AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #1 Skrevet 12. april 2018 Skal forhåpentligvis kjøpe min første bolig, så er ganske fersk på alt dette her, og vet kun det jeg har googlet meg til. Gjør meg klar til å legge inn bud på en bolig jeg vil ha, og har skjønt at dersom man byr litt under prisantydning er det lurt å ha en lengre akseptfrist på budet. Men, jeg finner ingen steder som kan gi noe forklaring på hva som regnes som "lang" frist. To dager? To uker? Jeg aner ikke. Noen som vet? Andre tips å komme med? :-) Anonymkode: 543b2...e2c
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #2 Skrevet 12. april 2018 kan du bestemme lengre akseptpris på budet ditt? Anonymkode: 896c2...9cb
Gjest Overrasket Skrevet 12. april 2018 #3 Skrevet 12. april 2018 Nå har jeg bare kjøpt (og solgt) en bolig i Norge, men den gangen la jeg inn kun to bud. Jeg startet budrunden med et lavt bud og kort frist (det slår meg at lang frist er noe bransjen sier for at det skal være lettere for dem, ikke bedre for deg). Deretter lot jeg de andre interesserte sloss seg mellom noen dager, før jeg kom tilbake på banen med et godt bud og veldig kort tidsfrist. Det fungeret som smurt for meg.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #4 Skrevet 12. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal forhåpentligvis kjøpe min første bolig, så er ganske fersk på alt dette her, og vet kun det jeg har googlet meg til. Gjør meg klar til å legge inn bud på en bolig jeg vil ha, og har skjønt at dersom man byr litt under prisantydning er det lurt å ha en lengre akseptfrist på budet. Men, jeg finner ingen steder som kan gi noe forklaring på hva som regnes som "lang" frist. To dager? To uker? Jeg aner ikke. Noen som vet? Andre tips å komme med? :-) Anonymkode: 543b2...e2c Hvorfor er det lurt med lengre akseptfrist? De gangene jeg har kjøpt bolig, har jeg hatt relativt kort frist på budene mine. Har også solgt leilighet med prisrekord i området. Lengre tidsfrist gir jo bare andre kjøpere tid til å få finansiering i orden? Noe som er en ulempe for deg. Eller hvordan tenker du? Anonymkode: 262d0...dd1 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #5 Skrevet 12. april 2018 Kort akseptfrist er det lureste. Noen timer, kanskje to- tre timer. Anonymkode: 8c4dc...ad8
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #6 Skrevet 12. april 2018 TS igjen :-) Sånn som jeg forstod det så virker kort frist med lavt bud både fornærmende og truende, og selger vil da i 99 prosent tilfeller avslå, og du gir dårlig inntrykk som kjøper. Så man skal gi selger tid på å la det synke inn at de kanskje ikke oppnår ønsket pris, med har med en avslappet ig villig kjøper som har tid. Noe sånt :-) (Så vidt jeg vet ingen andre interessenter på dette tidspunktet.) Anonymkode: 543b2...e2c
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #7 Skrevet 12. april 2018 Men er ikke regelen før klokka tolv gjeldende? da er det jo korte intervaller med bud som kommer inn. Anonymkode: 896c2...9cb
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #8 Skrevet 12. april 2018 Jeg kjøpte leilighet for et år siden. Jeg visste at boligen hadde stått en stund til salgs. Bød litt under prisantydning og satte frist til aksept to og en halv time. Det gikk fint! Fikk kjøpt jeg! Anonymkode: 8c4dc...ad8
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #9 Skrevet 12. april 2018 Jeg solgte for et par år siden, og da var en time den vanligste fristen (den som de fleste brukte). Anonymkode: 2b136...e82
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #10 Skrevet 12. april 2018 Men dere som snakker om timer her, stemmer det ikke at det uansett må være til 12 neste dag, at det er minimum? Er ihvertfall det som kommer opp som fast regel når jeg googler.. Anonymkode: 543b2...e2c
nordlending Skrevet 12. april 2018 #11 Skrevet 12. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men dere som snakker om timer her, stemmer det ikke at det uansett må være til 12 neste dag, at det er minimum? Er ihvertfall det som kommer opp som fast regel når jeg googler.. Anonymkode: 543b2...e2c Kl. 12 dagen etter siste visning. Dersom dette tidspunktet er passert, kan en sette frist med minimum 30 min.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #12 Skrevet 12. april 2018 5 minutter siden, nordlending skrev: Kl. 12 dagen etter siste visning. Dersom dette tidspunktet er passert, kan en sette frist med minimum 30 min. Takk for veldig viktig info, dette hadde ikke jeg skjønt av meg selv! Når jeg først er i gang, hva regnes som skambud, og hvor langt under kan man begynne? Boligen mangler ferdigattest, tenkte at det kan være et argument for å begynne litt under. Samtidig, dette er en jeg vil ha. Tanker? Og med frist, kort vs lang? Vil det si at et par timer er lang frist da? Anonymkode: 543b2...e2c
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #13 Skrevet 12. april 2018 trenger du ikke ferdigattest? Anonymkode: 896c2...9cb
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #14 Skrevet 12. april 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for veldig viktig info, dette hadde ikke jeg skjønt av meg selv! Når jeg først er i gang, hva regnes som skambud, og hvor langt under kan man begynne? Boligen mangler ferdigattest, tenkte at det kan være et argument for å begynne litt under. Samtidig, dette er en jeg vil ha. Tanker? Og med frist, kort vs lang? Vil det si at et par timer er lang frist da? Anonymkode: 543b2...e2c Om boligen mangler ferdigattest ville jeg ringt til kommunen og forespurt om årsaken til at ferdigattest mangler. Avhengig av svaret fra kommunen ville jeg a) unnlatt å gi bud overhodet, eller b) gitt bud. Om svaret fra kommunen er at bygget ikke tilfredsstiller kravene for ferdigattest -> ikke gi bud. Om svaret fra kommunen er at bygget er så gammelt at det ikke ble gitt ferdigattest/brukstillatelse, eller at det bare ble gitt midlertidig brukstillatelse -> vurder å gi bud dersom leiligheten er ok og takstdokumentene er ok.. Anonymkode: d6151...969 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå