AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #1 Skrevet 13. april 2018 I perioder sliter jeg veldig med søvnen (både bruker lang tid på å sovne og/eller våkner om natten og får ikke sove igjen. Dette er noe jeg har slitt med hele livet, men nå som jeg har barn (3 og 5 år) blir følgene av insomniaen verre enn hva som var tilfelle tidligere. Ofte sover jeg bare 3-5 timer i løpet av en natt, selv om jeg har lagt meg kl 21.30 og ikke skal opp igjen før 6.30. Jeg legger meg aldri senere enn kl 22, det er jeg HELT nødt til hvis jeg skal ha noe som helst håp om å få noe i nærheten av 6-7 timers søvn når jeg skal opp kl 6.30. Konsekvensen av at jeg ofte sover så dårlig, blir at jeg er en mye dårligere mamma for barna mine Jeg får mye kortere lunte, er mer irritabel, og det skal ofte relativt lite til før jeg «snapper» mot barna. I perioder der jeg sover godt (= minst 6,5-7 timer hver natt), er dette overhode ikke noe problem. Da er jeg en rolig, tålmodig og snill mamma, som sjelden lar meg vippe av pinnen. I perioder der jeg sover dårlig, derimot, føler jeg meg nærmest som en «drage» Dette er så slitsomt og vondt, siden det faktisk går ut over barna mine. Før jeg fikk barn gikk det bare utover jobben, at jeg ble uproduktiv og kanskje også der litt irritabel mot kolleger. Men nå som det går utover barna mine, synes jeg dette er veldig mye verre.. Jeg har gjennom mange år prøvd omtrent alt av «vanlige» tips mot søvnløshet, men synes egentlig ingenting hjelper. Ofte er det sånn at det blir en ond sirkel også. Har jeg først hatt ÉN dårlig natt blir jeg livredd for at også neste natt skal bli like dårlig. Og fordi jeg da bekymrer meg sånn for at jeg ikke skal få sove- så får jeg jo heller ikke sove... Er det noen andre som sliter med insomnia og har barn- og som blir en dårlig mamma av dette? Hvordan løser dere det, i såfall? Anonymkode: 77670...9dc
Gjest Solstråletårer Skrevet 13. april 2018 #2 Skrevet 13. april 2018 Har du snakket med lege? Og jeg vet flere kommuner har søvnkurs som er gratis . Hver du hvorfor du ikke sover. Sover urolig. Eller tar det lang tid å sovne. Det første er å finne ut hvorfor du ikke sover.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #3 Skrevet 13. april 2018 Har kun sovet max 3 timer hver natt de siste 4 årene grunnet barn med søvnproblmer, og er overasket over at kroppen min ikke har kollapset. Merker også at jeg har kortere lunte overnfor barna mine og 4lir lett irritert.Så tar også gjerne imot tips! Anonymkode: ff2b5...9c9
duplexx Skrevet 13. april 2018 #4 Skrevet 13. april 2018 Hvorfor har du ikke vært hos legen og vurdert medisiner??
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #5 Skrevet 13. april 2018 6 minutter siden, duplexx skrev: Hvorfor har du ikke vært hos legen og vurdert medisiner?? Jeg har tenkt tanken et par ganger, men jeg synes gjennomgangstonen overalt er at man bør være svært forsiktig med å medisinere søvnløshet. Både fordi man kan bli avhengig av medisinsk hjelp, og fordi man ofte kan føle seg groggy og sliten dagen etter hvis man har brukt sovemedisin dagen/natten før. Så jeg er generelt litt skeptisk til dette. I tillegg er jo dette også problemet bare periodevis, jeg har heldigvis gode/bedre perioder innimellom. Så jeg vil helst forsøke å løse dette uten medisiner- men føler vel at jeg, gjennom årenes løp, har prøvd ut alle de «vanlige» tipsene. TS Anonymkode: 77670...9dc
Gjest Solstråletårer Skrevet 13. april 2018 #6 Skrevet 13. april 2018 Legen skriver ikke bare ut piller . Han hjelper deg å prøve å finne ut hvorfor du ikke sove, mulig han henviser deg videre. Det er hjelpe å få.
duplexx Skrevet 13. april 2018 #7 Skrevet 13. april 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tenkt tanken et par ganger, men jeg synes gjennomgangstonen overalt er at man bør være svært forsiktig med å medisinere søvnløshet. Både fordi man kan bli avhengig av medisinsk hjelp, og fordi man ofte kan føle seg groggy og sliten dagen etter hvis man har brukt sovemedisin dagen/natten før. Så jeg er generelt litt skeptisk til dette. I tillegg er jo dette også problemet bare periodevis, jeg har heldigvis gode/bedre perioder innimellom. Så jeg vil helst forsøke å løse dette uten medisiner- men føler vel at jeg, gjennom årenes løp, har prøvd ut alle de «vanlige» tipsene. TS Anonymkode: 77670...9dc Jeg er helt enig. Men du skal fungere også! Jeg måtte bruke en liten periode, det satt langt inne. Men det veide opp for ikke å klare å fungere hver morgen 😴😴 Anbefaler deg en tur til legen altså. Om ikke annet så kan melatonin være en kortvarig løsning kanskje :-)
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #8 Skrevet 13. april 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tenkt tanken et par ganger, men jeg synes gjennomgangstonen overalt er at man bør være svært forsiktig med å medisinere søvnløshet. Både fordi man kan bli avhengig av medisinsk hjelp, og fordi man ofte kan føle seg groggy og sliten dagen etter hvis man har brukt sovemedisin dagen/natten før. Så jeg er generelt litt skeptisk til dette. I tillegg er jo dette også problemet bare periodevis, jeg har heldigvis gode/bedre perioder innimellom. Så jeg vil helst forsøke å løse dette uten medisiner- men føler vel at jeg, gjennom årenes løp, har prøvd ut alle de «vanlige» tipsene. TS Anonymkode: 77670...9dc Grunnen til at jeg har imovane(innsovningstablett) er at det faktisk er bedr å få 1 natt i uka med nok søvn enn ingen. Bruker imovane kun 1 dag pr uke, fordi det er lett å bli avhengig. Vallergan/phenegran er allergimedisiner som ofte hjelper folk til å sove og er som regel det første du får prøve. Den gir ingen fare for avhengighet. Jeg har før jeg fikk imovane brukt reisesyketabletter for å få sove. Har hatt alt av utredninger og søvnregistreringer. Hjernen min klarer bare ikke slappe av av seg selv. Anonymkode: ec563...656
Vera Vinge Skrevet 13. april 2018 #9 Skrevet 13. april 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tenkt tanken et par ganger, men jeg synes gjennomgangstonen overalt er at man bør være svært forsiktig med å medisinere søvnløshet. Både fordi man kan bli avhengig av medisinsk hjelp, og fordi man ofte kan føle seg groggy og sliten dagen etter hvis man har brukt sovemedisin dagen/natten før. Så jeg er generelt litt skeptisk til dette. I tillegg er jo dette også problemet bare periodevis, jeg har heldigvis gode/bedre perioder innimellom. Så jeg vil helst forsøke å løse dette uten medisiner- men føler vel at jeg, gjennom årenes løp, har prøvd ut alle de «vanlige» tipsene. TS Anonymkode: 77670...9dc Jeg er egentlig enig når det gjelder å være forsiktig med medisiner. Men, jeg har hatt samme problem som deg i perioder, bare at det kom etter at jeg fikk barn. Og jeg var på nippet til å be legen om innsovningstabletter for å ha i bakhånd. Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men for meg blir ting verre hvis jeg først sover dårlig noen netter. Som om kroppen da går i høygir. I desperasjon tok jeg litt et annet medikament jeg hadde stående, med trøtthet som bivirkning, bare en kveld eller to, og fikk sove mye bedre, noe som forplantet seg videre til de neste nettene selv om jeg ikke tok noe. Og kjenner veldig godt igjen bekymringen for å ikke få sove. Nå har dette vært bedre for meg det siste året, og jeg lurer på om det har noe med en mer stabil jobbsituasjon å gjøre. Jeg har skiftet jobb flere ganger de siste årene, og typisk vært et år på hvert sted, og det skaper for min del alltid noe nytt å tenke på, selv om jeg ikke føler meg som en bekymra person. Så det er jo noe med å se om det er noe i livet ditt som du kan endre på, som skaper stress for deg. Jeg for min del er nå sjeleglad for å ha fast jobb og jeg kommer ikke til å skifte mens jeg ennå har små barn, fordi det å ha barn som våkner om natta blir en tilleggstrigger for min del.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #10 Skrevet 13. april 2018 Gå til lege,kansje du har søvnapne .er hjelp å få uansett Anonymkode: 68eda...dbc
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #11 Skrevet 13. april 2018 Tusen takk til alle som har svart meg, setter stor pris på det Det er nok lite å gjøre med selve årsaken til at jeg sover dårlig- og det er vanskelig å finne noen konkret årsak. Nesten alle på min fars side av familien sliter med dette, så det er nok noe jeg har arvet. Søvnkurs hjelper nok heller neppe noe særlig, jeg har lest utallige artikler om søvnhygiene osv, og prøver å følge alle anerkjente tips og råd, men det hjelper ikke. Jeg er generelt en litt bekymret og stresset person, som nok kan bli liggende og gruble og problematisere mye rundt ting- som igjen frarøver meg søvn. Jeg sover også veldig lett, og dette har spesielt forverret seg etter at jeg fikk barn. Jeg våkner av hver minste lille lyd i huset (f.eks hvis datteren min hoster i rommet ved siden av), og da får jeg ikke sove igjen. Kan også våkne f.eks av skrapingen etter at katten har vært på do (selv om kattedoen er i helt motsatt ende av huset av soverommet vårt...) Men ja, mulig jeg må ta dette med lege, jeg tror ikke vi har noen legemidler som kan ha søvnighet som bivirkning hjemme. (Eller hvilke legemidler kan dette f.eks være? Allergitabletter?) TS Anonymkode: 77670...9dc
Vera Vinge Skrevet 13. april 2018 #12 Skrevet 13. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk til alle som har svart meg, setter stor pris på det Det er nok lite å gjøre med selve årsaken til at jeg sover dårlig- og det er vanskelig å finne noen konkret årsak. Nesten alle på min fars side av familien sliter med dette, så det er nok noe jeg har arvet. Søvnkurs hjelper nok heller neppe noe særlig, jeg har lest utallige artikler om søvnhygiene osv, og prøver å følge alle anerkjente tips og råd, men det hjelper ikke. Jeg er generelt en litt bekymret og stresset person, som nok kan bli liggende og gruble og problematisere mye rundt ting- som igjen frarøver meg søvn. Jeg sover også veldig lett, og dette har spesielt forverret seg etter at jeg fikk barn. Jeg våkner av hver minste lille lyd i huset (f.eks hvis datteren min hoster i rommet ved siden av), og da får jeg ikke sove igjen. Kan også våkne f.eks av skrapingen etter at katten har vært på do (selv om kattedoen er i helt motsatt ende av huset av soverommet vårt...) Men ja, mulig jeg må ta dette med lege, jeg tror ikke vi har noen legemidler som kan ha søvnighet som bivirkning hjemme. (Eller hvilke legemidler kan dette f.eks være? Allergitabletter?) TS Anonymkode: 77670...9dc Kanskje et banalt råd, men sover du med ørepropper? Jeg måtte begynne med det etter at jeg fikk barn. Da er det noen lyder jeg slipper å våkne av. Jeg vet ikke om det er lov å dele erfaringer med medisiner her, men jeg tok en liten shot med Cosylan, bare fordi vi hadde det stående. Og jeg merket faktisk at bare ved å vite at det funket i et desperat øyeblikk, gjorde at jeg bekymret meg mindre for å ikke få sove videre, noe som gjorde den videre søvnen bedre. Men planen min var å gå til lege og ta opp dette på en ordentlig måte, så jeg ville gjort det. Er det forresten noe du kan gjøre for å ikke problematisere ting så veldig? Alt fra å sette av tid til problemløsning på andre tider av døgnet til å prøve visualiseringsøvelser eller avspenning på kvelden?
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #13 Skrevet 13. april 2018 Takk for flere råd Jeg mediterer fast hver kveld som avspenning, men det hjelper egentlig ikke noe særlig ift søvnløsheten. Har jeg en dårlig periode så har jeg det, uavhengig av om jeg har prøvd å roe ned, avspenne og evt sette av tid til problemløsning på andre tider av døgnet. Ang ørepropper, så bruker jeg tidvis det, men jeg får dessverre alltid vondt i øregangene etter å ha brukt ørepropper i noen dager (ja, jeg tror jeg er høysensitiv, hvis det er noe som heter det, jeg reagerer visst på «alt» ). Så da blir det til at jeg kutter det ut igjen så øregangene skal få hvile litt og bli mindre ømme- og så glemmer jeg det igjen. Men ja, Cosylan var et godt tips, jeg visste jo egentlig at den kunne virke søvndyssende. Det har vi hjemme- det skal jeg faktisk prøve i kveld. Og ja, det er sant, det er vel ikke lov å skrive noe om medisiner her inne, men nå rakk jeg jo da heldigvis å få lest det før kommentaren din blir moderert bort Ts Anonymkode: 77670...9dc
Vera Vinge Skrevet 13. april 2018 #14 Skrevet 13. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for flere råd Jeg mediterer fast hver kveld som avspenning, men det hjelper egentlig ikke noe særlig ift søvnløsheten. Har jeg en dårlig periode så har jeg det, uavhengig av om jeg har prøvd å roe ned, avspenne og evt sette av tid til problemløsning på andre tider av døgnet. Ang ørepropper, så bruker jeg tidvis det, men jeg får dessverre alltid vondt i øregangene etter å ha brukt ørepropper i noen dager (ja, jeg tror jeg er høysensitiv, hvis det er noe som heter det, jeg reagerer visst på «alt» ). Så da blir det til at jeg kutter det ut igjen så øregangene skal få hvile litt og bli mindre ømme- og så glemmer jeg det igjen. Men ja, Cosylan var et godt tips, jeg visste jo egentlig at den kunne virke søvndyssende. Det har vi hjemme- det skal jeg faktisk prøve i kveld. Og ja, det er sant, det er vel ikke lov å skrive noe om medisiner her inne, men nå rakk jeg jo da heldigvis å få lest det før kommentaren din blir moderert bort Ts Anonymkode: 77670...9dc Jeg får forresten også vondt i øret hvis jeg ligger på øret med propper, så jeg bruker bare propp det på øret som vender opp (sover på siden). Men skjønner hva du mener, jeg har også pleid å slite med søvnen uavhengig av hva jeg prøver hvis det først er en dårlig periode. Jeg syns det eneste som hjelper er å få én god natt, da er jeg bedre rustet til neste natt, samt det å ha en grunn til å ikke bekymre seg for om jeg skal få sove. Jeg har også sovet en del på gjesterommet i dårlige perioder, så jeg ikke har trengt å våkne av mannens lyder eller barn som våkner. Jeg syns forresten det var så godt å lese i A-magasinet for en stund siden om en mor som fortalte om periodevise søvnproblemer. Jeg følte litt at det var min feil at jeg ikke fikk sove når barna endelig sov, siden vi har slitt en del med søvn hos dem. Jeg syns hvertfall det var fint å vite at det er flere som har vært der, når alt jeg hører om ellers er venninner som sover som steiner når barna sover, dvs som sover bedre jo mer utslitte de blir. Jeg fungerer tydeligvis motsatt.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #15 Skrevet 13. april 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for flere råd Jeg mediterer fast hver kveld som avspenning, men det hjelper egentlig ikke noe særlig ift søvnløsheten. Har jeg en dårlig periode så har jeg det, uavhengig av om jeg har prøvd å roe ned, avspenne og evt sette av tid til problemløsning på andre tider av døgnet. Ang ørepropper, så bruker jeg tidvis det, men jeg får dessverre alltid vondt i øregangene etter å ha brukt ørepropper i noen dager (ja, jeg tror jeg er høysensitiv, hvis det er noe som heter det, jeg reagerer visst på «alt» ). Så da blir det til at jeg kutter det ut igjen så øregangene skal få hvile litt og bli mindre ømme- og så glemmer jeg det igjen. Men ja, Cosylan var et godt tips, jeg visste jo egentlig at den kunne virke søvndyssende. Det har vi hjemme- det skal jeg faktisk prøve i kveld. Og ja, det er sant, det er vel ikke lov å skrive noe om medisiner her inne, men nå rakk jeg jo da heldigvis å få lest det før kommentaren din blir moderert bort Ts Anonymkode: 77670...9dc vallergan er de allergitablettene du mest sannsynlig får av legen. Men reisesykeabletter er reseptfri. Må da ta den med rød trekant. Cosylan innholder benzosyre som jo er det ssmme som benzodiazepiner og kan gi avhengighet ved hyppig bruk. Da er faktisk imovane bedre da du vet akkurat hvor mye benzodiazepiner du får i kroppen. Anonymkode: ec563...656
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #16 Skrevet 13. april 2018 Melatonin er supert- cercadin fåes på resept. Ingen hangover, bare god søvn. Vil også anbefale å være masse ute i dagslys, så kroppen produserer mer Melatonin. Anonymkode: 30205...148
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #17 Skrevet 13. april 2018 Jeg fikk solbril, men mulig det er midlertidig medisin. Jeg brukte det i en periode da jeg hadde mye bekymringer. Anonymkode: 20032...7de
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #18 Skrevet 13. april 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: vallergan er de allergitablettene du mest sannsynlig får av legen. Men reisesykeabletter er reseptfri. Må da ta den med rød trekant. Cosylan innholder benzosyre som jo er det ssmme som benzodiazepiner og kan gi avhengighet ved hyppig bruk. Da er faktisk imovane bedre da du vet akkurat hvor mye benzodiazepiner du får i kroppen. Anonymkode: ec563...656 Benzosyre er er helt vanlig konserveringsmidler i et utall matvarer og noen medisiner, og har ingenting med benzodiazepiner å gjøre. Det aktive stoffet i Cosylan er morfin, og det er det som medfører døsighet som en bivirkning til den hostedempende effekten. Hvorfor rådgir du når du ikke har peiling? Du gir feilaktige og helseskadelige råd, så jeg begriper ikke hvor du ikke i stedet tenker "dette vet jeg faktisk ikke noe om, så da velger jeg å holde munn", i stedet for å plapre løs. Anonymkode: 064be...19f
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #19 Skrevet 13. april 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tenkt tanken et par ganger, men jeg synes gjennomgangstonen overalt er at man bør være svært forsiktig med å medisinere søvnløshet. Både fordi man kan bli avhengig av medisinsk hjelp, og fordi man ofte kan føle seg groggy og sliten dagen etter hvis man har brukt sovemedisin dagen/natten før. Så jeg er generelt litt skeptisk til dette. I tillegg er jo dette også problemet bare periodevis, jeg har heldigvis gode/bedre perioder innimellom. Så jeg vil helst forsøke å løse dette uten medisiner- men føler vel at jeg, gjennom årenes løp, har prøvd ut alle de «vanlige» tipsene. TS Anonymkode: 77670...9dc Jeg har vært i samme situasjon i en «kortere» periode, og kan fort slite med å få god søvn. Jeg har hatt ekstreme søvnvansker også. Jeg angrer veldig på at jeg ikke benyttet meg av preparatene jeg fikk av legen, og kommer til å teste om det skjer igjen, Men - du kan teste eks melantonin, samt mildere innsovningstabletter en kortere periode. Om du også har vansker med «enten eller» - altså enten slite med å sovne, eller slite med å våkne - så kan du teste lysterapi. Du kan også teste søvnkurs i kommunen din. Det er altså mange tilbud, men ikke nødvendigvis en kur. Dog kan det for noen bli bedre. Du bør be om henvisning til søvnsenteret i Bergen når du har slitt over så mange år, tenker jeg. Anonymkode: 133a8...773
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå