Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen bra sider du kam anbefale å selge bildene på.

Anonymkode: 2718a...c18

Jeg har solgt gjennom facebook og egen hjemmeside :)

Anonymkode: 5e235...e3d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lever av å være fotograf. 
Det er ekstremt tøft, jeg tar mye bryllupsbilder, for der er det penger. Men mange vil ikke bruke så mye penger på bryllupet sitt heller, jeg er langt fra fullbooket hele året med å ta bryllupsbilder. Mange tror jeg er millionær fordi det koster nesten 30 000 kr for en heldags fotografering i bryllup. Men det går så mye penger i mva, kurs, programvare, leie lokaler, oppdatering av utstyr mm, så jeg sitter ikke igjen med så mye av de pengene. Greit at jeg er fullbooket hele sommeren, men det er jo helt dødt på vinteren, så det er ingen jobber da. Må hele tiden disponere pengene man får på sommeren gjennom året. 

Jeg har prøvd meg på å ta livstilsbilder også, hvor jeg føler at jeg kan være litt mer kreativ, ta litt andre type bilder, være mer kunstnerisk. Men dette er ikke bilder folk vil ha, eller plukker ut, eller vil bruke penger på. Min erfaring hvertfall. De ender alltid opp med å plukke de studiolignende portrettene. Hvor barnet ser i kamera og smiler. Det som er mer kunstnerisk får jeg ikke solgt inn. 

Har også prøvd meg på nettbuikker, som epla, har en nettside jeg selger på og via shutterstock. Men ingen av de har gitt meg penger i det hele tatt. Folk vil ikke bruke penger på det. For jeg må ha såpass mye penger for å kunne tjene penger på det og faktisk leve av det. At folk heller går på Ikea og kjøper det bildet som "alle andre" har i stua si, i stede for å få noe unikt fra meg. 

Anonymkode: 5629d...109

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du ikke skal fotografere på oppdrag, har du primært to muligheter: kunstbilder og stockbilder. Kunstbilder kan selges gjennom andres nettsider (som fineartamerica nevnt tidligere), printe selv og selge på egen nettside, på messer, få avtale med cafeer eller liknende for å henge opp der, eller om du er så heldig å få en avtale med en butikk eller butikk-kjede som vil selge bildene dine. Bildene må nødvendigvis skille seg ut fra mengden og være teknisk gode, du vil tjene mye mer per salg enn du vil ved stockbilder men du må også jobbe mer for hvert salg.

Stockbilder selges som regel gjennom etablerte byrårer (som Shutterstock, Crestock etc - her er det bare å google så finner du haugevis). Husk at det er nesten poengløst å ta bilder av blomster, det finnes det millioner av allerede. Du må gjøre research på hva som selger og hvilke nisjer du kan fylle, og skal du leve av det må du ikke bare ta teknisk gode bilder, du må i de fleste tilfeller ta MANGE gode bilder som folk vil kjøpe. Det er mye jobb, foto og redigering, men også laste opp og finne riktige søkeord, og det er slett ikke gitt at bildene blir godkjente. Jeg vil anbefale å registrere deg på et av de store byråene og laste opp testbildene de ber om, da vil du raskt få vite om kvaliteten er god nok eller ikke. 

Det finnes absolutt folk som lever av det, men de har gjerne noen tusen bilder lastet opp. Du kan tenke deg at du tjener 2-5 kr per salg - da skal du selge mye for å få det til å gå rundt. 

Anonymkode: 06ab2...22a

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men jeg har lyst til å knipse gode bilder som jeg kan selge over nettet på salgs sider av bilder.

Men hvorfor skulle folk betale for slike bilder? Har du selv kjøpt mange slike bilder? Hvis ikke du, som er ualminnelig fotointeressert, har kjøpt mange, hvordan kan du tro at vanlige folk vil?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, GauteS skrev:

Men hvorfor skulle folk betale for slike bilder? Har du selv kjøpt mange slike bilder? Hvis ikke du, som er ualminnelig fotointeressert, har kjøpt mange, hvordan kan du tro at vanlige folk vil?

Går ihvertfall ikke med den negativiteten som folk her inne viser mange ganger. Jeg spør etter tips til dem av dere som har noe tips. Til dere som bare er negative å drar ned andre menskers drømmer, da synes jeg bare det er unødvendig å kommentere.

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Går ihvertfall ikke med den negativiteten som folk her inne viser mange ganger. Jeg spør etter tips til dem av dere som har noe tips. Til dere som bare er negative å drar ned andre menskers drømmer, da synes jeg bare det er unødvendig å kommentere.

Vel... Det er bedre å innse realitetene med en gang, enn å vente til du har sagt opp jobben og investert masse penger;). Jeg skal ikke knuse noen drømmer, men jeg sier bare at jeg var akkurat som deg, men etter å ha prøvd i flere år (ved siden av vanlig jobb) gikk jeg kun i minus. Jeg satset smalt, innenfor en spesiell idrett, og solgte bilder igjennom egen nettside. Det endte med at jeg ødela min egen hobby og mistet interessen. Kameraet ligger nå i garasjen og samler støv og jeg vurderer å selge det.

Om du er villig til å jobbe hardt og er god på salg, så kan du gjøre suksess. Men ikke si opp jobben med det første.

• Liker 10
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Vet du om det er mulig å leve av dette etter hvert?🙂

Da skal du være veldig god, veldig heldig, og det krever at man legger i masse tid i det. Gjør du alt dette så har du en ørliten sjanse til å tjene penger på det. For å leve av det så må du nesten finne opp hjulet på nytt, og lage noe som ingen andre lager.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er så utrolig mange fantastiske bilder på fineartamerica.com, 500px.com, shutterstock.com, flickr.com og også på Instagram og pinterest.com etc etc helt utrolig fantastisk flotte bilder. Flertallet av disse er bare hobbyfotografer, og ytterst få fåtall får solgt noe og igjen liten prosent av dem, har det som en god sideinntekt/kan leve av det. 

Jeg og jeg antar mange med meg, kan sitte å se på disse fantastiske bildene på nett side opp og side ned kanskje i timevis, men vi kjøper dem ikke, det skal enormt mye til for å klikke på kjøp å forplikte seg å henge bildet i stua liksom. Mange av oss har speilreflekskamera selv, og tar rimelig gode bilder, og får et blinkskudd selv til tider, sannsynligheten for å henge eget blinkskudd på stueveggen er større enn å kjøpe et på nett. For vi forelsker oss litt i egne bilder også, og blinkskuddene blir jo bare bedre.

Beste tips er å legge ut noen bilder på nett, å se hvilken respons du får, får du usannsynlig mange likes på bilde(ne) så er det jo en mulighet for at noen vil kjøpe bilder av deg. Antar du allerede har noen bilder på nett, i det minste på Instagram? Få du 3000 likes eller 300 000 likes? (når vi tar bort gratislikes fra familie og venner)

Anonymkode: 4c332...568

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har solgt ganske mange bilder, men det er på messer, cafeer, egne  og felles utstillinger og gjennom "aggressiv" markedsføring av meg selv (jeg hater å være senteret for oppmerksomhet, så det slo rett og slett all livsgnist ut av meg å holde på sånn) og egen nettside gjennom flere år. Jeg opparbeidet meg et navn i mitt lokalmiljø og har vært freelance for aviser og stilt opp som fotograf i både bryllup og konfirmasjoner, men det var aldri den type foto jeg ønsket å jobbe med. Dessverre så er det stort sett bare den type bilder folk ønsker å betale for - oppstilte portretter og studiobilder. 

Jeg har selvsagt fått solgt de andre bildene også, men det er langt unna å kunne leve av. Kanskje 10-20 bilder i året. De fleste som kjøper bilder kjøper på grunn av:
a) De har et forhold til motivet/stedet (Portretter av familie, naturområder folk har kjennskap til osv.)
b) Navnet på fotografen (Sier seg selv at du må opparbeide deg anerkjennelse i miljøet for å havne i denne gruppen)
c) De er samlere eller spekulanter som kjøper kunst som kun trykkes i ørsmå - helst bare ett - opplag (helt eller delvis basert på alternativ b.)
d) Fotografiet er så unikt/vakkert at de rett og slett bare MÅ ha det (Her er det ofte mye flaks, X-faktor og ferdigheter med både kamera og redigering som spiller inn.)

Å ta unike nok bilder er krevende og du må vite hva publikum vil ha. Er du amatørfotograf, uten kunnskaper og erfaringer med kamera og etterredigering bør du heller fokusere på å lære deg nettopp det før du begynner å drømme om å leve av fotografering.

Anonymkode: 7c0be...1de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har solgt ganske mange bilder, men det er på messer, cafeer, egne  og felles utstillinger og gjennom "aggressiv" markedsføring av meg selv (jeg hater å være senteret for oppmerksomhet, så det slo rett og slett all livsgnist ut av meg å holde på sånn) og egen nettside gjennom flere år. Jeg opparbeidet meg et navn i mitt lokalmiljø og har vært freelance for aviser og stilt opp som fotograf i både bryllup og konfirmasjoner, men det var aldri den type foto jeg ønsket å jobbe med. Dessverre så er det stort sett bare den type bilder folk ønsker å betale for - oppstilte portretter og studiobilder. 

Jeg har selvsagt fått solgt de andre bildene også, men det er langt unna å kunne leve av. Kanskje 10-20 bilder i året. De fleste som kjøper bilder kjøper på grunn av:
a) De har et forhold til motivet/stedet (Portretter av familie, naturområder folk har kjennskap til osv.)
b) Navnet på fotografen (Sier seg selv at du må opparbeide deg anerkjennelse i miljøet for å havne i denne gruppen)
c) De er samlere eller spekulanter som kjøper kunst som kun trykkes i ørsmå - helst bare ett - opplag (helt eller delvis basert på alternativ b.)
d) Fotografiet er så unikt/vakkert at de rett og slett bare MÅ ha det (Her er det ofte mye flaks, X-faktor og ferdigheter med både kamera og redigering som spiller inn.)

Å ta unike nok bilder er krevende og du må vite hva publikum vil ha. Er du amatørfotograf, uten kunnskaper og erfaringer med kamera og etterredigering bør du heller fokusere på å lære deg nettopp det før du begynner å drømme om å leve av fotografering.

Anonymkode: 7c0be...1de

FEIL. Jeg er så utrolig lei av høre sånne dessillusjonerte folk som forteller andre at det er viktig å vite "hva folk vil ha"! Det er ikke det. SE på de største kunstnerne, hva har de gjort? Kjørt sin greie. UTEN å tenke på hav folk vil ha.

Samme med forfattere. En forfatter kan ikke sitte å tenke på "hva folk vil ha" når h*n skriver. Det må komme ekte fra forfatteren. 

Ts: stol på deg selv er mitt råd. De som er gode , har det ofte i seg, utdanning eller ikke. Og hvis man har en lidenskap for det man gjør, kommer man langt!

Anonymkode: 90de0...dda

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

FEIL. Jeg er så utrolig lei av høre sånne dessillusjonerte folk som forteller andre at det er viktig å vite "hva folk vil ha"! Det er ikke det. SE på de største kunstnerne, hva har de gjort? Kjørt sin greie. UTEN å tenke på hav folk vil ha.

Samme med forfattere. En forfatter kan ikke sitte å tenke på "hva folk vil ha" når h*n skriver. Det må komme ekte fra forfatteren. 

Ts: stol på deg selv er mitt råd. De som er gode , har det ofte i seg, utdanning eller ikke. Og hvis man har en lidenskap for det man gjør, kommer man langt!

Vel... Lidende kunstnere finnes det i hvert fall mange av. De fleste lider av pengemangel.

• Liker 10
Skrevet
9 hours ago, GauteS said:

Vi er ganske mange som kjøper stockphotos i jobbsammenheng, men da må du treffe en nisje. Senest i dag kjøpte jeg et bilde til bruk på nettside. Men da må ts finne et marked og levere bilder som folk ikke kan ta selv. For eksempel illustrasjonsbilder av ny teknologi.

Ts: Tenk fremover, prøv å forutsi hva ulike bransjer kommer til å trenge bilder av. Bitcoin er et bra eksempel. Jeg kan ikke bare sitte på kontoret og ta et bilde av dette selv, men jeg er villig til å kjøpe gode illustrasjonsbilder. 

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er jo bare svada. Hvis man lytter til slike råd vil man bli utbrent, lei og fattig. Det er uhyre få fotografer som greier å leve av kunstfoto alene, og selger man bilder gjennom stockbildebyråer er det en ting som gjelder: levere det folk er ute etter. Om jeg trenger en illustrasjon til en artikkel om et politisk parti, hjelper det ikke om du tar mørke, kule bilder av trær. 

Tror du ikke forfattere flest og skribenter tenker på hva folk vil ha? De lager en pitch som de fremfører for et forlag, dersom forlaget mener det er salgbart slår de til. Sånn fungerer nemlig verden, svært få kan leve av å være idealister eller å skape for seg selv og seg selv alene. 

Lidenskap er vel og bra, men det alene skaffer ikke penger på kontoen. Hvert eneste år starter håpefulle mennesker opp bedrifter for å selge varer eller tjenester de har en lidenskap for. De fleste av dem går konkurs eller legger ned før det går så langt. Ofte fordi de ikke sjekket om markedet ville ha det de ville tilby først, fordi de ikke greide å vise seg frem for potensielle kunder i stor nok grad eller de fikk rett og slett ikke til driften - produksjon, distribusjon, kundeservice for eksempel.

De aller, aller fleste av oss blir ikke "de største kunstnerne". Dersom man med dedikasjon og dyktighet greier å skape seg et navn, ja så kan man tillate seg å skape det man vil i større grad. Frem til da er det fullstendig urealistisk å tro at man skal kunne knipse noen bilder av ting man liker, også skal folk komme løpende til for å kjøpe. Dersom trådstarter følger ditt råd,  "kjører sin greie" og laster opp 300 bilder av blomster, trær og middagen sin uten å sjekke hva som faktisk selger først - da vil drømmen om å leve av dette aldri noe annet enn nettopp en drøm.

Det er ikke å være desillusjonert. Det er å være realistisk, noe man må være for og lykkes. 

• Liker 2
Gjest Citronella
Skrevet

Jeg ga TS flere råd, og stilte henne noen spørsmål. Hun tok seg ikke tid til å takke eller følge opp så da er jeg så barnslig at jeg ikke kommer til å bidra mer i denne tråden bortsett fra denne posten.

Jeg kunne levd godt av hobbyen min, har et stort nettverk og stiller også ut på internasjonale gallerier. Min inntekt på kunst i fjor var bruttto 800000 NKR Men for meg er det hobby og pengene jeg får donerer jeg bort til veldedighet. Jeg tjener nok  i jobben og har nok i banken.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo bare svada. Hvis man lytter til slike råd vil man bli utbrent, lei og fattig. Det er uhyre få fotografer som greier å leve av kunstfoto alene, og selger man bilder gjennom stockbildebyråer er det en ting som gjelder: levere det folk er ute etter. Om jeg trenger en illustrasjon til en artikkel om et politisk parti, hjelper det ikke om du tar mørke, kule bilder av trær. 

Tror du ikke forfattere flest og skribenter tenker på hva folk vil ha? De lager en pitch som de fremfører for et forlag, dersom forlaget mener det er salgbart slår de til. Sånn fungerer nemlig verden, svært få kan leve av å være idealister eller å skape for seg selv og seg selv alene. 

Lidenskap er vel og bra, men det alene skaffer ikke penger på kontoen. Hvert eneste år starter håpefulle mennesker opp bedrifter for å selge varer eller tjenester de har en lidenskap for. De fleste av dem går konkurs eller legger ned før det går så langt. Ofte fordi de ikke sjekket om markedet ville ha det de ville tilby først, fordi de ikke greide å vise seg frem for potensielle kunder i stor nok grad eller de fikk rett og slett ikke til driften - produksjon, distribusjon, kundeservice for eksempel.

De aller, aller fleste av oss blir ikke "de største kunstnerne". Dersom man med dedikasjon og dyktighet greier å skape seg et navn, ja så kan man tillate seg å skape det man vil i større grad. Frem til da er det fullstendig urealistisk å tro at man skal kunne knipse noen bilder av ting man liker, også skal folk komme løpende til for å kjøpe. Dersom trådstarter følger ditt råd,  "kjører sin greie" og laster opp 300 bilder av blomster, trær og middagen sin uten å sjekke hva som faktisk selger først - da vil drømmen om å leve av dette aldri noe annet enn nettopp en drøm.

Det er ikke å være desillusjonert. Det er å være realistisk, noe man må være for og lykkes. 

Jeg er fortsatt uenig med deg.

Å tenke sånn som du mener jeg skal tenke, hadde ødelagt all skaperkraften min. Den må komme innenifra, ikke fra hva evt andre mener at "folk vil ha". Ser du på store kunstnere, enten det være seg billedkunstnere, forfattere, musikere/komponister osv, må de som skaper, ha tro på seg selv. Det er faktisk nr EN. For hvordan skal andre tro på det du gjør hvis du ikke selv tror nok på det, men må tilpasse deg å spørre "hva andre vil ha"?

Det du beskriver, høres for meg ut som reklamebransjen, det kommersielle...Da handler det ikke lenger om stor kunst. Som kunstneren skaper fordi det er er noe han/hun må, og har i seg.

Det genuine skiller seg alltid ut.

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, Citronella said:

Jeg ga TS flere råd, og stilte henne noen spørsmål. Hun tok seg ikke tid til å takke eller følge opp så da er jeg så barnslig at jeg ikke kommer til å bidra mer i denne tråden bortsett fra denne posten.

Svært mange, kanskje de fleste som spør på forum, er dessverre ikke interessert i gode svar, bare i bekreftelser på det de selv tror, og om de reagerer på svar som inneholder annet enn svada, er det i tilfelle med sinne. 
Det fører uvegerlig til at kunnskapsrike og erfarne bidragsytere som du går lei, og de som blir igjen her, er kverulantene. 
Trist!

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Å tenke sånn som du mener jeg skal tenke, hadde ødelagt all skaperkraften min. Den må komme innenifra, ikke fra hva evt andre mener at "folk vil ha". Ser du på store kunstnere, enten det være seg billedkunstnere, forfattere, musikere/komponister osv, må de som skaper, ha tro på seg selv. Det er faktisk nr EN. For hvordan skal andre tro på det du gjør hvis du ikke selv tror nok på det, men må tilpasse deg å spørre "hva andre vil ha"?

Det du beskriver, høres for meg ut som reklamebransjen, det kommersielle...Da handler det ikke lenger om stor kunst. Som kunstneren skaper fordi det er er noe han/hun må, og har i seg.

Klart det finnes kunstnere som har bygd seg opp et navn ved å gjøre "sin" greie. Men da snakker vi helst om billedkunst, og ikke fotografi. Billedkunst selges for mange tusen, hundretusen og millioner til folk som samler på kunst og har masse penger (også utsmykking av offentlige bygg etc). Stockfoto selges til sammenligning for et par hundre kroner stykket. Det finnes fotografer som lever av å stille ut og selge bilder i gallerier, men TS spør altså om salg av bilder via nett, og det er det hun har fått svar på. 

Det blir også helt feil å dra inn forfattere og musikere i dette. Forfattere er, som noen skriver over, nødt til å levere et manus til et forlag for å få boken sin utgitt. Hvis forlaget mener at boken er salgbar, gir de den ut. Forlaget skal jo tross alt tjene penger de også. Unntakene er de forfatterne som gir ut bøkene sine for egen regning, og der er det svært få som lykkes. Den eneste jeg vet om er i grunn hun som skrev 50 Shades of Grey.

Musikere må på samme måte gå til en producer for å få utgitt plate. Hvis de er et live-band må de skaffe seg spillejobber. Ingen av delene får de ikke dersom musikken deres ikke selger plater eller fyller konsertsaler med betalende gjester. Klassiske musikere er som regel ansatte, og ikke kunstnere. De spiller det de får beskjed av av arbeidsgiver. 

• Liker 1
Skrevet
On 16.4.2018 at 10:57 AM, AnonymBruker said:

Problemet ditt er at du vil at noen skal fortelle deg at du fint kan leve av å selge bildene dine, og det stemmer høyst sannsynlig ikke. Det du kan tjene penger på, er stort sett salg av illustrasjonsbilder til avisartikler og salgsannonser, bryllupsbilder etc og grovpornobilder. De "fine bildene" tar folk selv i disse dager.

Du har fått tips om Shutterstock, så du kan jo begynne der.

Du kan ikke leve av å drømme. Jeg er en drømmer selv, så dette vet jeg noe om.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men skjønner du ikke at det er nettopp det kommersielle som gir penger? Det er det du kan leve av. Uansett hvor stor du mener at kunsten din måtte være, så vil ikke det gi deg noe å leve av med mindre du får solgt det. 

Historiens største kunstere døde da også fattige, nettopp fordi de ikke hadde noe kjent og etablert navn på den tiden. Det er først i ettertid at kunsten har blitt så stor og dermed så mye verdt. Det er ikke kunsten som selger, men navnet. 

Anonymkode: ac257...00f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke utdannet, men har firma og tar fotojobber. Det koster ENORMT mye å drive med foto uansett hvilken "gren" man velger, så det er sjeldent lønnsomt. Markedet er sprengt og det er alltid en haug med unge hobbyfotografer (no offence, har gjort det selv) som gir bort gratis fotograferinger eller selger det veldig billig. Du har kunder som bare vil ha det billigste og driter i hvordan det ser ut, og du har kunder som er villige til å betale - men særlig fruktbart er det jo uansett ikke. 

Jeg har solgt to bilder, men det er så mye styr at det endte jeg opp med å gi opp. 

Jeg kunne nok ikke drevet med foto uten å ha inntekt ved siden av heller, det er så mye utgifter at selvom jeg tjener ganske mye så ryker det ut igjen i MVA, kjøring, utstyr etc.

Anonymkode: ce394...be5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...