AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #1 Skrevet 12. april 2018 Min gutt er snart 8 mnd og permisjonen min er ferdig om 2 uker. Han nekter å mates med skje, og brekker seg av biter som han putter i munnen selv (både store biter han må ta en bit av, men også oppskjærte biter som er akkurat passe for munnen hans). Har prøvd å gi han grøt/mos som han kan stikke fingerne i for så å ta de i munnen men det blir mer gris enn mat i magen (om noe i det hele tatt). Vi har også prøvd babyfeeder (både silikon og nett), dette funker til dels, men han får ikke i seg nok til at det er et fullverdig måltid verken i mengde eller næringsinnhold. Han tok ikke flaske eller kopp sist vi prøvde, men tenker jo selvfølgelig å prøve på nytt. Vi har aldri prøvd mme (fordi han ikke tok flaske) og vet derfor ikke om vi får i han det. Han har klippet tungebåndet før, men det har grodd sammen og vi må derfor klippe det på nytt, vi har fått time men det er etter jeg har begynt å jobbe. Jeg må selvfølgelig prøve å pumpe meg for å lage et «lager» til han og pappaen, men de blir jo veldig låst til hjemmet. Morsmelken kan jo omtrent ikke fraktes noe sted. Skal være fryst/kjølig til den drikkes omtrent... Jeg har 1 time reisevei til og fra jobb når det ikke er kø/problemer på veien. Jobber 7,5 time og er derfor borte minst 9,5 time i løpet av dagen. Noen som har noen tips til hvordan dette kan løses? Har jeg krav på mer/annen tilrettelegging enn 1 time ammefri fra jobb? Kan jeg sykemeldes for å være hjemme å amme? Vi har snakket om at de kan komme til meg på jobb men det er minst 1 time hver vei og de mister dyrebar tid til å gjøre noe annet sammen. Det er stress for de og ikke alltid at de har mulighet. F.eks. Ved avtale på helsestasjon. I tillegg vil pappaen gjerne gå på babysang og åpen bhg innimellom. Vi er begge kjempe lei oss da pappaen hadde gledet seg veldig til å være hjemme alene med lillegutt og jeg er veeeldig klar for å komme meg tilbake på jobb. Anonymkode: b3895...246
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #2 Skrevet 12. april 2018 Jeg ville forsøkt med flaske/koppmating når fremover, til hvert måltid. Han må jo godta flaske eller kopp om han ikke kan ammes. Bestill en time på helsestasjon for raske råd. Hva gjelder fast føde så er det bare å prøve videre der også, da det er viktig i den alderen han er. La han grise, mye handler om å bli vant til konsistens og smak. Tilby hele tiden, plutselig løsner det. Kan du utsette jobb med en uke eller to så gjør det. PS, min var også treg med fast føde, men fra en dag til en annen så begynte han å spise mer Anonymkode: 8dd68...bbc 6
spenol Skrevet 12. april 2018 #3 Skrevet 12. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Min gutt er snart 8 mnd og permisjonen min er ferdig om 2 uker. Han nekter å mates med skje, og brekker seg av biter som han putter i munnen selv (både store biter han må ta en bit av, men også oppskjærte biter som er akkurat passe for munnen hans). Har prøvd å gi han grøt/mos som han kan stikke fingerne i for så å ta de i munnen men det blir mer gris enn mat i magen (om noe i det hele tatt). Vi har også prøvd babyfeeder (både silikon og nett), dette funker til dels, men han får ikke i seg nok til at det er et fullverdig måltid verken i mengde eller næringsinnhold. Han tok ikke flaske eller kopp sist vi prøvde, men tenker jo selvfølgelig å prøve på nytt. Vi har aldri prøvd mme (fordi han ikke tok flaske) og vet derfor ikke om vi får i han det. Han har klippet tungebåndet før, men det har grodd sammen og vi må derfor klippe det på nytt, vi har fått time men det er etter jeg har begynt å jobbe. Jeg må selvfølgelig prøve å pumpe meg for å lage et «lager» til han og pappaen, men de blir jo veldig låst til hjemmet. Morsmelken kan jo omtrent ikke fraktes noe sted. Skal være fryst/kjølig til den drikkes omtrent... Jeg har 1 time reisevei til og fra jobb når det ikke er kø/problemer på veien. Jobber 7,5 time og er derfor borte minst 9,5 time i løpet av dagen. Noen som har noen tips til hvordan dette kan løses? Har jeg krav på mer/annen tilrettelegging enn 1 time ammefri fra jobb? Kan jeg sykemeldes for å være hjemme å amme? Vi har snakket om at de kan komme til meg på jobb men det er minst 1 time hver vei og de mister dyrebar tid til å gjøre noe annet sammen. Det er stress for de og ikke alltid at de har mulighet. F.eks. Ved avtale på helsestasjon. I tillegg vil pappaen gjerne gå på babysang og åpen bhg innimellom. Vi er begge kjempe lei oss da pappaen hadde gledet seg veldig til å være hjemme alene med lillegutt og jeg er veeeldig klar for å komme meg tilbake på jobb. Anonymkode: b3895...246 Hvor klipte dere tungebåndet første gangen, og hvor skal dere klippe nå? Det kan være avgjørende.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #4 Skrevet 12. april 2018 12 minutter siden, spenol skrev: Hvor klipte dere tungebåndet første gangen, og hvor skal dere klippe nå? Det kan være avgjørende. Dr. Resch (Oslo) Anonymkode: b3895...246
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #5 Skrevet 12. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Min gutt er snart 8 mnd og permisjonen min er ferdig om 2 uker. Han nekter å mates med skje, og brekker seg av biter som han putter i munnen selv (både store biter han må ta en bit av, men også oppskjærte biter som er akkurat passe for munnen hans). Har prøvd å gi han grøt/mos som han kan stikke fingerne i for så å ta de i munnen men det blir mer gris enn mat i magen (om noe i det hele tatt). Vi har også prøvd babyfeeder (både silikon og nett), dette funker til dels, men han får ikke i seg nok til at det er et fullverdig måltid verken i mengde eller næringsinnhold. Han tok ikke flaske eller kopp sist vi prøvde, men tenker jo selvfølgelig å prøve på nytt. Vi har aldri prøvd mme (fordi han ikke tok flaske) og vet derfor ikke om vi får i han det. Han har klippet tungebåndet før, men det har grodd sammen og vi må derfor klippe det på nytt, vi har fått time men det er etter jeg har begynt å jobbe. Jeg må selvfølgelig prøve å pumpe meg for å lage et «lager» til han og pappaen, men de blir jo veldig låst til hjemmet. Morsmelken kan jo omtrent ikke fraktes noe sted. Skal være fryst/kjølig til den drikkes omtrent... Jeg har 1 time reisevei til og fra jobb når det ikke er kø/problemer på veien. Jobber 7,5 time og er derfor borte minst 9,5 time i løpet av dagen. Noen som har noen tips til hvordan dette kan løses? Har jeg krav på mer/annen tilrettelegging enn 1 time ammefri fra jobb? Kan jeg sykemeldes for å være hjemme å amme? Vi har snakket om at de kan komme til meg på jobb men det er minst 1 time hver vei og de mister dyrebar tid til å gjøre noe annet sammen. Det er stress for de og ikke alltid at de har mulighet. F.eks. Ved avtale på helsestasjon. I tillegg vil pappaen gjerne gå på babysang og åpen bhg innimellom. Vi er begge kjempe lei oss da pappaen hadde gledet seg veldig til å være hjemme alene med lillegutt og jeg er veeeldig klar for å komme meg tilbake på jobb. Anonymkode: b3895...246 Er barnet ditt åtte månder og ikke spiser noe fast føde så er og blir barnet feilernært med både undervekt og mangelrsykdommer, noe helsestasjonen burde oppdaget for lenge siden og grepet inn i forhold til. Å drive og klippe tngebåd flere ganger på et så lite barn høres lite fornuftig ut. Ikke rart at barnet får problemer med å få ting i munnen om dette er tilfellet.. Anonymkode: 60460...d91 6
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #6 Skrevet 12. april 2018 La baby prøve å spise grøt selv, ja det vul bli søl men la gå. Samme m mos av grønnsaker, avokado osv osv. To uker på øve flaskeforing skal gå fint. Men la pappen ta seg av det. Anonymkode: 33774...3a5 5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #7 Skrevet 12. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er barnet ditt åtte månder og ikke spiser noe fast føde så er og blir barnet feilernært med både undervekt og mangelrsykdommer, noe helsestasjonen burde oppdaget for lenge siden og grepet inn i forhold til. Å drive og klippe tngebåd flere ganger på et så lite barn høres lite fornuftig ut. Ikke rart at barnet får problemer med å få ting i munnen om dette er tilfellet.. Anonymkode: 60460...d91 Han legger fint på seg og det er vel kun jern man skal være bekymret for. Har tatt blodprøve og alt var fint. Helsestasjon vet om problemet men heller ikke de kan tvinge i han mat. Teorien er at han brekker seg pga stramt tungebånd. Anonymkode: b3895...246 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #8 Skrevet 12. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: La baby prøve å spise grøt selv, ja det vul bli søl men la gå. Samme m mos av grønnsaker, avokado osv osv. To uker på øve flaskeforing skal gå fint. Men la pappen ta seg av det. Anonymkode: 33774...3a5 Vi har prøvd både grøt og mos. Han får lite til ingenting inn i munnen. Pappaen kan selvfølgelig øve med flaske på ettermiddagen men må jobbe disse to ukene. Han er den eneste på jobb som kan det han kan og vikar begynner samme dag som han går ut i permisjon. Anonymkode: b3895...246
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #9 Skrevet 12. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er barnet ditt åtte månder og ikke spiser noe fast føde så er og blir barnet feilernært med både undervekt og mangelrsykdommer, noe helsestasjonen burde oppdaget for lenge siden og grepet inn i forhold til. Å drive og klippe tngebåd flere ganger på et så lite barn høres lite fornuftig ut. Ikke rart at barnet får problemer med å få ting i munnen om dette er tilfellet.. Anonymkode: 60460...d91 Så er det det å svare uten å ha kunnskap da.. et barn ER ikke underernært eller har mangelsykdommer dersom fast føde ikke er på plass ved 8 mnd. Det er faktisk ikke helt uvanlig og ikke noe helsestasjonen griper inn med, men noe som man jobber med for å få barnet mer motagelig for fast føde. Å klippe for stramt tungebånd kan være helt riktig, det gjøres for en grunn. Anonymkode: 8dd68...bbc 11
spenol Skrevet 12. april 2018 #10 Skrevet 12. april 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dr. Resch (Oslo) Anonymkode: b3895...246 Ok. Hva sier hun da? Vi har litt samme problemstilling. Vi har klipt hos henne, men det ble ikke helt fri (16mm), så det er fortsatt stramt. Jeg oker ikke tanken på å gå gjennom den prosessen en gang til☹️ Resch sa sist hun ville avvente nytt klipp. Vi skal prøve med logoped nå. Går dere til kiro eller osteopat? Men klippet må jo ha hatt noe for seg ettersom du fortsatt (full)ammer? Mini her klarer nå grøt og brød helt uten problem. Grønnsaker og kjøtt gjør han så godt han kan. Romstrerer litt rundt i munnen. Noe svelger han, men det meste spytter han ut. Vi opplever mest suksess med BLW (spiser selv). Når vi forsøker skjemating blir han ofte stresset og lukker munnen. Jeg føler han husker godt dette med tøyingen, selv om det er fire måneder siden. Han liker IKKE at vi nærmer oss munnen. Skjønner frustrasjonen deres.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #11 Skrevet 12. april 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så er det det å svare uten å ha kunnskap da.. et barn ER ikke underernært eller har mangelsykdommer dersom fast føde ikke er på plass ved 8 mnd. Det er faktisk ikke helt uvanlig og ikke noe helsestasjonen griper inn med, men noe som man jobber med for å få barnet mer motagelig for fast føde. Å klippe for stramt tungebånd kan være helt riktig, det gjøres for en grunn. Anonymkode: 8dd68...bbc Dette! Jeg ville hatt større fokus på koppmating. Prøv også smoothie med morsmelk fra kopp. Vår baby spiste kun flytende i starten, og jeg kunne ikke være i rommet. Følg ellers rådene fra helsestasjonen. Regner med at dere får oppfølging der. Anonymkode: 70b80...92c
duplexx Skrevet 12. april 2018 #12 Skrevet 12. april 2018 Først - klipp. Det kan bedres bare der. For det andre er det annerledes når pappa (regner med pappaen skal ha perm nå?) er hjemme. Da kan flaske plutselig bli aktuelt. Mat trenger heller ikke spises i sin helhet, men blw gir muligheter for smak og suging:) Gir dere andre ting - klarer baby å spise most banan, eggeplomme, smør, avokado osv? Most mat? Hvis bakre tb er veldig kort er det ikke overraskende at baby brekker seg av all slags mat! 🌸
duplexx Skrevet 12. april 2018 #13 Skrevet 12. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette! Jeg ville hatt større fokus på koppmating. Prøv også smoothie med morsmelk fra kopp. Vår baby spiste kun flytende i starten, og jeg kunne ikke være i rommet. Følg ellers rådene fra helsestasjonen. Regner med at dere får oppfølging der. Anonymkode: 70b80...92c Joda. Men helsestasjonene rundt om i landet kan INGENTING om bakre tungebånd. Så det er mer komplisert enn det. 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #14 Skrevet 12. april 2018 Ganske likt som hos oss, men her er han blitt 10 mnd og spiser fremdeles ikke noe som kan ligne på fulle måltider. Jeg tok opp problemstillingen med legen min og han sykemeldte meg en periode så vi slapp å stresse med dette - for tro meg, jeg ble så stressa at jeg ikke klarte sove om nettene; tenkte på jobben, babyen, økonomien.. De siste dagene har babyen imidlertid spist mye mer enn tidligere, så satser på at dette går rett vei! Babyen er veldig interessert i maten, men klarer ikke få i seg stort uten å brekke seg/hoste/sikle/sette i halsen. Aldri tatt flaske, vi jobber hardt med kopp. Vi har tett oppfølging med HS. Jeg begynner 50% på jobb igjen nå, så går vi se hvordan det går. Anonymkode: ab218...ef4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #15 Skrevet 12. april 2018 55 minutter siden, spenol skrev: Ok. Hva sier hun da? Vi har litt samme problemstilling. Vi har klipt hos henne, men det ble ikke helt fri (16mm), så det er fortsatt stramt. Jeg oker ikke tanken på å gå gjennom den prosessen en gang til☹️ Resch sa sist hun ville avvente nytt klipp. Vi skal prøve med logoped nå. Går dere til kiro eller osteopat? Men klippet må jo ha hatt noe for seg ettersom du fortsatt (full)ammer? Mini her klarer nå grøt og brød helt uten problem. Grønnsaker og kjøtt gjør han så godt han kan. Romstrerer litt rundt i munnen. Noe svelger han, men det meste spytter han ut. Vi opplever mest suksess med BLW (spiser selv). Når vi forsøker skjemating blir han ofte stresset og lukker munnen. Jeg føler han husker godt dette med tøyingen, selv om det er fire måneder siden. Han liker IKKE at vi nærmer oss munnen. Skjønner frustrasjonen deres. Vi har ikke vært der siden vi klipte da han var 3-4 mnd. Har bare fått time. Men vi vet det er stramt/grodd igjen fordi det ble sjekket av en annen lege. vi har gått til kiropraktor (bekken og barn) men det er nå avsluttet da kiropraktor sier at kroppen hans er helt fin og det er ikke mer å gjøre. Kiropraktor har god peiling på tb. Han har alltid fått melk ut fra meg. Problemet har vært feil sugetak, og dermed vondt for meg og luft i magen for han. Problemet er der fortsatt men vi har klart å leve med det. Jeg bestemte meg for å bite tenna sammen og holde ut til han var 6 mnd, og nå innser jeg at jeg bare må finne meg i å ha vondt litt til. Han klarer bedre å få ut luften i magen ved promping og raping. Mye bedre enn da han var nyfødt og frem til ca. 5-6 mnd. Siden litt før påske har vi hatt fokus på blw, men å se at han konstant brekker seg er helt forferdelig. Vi blir begge veldig redde og ser tydelig på han at han også blir redd og føler ubehag. Jeg vet godt hvor forferdelig det er å brekke seg og skjønner godt at han vegrer seg til å putte mat i munnen. Vi får forsåvidt heller ikke nærme oss munnen. Takk for svar, håper det bedrer seg fort for både dere og oss. Anonymkode: b3895...246
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #16 Skrevet 12. april 2018 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette! Jeg ville hatt større fokus på koppmating. Prøv også smoothie med morsmelk fra kopp. Vår baby spiste kun flytende i starten, og jeg kunne ikke være i rommet. Følg ellers rådene fra helsestasjonen. Regner med at dere får oppfølging der. Anonymkode: 70b80...92c Takk for tips. Her er det omvent faktisk, han tar lettere i mot mat fra meg enn pappaen. Helsesøster kan absolutt ingenting om tungebånd, og skjønner ikke hvorfor vi må tilbake å klippe når vi allerede har klippet. Hun tror ikke det har noen sammenheng og at det er en trend. Jeg har selv stramt tungebånd og dette bruker hun som argument, for jeg spiser jo fast føde.. Anonymkode: b3895...246
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #17 Skrevet 12. april 2018 59 minutter siden, duplexx skrev: Joda. Men helsestasjonene rundt om i landet kan INGENTING om bakre tungebånd. Så det er mer komplisert enn det. Dette har vi fått erfare. Helsesøster kan ingenting, og er heller ikke interessert i å høre. Hun mener det er en trend. Anonymkode: b3895...246
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #18 Skrevet 12. april 2018 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ganske likt som hos oss, men her er han blitt 10 mnd og spiser fremdeles ikke noe som kan ligne på fulle måltider. Jeg tok opp problemstillingen med legen min og han sykemeldte meg en periode så vi slapp å stresse med dette - for tro meg, jeg ble så stressa at jeg ikke klarte sove om nettene; tenkte på jobben, babyen, økonomien.. De siste dagene har babyen imidlertid spist mye mer enn tidligere, så satser på at dette går rett vei! Babyen er veldig interessert i maten, men klarer ikke få i seg stort uten å brekke seg/hoste/sikle/sette i halsen. Aldri tatt flaske, vi jobber hardt med kopp. Vi har tett oppfølging med HS. Jeg begynner 50% på jobb igjen nå, så går vi se hvordan det går. Anonymkode: ab218...ef4 Takk, kanskje jeg blir nødt til å høre med min lege også. Jeg er også utrolig stresset. Jeg får ikke sove/sover dårlig i tillegg til at han ammes 2-4 ggr om natten. Jeg er forstoppet på 5. Uka (og jeg tror stress er grunnen). Vi har ikke råd til å leve på en inntekt (foreldrepengene hans), men jeg kan jo ikke la ungen min sitte hjemme i 9 timer uten mat heller. Alle jeg deler dette med sier at dersom han blir sulten nok så spiser han, men det har vi til gode å oppleve.. Anonymkode: b3895...246
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #19 Skrevet 12. april 2018 1 time siden, duplexx skrev: Først - klipp. Det kan bedres bare der. For det andre er det annerledes når pappa (regner med pappaen skal ha perm nå?) er hjemme. Da kan flaske plutselig bli aktuelt. Mat trenger heller ikke spises i sin helhet, men blw gir muligheter for smak og suging:) Gir dere andre ting - klarer baby å spise most banan, eggeplomme, smør, avokado osv? Most mat? Hvis bakre tb er veldig kort er det ikke overraskende at baby brekker seg av all slags mat! 🌸 Vi skal klippe men timen er etter pappaen har gått i permisjon. Vi håper derfor å finne en annen løsning innen den tid. Han har i tillegg fått tenner siden sist så vi vegrer oss for tøyingen. Han får det vi spiser til middag. Kokte grønnsaker (prøvd både i staver og mos) og kjøtt (store biter han holder i hånda). Uten hell! Han brekker seg av banan (skrapt til mos med skje) men klarer å få ned litt dersom han kan gnage på en stor bananbit. I babyfeeder får han derimot ned banan, men det tar lang tid å få i seg mengder og jeg tror han avslutter fordi han blir lei - ikke fordi han er mett. Egg har vi ikke forsøkt da jeg mistenker at han er allergisk (han har mpa også). Anonymkode: b3895...246
duplexx Skrevet 12. april 2018 #20 Skrevet 12. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi skal klippe men timen er etter pappaen har gått i permisjon. Vi håper derfor å finne en annen løsning innen den tid. Han har i tillegg fått tenner siden sist så vi vegrer oss for tøyingen. Han får det vi spiser til middag. Kokte grønnsaker (prøvd både i staver og mos) og kjøtt (store biter han holder i hånda). Uten hell! Han brekker seg av banan (skrapt til mos med skje) men klarer å få ned litt dersom han kan gnage på en stor bananbit. I babyfeeder får han derimot ned banan, men det tar lang tid å få i seg mengder og jeg tror han avslutter fordi han blir lei - ikke fordi han er mett. Egg har vi ikke forsøkt da jeg mistenker at han er allergisk (han har mpa også). Anonymkode: b3895...246 Så lenge til?? Hva med å dra om Nordahl i stedet? Eller kjennes det greit å vente? Jeg ville gått til kiropraktor eller osteopat i mellomtiden, og gjort myofunksjonale øvelser:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå