Gå til innhold

Olivenolje

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig glad i å ha litt olivenolje på diverse salater jeg lager og i hummus, men annet enn det vet jeg faktisk ikke helt hva det kan brukes til. Jeg er en person og bruker derfor ikke så mye olivenolje at jeg klarer å bruke opp en hel flaske innen den tiden man helst bør ha brukt den opp. Derfor vil jeg gjerne ha tips til hva jeg kan bruke den til :)

Anonymkode: 753e7...b54

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Olivenolje med litt balsamico til å dyppe godt brød i 😍 

Ellers kan det jo fint brukes til steking istedenfor smør eller andre oljer. 

Eller du kan lage focaccia 

Anonymkode: a2086...f15

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Olivenolje med litt balsamico til å dyppe godt brød i 😍 

Ellers kan det jo fint brukes til steking istedenfor smør eller andre oljer. 

Eller du kan lage focaccia 

Anonymkode: a2086...f15

Jeg syns å ha lest noe om at olivenolje ikke kan brukes til steking? 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

https://www.minmote.no/#!/artikkel/23417865/fra-haarkur-til-sminkefjerner-10-maater-aa-bruke-olivenolje-paa

kanskje den kan være noe som treffer deg?

Anonymkode: b374f...b44

Tenkte hovedsakelig i sammenheng med mat. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare tøys at olivenolje ikke kan brukes til steking.

Dvs man bruner ikke en biff i olivenolje, men jeg steker i olivenolje til alt jeg lager av feks pastasauser og grønnsaksbaserte supper. Har også kaldpresset olivenolje over pasta med revet parmesan i tallerkenen.

Anonymkode: 66a74...891

• Liker 4
Gjest Overrasket
Skrevet

Har du ikke laget focaccia har du ikke levd. 

Berømt jungelord fra Overrasket.

Gjest Carressa
Skrevet
På 12.4.2018 den 20.37, Overrasket skrev:

Har du ikke laget focaccia har du ikke levd. 

Berømt jungelord fra Overrasket.

Har du en god oppskrift, kanskje? 😌 Er på evig jakt etter en som kan måle seg med focaccia servert i Italia.

Gjest Overrasket
Skrevet
18 hours ago, Carressa said:

Har du en god oppskrift, kanskje? 😌 Er på evig jakt etter en som kan måle seg med focaccia servert i Italia.

Oppskrift og oppskrift ... Jeg kan forsøke å fortelle sånn ca. hva jeg pleier å gjøre.

Det som er viktig er konsistensen på deigen, ikke nødvendigvis å følge en oppskrift slavisk. En focaccia-deig må være det vi kaller våt, altså at den har relativt mye væske i forhold til mel, mye mer enn f.eks. for et norsk grovbrød. 

Med utg.pkt. i 500 gram hvetemel bruker jeg vel ca. 360 ml vann (så hender det jeg legger til en ekstra spiseskje for å være helt fornøyd). Jeg bruker vel typisk 60 ml olivenolje tipper jeg? Og en halv terning fersk gjær. Du trenger også salt, men som oftest mindre enn det de fleste oppskrifter sier. Salt har en spesifikk funksjon i gjærdeig så du kan ikke sløyfe salt, men du kan redusere det. En teskje til 1,5 teskjeer er nok for å ivareta den praktiske funksjonen. Jeg pleier også å bruke ferskmalt pepper og knuste fenikkelfrø, men dette er bare fiksfakseri som du kan sløyfe. Dersom du vil, kan du ersatte kanskje 30-50 gram hvetemel med grovmalt mel

Bland vann, salt, olivenolje (evt pepper el.) og gjær, og rør med en håndvisp. Væsken må ikke være for varm, det er bedre med for kaldt enn for varm væske. Tilsett 1/3 av melet og fortsett å røre med en håndvisp. Rør inn resten av melet med en slikkepott og kna godt. Her bruker jeg selv en kjøkkenmaskin. Så er det bare å heve i kanskje 75-90 minutter. Slå deigen sammen og spre den ut til en flat deig. Spred olivenolje, salt og f.eks. oregano over. Du kan variere med f.eks. cherrytomater eller ting du liker. Pesto f.eks. eller til og med sitronskiver. Jeg pleier å gjøre dette på stekepapir, fordi det er enklere å flytte den inn i ovnen (bør nemlig overføres til en flate som allerede er varm, ikke en la en kald flate varmes opp sammen med deigen). Sett deigen til side igjen og la den heve igjen. Så overfører du den rett til en veldig god og varm ovn (240-50 grader er helt flott), på en forvarmet plate eller pizzastein. Steking går raskt så følg med! Den skal bli pen og gyldenbrun utenpå, og myk og deilig inni.

AnonymBruker
Skrevet

Bruker olivenolje til alt.

Anonymkode: 09bcf...4b4

• Liker 2
Gjest Carressa
Skrevet
2 timer siden, Overrasket skrev:

Oppskrift og oppskrift ... Jeg kan forsøke å fortelle sånn ca. hva jeg pleier å gjøre.

Det som er viktig er konsistensen på deigen, ikke nødvendigvis å følge en oppskrift slavisk. En focaccia-deig må være det vi kaller våt, altså at den har relativt mye væske i forhold til mel, mye mer enn f.eks. for et norsk grovbrød. 

Med utg.pkt. i 500 gram hvetemel bruker jeg vel ca. 360 ml vann (så hender det jeg legger til en ekstra spiseskje for å være helt fornøyd). Jeg bruker vel typisk 60 ml olivenolje tipper jeg? Og en halv terning fersk gjær. Du trenger også salt, men som oftest mindre enn det de fleste oppskrifter sier. Salt har en spesifikk funksjon i gjærdeig så du kan ikke sløyfe salt, men du kan redusere det. En teskje til 1,5 teskjeer er nok for å ivareta den praktiske funksjonen. Jeg pleier også å bruke ferskmalt pepper og knuste fenikkelfrø, men dette er bare fiksfakseri som du kan sløyfe. Dersom du vil, kan du ersatte kanskje 30-50 gram hvetemel med grovmalt mel

Bland vann, salt, olivenolje (evt pepper el.) og gjær, og rør med en håndvisp. Væsken må ikke være for varm, det er bedre med for kaldt enn for varm væske. Tilsett 1/3 av melet og fortsett å røre med en håndvisp. Rør inn resten av melet med en slikkepott og kna godt. Her bruker jeg selv en kjøkkenmaskin. Så er det bare å heve i kanskje 75-90 minutter. Slå deigen sammen og spre den ut til en flat deig. Spred olivenolje, salt og f.eks. oregano over. Du kan variere med f.eks. cherrytomater eller ting du liker. Pesto f.eks. eller til og med sitronskiver. Jeg pleier å gjøre dette på stekepapir, fordi det er enklere å flytte den inn i ovnen (bør nemlig overføres til en flate som allerede er varm, ikke en la en kald flate varmes opp sammen med deigen). Sett deigen til side igjen og la den heve igjen. Så overfører du den rett til en veldig god og varm ovn (240-50 grader er helt flott), på en forvarmet plate eller pizzastein. Steking går raskt så følg med! Den skal bli pen og gyldenbrun utenpå, og myk og deilig inni.

Tusen takk for utfyllende svar! ☺️ Skal teste ut tipsene dine neste gang jeg prøver meg på focaccia.

Gjest Carressa
Skrevet
På 12.4.2018 den 12.51, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig glad i å ha litt olivenolje på diverse salater jeg lager og i hummus, men annet enn det vet jeg faktisk ikke helt hva det kan brukes til. Jeg er en person og bruker derfor ikke så mye olivenolje at jeg klarer å bruke opp en hel flaske innen den tiden man helst bør ha brukt den opp. Derfor vil jeg gjerne ha tips til hva jeg kan bruke den til :)

Olivenolje holder seg ganske lenge. Men jeg bruker den på pasta rett etter at jeg har helt av vannet, så klebrer den seg ikke sammen. Olivenolje hører med på bruschetta, og det er også veldig godt med litt olje på pizza med tynn bunn. Og så kan du lage aioli :) 

AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker rundt 1 liter i måneden. 

Så vi bruker den mer eller mindre "til alt". I kveld har vi spist biff. Tibehør: salat av tomater, basilikum og rød løk, godt overrislet av olivenolje. Samt hvite bønner, godt overrislet av olivenolje. 

Biffen stekes i smør. 

Til all steking som ikke krever veldig høy temperatur og stekeskorpe = olivenolje. 

Anonymkode: 0d7a9...4c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...