Gå til innhold

Hvor lenge ta vare på elektroniske lønnsslipper?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I innboksen hadde jeg nok ryddet ganske fort, men selve filen med lønnsslippen er vel stort sett et sted mellom 10 og 100 kb, hvilket med dagens lagringskapasitet i praksis er tilnærmet lik null.

Jeg lagrer derfor filen i en egen mappe med navn på formen "arbeidsgiver-år-måned", og når den først ligger der så ser jeg egentlig ingen grunn for å slette den.

• Liker 4
AnonymBruker

Jeg er snart 50 år og har vært i arbeidslivet i ca 30 år og jeg har så langt aldri hatt behov for lønnsslipper annet enn de tre siste i forbindelse med boliglånssøknad. 

Anonymkode: eb92e...abf

• Liker 3
AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får lønnsslipp på mail, og rydder innboksen. 

Hvor lenge tar dere vare på slike? 

Anonymkode: 69762...985

Lønnslipper som på sikt kan danne grnnlag for både pensjonsopptjening og trygdeytelser bør du oppbevare på livstid. Det er snarere regelen enn unntaket at personer med dokumentasjonen sin i behold og regneferdigheter og resurser til å se om de får riktige utbetalinger oppdager feil og kan dokumentere at det gjøres feil. 

En annen grunn er at dersom du blir usatt for en ulykke og skal kreve personskadeerstatning så er lønnsslipper dokumentasjon det kan være viktig å ha. Så igjen livstidsoppbevaring og arkivering. 

Anonymkode: 4fd62...c9c

• Liker 3
AnonymBruker
9 timer siden, Horge skrev:

I innboksen hadde jeg nok ryddet ganske fort, men selve filen med lønnsslippen er vel stort sett et sted mellom 10 og 100 kb, hvilket med dagens lagringskapasitet i praksis er tilnærmet lik null.

Jeg lagrer derfor filen i en egen mappe med navn på formen "arbeidsgiver-år-måned", og når den først ligger der så ser jeg egentlig ingen grunn for å slette den.

Jeg gjør det samme, det koster meg ingenting i verken innsats eller lagringsplass. 

Anonymkode: 1c828...47c

• Liker 2

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lønnslipper som på sikt kan danne grnnlag for både pensjonsopptjening og trygdeytelser bør du oppbevare på livstid. Det er snarere regelen enn unntaket at personer med dokumentasjonen sin i behold og regneferdigheter og resurser til å se om de får riktige utbetalinger oppdager feil og kan dokumentere at det gjøres feil. 

En annen grunn er at dersom du blir usatt for en ulykke og skal kreve personskadeerstatning så er lønnsslipper dokumentasjon det kan være viktig å ha. Så igjen livstidsoppbevaring og arkivering. 

Alt du tjener blir rapportert inn til staten via a-ordningen. Du kan selv via altinn bestille et skjema hvor du får opplyst hva du har tjent. Livstidsoppevaring er derfor ikke nødvendig.. 

AnonymBruker

Så lenge du sjekker lønnslipper mot årsoppgaver og skattemeldinger og vet at det stemmer er det ingen grunn til å holde på lønnslippene i seg seg selv. Mao. kan du slette slippene for 2017 med en gang skatteoppgjøret for samme år er klart.

Anonymkode: 93c11...379

AnonymBruker
2 timer siden, Aqua skrev:

Alt du tjener blir rapportert inn til staten via a-ordningen. Du kan selv via altinn bestille et skjema hvor du får opplyst hva du har tjent. Livstidsoppevaring er derfor ikke nødvendig.. 

Lønnslipper inneholder langt mer innfo enn hva du tjener. Skal du ha personskadeerstatning så er lønnslipper viktigere enn selvangivelser selv om også selvangivelser for siste ti år brukes i dataprogrammene som regner ut personskadeerstatning..risikoen for å få en lavere utregning og mindre nøuaktig utregning er stor når ikke lønnslipper er oppdrivelig. 

Men du er gjerne en av dem med livsvarig forsikring mot ulykker og skader? 

Det er tydelig at flere her ikke forstår at lønnslippene inneholder mer enn inntjent beløp. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lønnslipper inneholder langt mer innfo enn hva du tjener. Skal du ha personskadeerstatning så er lønnslipper viktigere enn selvangivelser selv om også selvangivelser for siste ti år brukes i dataprogrammene som regner ut personskadeerstatning..risikoen for å få en lavere utregning og mindre nøuaktig utregning er stor når ikke lønnslipper er oppdrivelig. 

Det er tydelig at flere her ikke forstår at lønnslippene inneholder mer enn inntjent beløp. 

Jeg vet utmerket godt hva en lønnsslipp innebærer av informasjon. Jeg vet også hva som blir innberettet over lønnssystemene, og det er nok mer enn bare hva man tjener ;)

AnonymBruker

Jeg er uføretrygdet,men før det tok jeg vare på lønnsslippene ved å lagre de "i skyen". Dette kom veldig godt med da min uføretrygd skulle beregnes. Det viste seg at arbeidsgiver ikke hadde rapportert korrekt stillingsprosent til pensjonsordningen. Ved bruk av lønnsslippene og sykemeldinger, klarte jeg å få det jeg skulle ha. Så ta vare på dokumentasjon selv, ikke stol på at andre gjør det for deg.

Anonymkode: bd399...482

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fortell oss om den enorme infoen du finner i lønnsslippen og ikke andre steder?

Anonymkode: 68f6d...467

Annonse

Gjest Blondie65

Nå når jeg får elektronisk versjon lagres de på disk den dagen de kommer.

De jeg har hatt på papir fra tidligere år har blitt kastet når de er tre år gamle.

Men så er jo jeg en sånn teiting som sjekker lønnslippen hver gang jeg får den, noe jeg har gjort i alle år. Jeg ville oppdaget feil stillingsprosent, lønn, feil trekk (osv) den måneden det skjedde. Jeg kontrollerer selvsagt årsoppgaven like grundig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...