Gå til innhold

Er sjalue mennesker dårlige personer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Veldig sjalue mennesker kan jo fort bli litt slemme og noen ganger virke creepy.. jeg er selv litt for stolt til å si jeg er sjalu. Men jeg kan virkelig føle på det noen ganger, men jeg må jo bare ta meg sammen og ikke dømme de jeg blir sjalu på... jeg har ingenting med andres liv eller rett til å legge meg opp i det. Og jeg har selv vært utsatt for sjalue mennesker som virkelig tok det ut på meg og.

Anonymkode: a8544...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sjalusi er en helt vanlig og menneskelig følelse. Alle føler på sjalusi men de flest bruker også rasjonalitet og fornuft til å sortere de sjalu tankene. De som ikke klarer dette er ikke dårlige mennesker, de er bare veldig usikre og mangler selvinnsikt.

Anonymkode: 4a37f...40a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å skille på sjalusi og misunnelse. Misunnelse er når du har lyst på noe noen andre har. Sjalusi derimot er mer frykten for å miste det man allerede har. Selv om begrepene ofte overlapper, kan man være mer tydelig med å skille på de.

Sjalusi er helt naturlig og jeg mener det blir feil å si at det bare er negativt. Spesielt i parforhold kan man bruke sjalusi på å bringe liv til forholdet. Sykelig sjalusi er derimot et problem som bør jobbes med.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

Det er helt normalt å bli sjalu eller misunnelig, men for noen går det over til syken, og da burde de oppsøke hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de er ikke dårlige mennesker. Folk som er sjalue har som regel liten tillit til andre mennesker, og er ofte usikre på seg selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, AnonymBruker said:

Svar til trådtittel:

Anonymkode: a8544...aac

Jeg vil heller si det er litt omvendt: De som er sjalu merker urettferdighet (objektivt sett) og har et ønske om balanse.

Anonymkode: c2622...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
22 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vil heller si det er litt omvendt: De som er sjalu merker urettferdighet (objektivt sett) og har et ønske om balanse.

Du snakker vel om misunnelse her?

Anonymkode: 92888...109

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjalusi er en følelse. Å ha en følelse gjør en ikke til et dårlig menneske. 

Om man derimot handler ut fra følelsen på en måte som påvirker andre mennesker negativt - da kan man begynne å snakke om å være «et dårlig menneske». På samme måte som med sinne, stolthet eller andre følelser. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Gismar skrev:

Om man derimot handler ut fra følelsen på en måte som påvirker andre mennesker negativt - da kan man begynne å snakke om å være «et dårlig menneske». På samme måte som med sinne, stolthet eller andre følelser. 

Dette var et perspektivgivende svar. 

Når en handler utifra de reaksjonene negative følelser gir, kan det vise seg på en måte som ikke hjelper en å forbedre problemet, da det ofte er sårbarhet i bunn som en prøver å skjule eller dekke over ved å f.eks bli sint. Motparten forstår ikke problemet og ser bare sinnet. Kunsten er å fremlegge sitt synspunkt, sine behov og tanker på en god måte. Hvis en da blir møtt med bagatellisering eller ignoranse er det fare for at det blir en slags bekreftelse på mundreverdighetsfølelsen en allerede hadde. 

Anonymkode: 38a99...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke sjalu folk, det vitner om dårlig selvfølelse. Man kan vel ikke så mye for det, men da burde man heller holde det for seg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Du snakker vel om misunnelse her?

Anonymkode: 92888...109

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De er hvertfall skrekkelig usikre og det er turn off for meg

Anonymkode: 9af57...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

sjalusi er godt skjult. Du kan ikke se om menneske er skjalue.

Anonymkode: 7cab2...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, AnonymBruker said:

De er hvertfall skrekkelig usikre og det er turn off for meg

Anonymkode: 9af57...5ad

Oi hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, ja, det er forsket på det der med sjalusi. Folk med lite utvalg i partnere er mer sjalu enn de som har stort utvalg. De som kan velge og vrake i partnere er sjelden sjalu av seg. Så det er en naturlig reaksjon for å beskytte "mitt". I frykt for å tape noe som er vanskelig å få.

Anonymkode: f1044...f76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg ser på krimkanalen og der er det mange menn som tar selvmord pga sjalusi.. betyr det at amerikanske menn er mer sjalu enn norske? Eller at amerikanske menn føler mer for kjærestene sine? Bare en liten digresjon men jeg kom på det nå..

Sånn ellers tenker jeg at sjalu mennesker ikke er dårlige så lenge de takler sjalusien sin. Det vil si at de ikke er kontrollerende og nekter sine partnere å møte venner, at de ikke driver med overvåking, vold etc. 

Anonymkode: 4f374...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, ja, det er forsket på det der med sjalusi. Folk med lite utvalg i partnere er mer sjalu enn de som har stort utvalg. De som kan velge og vrake i partnere er sjelden sjalu av seg. Så det er en naturlig reaksjon for å beskytte "mitt". I frykt for å tape noe som er vanskelig å få.

Anonymkode: f1044...f76

Dette trengs ikke forskning på engang. Det kalles sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 4/14/2018 at 7:59 AM, Gismar said:

Problemet er vel at mange av dem ser seg selv som dårlige mennesker. Derfor sjalusi, sinne osv. Mange hadde fått det enormt mye lettere hvis de hadde klart å skille på menneske verdet (at de ikke er dårlige mennesker) og handlingene de har gjort. Regner med at behandlingen hos psykologen kommer til å gå rimelig fort i stå hvis vedkommende sier til Ola eller Kari at de er dårlige mennesker fordi de har vært sjalu eller har hatt et sinne problem pga en vanskelig oppvekt f.eks.

Anonymkode: 021be...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...