Gå til innhold

Ok at advokat tar betalt for telefonsamtale uten å opplyse om det på forhånd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nylig søkt advokatråd i forbindelse med en odelssak.

vi ble på forhånd enige om antall timer og timepris han skulle bruke på dette.

Jeg la ut en annonse på et nettsted for juridisk hjelp, og han var en av advokatene som ringte meg med et tilbud, hvor jeg forklarerte ham hva saken gikk ut på og han snakket om at han hadde erfaring med lignende saker. Vi ble i samtalen enig om antall timer og timepris.

Da jeg fikk fakturaen så jeg at han hadde fakturert også telefonsamtalen - 18 minutters samtale som en halvtime.

er dette normalt og greit? Altså at en samtale hvor advokaten ringer meg og ber meg forklare hva saken går ut på, avtale pris etc., faktisk er noe jeg må betale for(uten at jeg fikk vite dette på forhånd)?

Anonymkode: 480f1...e80

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er greit at du må betale for det når du tross alt valgte denne advokaten. Regner jo med at han ikke hadde sendt deg regning på denne telefonsamtalen om du ikke hadde valgt ham. Men ellers burde det vel være greit - det er jo tid han har brukt på deg og din sak.

Anonymkode: 230ef...b23

Skrevet

Tja.

Hvis det var for å innhente informasjon til oppdraget som han selv trengte, synes jeg det burde vært inkludert i den avtalte prisen. Hvis det var for å bistå deg med noe, synes jeg det er greit å fakturere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det alle må være klar over er at folk blir advokat for å tjene mest mulig penger. De fakturerer med begge hendene, og de gjør det fordi de vet at folk ikke har lyst til å krangle med en advokat. Du kommer til å måtte betale det hvite ut av øyet for alt mulig i tillegg til timene du har avtalt.

Anonymkode: 331ce...49a

• Liker 1
Skrevet

Han burde ha opplyst at taksameteret var på. Men å tro at noe gjøres gratis er naivt. 

Skrevet

Du forklarte sakføreren hva saka gikk ut på, han sa at dette var noe han kunne og ville ta på seg. 
Dagen etter går du til legen og forklarer ditt helseproblem. Han må dessverre si at dette er noe du må leve med, ingen kan hjelpe deg.
I begge tilfeller betaler du honorar. Du betaler for å konsultere en fagmann, og hans råd er mye bedre enn om en tilfeldig tosk som jeg blir spurt. Om det blir gjort noe videre med saka, har ingenting å si. Advokaten og legen har brukt tid på deg og du har fått et verdifullt svar. Det skal de ha betaling for, det er faktisk det de lever av.

AnonymBruker
Skrevet

Skal advokaten gjøre deler av jobben som advokat gratis? Blir du kunde, så betaler du for alt. Hadde du ikke betalt for samtalen, så hadde han hatt høyere timespris på resten for å dekke inn den.

Anonymkode: df579...716

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal advokaten gjøre deler av jobben som advokat gratis? Blir du kunde, så betaler du for alt. Hadde du ikke betalt for samtalen, så hadde han hatt høyere timespris på resten for å dekke inn den.

Anonymkode: df579...716

Det å gi pris på en tjeneste er det virkelig en betalbar tjeneste om det ikke er avtalt?

Regner med at det er analogt på andre området også slik at en elektriker kan kreve betalt for innledende samtale der han har ringt kunden?

Anonymkode: 05934...de5

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det å gi pris på en tjeneste er det virkelig en betalbar tjeneste om det ikke er avtalt?

Neida, å si "2000 kr. pr. time" tar bare 5 sekunder, så å si prisen er gratis. 

Anonymkode: dc81b...0c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...