AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #1 Skrevet 12. april 2018 Har noen på KG navn på en dyktig advokat som kjenner til Lov om statsansatte? Anonymkode: b1679...af5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #2 Skrevet 12. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har noen på KG navn på en dyktig advokat som kjenner til Lov om statsansatte? Anonymkode: b1679...af5 Lov om statsansatte er nok ikke skrevet enda. Å be om navn, uansett på hvilken type fagperson på nett, kan lett emdføre at du får svar om nåde dårlige og gode eller fra en person som vil fremheve seg selv. Ved problemer som ansatt er fagforeningsmedlemskap måten å få hjelp fra de beste via fagforeningen og uten å blakke seg på privat hjelp. Hvor du bor i landet er og av avgjørende betydning. Anonymkode: 965e1...815
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #3 Skrevet 12. april 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lov om statsansatte er nok ikke skrevet enda. Å be om navn, uansett på hvilken type fagperson på nett, kan lett emdføre at du får svar om nåde dårlige og gode eller fra en person som vil fremheve seg selv. Ved problemer som ansatt er fagforeningsmedlemskap måten å få hjelp fra de beste via fagforeningen og uten å blakke seg på privat hjelp. Hvor du bor i landet er og av avgjørende betydning. Anonymkode: 965e1...815 https://www.bing.com/search?q=ny+lov+om+statsansatte&FORM=R5FD Anonymkode: b1679...af5
stan Skrevet 12. april 2018 #4 Skrevet 12. april 2018 Loven omfatter jo mye. Hva er det du vil vite mer om?
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #5 Skrevet 13. april 2018 8 timer siden, stan skrev: Loven omfatter jo mye. Hva er det du vil vite mer om? no/topic/1183447-den-statlige-bedriften-nekter-meg-lønn/?tab=comments#comment-21440234 Anonymkode: b1679...af5
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #6 Skrevet 13. april 2018 8 timer siden, stan skrev: Loven omfatter jo mye. Hva er det du vil vite mer om? Anonymkode: b1679...af5
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #7 Skrevet 13. april 2018 Får du ikke det du vil/trenger fra NAV? Anonymkode: d377f...afd
stan Skrevet 13. april 2018 #8 Skrevet 13. april 2018 På de fleste bedrifter og virksomheter i staten er det både tillitsvalgte og verneombud. Disse er naturlige å kontakte. Men det må jo være en begrunnelse for å nekte deg lønn. Du skal jo ha en arbeidskontrakt som regulerer dette.
Gjest padawan Skrevet 13. april 2018 #9 Skrevet 13. april 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Lov om statsansatte er nok ikke skrevet enda Du bør sjekke ut Tjenestemannsloven, som er nettop det TS spør om. Du har et par andrelover også men de gjelder for eksempel kun for ansatte ved høgskoler. Jobber TS i et underliggende organ (type direktorat eller lignende vil det ha et overordnet departement man kan prøve seg hos. Det er Kommunal- og moderniseringsdepartementet som har det overordnede ansvaret for statleg arbeidsgivarpolitikk men det høres mer ut som TS bør snakke med tillitsvalgte eller lignende.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #10 Skrevet 13. april 2018 Så vidt jeg husker fra den tråden hvor du oppgir at du har blitt bedt om å ikke komme tilbake på jobb etter uenighet mellom deg og leder. Da har du vel fått sparken? Du får ta kontakt med advokat som kan arbeidsrett, det er bare å google. Men å vinne en sak mot staten om du har fått sparken tror jeg du bare kan glemme. Det ligger nok mer bak enn det du har oppgitt. For det skal utrolig mye til å få sparken fra staten, de finner gjerne nye arbeidsoppgaver og en annen avdeling før en får sparken. Og det er sikkert en grunn til at de holder tilbake lønn, som du heller ikke oppgir her på kg. Anonymkode: c9860...36a
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #11 Skrevet 13. april 2018 1 time siden, padawan skrev: Du bør sjekke ut Tjenestemannsloven, som er nettop det TS spør om. Du har et par andrelover også men de gjelder for eksempel kun for ansatte ved høgskoler. Jobber TS i et underliggende organ (type direktorat eller lignende vil det ha et overordnet departement man kan prøve seg hos. Det er Kommunal- og moderniseringsdepartementet som har det overordnede ansvaret for statleg arbeidsgivarpolitikk men det høres mer ut som TS bør snakke med tillitsvalgte eller lignende. Hvorfor linker du til en lov som er opphevet? Det er ikke den TS spør om, men lov om statsansatte. Anonymkode: 7d832...f46
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #12 Skrevet 13. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så vidt jeg husker fra den tråden hvor du oppgir at du har blitt bedt om å ikke komme tilbake på jobb etter uenighet mellom deg og leder. Da har du vel fått sparken? Du får ta kontakt med advokat som kan arbeidsrett, det er bare å google. Men å vinne en sak mot staten om du har fått sparken tror jeg du bare kan glemme. Det ligger nok mer bak enn det du har oppgitt. For det skal utrolig mye til å få sparken fra staten, de finner gjerne nye arbeidsoppgaver og en annen avdeling før en får sparken. Og det er sikkert en grunn til at de holder tilbake lønn, som du heller ikke oppgir her på kg. Anonymkode: c9860...36a Du vinner nok ganske lett en sak som handler om tilbakeholdelse av lønn i oppsigelsestid. Dvs. en ting er å få sparken hvis det er en legitim oppsigelse, noe annet er det at organisasjonen i tillegg holder tilbake lønn, det er et graverende brudd med lovverket og tas ganske seriøst. Unntaket er kun hvis man avskjediges, men det skal ekstremt mye til. Da skal man som regel ha utført grov kriminalitet. Anonymkode: 271e6...3ac
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #13 Skrevet 13. april 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vinner nok ganske lett en sak som handler om tilbakeholdelse av lønn i oppsigelsestid. Dvs. en ting er å få sparken hvis det er en legitim oppsigelse, noe annet er det at organisasjonen i tillegg holder tilbake lønn, det er et graverende brudd med lovverket og tas ganske seriøst. Unntaket er kun hvis man avskjediges, men det skal ekstremt mye til. Da skal man som regel ha utført grov kriminalitet. Anonymkode: 271e6...3ac Jeg er ikke sparket ei heller oppsagt enda. At de velger å holde tilbake igjen oppstart på jobb er ganske graverende, enig i det. Har ikke gjort noe galt overhodet, har tvert imot fulgt opp mine forpliktelser. 2 timer siden, stan skrev: På de fleste bedrifter og virksomheter i staten er det både tillitsvalgte og verneombud. Disse er naturlige å kontakte. Men det må jo være en begrunnelse for å nekte deg lønn. Du skal jo ha en arbeidskontrakt som regulerer dette. Jeg har en tillitsvalgt som er tannlaus og redd for jobben sin. Ikke mye hjelp å få der. Anonymkode: b1679...af5
stan Skrevet 13. april 2018 #14 Skrevet 13. april 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke sparket ei heller oppsagt enda. At de velger å holde tilbake igjen oppstart på jobb er ganske graverende, enig i det. Har ikke gjort noe galt overhodet, har tvert imot fulgt opp mine forpliktelser. Jeg har en tillitsvalgt som er tannlaus og redd for jobben sin. Ikke mye hjelp å få der. Anonymkode: b1679...af5 Da informerer du vedkommende om at du tar kontakt høyere opp. Enten på kommune eller fylkes nivå. Men det forutsetter jo at du er medlem.
Gjest padawan Skrevet 13. april 2018 #15 Skrevet 13. april 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en tillitsvalgt som er tannlaus og redd for jobben sin. Ikke mye hjelp å få der. Anonymkode: b1679...af5 Da kontakter du fagforeningen din sentralt og snakker med en av advokatene de har tilgjengelige.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #16 Skrevet 13. april 2018 18 minutter siden, padawan skrev: Da kontakter du fagforeningen din sentralt og snakker med en av advokatene de har tilgjengelige. Godt forslag men man har ikke rett til juridisk hjelp før en oppsigelse foreligger. Den kommer til å bli bestridet. Så problemet mitt, er at det ingen hjelp å få når det gjelder lønnsutbetalingen og HR sitter med hendene i fanget. Anonymkode: b1679...af5
Gjest padawan Skrevet 13. april 2018 #17 Skrevet 13. april 2018 (endret) Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Godt forslag men man har ikke rett til juridisk hjelp før en oppsigelse foreligger. Den kommer til å bli bestridet. Så problemet mitt, er at det ingen hjelp å få når det gjelder lønnsutbetalingen og HR sitter med hendene i fanget. Anonymkode: b1679...af5 Jo, man har faktisk rett til juridisk veiledning før man er sagt opp. Endret 13. april 2018 av padawan
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #18 Skrevet 13. april 2018 23 minutter siden, padawan skrev: Jo, man har faktisk rett til juridisk veiledning før man er sagt opp. Fagforeningen sier nei. Har du noe lovhjemmel på dette? i så fall vil jeg gjerne vite det. Anonymkode: b1679...af5
Gjest padawan Skrevet 13. april 2018 #19 Skrevet 13. april 2018 Det skal stå på hjemmesiden til fagforeningen du er medlem i.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #20 Skrevet 13. april 2018 Kontakt hovedstillitsvalgt ved fagforeningen du er medlem i, vis til gjeldende lovverk og reglement i fagforeningen av det som gjelder for dere (f. eks. at man har krav på gratis jusshjelp ved oppsigelse). Ofte må man iblant kjempe og være "assertive" når det gjelder å banke gjennom rettighetene sine i dette landet. Anonymkode: 271e6...3ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå