Gjest Turi Skrevet 21. februar 2005 #1 Del Skrevet 21. februar 2005 Og jeg trenger hjelp. Sukkerinntaket eksploderte i forbindelse med svangerskap og røykeslutt. Det er nå lenge siden, og jeg klarer ikke å få det under kontroll igjen. Tidligere har jeg brukt sigarettene til å kontrollere matinntak generelt, og sukkerinntak spesielt. Det er uaktuelt nå, jeg skal ikke begynne å røyke igjen. Sukker-behovet mitt plager meg. Det gir for høy vekt, det gir dårlig hud og det gir konstant dårlig samvittighet. Krom hjelper ikke. Sigarettene er altså uaktuelle. Så hva gjør jeg? Jeg vet at om jeg klarer et par uker uten sukkerbombene, er det verste over. Men jeg klarer ikke å slutte. Prøver dag etter dag, uke etter uke, går på smell etter smell. Begynner å bli desperat. tidligere har desperasjonen medført røyking igjen. Men denne gangen skal det ikke - ikke - ikke skje. Hjelp? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plym Skrevet 21. februar 2005 #2 Del Skrevet 21. februar 2005 Har ikke egentlig noen gode råd, men kom på at jeg så denne siden om sukkeravhengighet for litt siden. http://www.bittensaddiction.com/ Her er en artikkel om samme emne. http://nrk.no/redskap/utskriftsvennlig/4493014.html Har tro på det som står der om viktigheten av å planlegge dagen godt, så du ikke plutselig står der kjempesulten. Lykke til. Veldig bra at du er så bestemt på ikke å ty til sigarettene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 21. februar 2005 #3 Del Skrevet 21. februar 2005 Ikke ha det i hus - er det beste tipset jeg kan komme på. Kjøp inn frukt, så hvis du skulle få akutt behov for sukker må du frukten , fordi du ike har noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 21. februar 2005 #4 Del Skrevet 21. februar 2005 Tusen takk for svar... Interessant lesing om avhengighet. Dessverre ikke noen enkle løsninger der heller -livsstilsomlegging må til. Problemet mitt er at jeg ikke vet hvordan. Jeg er ihht. hennes test klart sukkeravhengig, men den kunnskapen hjelper meg i grunnen lite, det visste jeg. Spørsmålet er mer hvordan jeg kommer meg ut av det uten å kompensere sukkertapet med nikotin. Catwoman: En sukkerjunkie har det aldri i hus :-) . Alt som kommer i hus spiser jeg opp samme dag/kveld. Uansett mengde :oops: . Og jeg har alltid frukt og gulerøtter i huset. Det hjelper ingenting når suget melder seg, men jeg spiser det selvsagt allikevel. Dermed spiser jeg kanskje 3-4 frukter, og så må jeg lage meg en sjokolademuffins eller 15 etterpå allikevel. Problemet mitt er verst i helgene. Ukedagene går av og til greit, utover masse brunost på knekkebrødet og masse frukt. Men lørdagsgodtet har en tendens til å bli innkjøpt fredag, spist opp, kjøpt nytt på lørdag, og ende opp i kaker/kjeks på søndag. Dermed hiver jeg innpå masse sukker halve uka, og har abstinenser og gleder meg til fredag fra mandag morgen. Jeg vet at jeg må slutte, men jeg klarer ikke å gjennomføre det allikevel. Det er faktisk fælt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. februar 2005 #5 Del Skrevet 21. februar 2005 Du har ikke en venn/ venninne som kan ha sukkerslutt sammen med deg, da? Så kan dere konkurrere som hvem som klarer seg lengst? Evt. få med mannen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 21. februar 2005 #6 Del Skrevet 21. februar 2005 Alt som kommer i hus spiser jeg opp samme dag/kveld. Uansett mengde ikke la det komme i hus i det hele tatt. Og ikke ha sukker i skapet, og ikke ingredienser til sjokolademuffins. Det var det jeg mente med det jeg skrev i sta :-) Jeg vet det ikke er lett å la være å kjøpe inn, men har du det ikke i hus når behovet melder seg har du ingen mulighet ikke sant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 21. februar 2005 #7 Del Skrevet 21. februar 2005 Begynn å tygg (sukkerfri) tyggis!! Det hjelper meg,...jeg er også sukkeravhengig (rettere sagt; sjokoladeavhengig). Jeg brukte en hel helg på å forberede meg på en uke uten snop,..og det gikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elze Skrevet 21. februar 2005 #8 Del Skrevet 21. februar 2005 Her er noen tips som jeg fant her: http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=4639 Bli kvitt avhengigheten Minske inntaket, eller kutt helt ut, inntaket av raske karbohydrater, som pasta, hvitt brød, brus og fruktyoghurt. Så lenge du spiser raske karbohydrater vil du fortsatt kjenne suget. Det beste er derfor å kutte ut disse matvarene helt. Husk at du skal venne deg av med noe du er avhengig av. Du kan sammenligne det med å slutte å røyke. Det er mulig, men det er vanskelig. I begynnelsen kan du føle deg elendig, men etter hvert kommer du til å bli bedre. Du vil også gå ned i vekt uten å måtte slanke deg. Vær spesielt nøye med frokosten. Spis proteiner til frokost hver dag. Hvis du begynner dagen med fruktyoghurt, kornblanding og et glass juice, tilsvarer det 20 sukkerbiter. Det er fem flere enn du bør spise i løpet av en hel dag! Spis regelmessig. Skriv gjerne en matdagbok der du noterer alt du spiser og hva du føler når du spiser ulike matvarer. Spis bare tre måltider om dagen til faste tider. Sørg for at hvert måltid inneholder proteiner. Proteiner finnes i egg, kjøtt, fisk, meieriprodukter, bønner, linser og i soya. Sørg for å få i deg ekstra med vitaminer og mineraler. Spesielt viktig er det med vitamin C og B, sink og krom. (Krom reduserer behovet for søtt. Begynn med flere tabletter hver dag - f.eks. 3 til frokost og 2 til middag - for deretter å redusere inntaket når blodsukkeret har stabilisert seg og det verste sukkerhiget har gitt seg. Erstatt raske karbohydrater med langsomme og mer sammensatte. Det finner du bl.a. i sammalt mel, grønnsaker, frukt, brun ris og fullkornpasta. Slutt med sukker i alle former, fint hvetemel, pasta, polert ris og alkohol. Hold deg helt unna alle lettprodukter med kunstig søtningsmidler siden slike produketr faktisk gjør vondt verre. Vær oppmerksom på lightprodukter. De inneholder ofte mye sukker. Kommer du til å spise "nei-mat", bør du umiddelbart spise noe som er rikt på proteiner, f.eks. egg. Et tilbakefall betyr ikke at du mislykkes, men er i stedet erfaring du tar med deg videre på veien. Spis potet uten noe til som kveldsmat før du legger deg. Du kan jo begynne med å kjøpe boken Sukkerbomben: http://www.bokkilden.no/ProductDetails.asp...talogName=Books Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 21. februar 2005 #9 Del Skrevet 21. februar 2005 Hei Sissan! Jeg vet ikke om det hjelper deg, men vi er flere! Jeg er blitt stadig mer sjokoladeavhengig, og her er det ikke snakk om å klare å vente fra søndag til fredag...... :oops: Jeg har også lest sukkerbomben, og det var skremmende lesing. Kjente meg veldig godt igjen i myer der, ja. likevel så tror jeg på å klare dette på egenhånd. Jeg har hatt tre uker uten sukker (dvs: uten sjokolade, kaker etc - men sikkert med alt for høyt inntak av raske karbohydrater).Har sluttet helt med brus og fruktyoghurt etc, men har så langt sett bort fra at det er sukker i rett-i-koppen-suppa.... Nå har jeg hatt to uker med fullsprekk -sjokolade hver dag etc.... og nå skal jeg kutte igjen. Min metode for å klare det: Spiser hver 3. time Spiser Ryvita knekkebrød med smøreost, omeletter, salater, mye kylling, kyllingsuppe, etc. Drikker bare vann og farris og helsete. Spiser frukt (South Beach får vente litt til) På dager