Gå til innhold

Til dere som virkelig KAN dette med trening og kosthold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger hjelp!!

Jeg er relativt høy (har vel ikke lov til å si både høyde og vekt her lenger?) og veier 90 kg. Mål: 75. Kvinne 39 år. Fettprosent på 38!!!

Har i 2 måneder spist ketogent, dvs under 20 kh daglig. Gått ned 10 kg.

Begynte å trene i går og hadde time med PT. PT sier jeg ikke "får lov til" å spise så lite karbohydrater lenger. Jeg bør opp mot rundt 90-100 kh daglig.

Jeg blir skikkelig redd for å ikke klare gå ned i vekt lenger!!!

Kan noen fortelle meg hvorfor PT sier som han gjør? Han skulle gå i dybden med meg om dette , men ikke før om to uker!!

HVORDAN skal jeg spise ???? Kan noen fortelle meg dette? Skal jeg telle kalorier? (Må innrømme jeg savner å spise mer karber!!) På forhånd takk!!

Anonymkode: 9afd6...cb0

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du går ned i vekt når du har kaloriunderskudd over tid. Å telle kalorier bare én metode, å spise ketogent er en annen. Uansett hvilken metode du bruker, må du gjøre det riktig. Det betyr at hvis du skal telle kalorier, må du veie og loggføre alt du spiser (og drikker som har kalorier), av den mengden og den matvaren du inntar, hver dag.

Din PT anbefaler høyere karbohydratinntak for at du skal ha mer energi å gi på treningen.

Endret av Pringle
Gjest margrit
Skrevet (endret)

PT er ikke nødvendigvis kostholdsekspert. Fortsett din diett. Man trenger ikke de karbene. Det er fullt mulig å trene selvom man lever ketogent. Mener det ikke er lov med lenker her (?!?), men forskning.no hadde en artikkel om det for en liten stund siden. Gruppen som levde ketogent økte muskelmassen eller bevarte  mer enn lavkalorigruppen, mistet mer fett og vekt.

Endret av margrit
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke ekspert, men har jobbet i trenigsbransjen i mange år. Det vil si ar jeg har møtt mange av disse treingsglade menneskene. 
Og mitt intrykk er at det går i moter her også på hva som er på mote med kosten. Og det går på hva akkurat din PT mener er riktig. Dette merker jeg også når det kommer til måter å trene på, men merker når de er nyutdannet og bruker standardtreningen kontrak de som har vært på noen kurs, og skal bruke det som er på moten nå for å trene sine kunder. 

Uansett, så synes jeg det er feil av din PT å si at sånn og sånn skal det være når du har funnet noe som fungerer for deg. Det han in det minste burde fortelle er hvorfor. 
Men jeg antar det har med at nå skal du bruke mer energi når du trener og du trenger den energien for å kunne bygge muskler. 

Anonymkode: 25696...694

AnonymBruker
Skrevet

Konsentrer deg om å fortsette dietten som jo har resultert i en flott vektnedgang. Når du er der du skal være og i full gang med trening kan du evt øke på litt med carbs. 

Anonymkode: f59d8...e62

Skrevet

Jeg ville spist så "normalt" som mulig, men sunt altså. Ikke frykt karbohydrater, det er ikke farlig. Men jeg ville spist mye proteiner! Litt karbohydrater, litt fett og mye proteiner. 

Gå inn på en BMR-kalkulator og finn ut din BMR ut fra aktivitetsnivå, høyde og vekt. Vanligvis ville jeg anbefalt deg å ligge 500 kcal i underskudd, men siden du har en del vekt å ta av vil jeg tro at 1000 kalorier i underskudd vil være innenfor og svært effektivt. Noe mer enn det ville jeg ikke ligget i underskudd! Vektnedgang tar tid, men det er en prosess. Og du ser stadig endring underveis mot målet. Du skal ikke minst leve underveis, og for at nedgangen skal være varig må du innarbeide en livsstil som er holdbar i lengden.

Jeg er ingen ekspert, men la på meg vanvittig mye under graviditeten. Klarte etterpå å gå ned 30 kilo på ett år, og har siden den gang blitt ganske så godt trent. 

Lykke til! Dette klarer du. Husk at det tar tid, men du kommer dit!

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Må kommentere mer siden men vil bare skyte inn at PT fortalte idag at han og har en utdanning ifht ernæring.....

Ts

Anonymkode: 9afd6...cb0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...