AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #1 Skrevet 13. april 2018 Enkelte lærere hevder at det er respektløst å ha på lue i klasserommet. Er det virkelig det? På hvilken måte viser man ikke respekt for læreren, dersom man har på seg lue? Personlig kan jeg ikke se sammenhengen, at man er respektløs pga luebruk. Datteren til en kollegaen fortalte nemlig i stad, at datteren hennes i går hadde fått tilsnakk og beskjed fra lærer om å ta av luen i skoletimen. Lærer mente det var respektløst å ha på luen. Datteren er ei pliktoppfyllende og stille jente, som alltid er har høflig og fin adferd. Hun er glad i å gå med lue, og hun føler det er en del av hennes stil. Det sto visst ingenting støtende på luen. Ensfarget lue som matchet resten av antrekket. Luen dekket heller ikke til fjeset hennes. Jeg ble overrasket over å høre dette, og vil høre hva dere på kg syns? Er det respektløst å gå med lue i skoletimene? Hvis ja, fortell evt hvorfor? Anonymkode: 72a21...9d7 1
Arabella Skrevet 13. april 2018 #2 Skrevet 13. april 2018 Luer er ikke inneplagg, så enkelt. Ikke svære jakker og støvler, heller. 33
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #3 Skrevet 13. april 2018 "Nei, nei gutt, dette må bli slutt. Ikke komme inn i stua, før du har hatt av deg lua. Glemte du det rent? Det var ikke pent." Skrevet av margrethe munthe. Denne sangen ble laget en gang før hun døre i 1931, og er en gammel sang. Men dekker jo dette her me lue inne. Ikke greit. Hvorfor spør du...? Har ingen verdens anelse!! Det var nok kanskje en gang i tiden reapektløs og ikke ta av lua inne, men synes personlig det ikke det er det i dagens dato. Har ikke peiling! Må være pga. gammel tradisjon vil nå jeg tro! Anonymkode: c0dcf...f76 4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #4 Skrevet 13. april 2018 1 minutt siden, Arabella skrev: Luer er ikke inneplagg, så enkelt. Ikke svære jakker og støvler, heller. Slik jeg oppfatter det, har tidene endret seg. Oppfatter at lue er en vanlig detalj i enkeltes stil nå til dags, inne som ute. Om lue er inne eller uteplagg er uansett ikke diskusjonen! Mener du det er respektløst å bruke lue inne? Evt hvorfor? Anonymkode: 72a21...9d7 8
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #5 Skrevet 13. april 2018 Det er historisk og tradisjonelt en respektløs handling å ha på seg lue inne, og det bør være opp til den enkelte lærer om man vil ha en regel om det i sine timer. Det er greit med en viss standard (vanlige klær, vanlig oppførsel, yttertøy ikke tillatt i klasserommet), og det er mange som ikke godtar luer, caps og hetter inne, og anser det som yttertøy, eller at de vil overholde den type høflighetsregler. Andre bryr seg ikke. I noen klasserom reiser barna seg ved pulten og står til læreren sier: "sitt ned". Hos mine barn håndhilser de på lærer i døren. Noen steder MÅ man ha innesko, andre steder ikke. Noen får ha vannflaske på pulten, i andre klasserom er det strengt forbudt. Ikke lue inne er en veldig vanlig regel. Anonymkode: 378bf...b48 14
Gjest Catalina Culès Skrevet 13. april 2018 #6 Skrevet 13. april 2018 Man sitter ikke med lue inne, det er respektløst- Hilsen Bestemor.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #7 Skrevet 13. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Nei, nei gutt, dette må bli slutt. Ikke komme inn i stua, før du har hatt av deg lua. Glemte du det rent? Det var ikke pent." Skrevet av margrethe munthe. Denne sangen ble laget en gang før hun døre i 1931, og er en gammel sang. Men dekker jo dette her me lue inne. Ikke greit. Hvorfor spør du...? Har ingen verdens anelse!! Det var nok kanskje en gang i tiden reapektløs og ikke ta av lua inne, men synes personlig det ikke det er det i dagens dato. Har ikke peiling! Må være pga. gammel tradisjon vil nå jeg tro! Anonymkode: c0dcf...f76 Måtte smile, sang fra 1931! Jeg tenkte også på den sangen da jeg hørte historien. Det er annen trend og mote nå, så derfor spør jeg hva som er respektløst med det nå? Anonymkode: 72a21...9d7 6
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #8 Skrevet 13. april 2018 Dette er et spørsmål som ofte diskuteres på personalrom på skoler. Det er stor uenighet blandt lærere. Personlig lar jeg ikke elevene gå med lue inne pga. inneklima. Man har størst varmetap gjennom hodet (når man er påkledd). Dersom man blokkerer dette innendørs kan man bli for varm og "tett" og ukonsentrert. Enkelte drar også hetter og luer langt ned i øynene slik at man ikke får blikkontakt. Det er heller ikke greit. Anonymkode: 09cba...fe0 12
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #9 Skrevet 13. april 2018 At luer er uhøflig, kommer vel egentlig fra gammelt av, da lue var ansett som et plagg man brukte ute. Litt av problemet i dag, er vel kanskje hvor man setter grensa? Lue er ikke spesielt problematisk (bortsett fra at det lettere skjuler proppene enkelte elever putter i ørene), men caps og hette forstyrrer gjerne slik at man ikke får blikkontakt. Det er lettere å bare forby hodeplagg generelt, enn å forby enkelte typer. Anonymkode: 41b30...710 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #10 Skrevet 13. april 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er historisk og tradisjonelt en respektløs handling å ha på seg lue inne, og det bør være opp til den enkelte lærer om man vil ha en regel om det i sine timer. Det er greit med en viss standard (vanlige klær, vanlig oppførsel, yttertøy ikke tillatt i klasserommet), og det er mange som ikke godtar luer, caps og hetter inne, og anser det som yttertøy, eller at de vil overholde den type høflighetsregler. Andre bryr seg ikke. I noen klasserom reiser barna seg ved pulten og står til læreren sier: "sitt ned". Hos mine barn håndhilser de på lærer i døren. Noen steder MÅ man ha innesko, andre steder ikke. Noen får ha vannflaske på pulten, i andre klasserom er det strengt forbudt. Ikke lue inne er en veldig vanlig regel. Anonymkode: 378bf...b48 Jeg tror ikke du forstår spørsmålet? Hvorfor mener du at det er respektløst? Hva er forskjellen på ei lue og hårbånd? Kjenner til flere som bruker lue o steden for hårbånd til å holde håret på plass og litt unna. Du nevner uteklær. I jentes klasse, hadde visst flere ytterjakene på i timen. Det var ok. Bare ikke den luen fordi det var mangel på respekt? Jeg vet flere grunner som taler imot luebruk i skoletime, men akkurat at det har med respekt å gjøre, har jeg vanskelig for å se. Selve handlingen å ha på lue inne. Ikke forklar meg regler om yttertøy eller gamle regler, men hvorfor luebruk er respektløst i noen øyne! Anonymkode: 72a21...9d7 5
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #11 Skrevet 13. april 2018 Det er respektløst på samme måte som olabukser i begravelser, coctailkjole på galla, og joggebukser på 17.mai. alle disse er en demonstrasjon av at man ikke innordner seg etter regler. Man viser med tydelighet at man tar avstand til fellesskapet ved å ikke følge skrevne og uskrevne høffelighetsregler, rett og slett. Anonymkode: 128d3...a14 21
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #12 Skrevet 13. april 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er et spørsmål som ofte diskuteres på personalrom på skoler. Det er stor uenighet blandt lærere. Personlig lar jeg ikke elevene gå med lue inne pga. inneklima. Man har størst varmetap gjennom hodet (når man er påkledd). Dersom man blokkerer dette innendørs kan man bli for varm og "tett" og ukonsentrert. Enkelte drar også hetter og luer langt ned i øynene slik at man ikke får blikkontakt. Det er heller ikke greit. Anonymkode: 09cba...fe0 Jeg er helt enig med deg, og det omhandler noe helt annet enn respekt! Hun hadde som sagt en lue som del av antrekket, dekket ikke fjeset, og høflig på alle måter. Konsentrert og flink, så det var ikke problemet. Læreren tillot utejakker på i timen, men ikke luen pga respekten. At en lærer begrunner med at det er respektløst, kan jeg ikke forstå her. Anonymkode: 72a21...9d7 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #13 Skrevet 13. april 2018 25 minutter siden, Arabella skrev: Luer er ikke inneplagg, så enkelt. Ikke svære jakker og støvler, heller. Hvorfor er ikke lue inneplagg? Fordi samfunnet har bestemt det fra gammelt av? Kan ikke lue være en del av en klesstil? Svære jakker kan jeg forså ikke er særlig praktisk, fordi det for kan bli for varmt. Med svære støvler kan det fort bli klamt, i tillegg kan det fort bli vått og møkkete når man går med utesko inne. Men en tynn lue? Anonymkode: 3818d...830 7
Arabella Skrevet 13. april 2018 #14 Skrevet 13. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig med deg, og det omhandler noe helt annet enn respekt! Hun hadde som sagt en lue som del av antrekket, dekket ikke fjeset, og høflig på alle måter. Konsentrert og flink, så det var ikke problemet. Læreren tillot utejakker på i timen, men ikke luen pga respekten. At en lærer begrunner med at det er respektløst, kan jeg ikke forstå her. Anonymkode: 72a21...9d7 Er klasserommet i en vanlig skole et egnet sted for motevisning, mener du? 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #15 Skrevet 13. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er respektløst på samme måte som olabukser i begravelser, coctailkjole på galla, og joggebukser på 17.mai. alle disse er en demonstrasjon av at man ikke innordner seg etter regler. Man viser med tydelighet at man tar avstand til fellesskapet ved å ikke følge skrevne og uskrevne høffelighetsregler, rett og slett. Anonymkode: 128d3...a14 Lue som er en del av den personlige stilen, kan ikke sammenlignes med det du skriver om! Fortell hvorfor akkurat lue inne i skoletime er respektløst? Hva er det med selve handlingen som er så ille? Anonymkode: 72a21...9d7 4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #17 Skrevet 13. april 2018 3 minutter siden, Arabella skrev: Er klasserommet i en vanlig skole et egnet sted for motevisning, mener du? Mener du at identitet og personlig stil undertrykkes i skolen? Som er en arena for også selvutvikling? Enten man er opptatt av mote eller ikke, syns jeg hver person og individuelle stil skal respekteres, så lenge det ikke går utover noen! Og her i dette tilfellet, gikk det ikke utover verken jente, medelever eller lærer! Så hvorfor skulle det da være respektløst? Anonymkode: 72a21...9d7 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #18 Skrevet 13. april 2018 4 minutter siden, GiftMann38 skrev: Selvsagt er det respektløst. Fordi? Anonymkode: 72a21...9d7 4
Gjest GiftMann38 Skrevet 13. april 2018 #19 Skrevet 13. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Fordi? Anonymkode: 72a21...9d7 Lue er et uteplagg. Når du bruker lue inne så signaliserer du at du er innom en kjapp tur før du skal ut igjen.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #20 Skrevet 13. april 2018 11 minutter siden, Arabella skrev: Er klasserommet i en vanlig skole et egnet sted for motevisning, mener du? Nei, du tror folk som har en egen klesstil kjører motevisning i klasserommet? Det er ikke sånn det foregår. Men klesstil kan være en del av mennesker identitet, og identitet er som regel viktig for mennesker flest. Anonymkode: 3818d...830 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå