AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #1 Skrevet 13. april 2018 Barnet mitt går i første klasse på skolen. Hun er veltilpasset og har det godt, men det er en del ting jeg bekymrer meg for. Hun sliter med å sitte stille og er veldig ukonsentrert. Dette har medført at hun ofte ikke får spist opp maten sin og har derfor gått ned i vekt (følger ikke vektkurven sin lenger). Vi prøver å få henne til å sitte stille lenge nok til at hun får spist opp, men det er vanskelig. Prøver også å snike inn ekstra kalorier i maten ved å bruke helmelk og smør. Jeg er også generelt bekymret for at hun er så ukonsentrert, og er usikker på om det er normalt eller om det er noe som bør sjekkes ut. Når hun gikk i barnehagen, kunne jeg bare ta en telefon til helsestasjonen når jeg lurte på noe, liksom. Men hvem kan man snakke med når barnet har begynt på skolen? Uten at det blir full utredning med en gang? Jeg spurte astmalegen hennes, som sa vi skulle gå til BUP - men det virker så overilt. Skulle gjerne bare tatt en prat med noen om dette først og så bli enig om hva som blir neste skritt. Anonymkode: 43242...591
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #2 Skrevet 13. april 2018 ville snakket med legen eller bup. Evt helsesøster på skolen Anonymkode: 49d35...d5c 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #4 Skrevet 13. april 2018 Du kan fortsatt kontakte helsesøster selv om barnet er begynt på skolen. Skolen har helt sikkert også en helsesøster tilknyttet seg. Men ta kontakt med deres vanlige helsesøster i første omgang. Anonymkode: 4d256...664 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #5 Skrevet 13. april 2018 Jeg tenker fastlege og BUP. Helsesøster kan ikke vurdere dette dypere. Men det går faktisk an å ringe (anonymt) til BUP og be om råd også De kan veilede videre. Anonymkode: 88ecd...823
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #7 Skrevet 13. april 2018 Snakk med helsesøster. Bup er ikke aktuelt for en bekymringi første omgang. Og snakk med læreren om hvordan de oppfatter henne på skolen. En ukonsentrert 1.klassing er ikke så unormalt, men om du er bekymret er det lurt å følge litt med. 😊 Anonymkode: 9bf49...9fe 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #8 Skrevet 13. april 2018 4 minutter siden, Bluundie skrev: Fastlege, BUP og kanskje BV? Og barnevernet skal gjøre hva da? Be moren om å be barnet om å sitte stille på skolen og spise opp maten sin? Det trenger moren hjelp til? Og skal moren spørre barnevernet før hun spør lærer, helsesøster eller fastlege? Eller KG? Jeg er oppriktig nysgjerrig, hva er det du tror BV kanskje kan gjøre i en situasjon som denne? Hvor er det omsorgssvikt her? Hvilke tiltak og hjelp fra barnevernets side tror du kanskje kan hjelpe? Hvorfor foreslo du dem? Anonymkode: 821e1...981 2
Bluundie Skrevet 13. april 2018 #9 Skrevet 13. april 2018 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og barnevernet skal gjøre hva da? Be moren om å be barnet om å sitte stille på skolen og spise opp maten sin? Det trenger moren hjelp til? Og skal moren spørre barnevernet før hun spør lærer, helsesøster eller fastlege? Eller KG? Jeg er oppriktig nysgjerrig, hva er det du tror BV kanskje kan gjøre i en situasjon som denne? Hvor er det omsorgssvikt her? Hvilke tiltak og hjelp fra barnevernets side tror du kanskje kan hjelpe? Hvorfor foreslo du dem? Anonymkode: 821e1...981 Haha, oida! Klarer ikke annet enn å flire litt av denne kommentaren.🤣 Hvor finner du omsorgssvikt i kommentaren min? Det var bare ett forslag for barnevernet kan faktisk være til stor hjelp og gi moren råd og guide hun mer til nøyaktig hvem hun kan kontakte. Også skrev jeg faktisk fastlege eller BUP først å da😉 Endret 13. april 2018 av Bluundie 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #10 Skrevet 13. april 2018 Krev at PPT gjør en observasjon Anonymkode: fc5eb...8bf
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #11 Skrevet 13. april 2018 2 minutter siden, Bluundie skrev: Haha, oida! Klarer ikke annet enn å flire litt av denne kommentaren.🤣 Hvor finner du omsorgssvikt i kommentaren min? Det var bare ett forslag for barnevernet kan faktisk være til stor hjelp og gi moren råd og guide hun mer til nøyaktig hvem hun kan kontakte. Også skrev jeg faktisk fastlege eller BUP først å da😉 Men barnevernet er da slett ikke et rådgivende organ som man bare kan ringe, så kommer de med råd og tips og gir hjelp i slike situasjoner (mor bekymret for veltilpasset førsteklassing som går ned i vekt fordi hun ikke spiser matpakken sin og er generelt ukonsentrert)? Da hadde de hatt nok å gjøre... Anonymkode: 821e1...981 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #12 Skrevet 13. april 2018 En urolig og ukonsentrert førsteklassing er vel heller regelen enn unntaket. Akkurat det kan du jo snakke med læreren om, er hun så mye mer urolige enn de andre barna? Barn modnes også veldig forskjellig, så det må ikke være noe galt. Det med spisingen ville jeg tatt opp med læreren, hun kan få spise sammen med en eller to venner på et annet rom, om det er bedre for henne. Eller så kan man kontakte helsesøsteren som også kan hjelpe til å tilrettelegge matsituasjoen. PPT kan observere om man kommer til at det er nødvendig. Du kan kontakte dem selv eller igjennom skolen. Anonymkode: d83a2...66d 4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #13 Skrevet 13. april 2018 Noen av forslagene her er utrolig passende til utsagnet "skyte spurv med kanoner" Anonymkode: 9bf49...9fe 3
Gjest Solstråletårer Skrevet 13. april 2018 #14 Skrevet 13. april 2018 Snakk først med lærer. Prøve å se om de kan tilrette legge. Men de spiser jo bare et måltid på skole, så da får du trappe opp på mat til frokost og middag viss du er redd for vektnedgang. Snakk med helsesøster eller legen hennes viss du er forsatt bekymret. Så tar de det videre.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #15 Skrevet 14. april 2018 18 timer siden, Bluundie skrev: Haha, oida! Klarer ikke annet enn å flire litt av denne kommentaren.🤣 Hvor finner du omsorgssvikt i kommentaren min? Det var bare ett forslag for barnevernet kan faktisk være til stor hjelp og gi moren råd og guide hun mer til nøyaktig hvem hun kan kontakte. Også skrev jeg faktisk fastlege eller BUP først å da😉 meeeen det er jo ingen barnevernsak!!!! Skal barnevern bruke tid på å rådgi foreldre om hvordan få barn til å sitte stille og spise fremfor å rådgi hvordan foreldre styrer sitt eget temperament så de ikke slår unger helseløse, bruker trusler i oppdragelsen eller andre overgrep? Alt skal ikke til barnevern bare fordi det angår barn! til TS: jeg ville først som du har fått råd om før tatt kontakt med lærer og helsesøster. deretter vil de anbefale hva man gjør videre. Hvis hun skal utredes må du til lege for å henvise til bup. Selv om hu er urolig er ikke et ensbetydende med at hun har ADHD kan ha med modenhet eller andre ting å gjøre og. Helsesøster er god til å gi råd om mat hun kan få med økt kaloriinnhold og kan måle vekt hyppigere, et tiltak du kan be om men som de sikkert foreslår selv. lærer kan tilrettelegge i spising. Hjemme lager dere tydelig rutine rundt spising, ikke tv telefon eller nettbrett. unngå forstyrrelser, tenk på hva som holder oppmerksomheten hennes lengst... er det noe dere kan bruke. eks lese en historie klarer hun sitte stille og holde fokus da? hvordan var spise situasjonen i barnehagen er det noen tips man kan gi videre til skolen? skolen ønsker heller ikke uro i spising ettersom det også gjør de andre urolige. Anonymkode: 75d3b...c8a
AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #16 Skrevet 14. april 2018 Har kontaktlæreren sagt noe? Sa dem noe på uroligheten hennes i barnehagen? Jeg tenker at du burde ta en prat med kontaktlæreren først, så ta kontakt med legen for henvisning til bup Anonymkode: 5cdd7...716 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå