AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #1 Skrevet 12. april 2018 Gutten min på 3 år har alltid vært ei håndfull. Stort aktivitetsnivå, «frekk» i munnen(nedlatende tonefall når det er noe han ikke vil, sier dumming). Blir helt propell i armene mine når jeg skal snakke med han om noe som ikke er greit. Jeg er bestemt, holder alltid konsekvenser. Hva gjør jeg galt? Hvorfor er barnet mitt så trassig og «oppstanasig»? Føler ikke vi kommer noen veg... Eksempler på konsekvenser: hvis han ikke hører etter når vi er på besøk må han ut å sitte i bilen. Han blir helt gal, men er som en engel når han kommer inn igjen. (Helt til neste gang vi er på besøk...) Hjemme brukes soverommet. Hvis han er frekk i munnen, ikke hører etter, må han gå å være alene på rommet.(dette etter 2 advarsler) han er i bilen og på rommet i ca 30sek. Så snakker vi om det som skjedde og hvorfor han måtte dit. Råd noen...? Anonymkode: d4abd...0ad
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #2 Skrevet 12. april 2018 Gir du han nok positiv oppmerksomhet når han er flink til ting? Anonymkode: 4d872...c98 7
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #3 Skrevet 12. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gir du han nok positiv oppmerksomhet når han er flink til ting? Anonymkode: 4d872...c98 Ja, fått råd om det før. Roser alltid ved gode handlinger. Passer på at vi har mange positive stunder også. Anonymkode: d4abd...0ad
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #4 Skrevet 12. april 2018 Setter du en 3-åring alene i bilen? Anonymkode: 5bf73...a02
beige Skrevet 12. april 2018 #6 Skrevet 12. april 2018 Ikke anonym lenger, men samme det. Jeg forstår meg ikke på han. Han sier han ikke vil være snill, at han vil være dum.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #7 Skrevet 12. april 2018 Vi har en lignende treåring - kan vi kanskje håpe at de bare vokser det av seg? Anonymkode: 0ac10...eac
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #9 Skrevet 12. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: KOS-kurs! Anonymkode: 70c6e...093 Signerer denne. Det hjalp oss også. Anonymkode: f71c6...544
beige Skrevet 12. april 2018 #11 Skrevet 12. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har en lignende treåring - kan vi kanskje håpe at de bare vokser det av seg? Anonymkode: 0ac10...eac Har et håp om det🙏🏻
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #12 Skrevet 12. april 2018 Vår treåring er en blanding av Dennis og Emil, vi er konsekvente, bestemte, rolige og gir positiv forsterkning. Likevel er han full av hyss, selektiv hørsel og er 50 meter unna før du får snudd deg. Vi ser det som en fase vi bare må gjennom og at det vil bli bedre med bedre språk og modenhet. Det viktigste for oss er at han er trygg på oss (det er han) og at vi er konsekvente og tydelige slik at han vet hvor han har oss og hva som er rammene. Anonymkode: c633c...9a7 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #14 Skrevet 12. april 2018 31 minutter siden, Perle skrev: Bli sint. I alle dager.....råder du virkelig en forelder til å bruke sinne som bevisst strategi? Ovenfor en atferd som pågår hyppig? Da snakker vi et barn som vil bli redd og usikker. Men til TS: jeg er litt usikker på hvor omfattende dette er? MYe høres jo helt normalt ut, men jeg får ikke tak på om det er konstant? Grensetesting er jo en viktig del av barns utvikling. Anonymkode: b9e88...88d
beige Skrevet 12. april 2018 #15 Skrevet 12. april 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: I alle dager.....råder du virkelig en forelder til å bruke sinne som bevisst strategi? Ovenfor en atferd som pågår hyppig? Da snakker vi et barn som vil bli redd og usikker. Men til TS: jeg er litt usikker på hvor omfattende dette er? MYe høres jo helt normalt ut, men jeg får ikke tak på om det er konstant? Grensetesting er jo en viktig del av barns utvikling. Anonymkode: b9e88...88d Nesten konstant.. må hente han inn hele tiden. Det er helt sikkert normalt, men skulle ønske jeg følte noe av det jeg gjorde fungerte😅 han har vært slik hele veien. Men, spørs om det bare kan bli bedre nå fra treårsalderen av da☺️
beige Skrevet 12. april 2018 #16 Skrevet 12. april 2018 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vår treåring er en blanding av Dennis og Emil, vi er konsekvente, bestemte, rolige og gir positiv forsterkning. Likevel er han full av hyss, selektiv hørsel og er 50 meter unna før du får snudd deg. Vi ser det som en fase vi bare må gjennom og at det vil bli bedre med bedre språk og modenhet. Det viktigste for oss er at han er trygg på oss (det er han) og at vi er konsekvente og tydelige slik at han vet hvor han har oss og hva som er rammene. Anonymkode: c633c...9a7 Prøver å overbevise meg selv om at det er en fase jeg også, men han har alltid vært slik. En blanding av en sputnik, banditt og sjarmør😅 er vel bare å holde ut og håpe at oppdragelsen en dag gir resultater.
Perle Skrevet 12. april 2018 #17 Skrevet 12. april 2018 (endret) 10 timer siden, AnonymBruker skrev: I alle dager.....råder du virkelig en forelder til å bruke sinne som bevisst strategi? Ovenfor en atferd som pågår hyppig? Da snakker vi et barn som vil bli redd og usikker. Men til TS: jeg er litt usikker på hvor omfattende dette er? MYe høres jo helt normalt ut, men jeg får ikke tak på om det er konstant? Grensetesting er jo en viktig del av barns utvikling. Anonymkode: b9e88...88d Ja. Jeg skrev sint, ikke voldelig eller agressiv. Ingen barn har dødd av å se en forelder sint, eller eller en lærer, bussjafør eller fotballtrener for den sakens skyld. Et sted må grensen gå. Jeg fatter og begriper ikke at foreldre orker. Denne evige meklingen. Dilling, dalling, sulling og lalling. Uendelige rekker med valg, og spørsmål.. JA, jeg vet at alle barn er født med ulikt temprament! Ikke ulikt valper i et valpekull og at ulikee individer krever ulik tilnærming, men uansett unge eller hund, så må grensene være trukket og et nei, betyr et NEI! Små Barn er evner ikke å forstå sitt eget beste, eller og foreta adekvate valg. Ei heller er de kompetente nok til å skjønne utmåling av straff og konsekvenser. Det eneste fungerer er klare grenser og minst mulig valg å forholde seg til. Det er utenkelig for meg at jeg som unge skulle ha oppført meg slik som beskrevet i hovedinnlegget. Jeg var mer vill enn tam, men jeg jeg var vel oppdratt. Mine foreldre hadde aldri godtatt dette. Når jeg om en unge som er "vilter og krevende" så tenker jeg (med flere) mitt.. Set største problemet her er jo ikke at ts har et helvete med ungen hjemme, og at det nå begynner å flaut og ubehagelig og ta den ut, men at ungen kommer til å bli utestengt og skydd, da andre folk ikke er like "tolerante" for "vilterheten" (les dårlig oppdragelse) hvis ts er. Dette vil til sist gå ut over barnet og deg er tragisk og unødvendig. Endret 13. april 2018 av Perle Skriveleifer 13
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #18 Skrevet 12. april 2018 1 time siden, ordinarygirl skrev: Hva er kos-kurs da? https://www.bufdir.no/Familie/Tilbud_Regionene/circle_of_security/ Anonymkode: 70c6e...093
Gjest Optimo Skrevet 12. april 2018 #19 Skrevet 12. april 2018 4 minutter siden, Perle skrev: Ja. Jeg skrev sint, ikke voldelig eller agressiv. Ingen barn har dødd av å se en en forelder blir sint, eller en lærer, bussjafør eller fotballtrener for den sakens skyld. Et sted må grensene gå! Jeg fatter og begriper ikke at foreldre orker. Denne evige meklingen! Dilling dalling sulling og lalling. Uendelige rekker med valg, og spørsmål. JA, jeg vet at alle barn er født med ulikt temprament, lik valper i et kull og at hvert individ krever ulik tilnærming, men uansett unge eller hund, så må grensene være trukket og et nei, betyr et NEI. Små Barn er evner ikke å skjønne sitt eget beste, eller å foreta adekvate valg. Ei heller de kompetente nok til å skjønne utmåling av straff og konsekvenser. Det eneste fungerer er klare grenser og minst mulig valg å forholde seg til. Det er utenkelig for meg at jeg som unge hadde oppført meg slik som beskrevet i hovedinnlegget.Jeg var mer vill enn tam, nen jeg jeg var vel oppdratt. Mine gorrldre hadde aldri godtatt dette. Når jeg Hører heg om en unge som er "vilter og krevende" så tenker jeg (med flere) vårt. Og det i dette det store problemet ligger, ikke at ts har et hælvete med ungen hjemme, og at det nå begynner å bli smått flaut og ubehagelig å den ut, men at ungen kommer til å bli utestengt og skydd, da andre folk ikke er like "tolerante" for "vilterheten" (les dårlig oppdragelse) som det ts er. Dette vil til sist gå ut over barnet. 😂 Å bli sint er aldri en løsning. Tydelig: ja. Bestemt: ja. Sint: nei. Alle foreldre blir sinte nå og da. Etterpå tenker de at den situasjonen burde de håndtert annerledes. Virkelig, å bli sint løser aldri noe som helst.
beige Skrevet 12. april 2018 #20 Skrevet 12. april 2018 12 minutter siden, Perle skrev: Ja. Jeg skrev sint, ikke voldelig eller agressiv. Ingen barn har dødd av å se en en forelder blir sint, eller en lærer, bussjafør eller fotballtrener for den sakens skyld. Et sted må grensene gå! Jeg fatter og begriper ikke at foreldre orker. Denne evige meklingen! Dilling dalling sulling og lalling. Uendelige rekker med valg, og spørsmål. JA, jeg vet at alle barn er født med ulikt temprament, lik valper i et kull og at hvert individ krever ulik tilnærming, men uansett unge eller hund, så må grensene være trukket og et nei, betyr et NEI. Små Barn er evner ikke å skjønne sitt eget beste, eller å foreta adekvate valg. Ei heller de kompetente nok til å skjønne utmåling av straff og konsekvenser. Det eneste fungerer er klare grenser og minst mulig valg å forholde seg til. Det er utenkelig for meg at jeg som unge hadde oppført meg slik som beskrevet i hovedinnlegget.Jeg var mer vill enn tam, nen jeg jeg var vel oppdratt. Mine gorrldre hadde aldri godtatt dette. Når jeg Hører heg om en unge som er "vilter og krevende" så tenker jeg (med flere) vårt. Og det i dette det store problemet ligger, ikke at ts har et hælvete med ungen hjemme, og at det nå begynner å bli smått flaut og ubehagelig å den ut, men at ungen kommer til å bli utestengt og skydd, da andre folk ikke er like "tolerante" for "vilterheten" (les dårlig oppdragelse) som det ts er. Dette vil til sist gå ut over barnet. Nå kjenner jeg at jeg blir oppriktig forbanna på deg. Jeg skriver jo i HI at jeg er konsekvent og bestemt. Det er ikke noe dilling, dalling eller evige diskusjoner. Overhode ikke. Jeg blir også sint når jeg må. Men denne karen min lar seg ikke pille på nesa, han svarer uansett hvor sint jeg blir og hvor mange ganger han blir sendt på rommet feks. Du skulle bare prøvd det før du får det til å høres så enkelt ut! 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå