Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, CamillaCollett skrev:

Du har rett i at man ikke vet hva man går glipp av. Men for meg, som har hatt sex med flere, er tanken på å skulle forblitt med den første, helt absurd. Og sånn er det for mange. Ved å gifte seg med en man aldri har hatt sex med, risikerer man å gifte seg med en man ikke er seksuelt kompatibel med. 

Mener du her den første du giftet deg med, eller den første du hadde sex med? Det er to veldig forskjellige premisser.

Jeg tror ikke seksuell kompatibilitet er en statisk størrelse. Hva partene i et forhold ønsker seksuelt varierer opp igjennom årene. I perioder fungerer sexen bra, i andre perioder dårlig. For meg virker det som om opplevelsen av seksuell kompatibilitet og opplevelsen av praktisert kjærlighet henger tett sammen. Sånn at de dårlige sexperiodene henger sammen med at det er noe annet i relasjonen som ikke fungerer. Elsker man partneren sin, tror jeg man i større grad er i stand til å bidra til "seksuell harmoni".

Og: Er kjærligheten på plass, legger det til rette for god kommunikasjon rundt sex. To personer som i utgangspunktet ikke ser ut til å være seksuelt kompatible, kan bli kompatible over tid gjennom kjærlig kommunikasjon. Tror jeg.

Anonymkode: db78e...1c1

Videoannonse
Annonse
Gjest CamillaCollett
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du her den første du giftet deg med, eller den første du hadde sex med? Det er to veldig forskjellige premisser.

Jeg tror ikke seksuell kompatibilitet er en statisk størrelse. Hva partene i et forhold ønsker seksuelt varierer opp igjennom årene. I perioder fungerer sexen bra, i andre perioder dårlig. For meg virker det som om opplevelsen av seksuell kompatibilitet og opplevelsen av praktisert kjærlighet henger tett sammen. Sånn at de dårlige sexperiodene henger sammen med at det er noe annet i relasjonen som ikke fungerer. Elsker man partneren sin, tror jeg man i større grad er i stand til å bidra til "seksuell harmoni".

Og: Er kjærligheten på plass, legger det til rette for god kommunikasjon rundt sex. To personer som i utgangspunktet ikke ser ut til å være seksuelt kompatible, kan bli kompatible over tid gjennom kjærlig kommunikasjon. Tror jeg.

Jeg synes personlig det er uforståelig at dette for noen er én og samme sak. Altså at noen velger å gifte seg som jomfruer. For meg høres det utrolig risikabelt ut.

Ellers er jeg enig med deg i resten.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Gjøksuppe skrev:

Syn, billedspråk og lignelser mister selvsagt mye av sin mening om leser ikke forstår dette, men jeg vil tror ikke det er her problemet ligger.  Bibelen utgir seg for å være innblåst av Gud, den er internt historisk og autoritativ. Om det hele bare er en metafor, hva er det så en metafor for? 

bibelen er skrevet av menns tolkning, ikke av Gud.

Anonymkode: c4e66...352

Skrevet (endret)
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

bibelen er skrevet av menns tolkning, ikke av Gud.

Hvis Bibelen bare er fortellinger om Gud og ikke av Gud om Gud kan vi like godt sette vårt evige livs håp til hvilken som helst hellig tekst...

Endret av Gjøksuppe
Skrevet
På 13.4.2018 den 8.18, AnonymBruker skrev:

Tror d u... 

Flott og velformulert argument.

Skrevet
På 13.4.2018 den 14.15, Gjøksuppe skrev:

Hvis Bibelen bare er fortellinger om Gud og ikke av Gud om Gud kan vi like godt sette vårt evige livs håp til hvilken som helst hellig tekst...

Helt korrekt. Eller ingen av dem. 

• Liker 3
Skrevet

Hadde aldri i livet turt å gifte meg uten å vite at vi passet sammen seksuelt!

En ting er ens egen indre tro, noe annet er bibelen med masse regler og forbud. Det er skrevet av mennesker som levde i en annen tid! Vi har faktisk utviklet oss til det bedre, med mer menneskeverd og rettferdighet, heldigvis!

Jeg blir så trist av at såkalt religiøse mennesker ikke godtar homofili og dømmer samboerskap som hor! Det er helt syke meninger! Hvordan noen kan ha dette behovet for å trykke ned andre gode mennesker er for meg helt ufortsåelig!

Disse meningene gjør at jeg sliter skikkelig med å respektere religion, selv om jeg vet at det fører fine ting med seg også. Men det balanserer ikke dømmingen av andre mennesker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Ulla Ullsokk skrev:

Jeg blir så trist av at såkalt religiøse mennesker ikke godtar homofili og dømmer samboerskap som hor! Det er helt syke meninger!

Du bruker ganske sterke ord. Kan du ikke heller si hva du mener kristendommen sier om samboerskap, siden det er det som er spørsmålet?

Og jeg synes du blander inn ymse irrelevante ting som du ikke henter fra hva folk har sagt i denne tråden, men som tilsynelatende kommer fra din egen dømming av religiøse/troende. Tråden handler blant annet ikke om homofili, men om om samboerskap. Og så er spørsmålet om "kristendommen" anser det som "hor" og "synd".

Dette er altså en diskusjon om en handling er rett eller gal. Hvis man mener at en handling er gal, er ikke det å "trykke ned andre gode mennesker." Det er å ha en mening om rett og galt.

Hvis jeg for eksempel mener det er galt å røyke fordi det er å ta en helt unødvendig og livsfarlig helserisiko, så trykker jeg ikke ned røykere. Jeg oppfordrer dem til å la være å røyke, sånn at de kan leve lange og sunne liv.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bruker ganske sterke ord. Kan du ikke heller si hva du mener kristendommen sier om samboerskap, siden det er det som er spørsmålet?

Og jeg synes du blander inn ymse irrelevante ting som du ikke henter fra hva folk har sagt i denne tråden, men som tilsynelatende kommer fra din egen dømming av religiøse/troende. Tråden handler blant annet ikke om homofili, men om om samboerskap. Og så er spørsmålet om "kristendommen" anser det som "hor" og "synd".

Dette er altså en diskusjon om en handling er rett eller gal. Hvis man mener at en handling er gal, er ikke det å "trykke ned andre gode mennesker." Det er å ha en mening om rett og galt.

Hvis jeg for eksempel mener det er galt å røyke fordi det er å ta en helt unødvendig og livsfarlig helserisiko, så trykker jeg ikke ned røykere. Jeg oppfordrer dem til å la være å røyke, sånn at de kan leve lange og sunne liv.

Sterke ord? Burde jeg skrevet "synd" istedet for "hor"?

Tråden handler kanskje ikke om homofili, men det er akkurat den samme dømmingen av andre mennesker. Det går ikke an å mene at noen gjør noe galt ved å være homofil, de som ser ned på homofile "dømmer gode mennesker" akkurat som de dømmer samboere. Det er ikke akkurat å sammenligne med å røyke, du kan ikke si til en homofil at personen er "unødvendig og helsefarlig"!  Bare det at du kan skrive noe sånt sier jo alt! Skal du oppfordre dem til å bli hetro, så de kan leve sunne liv? Er du seriøs?

Tråden handler om religiøs dømming av andre mennesker, være seg samboerskap eller andre ting.

Hvem bryr seg hva en eldgammel bok sier! Bruk menneskeverd og hjertet når du ser på andre mennesker, glem den djevelske fordømmingen! Den har ihvertfall ikke Gud ønsket seg!

AnonymBruker
Skrevet

Kristne folk plukker og velger det som er enklest. Kristendom er ferdig. Kristne folk har tilpasset bibelen med sine hundre tusen endringer og da kan man ikke si seg selv som kristen. 

Anonymkode: 46721...b17

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Ulla Ullsokk skrev:

Sterke ord? Burde jeg skrevet "synd" istedet for "hor"?

Nei, jeg tenkte først og fremst på at du sa at jeg hadde syke meninger. Det er en fornærmelse, og det er til hinder for en konstruktiv samtale der vi kan lære av hverandres perspektiver.

Det høres ut som om du mener at det ikke går an å diskutere moral og etikk uten å dømme og se ned på folk. Mener du det?

Jeg ser ikke ned på samboere. Jeg har respekt for både kristne og ikke-kristne samboere, og jeg respekterer deres syn på samboerskap. Spørsmålet jeg har prøvd å svare på er hva kristendommen sier om samboerskap. Da blir spørsmålet først hva er "kristendommen" er og så hva kristendommen sier om samboerskap. For meg er det meningsløst å snakke om "kristendommen" som et slags standard lovverk som alle er enige om innholdet av. Og så er det slik at Bibelen ikke sier noe direkte om samboerskap. Derfor tar jeg utgangspunkt i hvordan jeg selv, som kristen, vurderer samboerskap opp imot min egen forståelse av Bibelens lære og min egen forståelse av rett og galt. Det er det jeg har prøvd å forklare. Og det er det du har sagt er en syk mening.

Men du har fremdeles ikke sagt noe om hva du mener kristendommen sier om samboerskap. For meg virker det som om du skulle ønske kristendommen ikke eksisterte. Stemmer det? Du står selvsagt fritt til å ønske det, men det er ikke så nyttig når tråden handler om å svare på hva kristendommen sier om samboerskap.

Og igjen: Homofili er et helt annet og urelatert spørsmål. Homofili er en legning. Samboerskap er ikke en legning. Hvis du vil diskutere homofili og kristendom så kan du jo starte en tråd om det.

AnonymBruker
Skrevet
On 12.4.2018 at 1:29 PM, AnonymBruker said:

Stemmer det virkelig at kristendommen stempler samboerskap som hor og at å leve i samboerskap er synd?

Anonymkode: 644a2...95f

Ja, selvfølgelig er det slik! Den som hevder noe annet, er enten uvitende – eller løgnaktig for å unnskylde egen livsførsel.

En helt annen ting er at mange ikke bryr seg en døyt om hva kristendommen måtte mene.

Anonymkode: 7e981...ef9

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg tenkte først og fremst på at du sa at jeg hadde syke meninger. Det er en fornærmelse, og det er til hinder for en konstruktiv samtale der vi kan lære av hverandres perspektiver.

Det høres ut som om du mener at det ikke går an å diskutere moral og etikk uten å dømme og se ned på folk. Mener du det?

Jeg ser ikke ned på samboere. Jeg har respekt for både kristne og ikke-kristne samboere, og jeg respekterer deres syn på samboerskap. Spørsmålet jeg har prøvd å svare på er hva kristendommen sier om samboerskap. Da blir spørsmålet først hva er "kristendommen" er og så hva kristendommen sier om samboerskap. For meg er det meningsløst å snakke om "kristendommen" som et slags standard lovverk som alle er enige om innholdet av. Og så er det slik at Bibelen ikke sier noe direkte om samboerskap. Derfor tar jeg utgangspunkt i hvordan jeg selv, som kristen, vurderer samboerskap opp imot min egen forståelse av Bibelens lære og min egen forståelse av rett og galt. Det er det jeg har prøvd å forklare. Og det er det du har sagt er en syk mening.

Men du har fremdeles ikke sagt noe om hva du mener kristendommen sier om samboerskap. For meg virker det som om du skulle ønske kristendommen ikke eksisterte. Stemmer det? Du står selvsagt fritt til å ønske det, men det er ikke så nyttig når tråden handler om å svare på hva kristendommen sier om samboerskap.

Og igjen: Homofili er et helt annet og urelatert spørsmål. Homofili er en legning. Samboerskap er ikke en legning. Hvis du vil diskutere homofili og kristendom så kan du jo starte en tråd om det.

Bare for å svare kort, ja, jeg liker ikke religioner, ikke en eneste en. At en religion skal bestemme hvem som bor med hvem og hva folk gjør (som ikke går utover andre) er helt meningsløst for meg. Det er kun påføring av skam og det har aldri ført noe godt med seg, derimot mye angst og selvmord.

Så jeg synes jo alle bare skal gi beng i hva en religion sier er synd og bo med den de ønsker å bo med.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...