Gå til innhold

85 kilo, 173 cm. Jente. Kan jeg gå rett på løping etter mange års fravær?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker å løpe, jeg var i ok form for noen år og kilo siden 😅 Men burde jeg brenne litt fett med styrke før jeg løper? Minsker jeg overbelastning da? 

Anonymkode: 3cc51...8ec

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begynn med gåing. Etterhvert vil økt gåtempo føre deg over i løping når kroppen din kjenner seg klar for det? :) 

Anonymkode: ef637...d87

Skrevet

Jeg veide mer enn deg når jeg begynte på løping. Det går fint, men ta det med ro. Det er lett å belaste knærne hvis du feks løper på tredemølle, så da ville jeg satt på litt bakke (sånn at du løper i bakke, husker ikke hva det heter). 

Ville kanskje begynt med intervaller? Det er jo en grei start :) 

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler coach to 5k-programmet. Da øker du mengden løping gradvis, og unngår skader. 

Anonymkode: d9993...4a6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uavhengig av kilo er det greit å begynne litt rolig. Det blir jo en øvelse/belastning kroppen ikke er vant med. 85 kilo er ikke så tungt at du bør ta spesielle hensyn, med mindre du allerede har litt vondter og belastningsskader. Eneste jeg merket var at jeg fikk blemmer under føttene.

Sørg for at du har gode sko, og at du begynner rolig og øker for hver gang om du synes det går greit. Og om du løper på mølle så bør du ha 0.5 til 1.5 i stigningsprosent/ incline. 

Anonymkode: 02e7e...204

Gjest Dævendøtte
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker å løpe, jeg var i ok form for noen år og kilo siden 😅 Men burde jeg brenne litt fett med styrke før jeg løper? Minsker jeg overbelastning da? 

Anonymkode: 3cc51...8ec

Start forsiktig, gjerne i terreng som noen foreslår. Det går seg til underveis, og siden du har vært i god form tidligere, kjenner du kanskje kroppen din greit når det kommer til trening. Selv klarer jeg pokker ikke finne motivasjonen igjen, var i svært god form i mange år, men de siste par årene kommer jeg meg ikke i gang igjen. Og jeg vet jo hva som skal til, er bare å gjøre det :) Sitter langt inne. Lykke til! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...