Gå til innhold

Melde flytting til utlandet, student, deltidsjobb, osv.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om noen har noe erfaring med dette. Jeg flyttet til Storbritannia i høst for å studere mastergrad. Når man flytter til utlandet for å studere trenger man i utgangspunktet ikke å melde utflytting, da det regnes med at man kommer tilbake til Norge. Jeg har nå bestemt meg for å bli her i Storbritannia og jobbe etter jeg er ferdig med studiene, da jeg har fått noen gode jobbtilbud. Jeg har jobbet her litt i år, men det er bare snakk om et par tusen kroner i lønn.

Jeg forstår dette med at jeg ikke lenger er medlem i folketrygden, og jeg har det helt fint med NHS, men jeg lurer på hvordan alt dette vil foregå nå. Jeg har ikke meldt flytting ennå, da jeg ikke var helt sikker på om jeg skulle bli, men tenkte å gjøre det nå. Får beskjed om å velge utflyttingsdato, men om jeg velger datoen da jeg flytta for å studere, er jeg jo alt for sen med meldingen, og om jeg velger datoen i dag, blir det jo også feil da jeg har bodd her en stund. 

Jeg kommer til å gjøre en kombinasjon av freeancearbeid, arbeid for arbeidsgiver i Storbritannia og deltidsstudier med støtte fra Lånekassen, og jeg føler det kommer til å bli en papirmølle uten like. Jeg forstår at jeg må melde utflytting for å ikke dobbeltbeskattelse, og da regner jeg også med at jeg slipper å betale trygdeavgift til Norge? Hvis jeg skal jobbe freelance, er det vil slik at man må betale forhåndsskatt i Norge, mens her i Storbritannia betaler man ikke før i april året etter. Hvordan fungerer dette? 

Jeg har sendt mail til Skatteetaten (mange måneder siden), men har ikke fått svar, og gruer meg veldig til å måtte sitte evigheter i telefonkø når jeg ikke har norsk telefonabonnement og må betale ganske mye i minuttet for å ringe Norge.

Noen som har erfaring med noe av dette og kan gi meg råd? 

Anonymkode: aae55...406

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...