fuktighetskrem for veldig tørr hud fra et parfymeri. Jeg byttet også ut sminkekost med beautyblender. Det gjorde faktisk underverker. Det hjalp også å barbere ansiktet. Jeg har ikke synlige hår i ansiktet, men alle hat litt dun i ansiktet, og selv om det ikke synes så er det der. Sminken sitter bedre uten dette håret.

Anonymkode: 07ac8...6c7

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haddde det samme problemet tidligere. Jeg sluttet å bruke en rens som tørket ut huden, og begynte å bruke en fuktighetskrem for veldig tørr hud fra et parfymeri. Jeg byttet også ut sminkekost med beautyblender. Det gjorde faktisk underverker. Det hjalp også å barbere ansiktet. Jeg har ikke synlige hår i ansiktet, men alle hat litt dun i ansiktet, og selv om det ikke synes så er det der. Sminken sitter bedre uten dette håret.

Anonymkode: 07ac8...6c7

Hvordan barberer man ansiktet uten å få skjeggstubber?

Anonymkode: 14857...2d9

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 07ac8..

Vil anbefale alle å tenke seg veldig godt om før man begynner å barbere seg i ansiktet.

Jeg har barbert deler av ansiktet i 17 år - halve livet. Alternativet mitt var, og er, ikke dun men skjegg. De fleste vil nok ikke utvikle slikt, det er mer hormonelt, men man vet aldri hvordan man reagerer. Da jeg var yngre barberte jeg armene tilganger fordi jeg hadde lange myke mørke hår. Det ble skjeggstubber etter få dager og det varte flere uker før det ble mykt igjen. Det gjorde heldigvis ingen skade på armen, håret ble mykt, men mørkt, igjen etterpå.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 24e47...e91

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Skal prøve å finne en bb cream. Sminken er stygg hele dagen, under øynene og på kinnene nærme nesen. Uten sminke er ikke tørrheten like synlig, men jeg har store porer på kinnene, ujevn farge, en del hudormer på nesen og er veldig blå under øynene, så jeg vil dekke til. 

Huden blir tørrere når jeg har dusjet. Føler meg stram i maska, og det svir litt å smile, hvis du skjønner. 

Tror du huden er fuktfattig? 

Alle er stram i maska etter en dusj, og siden du skriver at du har store porer så har du mest sannsynlig kombinasjonshud og ikke tørr hud.
Jeg ville gått på apoteket og spurt etter fuktighetskrem for sensitiv kombinasjonshud. For eksempel kan du bruke Decubal på natten som gir mye fukt, og La roche posay på dagen.
Hudpleie er også helt vesentlig for god base for sminken, og du bør bruke en rens eller serum med mild salisylsyre i , eller en skrubb med salisylsyre som du bruker på nesa to-tre ganger i uken. De andre dagene bør du bruke milde produkter på huden. Ujevn farge kan komme av for sterke produkter og jeg syns det høres ut som at du har sensitiv kombinasjonshud.
Da ser huden sunnere ut uten sminke og blir en blanding av tørr og fet med sminke på, ofte etter en dag med sminke er sminken veldig blank, selvom selve huden ikke er fet når man tar av sminken igjen.

Kjøp noen prøver fra tikei.no mineralpudder og bruk dette i noen uker og se om det ligger bedre på huden din. Mye sminke ser tørr ut den første halvtimen men "smelter" jevnere inn etterhvert, så selvom du ikke føler nok dekk med en gang når du legger den på i speilet, så holder det med max to lag med pudder, det vil se bedre ut etter en halvtimes tid selvom du ser røde områder eller tørre hudflekker.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle er stram i maska etter en dusj, og siden du skriver at du har store porer så har du mest sannsynlig kombinasjonshud og ikke tørr hud.
Jeg ville gått på apoteket og spurt etter fuktighetskrem for sensitiv kombinasjonshud. For eksempel kan du bruke Decubal på natten som gir mye fukt, og La roche posay på dagen.
Hudpleie er også helt vesentlig for god base for sminken, og du bør bruke en rens eller serum med mild salisylsyre i , eller en skrubb med salisylsyre som du bruker på nesa to-tre ganger i uken. De andre dagene bør du bruke milde produkter på huden. Ujevn farge kan komme av for sterke produkter og jeg syns det høres ut som at du har sensitiv kombinasjonshud.
Da ser huden sunnere ut uten sminke og blir en blanding av tørr og fet med sminke på, ofte etter en dag med sminke er sminken veldig blank, selvom selve huden ikke er fet når man tar av sminken igjen.

Kjøp noen prøver fra tikei.no mineralpudder og bruk dette i noen uker og se om det ligger bedre på huden din. Mye sminke ser tørr ut den første halvtimen men "smelter" jevnere inn etterhvert, så selvom du ikke føler nok dekk med en gang når du legger den på i speilet, så holder det med max to lag med pudder, det vil se bedre ut etter en halvtimes tid selvom du ser røde områder eller tørre hudflekker.

Tusen takk for et godt svar! ☺️ Vet du om en rens med denne syren i seg, som ikke koster skjorta? 

AnonymBruker
Skrevet

Eventuelt hva det kalles som ingrediens, så kan jeg lete litt? 

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som ar du ikke bruker riktige hudpleieprodukter. De fleste hudpleiesalonger tilbyr gratis hudanalyse. Ville fått det, og fått anbefaling på produkter. Spør om å få testere. Det andre her blir bare synsing, og du risikerer å bruke pengene dine på produkter som fortsatt er feil for din hud.

Hilsen hudterapeut

Anonymkode: e6d2d...dd5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det som deg, og begynte å lese litt om koreansk hudpleie. Siden det tar vinter og votter i ventetid på bestilte produkter derfra, begynte jeg å bruke rytmen i hudpleie som ofte blir anbefalt av bloggere og YouTubere som sverger til metoden. 

Jeg:

Renser to ganger

Bruker alltid toner etter rens

Bruker serum eller essens

Fuktighetskrem (og masse SPF). 

Og i blant peeling og sheet mask. Disse gjør jeg ca to ganger i uken. 

Jeg brukte produkter jeg hadde eller skaffet. Jeg kjøpte ting som passet min lommebok og som jeg trodde passet huden min. Bruker endel basert tørr hud, for selv om jeg tror jeg har fet/kombinert som er dehydrert, så virker det som om huden responderer bedre på masse, masse fukt. 

Jeg merket endring etter hvor godt sminken satt på dag 3. Og om jeg tar snarveier noen ganger så er rens, solkrem på morgen og masse fukt (gjerne en såkalt night mask) på kvelden de stegene jeg aldri hopper over. 

Søk litt på YouTube med korean skincare. Er endel morsomme videoer av folk som tester det for første gang i noen uker osv. 

Anonymkode: ae3dd...c16

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samme problem, sminke ser ikke ut på huden min. Det er som om den både er tørr og fet på samme tid. Jeg kan ikke bruke fuktighetskrem først, da sklir sminken bare av, det blir oljete og sminken fester seg i de tørre partiene. Hvis jeg ikke bruker det, tar det litt lenger tid før huden ser fet ut, og de tørre partiene ser enda verre ut. Har prøvd alt mulig av foundation, bb-cream, pudder, primer og kremer. Gir snart opp :(

Anonymkode: 4ebfd...1ab

Skrevet

Jeg har kombinert normal/fet hud, men i vinter opplevde jeg å bli skikkelig "stram i maska" pga kulde og veldig tørr inneluft. Etter å ha prøvd en rekke dyre kremer var den en billig krem fra Nivea som ble redningen, utrolig nok :) Den gir masse fukt uten å virke fet, og funker bra under foundation også. 

AnonymBruker
Skrevet

Bruker du noen form for peeling? Det vil både fjerne død hud og ujevnheter, samtidig som det gjør det lettere for produkter å trekke inn. Det beste er å bruke syre-baserte produkter fremfor fysiske skrubber. Jeg liker Pixi sin glow tonic, men har gått over til "the ordinary" sine (de har en del milde varianter som er enklere å kombinere med min retinol-behandling). NB: Solkrem blir viktigere når man peeler ansiktet mer. Jeg ville heller brukt pixi glow tonic et par kvelder i uka snarere enn å shave hele ansiktet. 

For fuktighet er det bra med produkter som har hyaluron-syre i seg, glyserin, collagen. K-beauty er et bra sted å utforske. Vichy sin fukt-serie mener jeg å huske at virket bra for meg. Hva slags rens bruker du? Og har du prøvd å legge et lag med fetere krem utenpå den fuktgivende kremen om kvelden? 

Til sist: husk å vente lenge nok før du legger på sminken, så ikke produktene under får sminken til å flytte seg rundt eller blir ujevn fordi produktene har trukket inn i ujevn grad.

Anonymkode: 3477f...699

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...