Gå til innhold

Hundens personlighet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva betyr dette om hunden?

Hund 1: uavhengig, rask, livlig, klok, lærevillig, fryktløs, barnekjær, glad og lettlært hund med vaktinstinkt.

Hund 2: intelligent, vaktsom, hengiven, glad, livlig, lojal, oppmerksom, modig, vennlig, aktiv, harmonisk, og temperamenstfull.

Hvordan tolke hund 1 og hund 2?

For meg så tolker jeg de hundene som veldig like.

Anonymkode: 79d52...c9c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er alle typiske ord som brukes om rasebeskrivelser og som jevnt over er temmelig intetsigende. :P

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det sier meg ingenting heller. Hva er vitsen da?

AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre hadde en labrador retriever når jeg vokste opp, Og etter min mening så labradorer den beste hunderasen. En mer lojal og trofast hund og en bedre venn finner man ikke labradorer elsker virkelig familien sin, Vår labrador ble 13 år men jeg vet at hvis jeg skulle hatt hund igjen så haddel jeg definitivt gått for en labrador.

Anonymkode: dde80...ff3

AnonymBruker
Skrevet

Syns også det er ord som bare beskriver en hund sånn rent overfladisk. Ingen vet hvordan hunden blir før den er voksen. Intelligent kan bety så mye, og det kan vise seg på forskjellige måter i hunden. Jeg tror de fleste hunder i stor grad er intelligente, sånn rent kognitivt, men noen hunder har et sterkere motiv (instinkt og behov) for å benytte seg av denne intelligensen. Og oppdragelsen til hunden vil ha en stooor innvirkning i hvordan en hund reagerer i ulike situasjoner. To hunder kan begge ha vokterinstinkt, men de kan vokte på forskjellige ting eller reagere forskjellig i situasjoner der instinktet trigges, fordi eier har enten positiv belønnet eller straffet atferden på ulike måter.

Min hund har ekstremt mye personlighet, men det kommer kun frem når hun er i en trygg sone sammen med familien eller veldig nære venner. Når hun er komfortabel, viser hun ekstrem intelligens og årvåkenhet, og man kan faktisk bli "lurt". I rasebeskrivelsen står det at disse hundene er trygge og sosiale - min er det på folk den kjenner, men ekstremt skeptisk til fremmede på tross av at hun ikke har noen dårlige erfaringer med fremmede fra tidligere... folk har bare vært snille med henne. Det er ikke et snev av aggresjon, men en del frykt for helt meningsløse ting som kommer frem nå og da. Jeg har innsett at det bare er _min_ hunds personlighet, hun er bare født sånn... Hun er jo likevel en helt herlig hund da, og rasebeskrivelsene for denne rasen forberedte meg ikke på hvor mye personlighet denne rasen EGENTLIG har.

Anonymkode: 39d83...680

AnonymBruker
Skrevet

Så da er egentlig rasebeskrivelser bare tull?

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så da er egentlig rasebeskrivelser bare tull?

Nei det er ikke bare tull. Det prøver jo å være en slags veiledende forklaring på hvordan hunden mest sannsynlig blir. Og de ordene som brukes stemmer jo som regel på èn eller annen måte. Det er bare vanskelig å vite nøyaktig hvordan individet blir og hvordan de ulike egenskapene innafor hvert "trekk" utarter seg... om du forstår? 

Men man kan jo fortsatt bruke rasebeskrivelsen til å velge en rase som ikke er laaangt fra det man vil ha og trenger.

Anonymkode: 39d83...680

AnonymBruker
Skrevet

Det står omtrent likt på alle hunderasene så hvorfor beskrive dem som like da? Hunderaser er jo ikke like?

AnonymBruker
Skrevet

Altså, strengt tatt kan man jo gjøre det samme om oss mennesker. Prøve å beskrive forskjellige folkeslag med sterotypiske personlighetstrekk som at asiatere er veldig smarte og hardarbeidende og latinamerikanere er temperamentsfulle men lidenskapelige osv osv. Det betyr jo likevel ikke at vi vet hvordan en unge blir, for det er så utrolig mange flere personlighetstrekk under hver eneste kategori og i alle mulige kombinasjoner. Akkurat det samme med dyr.

Anonymkode: ee36b...d74

AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan vet man hvilken hunderase man skal velge da? 

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvordan vet man hvilken hunderase man skal velge da? 

Den beste måten å finne ut hvordan en hunderase virkelig er på, er å starte med å lese om historikken. Hva ble rasen brukt til? Det vil fortelle litt om de egenskaper de har. Har de blitt brukt til jakt, så vil de ha ofte ha godt jaktinstinkt. Har de blitt brukt til å varsle, så vil de ha lav terskel for å bjeffe. Osv. 

Deretter er det å prate med oppdrettere og eiere av rasen, mer enn bare èn. Og vær skeptisk om du treffer på de som bare hyller rasen som enestående og perfekt (de er det dessverre en god del av). Hør på de som tør være ærlig om rasens svakheter.

Så må man også sjekke hvilke sykdommer som er vanlige, og gjøre research på at foreldrene til valpekullet man er interessert i er testet fri på disse sykdommene. Deretter besøke kullet og se på valpene - er de trygge? En trygg valp er en frekk valp. De skal komme løpende rett på deg, hoppe, bite, dra og leke med en gang. Sjekk også hvordan tispemor er - virker hun stresset? Urolig? Bjeffer hun på deg? Er hun glad og avslappet? Trekker seg unna? Oppsøker deg? Hun er et godt pekepinn på hvordan valpene kan bli.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan velge mellom to eller flere hunderaser som har den samme historien? Hvordan finanalysere? 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men hvordan velge mellom to eller flere hunderaser som har den samme historien? Hvordan finanalysere? 

Gå på utstilling eller andre steder med mange hunder og hils på hunder! Rasetorget på dogs4all er fint. 

Anonymkode: b4ea8...361

AnonymBruker
Skrevet

Har vært på mange utstillinger, snakket med mange, vært ofte på dogs4all osv. men jo flere jeg spør jo vanskeligere blir det å gjøre det siste avgjørende valget.

Skrevet (endret)

Hvis du står mellom bare et par raser som er ganske like, så ville jeg besøkt oppdrettere som har valpekull som kan være interessante. Sjekk hvordan valpene og tispemor er, om de virker trygge og avslappet. Hvis du føler det ikke stemmer, ikke ta valp derfra. Alle valper er søte, så det kan være vanskelig å gå fra uten å kjøpe, men det er ikke verdt å kjøpe seg 12 år med problemer.

Se gjerne også valpen utenfor hjemmet, spør om du og oppdretter kan gå en kort rusletur i nabolaget. Noen valper kan være trygge og glade i hjemmets lune rede, og aspeløv så fort de kommer utenfor hagen.

Når du står igjen med to-tre raser som er temmelig like, men som du ikke klarer å bestemme deg mellom, så betyr det egentlig are at utvalget - og dermed sjansen for å finne en god valp - er større. :)

Men ellers - for å finanalysere, snakk med oppdrettere og eiere av de rasene du står mellom og spør dem om deres erfaring. Og, som sagt, vær skeptisk til de som rosemaler. 

Endret av Tabris

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...