jeg vet det blir kaos og stress, har jeg alltid med meg noe lovlig å spise, sånn at jeg ikke behøver å stoppe i kiosken for å overleve. Det viktigste: Jeg har ingen tro på at jeg nå aldri skal spise sjokolade igjen i "hele mitt liv" - det blir for tøft. Men nå har jeg satt en merkedag nesten 3 mnd frem i tid, og da skal jeg ha en ukes utskeielse igjen. Men frem til da skal jeg klare dette. Det verste blir å overleve påsken uten snop - må nok ha en liten sørgeseremoni for det, ja. Jeg lager en tråd, så kan vi hjelpe hverandre med sukkerkutt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krølltoppen Skrevet 21. februar 2005 #10 Del Skrevet 21. februar 2005 Spis Fedon-mat (masse proteiner, grønnsaker og bønner). Da holder blodsukkeret seg mer stabilt og du unngår å sukkersuget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
glaciera Skrevet 21. februar 2005 #11 Del Skrevet 21. februar 2005 Hvis du ikke greier å tvinge deg selv går det ikke. Det finnes ingen lette veier ut av avhengighet. Du får la mannen ta seg av alle innkjøpene og gi streng beskjed om at ikke noe godis eller kaker skal i hus, han må være solidarisk. Så får du forlange at han holder deg tilbake med makt om nødvendig hvis du prøver å snike deg ut på bensinstasjonen i sene kveldstimer. Så får du bare lide til suget går over, for det kommer det til å gjøre. En mann i Russland startet avvenningsklinikk for narkomane i sin egen garasje da en kompis av ham tryglet om hjelp til å bli rusfri. Han lenket ham fast med håndjern og kom med mat, stell og trøst når abstinensene herjet. etterhvert fikk han slippe løs for å drive hardt fysisk kroppsarbeid hele dagen lang. Og det funket! Narkomane kom i lange rekker for å gjennomgå det samme opplegget. Først smerte, så resultat! Lykke til!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 21. februar 2005 #12 Del Skrevet 21. februar 2005 Takk igjen :-) Syns dere er strenge ...men vet at det må til Mannen min har ikke del i dette. Han kjøper aldri noe med sukker i, og har sagt flere ganger at han syns det er nesten ekkelt å se "folk" (han sier det ikke direkte til meg) stappe i seg masse sukkerholdig. Han spiser kanskje én kjeks, én sjokoladebit og er fornøyd, og savner ikke å ikke ha det i hus. Hjemmebakte boller og muffins går ned da. For meg er det verre. For da smugspiser jeg. Så fort han er ute av huset, forter jeg meg å "kose" meg med noe sukkerholdig. Og på lørdag smugspiser jeg gjerne godisen i bilen. Vil ikke at han skal "passe på meg" heller. Det kommer bare til å skjære seg, det blir en konkurranse i å lure ham. Nei, må nok klare dette selv. Tror heller ikke jeg klarer å kutte ut alle karbohydrater. Drikker ikke brus/juice/saft/alkohol uansett, og spiser ikke lettprodukter eller loff (noen ganger chiabatta bare). Men grovbrødet og lettyoghurten min vil jeg ikke leve uten. Nok om hva jeg ikke skal gjøre, jeg SKAL skrive dagbok med alt jeg spier (er alt i gang). Jeg skal kutte ut bakingen. Jeg skal spise ofte og passe mer på å få i meg proteiner. Og jeg skal spise sjokolade, men BARE en dag i uken, og da helst lørdag, OG i moderate mengder. Jeg skal spise brød i moderate mengder, og passe på å ha et eple til veien hjem fra jobb (da er jeg ofte sulten, det er lenge til middag pga reisevei, og jeg går rett forbi Narvesen på vei til bilen - say no more). Kaffe Latte er bare til lørdag. jeg skal begynne å ta vitaminer. Så får jeg håpe at jeg på sikt klarer å slutte å tenke på godteri hver dag. I dag klarte jeg å takke nei til Toffo i kantina - noen sendte den på omgang. Jeg sendte den rett videre, og er dritstolt - jeg elsker nemlig toffo!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå