Gå til innhold

Frukt istedet for godteri?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte å roe veldig ned med godteri. Ble tre påskeegg i påsken (!).. Ups.. (fikk fra forskjellige fam.medlemmer). Vel, tenkte å bli litt sunnere. Personlig spiser jeg aldri godteri pga allergier mot alt som er i godteri ( :( ), men jeg har unnet barna mine litt! De går i barnehagen. 

Tenkte å gi frukt som litt kos på lørdager, null problem, siden de elsker frukt. Men det er kanskje mye sukker i det? Aner ikke, jeg. Vet det er endel bra vitaminer etc. i mye frukt, så det er vel et godt alternativ samtidig som det gir glede. De får frukt hver dag i barnehagen. 

Tips til litt morsomme fruktfat? Eller blandinger som slår an :) Eller mat med frukt i, vet det går an å lage muffins med frukt i f.eks. 

Anonymkode: f14f1...c20

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte å roe veldig ned med godteri. Ble tre påskeegg i påsken (!).. Ups.. (fikk fra forskjellige fam.medlemmer). Vel, tenkte å bli litt sunnere. Personlig spiser jeg aldri godteri pga allergier mot alt som er i godteri ( :( ), men jeg har unnet barna mine litt! De går i barnehagen. 

Tenkte å gi frukt som litt kos på lørdager, null problem, siden de elsker frukt. Men det er kanskje mye sukker i det? Aner ikke, jeg. Vet det er endel bra vitaminer etc. i mye frukt, så det er vel et godt alternativ samtidig som det gir glede. De får frukt hver dag i barnehagen. 

Tips til litt morsomme fruktfat? Eller blandinger som slår an :) Eller mat med frukt i, vet det går an å lage muffins med frukt i f.eks. 

Frukt er sunt! Man skal spise store mengder før fruktsukkeret blir noe å snakke om.

Du kan bruke grillspyd og tre på biter av frukt og bær. Eller lage fruktsalat som serveres med eller uten en liten klatt vaniljesaus. Men det enkle er ofte det beste, bare kutte opp og la de spise slik :)

Anonymkode: eb8ac...87d

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Frukt er sunt! Man skal spise store mengder før fruktsukkeret blir noe å snakke om.

Du kan bruke grillspyd og tre på biter av frukt og bær. Eller lage fruktsalat som serveres med eller uten en liten klatt vaniljesaus. Men det enkle er ofte det beste, bare kutte opp og la de spise slik :)

Anonymkode: eb8ac...87d

Ok :) Lurt med vaniljesaus ja! Det hadde slått an vet jeg. Smoothie er vel også noe de hadde likt, eventuelt milkshake med frukt. Men da må jeg kanskje tilsette sukker da

Skrevet

All frukt blir morsommere hvis du deler opp, eller så pleier vi å lage fruktsalat med blåbær, mango, jordbær, kiwi og banan til dessert på lørdager. Serverer med vaniljekesam og litt revet 70% sjokolade. Til lørdagsgodt får barna ofte sånne poser fra barnematavdelinga. Fryserøkede smoothie puter, fruktsnøre, puffa hjerter med paprikasmak... det er veldig godt, og veldig godt. Noen ganger popper jeg popkorn til dem.( ikke mikropop)

jeg tenker det er greit å bremse ned på godisen, men jeg synes også det er fint at barna har en opplevelse av at man koser seg litt ekstra noen ganger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Frukt er jo veldig sunt og godt. Du kan trygt gi de det. Men her misstenker jeg at siden du til og med er redd for sukkermengden i frukt som lørdagsgodt at du er litt hysterisk.
Greit at du ikke kan spise godterier, men ungene tar jo ingen skade av å få litt av det på lørdag. Ellers blir de fort de ungene som hiver seg over godteskålen borte hos andre.

Hos oss står det nesten alltid en bolle med goterier sjokolade osv fremme. Det er ikke noe problem, ungene tar seg av og til en bit, men det blir ikke mengder. Naboen derimot går helt banans i godteskålen om jeg ikke tar den vekk, han er ikke vant til å få godterier og blir helt spinnvill når han ser det.

Ungene mine er sunne, slanke og friske, og spiser både frukt og grønt, og vi har gode hjemmelagde måltider hver dag. Men jeg friker ikke ut over sukkermengde hverken i frukt eller godt. Det nytter ikke å holde dem unna uansett.

Jeg tror du overdriver dette litt fordi du selv ikke tåler godt, 

Anonymkode: 90587...12c

• Liker 4
Skrevet

Fruktpiggsvin synes våre er stas og jeg tar alltid med det til sommeravslutning o.l. i barnehagen/på skolen. Del en stor vannmelom i to. Grav ut innholdet og snu skallet opp-ned på et fat. Skjær fruktkjøttet i store terninger og tre det sammen med andre typer frukt på pinner som stikkes tett sammen inn i den halve vannmelonen. Tegn på øyne i den ene enden.

Ellers mener jeg at lørdagsgodt på ingen måte er uforenlig med sunnhet. Det er hva man spiser til hverdags som teller. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frukt er jo veldig sunt og godt. Du kan trygt gi de det. Men her misstenker jeg at siden du til og med er redd for sukkermengden i frukt som lørdagsgodt at du er litt hysterisk.
Greit at du ikke kan spise godterier, men ungene tar jo ingen skade av å få litt av det på lørdag. Ellers blir de fort de ungene som hiver seg over godteskålen borte hos andre.

Hos oss står det nesten alltid en bolle med goterier sjokolade osv fremme. Det er ikke noe problem, ungene tar seg av og til en bit, men det blir ikke mengder. Naboen derimot går helt banans i godteskålen om jeg ikke tar den vekk, han er ikke vant til å få godterier og blir helt spinnvill når han ser det.

Ungene mine er sunne, slanke og friske, og spiser både frukt og grønt, og vi har gode hjemmelagde måltider hver dag. Men jeg friker ikke ut over sukkermengde hverken i frukt eller godt. Det nytter ikke å holde dem unna uansett.

Jeg tror du overdriver dette litt fordi du selv ikke tåler godt, 

De kunne fint spist en 200g melkesjokolade hver helg hvis de fikk ;) Og de har vært vant til godteri så tror ikke på den teorien der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Arkana skrev:

Fruktpiggsvin synes våre er stas og jeg tar alltid med det til sommeravslutning o.l. i barnehagen/på skolen. Del en stor vannmelom i to. Grav ut innholdet og snu skallet opp-ned på et fat. Skjær fruktkjøttet i store terninger og tre det sammen med andre typer frukt på pinner som stikkes tett sammen inn i den halve vannmelonen. Tegn på øyne i den ene enden.

Ellers mener jeg at lørdagsgodt på ingen måte er uforenlig med sunnhet. Det er hva man spiser til hverdags som teller. 

Men frukt er jo godteri, for dem. Det er billigere enn syntetisk godteri også

AnonymBruker
Skrevet

Bananis! 
Skrell brune eller flekkete bananer, skjer dem i biter, legg i en plastpose, og frys så lenge du måtte ønske. Når du skal lage is så putt dem i en blender helt til de får en softis konsistens. Du kan tilsette jordbær, kakaopulver, blåbær, alt du måtte ønske. Smaker ikke banan heller, bare søtt og kremete. 

Ellers så er fruktspyd veldig godt, eventuelt fruktfat med morsomme former kuttet ut med hjelp av pepperkakeformer. Sikkert spennende å bruke litt mer eksotiske frukter også :) 

Anonymkode: 49fe7...4fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kunne fint spist en 200g melkesjokolade hver helg hvis de fikk ;) Og de har vært vant til godteri så tror ikke på den teorien der.

Jeg tror at hadde de spist 200g melkesjokolade et par helger på rad, så hadde de gått lei og fått vondt i magen. Men unger er vel forskjellig, mine har aldri spist en 200 grammer selv om de har hatt muligheten mange ganger.
Men at unger som ikke får godterier hjemme hiver seg over det når de kan er ikke noen teori, det er nok slik.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men frukt er jo godteri, for dem. Det er billigere enn syntetisk godteri også

Her er frukt hverdagsmat. Ikke så veldig spesielt å få det samme servert til lørdagsgodt som man spiser alle de andre dagene i uken. Er de fornøyd er det jo uansett ikke noe problem å servere frukt som godteri. Det kommer tidsnok en alder hvor de ber om skikkelig godteri.

• Liker 1
Skrevet

Her får våres frukt og 2 ganger i måneden lager jeg sjokolade fondu til å dyppe i slik at vi får litt kos innemellom.  Da har de nesten bare glemt det finnes godteri der ute lol.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...