Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer det virkelig at kristendommen stempler samboerskap som hor og at å leve i samboerskap er synd?

Anonymkode: 644a2...95f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker vi lever I 2018 og siden nå også to av samme kjønn kan gifte seg I kirken er kristendommen blitt mer liberal.

Jeg er Kristen og bor I et samboerskap. Jeg føler ikke at jeg lever I synd, for med eller uten den ringen har jeg samme forpliktelser overfor partner åkke som.

Anonymkode: 65e4a...51f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

For meg er ikke kristen tro og sex før ekteskapet forenlig. (Jeg går her ut ifra at 100% av samboere har sex.) Ekteskapet er hellig, og for meg betyr "hellig" at det er en skatt som avdekker andre skatter. For eksempel lærer ekteskapet mitt meg mye om hva kjærlighet er. Dvs. det lærer meg om hvem Gud er. Og: Barn får en trygg og stabil oppvekst. Viktig for psykisk helse (og dermed helse generelt).

Tre grunner til at sex før ekteskapet ikke er greit:

1. Sex før ekteskapet (altså når man har hatt sex med andre enn den man er gift med) er en kilde til smerte og utrygghet i ekteskapet. Alt som svekker ekteskapet er galt.

2. Ekteskapet er tjent med at ekteparet opplever at de har noe sammen som er unikt, spesielt og intimt. Det styrker enheten i forholdet. Sex bidrar til dette hvis det er forbeholdt ekteskapet.

3. Har man hatt en rekke kjæreste- og seksuelle forhold, skaper dette en dynamikk hvor man utsetter seg selv for bli såret. For å unngå å bli såret senere, beskytter man seg, og man lar ikke partneren komme inn på seg. Denne dynamikken tar man inn i ekteskapet.

Spørsmålet om sex i en kristen kontekst koker ned til dette: Hva er Guds vilje? Jeg tror Guds vilje for alle mennesker er at vi skal oppleve og forstå hva kjærlighet er, og at vi alltid skal velge kjærlighet fremfor alt annet. For meg virker det som om sex utenfor ekteskapet svekker dette målet på grunn av smerten det forårsaker i ettertid, mens sex forbeholdt ekteskapet styrker det.

Anonymkode: db78e...1c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

det blir som å si 2+2=5. 

Spørsmålet er selvsagt om du har tatt imot Jesus?

Anonymkode: e5c5e...bd7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker vi lever I 2018 og siden nå også to av samme kjønn kan gifte seg I kirken er kristendommen blitt mer liberal.

Jeg er Kristen og bor I et samboerskap. Jeg føler ikke at jeg lever I synd, for med eller uten den ringen har jeg samme forpliktelser overfor partner åkke som.

Jeg har aldri skjønt dette med "mer liberal tro", hvordan kan guds ord være mer moderne? Hvis han er allvitende, så må da reglene han satt for noen tusen år tilbake fortsatt gjelde nå. Han har da ikke kommet tilbake og sagt at "nei,nå kan vi fikse litt på reglene fordi nå har dere biler og mobiltelefon og blitt mer teknologisk".

Så det som ikke var greit i guds øyne i år 0, burde da fortsatt gjelde?

Anonymkode: b0006...0db

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er selvsagt om du har tatt imot Jesus?

Anonymkode: e5c5e...bd7

<3 

Anonymkode: e2975...ddb

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri skjønt dette med "mer liberal tro", hvordan kan guds ord være mer moderne? Hvis han er allvitende, så må da reglene han satt for noen tusen år tilbake fortsatt gjelde nå. Han har da ikke kommet tilbake og sagt at "nei,nå kan vi fikse litt på reglene fordi nå har dere biler og mobiltelefon og blitt mer teknologisk".

Godt poeng. Folk tilpasser troen til seg selv og sin væremåte. De skaper sin egen religion, som bare er basert på troen. De plukker ut de tingene som er mest komfortable og lette å leve med, og feier resten under teppet.

• Liker 4
Gjest N-Nøff
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer det virkelig at kristendommen stempler samboerskap som hor og at å leve i samboerskap er synd?

Ja.

Gjest N-Nøff
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva du føler og hva som er realiteten er to vidt forskjellige ting. At du "ikke føler det er noe galt", betyr ikke at det ikke er galt. Hva du føler bestemmer ikke hva kristendommen sier er rett og galt, i kristendommen finnes det nemlig rett og galt, og det å være samboer (og ha sex utenfor ekteskapet) er en synd. 

Gjest N-Nøff
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp det at kristendommen ikke kan "moderniseres", den er det den er. Det kan ikke forandres. Det kan ikke endres på. Selv ikke i 2018, av mennesker vi tror er så fantastisk viktige. Det går ikke. 

Så det har du rett i, det er den første kristendommen som gjelder, og det er katolisismen.

Gjest N-Nøff
Skrevet
2 minutter siden, Peaches skrev:

Godt poeng. Folk tilpasser troen til seg selv og sin væremåte. De skaper sin egen religion, som bare er basert på troen. De plukker ut de tingene som er mest komfortable og lette å leve med, og feier resten under teppet.

Nettopp. De lurer seg selv, og følger egentlig en tro som er basert på.. hva da? Det som passer deg? Hva tror du da egentlig på?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet ditt er da om utenomekteskapelige seksuelle relasjoner er hor, og det er det. Boforholdet er i seg selv uproblematisk. Men det at en ønsker å leve «som i ekteskap», bare uten bindende forpliktelser, er problematisk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med prester, kan de være samboere syntes dere?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Peaches skrev:

Eller kanskje folk har ulike oppfatninger, har du tenkt på d e t???!

Anonymkode: c4e66...352

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eller kanskje folk har ulike oppfatninger, har du tenkt på d e t???!

Ikke Sundt å vokse opp med at "alt" er synd heller,det har ødelagt mange.vi kan jo tenke selv.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke Sundt å vokse opp med at "alt" er synd heller,det har ødelagt mange.vi kan jo tenke selv.

Alle mennesker er syndige i kjødet, og det er umulig for oss å bli rettferdiggjort for Gud av vår egen handling. Når Guds nåde er så stor at Han rettferdiggjør alle de syndige mennesker som tror i Kristus, hvorfor skal vi late som vi er noe bedre enn vi er? Hvis vi kan bli rettferdiggjort av oss selv, døde ikke da Jesus for intet? 

Gjest CamillaCollett
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

For meg er ikke kristen tro og sex før ekteskapet forenlig. (Jeg går her ut ifra at 100% av samboere har sex.) Ekteskapet er hellig, og for meg betyr "hellig" at det er en skatt som avdekker andre skatter. For eksempel lærer ekteskapet mitt meg mye om hva kjærlighet er. Dvs. det lærer meg om hvem Gud er. Og: Barn får en trygg og stabil oppvekst. Viktig for psykisk helse (og dermed helse generelt).

Tre grunner til at sex før ekteskapet ikke er greit:

1. Sex før ekteskapet (altså når man har hatt sex med andre enn den man er gift med) er en kilde til smerte og utrygghet i ekteskapet. Alt som svekker ekteskapet er galt.

2. Ekteskapet er tjent med at ekteparet opplever at de har noe sammen som er unikt, spesielt og intimt. Det styrker enheten i forholdet. Sex bidrar til dette hvis det er forbeholdt ekteskapet.

3. Har man hatt en rekke kjæreste- og seksuelle forhold, skaper dette en dynamikk hvor man utsetter seg selv for bli såret. For å unngå å bli såret senere, beskytter man seg, og man lar ikke partneren komme inn på seg. Denne dynamikken tar man inn i ekteskapet.

Spørsmålet om sex i en kristen kontekst koker ned til dette: Hva er Guds vilje? Jeg tror Guds vilje for alle mennesker er at vi skal oppleve og forstå hva kjærlighet er, og at vi alltid skal velge kjærlighet fremfor alt annet. For meg virker det som om sex utenfor ekteskapet svekker dette målet på grunn av smerten det forårsaker i ettertid, mens sex forbeholdt ekteskapet styrker det.

Anonymkode: db78e...1c1

Men for en risiko, å bare ha sex med ett menneske! Tenk på alt man risikerer å gå glipp av.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, CamillaCollett said:

Men for en risiko, å bare ha sex med ett menneske! Tenk på alt man risikerer å gå glipp av.

Jeg tror ikke man risikerer så mye, men det er selvsagt avhengig av at begge parter i et ekteskap er villig til å eksperimentere seksuelt. Dersom man bare har sex med et menneske, tror jeg heller som regel ikke man savner noe, for man vet ikke hva man "går glipp av". Det man derimot vinner, om jeg kan si det slik, ved å vente med sex, er lavere risiko for kjønnssykdommer og graviditet på uønskede tidspunkt. Om man først får barn når man er i et trygt, stabilt forhold, gir det barnet de beste rammene, både med tanke på å få vokse opp med begge foreldrene, og forhåpentlig å få et forbilde på et sunt og godt parforhold. Man står gjerne sterkere sammen som foreldre, rammene økonomisk er ofte bedre, og man har tenkt seg godt om før man valgte den andre som partner og forelder til sine barn.

Jeg tror Guds ønske for oss er at vi skal holde oss til ett menneske, seksuelt. Synd defineres ofte som handlinger, tanker, ord og følelser som skader vårt forhold til oss selv, våre medmennesker, skaperverket, og til Gud. Det handler altså til syvende og sist om hva som er best for oss. Når det gjelder samboerskap, ser jeg det som å ønske å leve som i et ekteskap, uten den forpliktelsen et ekteskap er. Ekteskapet, tradisjonelt sett, innebærer et løfte om å leve sammen livet ut, og gjøre dette offisielt. Den tryggheten dette innebærer, tror jeg er det beste grunnlaget for et godt samliv.

Anonymkode: 60553...a89

• Liker 2
Gjest CamillaCollett
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke man risikerer så mye, men det er selvsagt avhengig av at begge parter i et ekteskap er villig til å eksperimentere seksuelt. Dersom man bare har sex med et menneske, tror jeg heller som regel ikke man savner noe, for man vet ikke hva man "går glipp av". Det man derimot vinner, om jeg kan si det slik, ved å vente med sex, er lavere risiko for kjønnssykdommer og graviditet på uønskede tidspunkt. Om man først får barn når man er i et trygt, stabilt forhold, gir det barnet de beste rammene, både med tanke på å få vokse opp med begge foreldrene, og forhåpentlig å få et forbilde på et sunt og godt parforhold. Man står gjerne sterkere sammen som foreldre, rammene økonomisk er ofte bedre, og man har tenkt seg godt om før man valgte den andre som partner og forelder til sine barn.

Jeg tror Guds ønske for oss er at vi skal holde oss til ett menneske, seksuelt. Synd defineres ofte som handlinger, tanker, ord og følelser som skader vårt forhold til oss selv, våre medmennesker, skaperverket, og til Gud. Det handler altså til syvende og sist om hva som er best for oss. Når det gjelder samboerskap, ser jeg det som å ønske å leve som i et ekteskap, uten den forpliktelsen et ekteskap er. Ekteskapet, tradisjonelt sett, innebærer et løfte om å leve sammen livet ut, og gjøre dette offisielt. Den tryggheten dette innebærer, tror jeg er det beste grunnlaget for et godt samliv.

Anonymkode: 60553...a89

Du har rett i at man ikke vet hva man går glipp av. Men for meg, som har hatt sex med flere, er tanken på å skulle forblitt med den første, helt absurd. Og sånn er det for mange. Ved å gifte seg med en man aldri har hatt sex med, risikerer man å gifte seg med en man ikke er seksuelt kompatibel med. 

Ellers har selvfølgelig ekteskap mange gode sider, det er ikke det.

AnonymBruker
Skrevet

Min bestemor var dypt religiøs. 

For henne var det viktig at både barn og barnebarn var sikre før de valgte sin livspartner. Både fordi hun ønsket at alle skulle være lykkelige, og at hun mente det beste var et stabilt og trygt forhold som varte livet ut. Hun så hvor mye vondt et dårlig forhold følte med seg, og hvor mye smerte som var forbundet med en skilsmisse. Hun mente derfor at man alltid burde prøve ut forholdet før man gikk til det steg å formalisere det, herunder samboerskap og alt som følger med. Hun lærte oss om kjærlighet, hva som var viktig i et forhold, minnet oss alltid på å vise raushet, og å være glad i hverandre. 

Hun har seks barn. Ingen er skilt. 16 barnebarn. Ingen er skilt. 

Anonymkode: a3fde...133

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...