AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #1 Skrevet 12. april 2018 Jeg har vært så uheldig å selvsagt blitt smitter med dette «herpes herket»... Utbrudde begynte vel på tirsdag/onsdag og jeg hadde samleie med en ny gutt søndagen. Jeg oppdaget altså blemmene da for første gang siden det begynte å svi ganske kraftig. Trodde det først var rifter i kjeden søndag + mandag da jeg for det første begynte å blø litt etter samleie og var utrolig sår og øm... Slik man lett kan bli når det går litt «hardt for seg». Men ble liksom ikke bedre, ble verre. Ble dessuten ganske sår i halsen allerede mandagen og har tydelig influensasymptomer, som jeg vet er noe av symptomene i forbindelse med herpes. Har ikke vært hos legen og sjekket, men tittet med et speil nedentil og det var tydelig hvite «blemmer» nedentil. Så ut som after sår... Har ingen sår/blemmer utenfor, er kun inni kjeden/kjedeåpningen. Må liksom «brette» kjønnsleppende godt opp for å se dem, så ikke veldig synlig med andre ord. Dette er mitt første utbrudd og det er med andre ord mest smertefullt, men langt i fra uutholdelig. Går helt fint å tisse og ellers gå på do, noe som jeg har inntrykk av er en av de største utfordringene med å ha dette her, da det svir så mye. Svir selvsagt, men går helt fint. Jeg kjøpte en reseptfri krem som er beregnet til å kunne brukes begge steder. Begynte i dag og jeg ser allerede at fra i morges til i dag så har noen av blemmene blitt mer brunlig istedenfor hvite, som jeg regner med tydet på at de begynner å Gro/ lukke seg. ??? Men ja, dere som har det. Jeg vet enda ikke om jeg har type 1 eller 2. Opplever noen av dere en slags «tyngdefølelse» i skrittet når dere har det. Det som gjør mest vondt og gjør at jeg må sitte mer, da avlaster det heldigvis. Er vondt å bevege seg, bøye seg osv... Men langt i fra uutholdelig. Men er kan ikke ta noe inn, tampong eller lignende. Det er som å stikke en kniv inni der, ekstremt sårt. Så ja, hvor vanlig er det å få det igjen.. Har jo lest på det, men hva er deres erfaringer rundt det. Og hvor ofte har dere det, dere som er smittet? Hvor lenge bør man vente til å ha sex etter et slikt utbrudd ? Eller mer til det er behagelig... Er det vondt i lang tid selvom blemmene/sårene er lukket seg helt. Er helt fersk, så derfor jeg spør. Takker for svar 😅 Har lest opp og ned om herpes... Er så mye forskjellige råd/ tips der ute. Dessuten er mange artikler haug gamle, så er jo mye nytt og mer effektive medikamnter/preparater som er kommet på markedet mot dette her. Anonymkode: 5c353...e12
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #2 Skrevet 12. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har vært så uheldig å selvsagt blitt smitter med dette «herpes herket»... Utbrudde begynte vel på tirsdag/onsdag og jeg hadde samleie med en ny gutt søndagen. Jeg oppdaget altså blemmene da for første gang siden det begynte å svi ganske kraftig. Trodde det først var rifter i kjeden søndag + mandag da jeg for det første begynte å blø litt etter samleie og var utrolig sår og øm... Slik man lett kan bli når det går litt «hardt for seg». Men ble liksom ikke bedre, ble verre. Ble dessuten ganske sår i halsen allerede mandagen og har tydelig influensasymptomer, som jeg vet er noe av symptomene i forbindelse med herpes. Har ikke vært hos legen og sjekket, men tittet med et speil nedentil og det var tydelig hvite «blemmer» nedentil. Så ut som after sår... Har ingen sår/blemmer utenfor, er kun inni kjeden/kjedeåpningen. Må liksom «brette» kjønnsleppende godt opp for å se dem, så ikke veldig synlig med andre ord. Dette er mitt første utbrudd og det er med andre ord mest smertefullt, men langt i fra uutholdelig. Går helt fint å tisse og ellers gå på do, noe som jeg har inntrykk av er en av de største utfordringene med å ha dette her, da det svir så mye. Svir selvsagt, men går helt fint. Jeg kjøpte en reseptfri krem som er beregnet til å kunne brukes begge steder. Begynte i dag og jeg ser allerede at fra i morges til i dag så har noen av blemmene blitt mer brunlig istedenfor hvite, som jeg regner med tydet på at de begynner å Gro/ lukke seg. ??? Men ja, dere som har det. Jeg vet enda ikke om jeg har type 1 eller 2. Opplever noen av dere en slags «tyngdefølelse» i skrittet når dere har det. Det som gjør mest vondt og gjør at jeg må sitte mer, da avlaster det heldigvis. Er vondt å bevege seg, bøye seg osv... Men langt i fra uutholdelig. Men er kan ikke ta noe inn, tampong eller lignende. Det er som å stikke en kniv inni der, ekstremt sårt. Så ja, hvor vanlig er det å få det igjen.. Har jo lest på det, men hva er deres erfaringer rundt det. Og hvor ofte har dere det, dere som er smittet? Hvor lenge bør man vente til å ha sex etter et slikt utbrudd ? Eller mer til det er behagelig... Er det vondt i lang tid selvom blemmene/sårene er lukket seg helt. Er helt fersk, så derfor jeg spør. Takker for svar 😅 Har lest opp og ned om herpes... Er så mye forskjellige råd/ tips der ute. Dessuten er mange artikler haug gamle, så er jo mye nytt og mer effektive medikamnter/preparater som er kommet på markedet mot dette her. Anonymkode: 5c353...e12 Jeg har det. Fikk ikke første utbrudd før noen par år etter smitte. Kun hatt to utbrudd, men de var vonde. Det finnes bedøvende krem på apoteket som man kan bruke til herpes. Lege kan også gi tabletter du kan ta ved utbruddet for å korte ned utbruddet +krem. Hvor ofte utbruddet kommer går mest av alt på i min forsvarer ditt. Herpes kan smitte utenom utbrudd, selv om sjansen er mye mindre. Ved bruk av London er sjansen ca 2% Mellom 20-40 % under 40 år er smittet med genital herpes. Du kan ikke smitte deg fra underlivet å plutselig ved munnen, arm etc. Er du sammen med noen med viruset (husk det finnes to typer) så trengs ikke å bruke beskyttelse. De med herpes er akk. Som alle andre de får barn og giftet seg. Jeg tar vitaminer og l-lyvine 1000ml og olivenolje (ikke mat olje) 80% + Olive leaf Extract... Google det:) Anonymkode: 22e49...efb 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #3 Skrevet 12. april 2018 Om du får veldig hyppig utbrudd finnes det medisiner, men de gir mindre utbrudd og stopper det ikke helt. Ikke vanlig å få disse slik at du kan ta hver eneste dag om du bare har utbrudd av og til, da får du de som en kort "kur" Anonymkode: 22e49...efb 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #4 Skrevet 12. april 2018 Jeg har kun hatt et utbrudd - førstegangsutbruddet, *bankibordet* får jeg vel si! Hos meg så var det ekstremt smertefullt, men jeg pådro meg soppinfeksjon OG urinveisinfeksjon samtidig, så for meg var det som å tisse piggtråd. Når jeg skulle tisse måtte jeg sette meg i badetkaret og spyle med kaldt vann samtidig - satt og gråt ellers. Kunne ikke bruke undertøy, bare løse bukser/pysjbukser, gikk som om jeg var superstøl. Hadde også influensasymptomer. Jeg fikk en god del blemmer, og hadde et 5-kroningsstore blemmer/sår på hver side i tillegg. Det er noe av det verste jeg har opplevd og unner ingen det der. Fikk ikke vite om det er 1 eller 2 jeg har, men veldig takknemlig for at jeg ikke har merket noe særlig til det i ettertid Anonymkode: e5947...61f 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #5 Skrevet 13. april 2018 9 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har det. Fikk ikke første utbrudd før noen par år etter smitte. Kun hatt to utbrudd, men de var vonde. Det finnes bedøvende krem på apoteket som man kan bruke til herpes. Lege kan også gi tabletter du kan ta ved utbruddet for å korte ned utbruddet +krem. Hvor ofte utbruddet kommer går mest av alt på i min forsvarer ditt. Herpes kan smitte utenom utbrudd, selv om sjansen er mye mindre. Ved bruk av London er sjansen ca 2% Mellom 20-40 % under 40 år er smittet med genital herpes. Du kan ikke smitte deg fra underlivet å plutselig ved munnen, arm etc. Er du sammen med noen med viruset (husk det finnes to typer) så trengs ikke å bruke beskyttelse. De med herpes er akk. Som alle andre de får barn og giftet seg. Jeg tar vitaminer og l-lyvine 1000ml og olivenolje (ikke mat olje) 80% + Olive leaf Extract... Google det:) Anonymkode: 22e49...efb Det stemmer ikke at man ikke kan overføre smitte til hverandre selv om begge har det. Viruset kan blusse opp igjen. Man kan smittes til munnen og øynene og få blemmer også på bakenden. Øynene er det viktig å beskytte så husk god håndhygiene. Hasselnøtter eller spor av det kan gi utbrudd. Hvor ofte man får utbrudd varierer. Du kan smøre på solhattdråper straks du merker et utbrudd, bruk q-tips. Er du heldig forsvinner det raskt. Anonymkode: 6112f...45b
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #6 Skrevet 13. april 2018 Mente valnøtter, ikke hassel. Anonymkode: 6112f...45b
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #7 Skrevet 13. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer ikke at man ikke kan overføre smitte til hverandre selv om begge har det. Viruset kan blusse opp igjen. Man kan smittes til munnen og øynene og få blemmer også på bakenden. Øynene er det viktig å beskytte så husk god håndhygiene. Hasselnøtter eller spor av det kan gi utbrudd. Hvor ofte man får utbrudd varierer. Du kan smøre på solhattdråper straks du merker et utbrudd, bruk q-tips. Er du heldig forsvinner det raskt. Anonymkode: 6112f...45b Her tar du feil, anbefaler at du googler. Har man herpes viruset i underlivet kan man ikke smitte sin egen munn senere pga anti stoffer. Smitten må skje på likt første gang man blir smittet. Slutt å spre ting du ikke vet Anonymkode: 22e49...efb
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #8 Skrevet 13. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer ikke at man ikke kan overføre smitte til hverandre selv om begge har det. Viruset kan blusse opp igjen. Man kan smittes til munnen og øynene og få blemmer også på bakenden. Øynene er det viktig å beskytte så husk god håndhygiene. Hasselnøtter eller spor av det kan gi utbrudd. Hvor ofte man får utbrudd varierer. Du kan smøre på solhattdråper straks du merker et utbrudd, bruk q-tips. Er du heldig forsvinner det raskt. Anonymkode: 6112f...45b Man kan bare smitte seg selv med herpes under det aller første utbruddet Man kan smitte seg selv, men bare før man har rukket å lage antistoffer mot viruset. Dette betyr at om du skal klare å smitte deg selv til andre steder på kroppen så må dette skje når du har det aller første HSV-utbruddet ditt. De fleste kjenner ikke engang det første utbruddet. Noen får ikke førstegangsutbrudd i det hele tatt. Man danner antistoffer og blir immun enten man kjente eller så førstegangsutbruddet eller ikke. Det som kjennetegner et førstegangsutbrudd, om man får det er at det vanligvis er mye kraftigere og mer omfattende (mer syk, og blemmer på flere steder). Tar du på et førstegangsutbrudd, for eksempel på eller i munnen og deretter på kjønnsorganet så kan du altså få herpes i underlivet eller på de andre stedene du tok på (om det var en slimhinne eller slitt hud). HSV behøver ikke komme helt over i blodet. Det skal bare litt innenfor de første slimcellene eller hudcellene til det finner en nervetråd å krype inn i. Da har man blitt infisert (men det skal mange virus til; noen få er ikke nok). Dersom du fikk første smitten for flere år, måneder eller uker siden og deretter får et utbrudd først nå så kan ikke dette utbruddet smitte deg selv siden du har rukket å lage antistoffer. Disse antistoffene sprer seg til alle kroppens hjørner og dreper viruset så snart og hvor som helst det senere måtte dukke opp. For å benytte deg som eksempel så har du kanskje blitt utsatt for viruset flere ganger etter den første gangen, men disse nye viruskontaktene har ikke klart å smitte deg på grunn av antistoffene du har. Disse nye herpesvirusene rekker ikke å smette inn i nervene og gjemme seg i nervekjernen før antistoffene finner dem og dreper dem. Det aller første herpesviruset du ble smittet med rakk derimot å gjemme seg i en nervekjerne før antistoffene ble dannet. Derfor vil du for alltid ha noen herpesvirus liggende å ulme inne i nervekjernene, gjemt for antistoffene. Når immunsystemet ditt svekkes, slik som når du blir stresset (kulde, psykisk, fysisk etc) eller utsatt for UV-lys (påskesolen + kulde) så oppfatter de gjemte virusene dette og benytter anledningen til å skille virus ut fra nerveknuten de gjemmer seg i og ut i nerveendene som i ditt tilfelle ender ved munnen, overgangen mellom lep https://www.onlinelege.no/svar/_smitter-herpes-via-klaer-sengetoey-eller-bestikk_ref:bagfdja48 Anonymkode: 22e49...efb
