Gå til innhold

Når vet man at avliving er det beste?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en eldre chinchilla på 19 år som har hatt litt problemer det siste året, forskjellige ting uavhengig av hverandre. Har alltid tenkt at jeg kommer til å vite når tiden er inne for siste tur til veterinær, men det er vanskelig... For jeg har lyst til å la han slippe når han har fått nok, og ikke når han han fortsatt har kamplyst i seg, for da blir det å drepe ham istedet for å hjelpe, om det gir noe mening... 

Oppdaget tidligere i går at han begynte å trekke pusten dypt, pustet normalt, men kommer med gisp innemellom. Tok han ut og da ble han verre, så lot han komme tilbake til buret sitt og da trodde jeg at han var i ferd med å dø fordi han slet mer. Men etter en stund så ble han bedre og spiste til og med en rosin. Oppdaget tilstanden sent i går kveld. Til morgen i dag lå han i huset sitt noe han aldri bruker å gjøre med mindre han er syk, og jeg har overveid frem og tilbake om jeg skal dra til veterinær eller se om han blir bedre. Han satt oppreist, og pusset seg, etc. Blir det tur til veterinær så blir det avliving da de ikke har peiling på chinchilla noe sted her og gjør vondt verre med stress og feildiagnosering. Det beste ville vært om han sovnet inn, men det siste jeg vil er at han skal lide. Han er en gammel herre, men han er virkelig en fighter også og jeg vil ikke avlive han med mindre han har "gitt opp", og/eller har smerter...

Vanskelig situasjon... Er det noen som har vært borti det samme, eller har noen råd? 

Anonymkode: 9d2a7...876

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er du i tvil, det dyret du beskriver her lider, tørster og sulter i hjel. Når du velger og ha dyr må du ta det ansvaret det innebærer og ta en avgjørelse om avliving.   

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, RoH said:

Hvorfor er du i tvil, det dyret du beskriver her lider, tørster og sulter i hjel. Når du velger og ha dyr må du ta det ansvaret det innebærer og ta en avgjørelse om avliving.   

Han tørster ikke og han har spist rikelig frem til i går kveld, pluss at han spiste i dag. Han sitter fint, reagerer fint når jeg prater til han, er opp og ned etasjene. Det eneste er at pusten hans er annerledes fra tid til annen (han puster helt regelmessig, men kommer med en sterk hikke lyd innemellom) I går kveld var jeg sikker i mitt valg at han skulle få slippe i dag, men så ble han bedre. Det jeg er redd for er å avlive han dersom det er forbigående. Og veterinærer her kan som sagt ingenting om chinchilla. Har likevel vært innom og har måttet lete opp informasjon om ting på egen hånd på nettet, fordi de oppgir feil dose, ikke kan noe om anatomien, ikke vet hvor skjøre de er osv osv. Jeg gjør alt for dyra mine, og har brukt utallige tusen på veterinær og oppsøker dem ved mistanke om noe, men de får ikke gjort noe i dette tilfelle annet enn å avlive. Men hoster/hikker han fortsatt i morgen så tar jeg turen... 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det virker som du gjør alt for å holde liv i dyret, men er det for dyret eller deg selv? Det spørsmålet stilte jeg meg selv, og etter hvert innså jeg at jeg gjorde det for meg selv. Da fikk jeg hunden avlivet. Sørget, men angret ikke. 

Anonymkode: 93d0a...cf6

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han tørster ikke og han har spist rikelig frem til i går kveld, pluss at han spiste i dag. Han sitter fint, reagerer fint når jeg prater til han, er opp og ned etasjene. Det eneste er at pusten hans er annerledes fra tid til annen (han puster helt regelmessig, men kommer med en sterk hikke lyd innemellom) I går kveld var jeg sikker i mitt valg at han skulle få slippe i dag, men så ble han bedre. Det jeg er redd for er å avlive han dersom det er forbigående. Og veterinærer her kan som sagt ingenting om chinchilla. Har likevel vært innom og har måttet lete opp informasjon om ting på egen hånd på nettet, fordi de oppgir feil dose, ikke kan noe om anatomien, ikke vet hvor skjøre de er osv osv. Jeg gjør alt for dyra mine, og har brukt utallige tusen på veterinær og oppsøker dem ved mistanke om noe, men de får ikke gjort noe i dette tilfelle annet enn å avlive. Men hoster/hikker han fortsatt i morgen så tar jeg turen... 

Nå veit jeg ingenting om denne typen dyr. Men 19 år er jo temmelig gammelt .De har vel en maks alder på 20 år eller noe sånt i følge nettet. 

Jeg har hatt 5-6 katter og mellom 60 og 70 hunder så har jo litt erfaring med dyr. Når dyr blir gamle er det på ett eller annet tidspunkt det ansvarlige og gjøre og avlive dyret. Veterinærer kan gi råd om når dette er, men de er svært ofte unnvikende på. Ut fra første innlegget ditt fikk jeg inntrykk av at dyret ikke spiste og drakk. Dette er indikasjoner på at dyret er sykt. I denne alderen ville jeg personlig aldri begynt med en eller annen behandling for og forlenge livet til dyret. Jeg skjønner at du er veldig knyttet til dyra dine og at avgjørelser av denne typen er vonde og ta. Er dyret frisk er alder ingen god grunn for avliving.  

Lykke til med videre dyrehold uansett utfall.  

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg synes det virker som du gjør alt for å holde liv i dyret, men er det for dyret eller deg selv? Det spørsmålet stilte jeg meg selv, og etter hvert innså jeg at jeg gjorde det for meg selv. Da fikk jeg hunden avlivet. Sørget, men angret ikke. 

Anonymkode: 93d0a...cf6

Helt ærlig så er det for hans del,men du sier noe der!

Selvsagt er jeg veldig glad i han, men har lyst til å gjøre det rette og det er enklere når man ser at de er mett av dage. Når han ikke har smerter, men har disse "anfallene". Det som er vanskelig er å være så usikker på hva som er det beste for han nå. Men om dette er veien det går så er jeg ikke i tvil. Om han ikke er bedre i morgen tidlig så må jeg bare gjøre det. 

1 hour ago, RoH said:

Nå veit jeg ingenting om denne typen dyr. Men 19 år er jo temmelig gammelt .De har vel en maks alder på 20 år eller noe sånt i følge nettet. 

Jeg har hatt 5-6 katter og mellom 60 og 70 hunder så har jo litt erfaring med dyr. Når dyr blir gamle er det på ett eller annet tidspunkt det ansvarlige og gjøre og avlive dyret. Veterinærer kan gi råd om når dette er, men de er svært ofte unnvikende på. Ut fra første innlegget ditt fikk jeg inntrykk av at dyret ikke spiste og drakk. Dette er indikasjoner på at dyret er sykt. I denne alderen ville jeg personlig aldri begynt med en eller annen behandling for og forlenge livet til dyret. Jeg skjønner at du er veldig knyttet til dyra dine og at avgjørelser av denne typen er vonde og ta. Er dyret frisk er alder ingen god grunn for avliving.  

Lykke til med videre dyrehold uansett utfall.  

19 år er en veldig respektabel alder ja! Han viser ikke så mye tegn på at han er så gammel, han får raptuser og er den mest aktive av de to jeg har nå. Derfor jeg er usikker også. Forlenget det litt for noen måneder siden da han hadde en infeksjon. Mistet matlysten av antibiotikaen så jeg måtte håndfore han flere ganger daglig, men han kom seg helt igjen. Skikkelig fighter! Frem til i går selvsagt... Om det bare hadde vært direkte aldersrelatert. Men alt heller nok mot at jeg må ta turen i morgen. Skulle nesten ønske at det var hjertet eller noe han sovnet inn av enn den stressende turen til veterinær. Han spiser og drikker nå, men han er ikke den samme. 

Takk for det! Er en dyr pris å betale for å bli glad i et dyr. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...