Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

kristendommen stempler ingen, men det kan være noen miljøer som er teologisk dømmende uansett om det samboerskap eller andre ting. Men om du selv vil bli en kristen, så vil du forstå helheten hva ekteskap er og hvorfor kristne ikke lever i samboerskap. Ekteskap er fundamentert på kristen tro. Det er en pakt mellom Gud og mennesker. 

Men om du aldri har lest bibelen, ikke kjenner kristne eller kun tenker det som skrives på utsiden, ja, da blir du raskt forvirret. Kristne er ikke kalt til å dømme noen!

Anonymkode: e5c5e...bd7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kristendommen stempler ingen, men det kan være noen miljøer som er teologisk dømmende uansett om det samboerskap eller andre ting. Men om du selv vil bli en kristen, så vil du forstå helheten hva ekteskap er og hvorfor kristne ikke lever i samboerskap. Ekteskap er fundamentert på kristen tro. Det er en pakt mellom Gud og mennesker. 

Men om du aldri har lest bibelen, ikke kjenner kristne eller kun tenker det som skrives på utsiden, ja, da blir du raskt forvirret. Kristne er ikke kalt til å dømme noen!

Anonymkode: e5c5e...bd7

Men desverre dømmer de ofte

Anonymkode: c4e66...352

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Eller kanskje folk har ulike oppfatninger, har du tenkt på d e t???!

Man kan jo ikke ha ulikt syn på en religion, det er som å ha ulikt syn på norges lovverk. 
Det er liksom det det er.

Anonymkode: b0006...0db

• Liker 2
Gjest making.a.mess
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri skjønt dette med "mer liberal tro", hvordan kan guds ord være mer moderne? Hvis han er allvitende, så må da reglene han satt for noen tusen år tilbake fortsatt gjelde nå. Han har da ikke kommet tilbake og sagt at "nei,nå kan vi fikse litt på reglene fordi nå har dere biler og mobiltelefon og blitt mer teknologisk".

Så det som ikke var greit i guds øyne i år 0, burde da fortsatt gjelde?

Da kan jo jeg gå å slaffe meg noen slaver og steine noen homofile... ifølge deg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kristen og har samboer. Man skal ikke tro bokstavelig talt på alt man leser i bibelen, all religion er metafor

Anonymkode: ee1f6...df9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, Mrs.Purdey said:

Da kan jo jeg gå å slaffe meg noen slaver og steine noen homofile... ifølge deg.

Ifølge bibelen og guds ord ja, men jeg er ikke religiøs.

Religion gir ikke noe mening, spesielt ikke etter tusener av år med "plukk og velg" mentaliteten folk har, er jo null troverdighet igjen, hvorfor er det ene ok men ikke det andre, bare fordi det er praktisk og moderne?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

For meg er ikke kristen tro og sex før ekteskapet forenlig. (Jeg går her ut ifra at 100% av samboere har sex.) Ekteskapet er hellig, og for meg betyr "hellig" at det er en skatt som avdekker andre skatter. For eksempel lærer ekteskapet mitt meg mye om hva kjærlighet er. Dvs. det lærer meg om hvem Gud er. Og: Barn får en trygg og stabil oppvekst. Viktig for psykisk helse (og dermed helse generelt).

Tre grunner til at sex før ekteskapet ikke er greit:

1. Sex før ekteskapet (altså når man har hatt sex med andre enn den man er gift med) er en kilde til smerte og utrygghet i ekteskapet. Alt som svekker ekteskapet er galt.

2. Ekteskapet er tjent med at ekteparet opplever at de har noe sammen som er unikt, spesielt og intimt. Det styrker enheten i forholdet. Sex bidrar til dette hvis det er forbeholdt ekteskapet.

3. Har man hatt en rekke kjæreste- og seksuelle forhold, skaper dette en dynamikk hvor man utsetter seg selv for bli såret. For å unngå å bli såret senere, beskytter man seg, og man lar ikke partneren komme inn på seg. Denne dynamikken tar man inn i ekteskapet.

Spørsmålet om sex i en kristen kontekst koker ned til dette: Hva er Guds vilje? Jeg tror Guds vilje for alle mennesker er at vi skal oppleve og forstå hva kjærlighet er, og at vi alltid skal velge kjærlighet fremfor alt annet. For meg virker det som om sex utenfor ekteskapet svekker dette målet på grunn av smerten det forårsaker i ettertid, mens sex forbeholdt ekteskapet styrker det.

Anonymkode: db78e...1c1

Som muslim støtter jeg denne! Jeg sitter med samme tanker om sex før ekteskap. 

Anonymkode: 0f128...65b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min er kristen. Jeg er ikke det. Vi er ikke gift, fordi han ikke har fridd, og vi lever fint med det. Sex har vi også, og han har hatt haugevis med partnere før meg...

Jeg vet om en prest som var gift. Han var utro med nabokona, og plutselig kastet han ut kona si og flyttet nabokona inn til seg. Han lever i dag som samboer med den tidligere nabokona, og er fortsatt prest. 

Anonymkode: 44af1...29c

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Neinøff skrev:

Det er nettopp det at kristendommen ikke kan "moderniseres", den er det den er. Det kan ikke forandres. Det kan ikke endres på. Selv ikke i 2018, av mennesker vi tror er så fantastisk viktige. Det går ikke. 

Så det har du rett i, det er den første kristendommen som gjelder, og det er katolisismen.

Hvorfor tror alltid katolikker at de er de opprinnelige kristne?

Anonymkode: 6b5a5...909

Gjest making.a.mess
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge bibelen og guds ord ja, men jeg er ikke religiøs.

Religion gir ikke noe mening, spesielt ikke etter tusener av år med "plukk og velg" mentaliteten folk har, er jo null troverdighet igjen, hvorfor er det ene ok men ikke det andre, bare fordi det er praktisk og moderne?

Er heller ikke religiøs, men må jo sette spørsmålstegn ved galskapen i denne tråden. 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det står i klartekst i bibelen, er det ikke rom for så altfor mange tolkninger, nei.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan jo ikke ha ulikt syn på en religion, det er som å ha ulikt syn på norges lovverk. 

Hadde alle oppfattet Bibelen likt,så hadde det ikke vært så mange ulike religioner 

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Peaches skrev:

Når det står i klartekst i bibelen, er det ikke rom for så altfor mange tolkninger, nei.

Tror d u... 

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med har menes utroskap 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Med har menes utroskap 

Med hor... 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri skjønt dette med "mer liberal tro", hvordan kan guds ord være mer moderne? Hvis han er allvitende, så må da reglene han satt for noen tusen år tilbake fortsatt gjelde nå. Han har da ikke kommet tilbake og sagt at "nei,nå kan vi fikse litt på reglene fordi nå har dere biler og mobiltelefon og blitt mer teknologisk".

Så det som ikke var greit i guds øyne i år 0, burde da fortsatt gjelde?

Enig! 

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Nå er jeg i og for seg ikke en stor tilhenger av samboerskap selv, men det har ikke religiøse grunner. Jeg tror det er litt misforstått at religion motsetter seg samboerskap. Før i tiden var det å gifte seg det eneste alternativet for å inngå et et stabil, langsiktig, monogamt forhold. Var man ikke gift, var man ikke i et forhold. Så jeg tror at når religion snakker om ekteskap, så er den egentlige intensjonen å skille mellom løse, tilfeldige og flyktige forhold, og langsiktige, monogame relasjoner. Slik sett mener jeg at samboerskap absolutt er et akseptabelt forhold i forhold til religion.  

Endret av Overrasket
Skrevet
5 minutter siden, Overrasket skrev:

Nå er jeg i og for seg ikke en stor tilhenger av samboerskap selv, men det har ikke religiøse grunner. Jeg tror det er litt misforstått at religion motsetter seg samboerskap. Før i tiden var det å gifte seg det eneste alternativet for å inngå et et stabil, langsiktig, monogamt forhold. Var man ikke gift, var man ikke i et forhold. Så jeg tror at når religion snakker om ekteskap, så er den egentlige intensjonen å skille mellom løse, tilfeldige og flyktige forhold, og langsiktige, monogame relasjoner. Slik sett mener jeg at samboerskap absolutt er et akseptabelt forhold i forhold til religion.  

Enig.
Det å gifte seg var viktig for å få et lovverk rundt partnerskapet og sikre rettighetene til familien på begge sider + etterkommerne.
Selve giftemålet har jo foregått på ganske ulike måter i ulike kulturer, fra alvorlige religiøse sermonier til at begge står under samme tak og sier "nå er vi mann og kone".
Mange kulturer fra ulike tidsepoker ville sikkert ikke skilt mellom samboerskap og ekteskap slik vi definerer det i dag.

Skrevet

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde alle oppfattet Bibelen likt,så hadde det ikke vært så mange ulike religioner 

Og hadde alle tolket norges lover likt, hadde vi ikke hatt bruk for så mange advokater.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg er kristen og har samboer. Man skal ikke tro bokstavelig talt på alt man leser i bibelen, all religion er metafor

Anonymkode: ee1f6...df9

Syn, billedspråk og lignelser mister selvsagt mye av sin mening om leser ikke forstår dette, men jeg vil tror ikke det er her problemet ligger.  Bibelen utgir seg for å være innblåst av Gud, den er internt historisk og autoritativ. Om det hele bare er en metafor, hva er det så en metafor for? 

Endret av Gjøksuppe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...