Gå til innhold

Erfaringer med HMS vakten og enkeltmannsforetak?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et enkeltmannsforetak og fikk idag telefon fra HMS vakten at jeg var pålagt å ha hms kort. Jeg er veldig skeptisk til å ta slukt over telefon siden det er så mange som svindler... Er det noen som har erfaring med HMS vakten som kan fortelle litt? 

Anonymkode: b28a1...b85

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bransje? HMS kort er påbudt på byggeplasser og for renholdere. Enkeltmannsforetak eller ei. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange svindlere som holder på slik. En jeg jobbet med hadde et enk og fikk tlf om dette, så jeg tok telefonen for han en dag og brukte loven mot den forbanna svindleren.

Anonymkode: 8f0dc...325

AnonymBruker
Skrevet

Renholder. Måtte bare høre med dere siden jeg ikke finner noe særlig om dem på nett

AnonymBruker
Skrevet

Neida. Har du bare deg selv i foretaket ditt er du ikke pålagt noe som helst. 

Anonymkode: e6271...f4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neida. Har du bare deg selv i foretaket ditt er du ikke pålagt noe som helst. 

Anonymkode: e6271...f4a

Joda. Hvor har du dette fra? Kravet om HMS-kort gjelder alle som driver renholdstjenester, uansett selskapsform. 

Her kan du lese om krav om HMS-kort for renholdere.  

Avhengig av hva slags kunder du vasker for kan du også være pålagt å ha HMS-kort for bygg og anlegg

Uansett er du ikke avhengig av HMSvakten eller andre slike selskaper for å få deg kort, du kan gå direkte til https://www.hmskort.no og bestille selv. Begge typer kort kan bestilles fra denne linken. Det er ikke vanskelig, jeg har gjort det selv i en tidligere jobb. 

Anonymkode: 58a14...54f

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et enkeltmannsforetak og fikk idag telefon fra HMS vakten at jeg var pålagt å ha hms kort. Jeg er veldig skeptisk til å ta slukt over telefon siden det er så mange som svindler... Er det noen som har erfaring med HMS vakten som kan fortelle litt? 

Høres ut som svindel

AnonymBruker
Skrevet

Det er kun firmaet som Arbeidstilsynet henviser til som kan utstede hms-kort, både for renhold og bygg- og anleggsbransjen.

Kort fra andre bedrifter er ugyldige. De som lovlig utesteder dette ringer ikke å maser pr telefon.

Anonymkode: 122f5...b4b

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kun firmaet som Arbeidstilsynet henviser til som kan utstede hms-kort, både for renhold og bygg- og anleggsbransjen.

Kort fra andre bedrifter er ugyldige. De som lovlig utesteder dette ringer ikke å maser pr telefon.

Anonymkode: 122f5...b4b

Det er helt sant. Men de tilbyr sannsynligvis ikke å utstede kort, men å bestille kort på vegne av f.eks. TS. Noe som altså er en helt unødvendig (men likevel lovlig) tjeneste siden det er den enkleste sak av verden å gjøre selv om man ellers driver innenfor regelverket. 

Anonymkode: 58a14...54f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...