Gå til innhold

Hva heter sovemedisinen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg går turnus og må ta Imovane før tidligvakt. Får bare aldeles ikke sove kvelden før, uansett hvor trøtt jeg er. Er veldig skeptisk til denne medisinen, merker at jeg blir fryktelig fort avhengig (får ikke sove uten etter 3-4 netter med, må da ha noen netter «detox» før jeg får sove av meg selv), jeg er nok bare spesielt utsatt. Jeg er slett ikke begeistret for å ta denne, men etter fire måneder med gjennomsnittlig 3,5 times søvn om natten «tvinget» fastlegen min meg til det :fnise: Og det funker jo, men liker det ikke. 

Nevnte dette for en kollega, og hun snakket om at hun tok noe annet som funket bra. Dette stoffet var reseptfritt, urtebasert og naturlig - hun kjøpte det på apotek. Jeg husker IKKE hva det heter! Har vrengt hodet i hele dag, og min kollega har tatt 14 dagers ferie - så får ikke spurt henne. Har googlet uten hell, spurt andre uten hell. Noen som har en idé? Vet ikke om det er tabletter, te eller annet stoff. Noen anelse? 

Har i utgangspunktet ikke særlig tro på urter og naturmedisin, men hvis jeg får sove uten Imovane er det verdt et forsøk! Jeg har ikke tilgang på apotek, må bestille på nettet - så er litt vanskelig å spørre dem også...

Anonymkode: 4808c...a9b

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være melatonin? 

Anonymkode: dab34...57d

Skrevet

Plantebaserte legemidler og kosttilskudd

Reseptfrie legemidler som kan kjøpes uten resept. Disse kan forsøkes dersom lege har utelukket annen sykdom.

• Avena Sativa: Avena Sativa tinktur er laget av frisk grønn havre og hjelper ved lett uro og lettere innsovingsvansker. Virker lett beroligende, og er tradisjonelt blitt brukt ved lett uro og lettere innsovningsvansker.
  • Lifeline Care god søvn: Er et kosttilskudd som kan bidra til bedre søvnkvalitet.
  • Hypericum*: Johannesurt/prikkperikum er tradisjonelt brukt i folkemedisinen ved lett uro, forbigående innsovningsbesvær og ved lett nedstemthet. Johannesurt kan påvirke mange andre legemidler. Konferer alltid med lege eller apotek hvis du bruker andre legemidler og ønsker å bruke et plantebasert legemiddel som inneholder johannesurt.
  • Pascoflair*: Pascoflair tabletter inneholder ekstrakt fra pasjonsblomst, og kan forsøkes for å lindre mild uro og lette innsovning. Pascoflair kan brukes av voksne og barn over 12 år. Skal ikke tas av gravide og ammende.
  • Sedix*: Plantebasert legemiddel som kan brukes for å lindre milde symptomer på uro, som nervøsitet, bekymring eller irritabilitet, og for å lette innsovning. Kan brukes av voksne og barn over 12 år.
  • Valerina Natt/Valerina Forte*: Valeriana/vendelrot er tradisjonelt brukt i folkemedisin som søvnfremmende, beroligende, avstressende og avslappende middel. Skal ikke tas av gravide, ammende eller barn under 12 år. Valerina er reseptfrie legemidler, les bruksanvisning nøye før bruk.

Kilde: https://www.apotek1.no/sovn/sovnproblemer

AnonymBruker
Skrevet

Eller valerina (?) natt? 

Anonymkode: dab34...57d

Skrevet

Sedix? Valerina Natt? 

AnonymBruker
Skrevet

Valerina natt? De selger også noe nytt på apotekene nå, pleier å stå i disken (naturmedisin).

Anonymkode: 47b4e...2d2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt Tolvonen i perioder der jeg har problemer med å sove. Fordelen med den er at den ikke er avhengighetsskapende. Jeg kan bruke den når jeg ikke får sove, og kutte den ut når jeg er naturlig trøtt, og ikke trenger slik hjelp. 

Det er mer en innsovnings tablett enn en sovetablett, men det største problemet er jo ofte akkurat innsovningen. 

Urter har jeg forsøkt, men ennå ikke funnet noe som virker. 

Anonymkode: a442f...16f

AnonymBruker
Skrevet

Johannesurt i ulike varianter fra apotek eller helsekost. Men vær obs på at den kan nedsette effekten av ppiller blant annet. 

Anonymkode: 10893...b5c

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt Tolvonen i perioder der jeg har problemer med å sove. Fordelen med den er at den ikke er avhengighetsskapende. Jeg kan bruke den når jeg ikke får sove, og kutte den ut når jeg er naturlig trøtt, og ikke trenger slik hjelp. 

Det er mer en innsovnings tablett enn en sovetablett, men det største problemet er jo ofte akkurat innsovningen. 

Jeg trodde Tolvon var et antidepressivum og som sådan reseptbelagt. Husker jeg så feil?

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Dilledall skrev:

Surmontil?

Surmontil er et antidepressivum, reseptbelagt og står på dopinglisten.

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg trodde Tolvon var et antidepressivum og som sådan reseptbelagt. Husker jeg så feil?

Nei det er riktig.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tolvon er en antideprisiva som har en søvndyssende effekt på noen. Det er slettes ingen innsovnings tabelett. Og den er absolutt mulig og bli avhengi av.

Anonymkode: 0da1e...a67

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du burde heller fått melatonin/circadin hvis du helst ikke vil ta imovane. 

Tipper forresten det er navnet valerina natt eller valerina forte du leter etter. 

Anonymkode: fa870...a76

• Liker 1
Skrevet

Circadin hjelper jo heller dårlig når man jobber turnus. Den er først og fremst ment for dem som ikke må snu døgnet i hytt og gevær.

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

SE_blister_AL.jpg

Anonymkode: 0a8b7...d32

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at Sedix og Valerina Natt/Forte er bare tull. Er mer placebo enn noe annet. Men fungerer det så er jo det bra, men det er en stiv pris på dem. 

Anonymkode: 6e409...cb4

AnonymBruker
Skrevet

Synes du skal gå tilbake til fastlegen og si at du heller vil prøve melatonin (kroppens naturlige søvnhormon). Jeg skjønner at noe må gjøres når du sover så lite hver natt, men jeg tror det er en dårlig løsning å gå på vanedannende tabletter som imovane er.  Etterhvert vil du ikke klare deg uten de, du ser jo allerede nå tendensen.

Anonymkode: f2362...182

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er melatonin nevnt flere ganger her, men det var det jeg også tenkte på. Prøvd lavendel?

Anonymkode: 4ac60...518

AnonymBruker
Skrevet

Bruker imovane 1 dag pr uke. jobber 3 skift og må ha hjelp til å snu døgnet. Sover heller ikke mer enn 3  til 4 timer hver natt. Ikke på Imovane heller da den har veldig kort halveringstid og derfor ikke virker på lengden søvn, kun innsovning og de neste 2 til 3 timer. 

Urtemedisiner har null effekt. Men phenegran er en allergimedisiner som gjlr at veldig mange sovner da døsighet er en bieffekt. Er som regel det en lege først skriver ut

Anonymkode: 409a1...eac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...