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #9 Skrevet 13. april 2018 Jeg har det. Fikk førsteutbrudd, som var mye(!) og veldig vondt. Så hadde jeg ikke et utbrudd før 4 år etter da jeg var 10 dager på overtid med min førstefødte. Det resulterer i keisersnitt pga smittefare, og det var dritkjipt. Har siden ikke hatt utbrudd, men fikk skrevet ut zovirax da jeg gikk gravid med min nr 2 slik at jeg ikke fikk utbrudd før fødsel. Det er mulig å dra til legen for å få zovirax hvis du har utbrudd, så går det fortere over. Anonymkode: a4514...acf
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #11 Skrevet 13. april 2018 21 minutter siden, AnonymBruker said: Her tar du feil, anbefaler at du googler. Har man herpes viruset i underlivet kan man ikke smitte sin egen munn senere pga anti stoffer. Smitten må skje på likt første gang man blir smittet. Slutt å spre ting du ikke vet Anonymkode: 22e49...efb Under et utbrudd er det viktig å holde området rent og tørt for å unngå infeksjon i sårene. For å unngå videre spredning bør man unngå å ta direkte på sårene, og være nøye med hygiene. http://www.klikk.no/helse/doktoronline/helseleksikon/allmennmedisin/kjonnssykdommer/herpes-genital/ https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/kjonnssykdommer/herpes-genitalis/?page=2 https://www.helsenett.no/227-sykdommer/hud/hud/3475-myter-og-fakta-om-herpes.html Hvis kvinnens partner er smittet med herpes, men kvinnen selv ikke har hatt herpesutbrudd, er det spesielt viktig at hun beskytter seg de siste tre måneder av svangerskapet. I denne perioden bør paret enten benytte kondom eller avstå fra samleie. Anonymkode: 6112f...45b
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #12 Skrevet 13. april 2018 Just now, AnonymBruker said: Under et utbrudd er det viktig å holde området rent og tørt for å unngå infeksjon i sårene. For å unngå videre spredning bør man unngå å ta direkte på sårene, og være nøye med hygiene. http://www.klikk.no/helse/doktoronline/helseleksikon/allmennmedisin/kjonnssykdommer/herpes-genital/ https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/kjonnssykdommer/herpes-genitalis/?page=2 https://www.helsenett.no/227-sykdommer/hud/hud/3475-myter-og-fakta-om-herpes.html Hvis kvinnens partner er smittet med herpes, men kvinnen selv ikke har hatt herpesutbrudd, er det spesielt viktig at hun beskytter seg de siste tre måneder av svangerskapet. I denne perioden bør paret enten benytte kondom eller avstå fra samleie. Anonymkode: 6112f...45b Dette hvis begge er smittet, men kvinnen ikke har hatt utbrudd under graviditeten. Anonymkode: 6112f...45b
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #13 Skrevet 13. april 2018 Jeg har bare hatt utbrudd en gang og det er snart 20 år siden. Men har hørt at det kan komme tilbake ved fødsel. Håper likvel ikke det skjer. Anonymkode: 66312...623
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #14 Skrevet 13. april 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette hvis begge er smittet, men kvinnen ikke har hatt utbrudd under graviditeten. Anonymkode: 6112f...45b Nå vet jeg ikke hva du snakker om engang. Man smitter uansett ikke seg selv plutselig i øye når du allerede har blitt smittet av herpes, det står svært på hvitt. Anonymkode: 22e49...efb
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #15 Skrevet 13. april 2018 Jeg merker at utbruddene kan komme i forbindelse med stress. Det første utbruddet var verst, nå komer de sjeldnere og er ikke så vonde som det første. Jeg bruker baby zinksalve når jeg får et utbrudd, det lindrer veldig og jeg tror det også gjør at utbruddet varer kortere. Anonymkode: c207e...a28
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #16 Skrevet 13. april 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå vet jeg ikke hva du snakker om engang. Man smitter uansett ikke seg selv plutselig i øye når du allerede har blitt smittet av herpes, det står svært på hvitt. Anonymkode: 22e49...efb 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette hvis begge er smittet, men kvinnen ikke har hatt utbrudd under graviditeten. Anonymkode: 6112f...45b Siterte feil, beklager 😅 Anonymkode: 22e49...efb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå