Gå til innhold

Tåler ikke eple. Eplekake?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mange leger har sagt til meg at de fleste som ikke tåler rå epler, tåler varmebehandlede epler. Jeg reagerer på rått eple, har ikke spist det på kanskje 15 år. Allergien har forverret seg 200% (ca) i mellomtiden. Det har eksplodert. Ernæringsfysiologen min ønsker gjerne at jeg introduserer så mange matvarer som mulig, og jeg må da prøve og teste ut diverse. Det som visstnok var lurt var å spise matvarer blandet i en matrett. Fordi det da blir litt "vannet ut". 

Tror dere det er trygt for meg å bake eplekake og spise den? De har ikke komponenttestet eplekake, men gjorde det med hasselnøtter, og det viste seg at det er kryssallergi med bjørk.

Anonymkode: 915ca...1c7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller ha gått for en annen kake. Hva med banankake, gulrotkake, bærkake eller sitronkake? 

Anonymkode: 8060d...05e

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Lag den uten epler.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville heller ha gått for en annen kake. Hva med banankake, gulrotkake, bærkake eller sitronkake? 

Anonymkode: 8060d...05e

Poenget var vel at hun skulle eksponeres for epler i små doser/milde varianter?

Anonymkode: c6fe8...5db

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om du er allergisk, hvorfor...? :klo:

Anonymkode: c6044...58f

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Lag den uten epler.

Poenget er jo å teste ut epler.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om du er allergisk, hvorfor...? :klo:

Fordi de mener at varmebehandlede epler ikke skaper allergiske reaksjoner. Og for å utvide listen over mat jeg kan spise, pr idag kan jeg spise svært få matvarer og ernæringsfysiologen ser ut til å forstå at det ikke bare er deprimerende, men slitsomt og vanskelig.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de mener at varmebehandlede epler ikke skaper allergiske reaksjoner. Og for å utvide listen over mat jeg kan spise, pr idag kan jeg spise svært få matvarer og ernæringsfysiologen ser ut til å forstå at det ikke bare er deprimerende, men slitsomt og vanskelig.

Hmm... synes det er litt riski uansett å utsette seg for noe du vet du er allergisk mot, enn om varmebehandling kan hjelpe.

Så personlig hadde jeg ikke orket det, da bare tanken på hva som kan skje er fæl nok. Hadde ikke gjort det selv, med unntak om jeg var på et sykehus under konstant observasjon.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hmm... synes det er litt riski uansett å utsette seg for noe du vet du er allergisk mot, enn om varmebehandling kan hjelpe.

Så personlig hadde jeg ikke orket det, da bare tanken på hva som kan skje er fæl nok. Hadde ikke gjort det selv, med unntak om jeg var på et sykehus under konstant observasjon.

Det er jo det, men jeg har en adrenalinsprøyte liggende. De sa at dersom jeg er svært redd, kan de tilby provokasjonstesting på sykehuset, men det er jo 3 mnd til neste time (det vil si, hvis vi rekker det før sommerferien, i juli er det stengt)

Skrevet

Når man lager eplekake pleier man å kutte eplene i tynne skiver som man dytter ned i deigen.
Du kan sådan sett minimere mengden slik at du starter lavt med 1/3 av eplet i kaken og så bygger opp stille og rolig med tiden.

Man tar selvsagt sine forholdsregler.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Emmelise skrev:

Når man lager eplekake pleier man å kutte eplene i tynne skiver som man dytter ned i deigen.
Du kan sådan sett minimere mengden slik at du starter lavt med 1/3 av eplet i kaken og så bygger opp stille og rolig med tiden.

Man tar selvsagt sine forholdsregler.

Jeg tar jo bare en liten bit kake, venter 10 min. Skjer det ingenting, tar jeg en større bit kake.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kryssallergi mot eple, slik som deg. Er kjempeallergisk mot rått eple g har vært det i minst 25 år. Varmebehandlede epler er derimot ikke noe problem, for da brytes proteinrekkene ned. Eplekake er derfor ikke noe problem. Små eplebiter i havregrøten (som har kokt skikkelig) er heller ikke noe problem.

Det samme gjelder ikke for erter, bønner o.l. (for meg). Anbefaler deg å prøve eplekake.

Anonymkode: c1564...8af

Skrevet

Jeg er allergisk mot bjørkepollen, epler, pærer, mandler, noen type nøtter, pelsdyr osv. 

Men det merkelige er at jeg faktisk kan spise eplekake. Reagerer ikke på eplene i de. 

Så lenge du ikke dør av å få i deg epler hadde jeg testet det ut! 

AnonymBruker
Skrevet

Ta det veldig sakte i så fall. Bare en liten bot om gangen for å evt kunne avbryte dersom du reagerer på det.

Anonymkode: 0ccbb...6cf

AnonymBruker
Skrevet

Eventuelt kan du, om du ikke orker å bake en hel kake, steke litt eple sammen med løk og chorizo. Jeg pleier også å koke det inn i eplejuice, men det er kanskje å ta en litt vel stor sjanse?

Anonymkode: d0f16...22f

AnonymBruker
Skrevet

Mener denne ernæringsfysiologen ar du spesifikt skal teste ut ting du faktisk er allergisk for som epler, eller er vedkommende mer opptatt av at du generelt sett skal introdusere flere ting du unnlater å spise fordi du er allergisk mot enkelte ting? Jeg er veldig allergisk mot epler og ville ikke utsette meg for de fatale følgene eple i en eller annen form kan gi når jeg kan leve et helt fint liv uten epler. Jeg forstår ikke hensikten eller hva som ønskes oppnådd med dette.

Anonymkode: 0d9da...cd3

Skrevet

Gjør som min bror og meg. Lag eplekake uten epler. :nigo:

Skrevet

Jeg er også allergisk mot epler, men har aldri reagert på eplekake. Samme med pære, rå pære får det til å klø som f... i munnen, men hermetisert pære går bra. Men det er meg, er ikke sikkert at du vil takle det like bra, så vær veldig forsiktig i såfall om du prøver. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er allergisk (ja, type må ha umiddelbar legehjelp allergisk) og for meg går eplekake bra.

Uansett, når jeg prøver ting jeg er usikker på, pleier jeg bare å kjøre til legevakten (den er sånn 7 minuntter unna meg), sette meg på parkeringsplassen og spise det der. Da får jeg hjelp med en gang hvis det går galt, og det har reddet livet mitt et par ganger. :P 

Anonymkode: c3659...c9f

AnonymBruker
Skrevet

Et alternativ er jo å ta komponentanalyse på eple først? 

Om det er trygt eller ikke kan ikke vi på et forum vite uten mer informasjon. Du vil uansett ikke kunne stole på faglige svar som gis. Men erfaringene til de over viser jo at det kan gå bra :)) 

Anonymkode: 3bc47...03b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...