Gå til innhold

Kjøper alle bunad til jentene når de komfirmeres? Eller går noen med vanlige fine kjoler?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Her vi bor har de fleste jentene bunad,  men det er nok fordi de ønsker det selv. Hvis man ikke vil ha bunad, er det vel utelukket å bli tvunget til å bruke det?!

Anonymkode: 79378...e68

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg konfirmere meg for 19 år siden da hadde alle jentene bunad og jeg har aldri hørt om noen som ikke hadde det der jeg kommer fra (liten by vestlandet) Bor nå i Oslo, har inntrykk av at de fleste får her, men ikke alle..

Selv ønsket jeg absolutt ikke bunad som konfirmant, kunne ikke fatte og begripe hvorfor jeg ikke heller kunne få pengene og gå med en "billig" kjole. Nå i voksen alder er jeg veldig glad for at foreldrene mine ikke hørte på meg og gav meg en bunad.

Om bunad blir for kostbart ville jeg nok ha leid en bunad for anledningen. Kjole er selvsagt greit.. Men ofte har man ekstremt dårlig smak på den alderen. Så man vil se tilbake på konfirmasjonsbildene med skrekk og gru. 

Anonymkode: 357e9...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg konfirmere meg for 19 år siden da hadde alle jentene bunad og jeg har aldri hørt om noen som ikke hadde det der jeg kommer fra (liten by vestlandet) Bor nå i Oslo, har inntrykk av at de fleste får her, men ikke alle..

Selv ønsket jeg absolutt ikke bunad som konfirmant, kunne ikke fatte og begripe hvorfor jeg ikke heller kunne få pengene og gå med en "billig" kjole. Nå i voksen alder er jeg veldig glad for at foreldrene mine ikke hørte på meg og gav meg en bunad.

Om bunad blir for kostbart ville jeg nok ha leid en bunad for anledningen. Kjole er selvsagt greit.. Men ofte har man ekstremt dårlig smak på den alderen. Så man vil se tilbake på konfirmasjonsbildene med skrekk og gru. 

Anonymkode: 357e9...92a

Foreldrene må selvsagt være med å bestemme hva slags kjole ungdommen skal gå i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært for at eg arvet min bunad etter min avdøde farmor så hadde eg heller ikke ønsket meg det. Veldig glad for at eg har den nå, men tror det har mer med affeksjonsverdi enn at det er en bunad. 

Eg ville latt henne bestemme hva hun vil gå med selv. Ønsker hun bunad så er jo det selvfølgelig lov og gi det i gave, ønsker hun en annen kjole så får hun det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er fra et tettsted på nordvestlandet og her har de aller fleste bunad når de konfirmerer seg. De som konfirmerer seg i kjole er gjerne jenter fra familier med trang økonomi. 1-3 kanskje på hvert kull. 

En venninne av meg har konfirmant i år og de har det trangt økonomisk så jenta får ikke bunad. Jeg har lånt henne min så hun ikke skal skille seg så mye ut. Synes bunadspresset kan bli voldsomt og det blir jo veldig tydelig hvem som har dårlig økonomi. 

Anonymkode: d63aa...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min kommende konfirmant har bunad. I følge henne så skal de aller fleste jentene i kullet også ha bunad. Døtrene til venninnene mine skal også ha bunad. Vi bor litt utenfor en storby.

Anonymkode: d4e2c...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Når jeg stod konfirmant hadde alle utenom 2 jenter bunad. Jeg vet at de følte seg utenfor fordi de selv snakket om det i ettertid. Familieøko. var heller ikke god hos dem. Det var mye de ikke var med på bla. leirskole. Konfirmantkappene er såpass åpne i halsen at alle så hvem som hadde og ikke hadde bunad. 

Tror dessverre det er slik mange steder at har du ikke bunad er du utenfor. 

Anonymkode: aa0fb...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare tull å kjøpe bunad hvis hun ikke vil ha! Kjole er finfint! Det er aldri for sent å kjøpe bunad, så det trenger du ikke bekymre deg om. 

Trygg henne heller på at eget valg er viktig og riktig :)

Anonymkode: 9d0b3...5cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Neinøff skrev:

I kirken går de i kjortler, så det spiller ingen rolle. Det er det som skjer i kirken som betyr noe, som er viktig

Hva barnet har på seg etterpå er ikke så farlig, så lenge hun har pyntet seg. Bunad.. kjole.. det er ett fett :)

Og vær litt obs på at en bunad som oftest ikke vil passe når hun er voksen, hvis hun får den som sped 15-åring. Snakker av erfaring. 

Hvis du som voksen ikke kan bruke bunaden du fikk som 15-åring så har den som monterte bunaden gjort en dårlig jobb! Bunader skal ha mye ekstra stoff ved sømmene og monteres slik at de enkelt kan sys ut og inn i ettertid. Bunad er et plagg som skal kunne vare i flere generasjoner.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
Akkurat nå, Hulderen skrev:

Hvis du som voksen ikke kan bruke bunaden du fikk som 15-åring så har den som monterte bunaden gjort en dårlig jobb! Bunader skal ha mye ekstra stoff ved sømmene og monteres slik at de enkelt kan sys ut og inn i ettertid. Bunad er et plagg som skal kunne vare i flere generasjoner.

Det kan så være. Men å gå fra XXS til L krever litt mer enn ekstra stoff (snakker ikke for min del, men generelt, for det gjelder veldig mange!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sa også at jeg ikke ville ha bunad. Angret som bare det etter noen år. Nå elsker jeg min.

Ligger forøvrig bunader til halve prisen (minst) på finn.no

Anonymkode: 8927e...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun bryr seg ikke så mye om at andre skal gå i bunad, mange andre som ikke vil heller. Men blir presset på av egne foreldre. Jo du skal. Og ofte besteforeldre som gjerne hjelper økonomisk. Men vet de fleste skal ha bunad. Og vil ikke at jenten min skal føle seg utenfor pga hun eller en til går uten. At jeg er dårlig mor som ikke vil kjøpe det osv. En del arver jo bunad men det har vi ikke mulighet til.

Kunne evt leid om det var mulig. Jeg ville ha bunad men fikk det ikke. Aldri i verden om de ville bruke penger på det. var den eneste i klassen uten og følte meg så dum. Vil ikke at hun kommer den dagen og føler det samme. Vil hun ha skal vi ordne der. Om det blir å kjøpe evt leie om det går?

Me  jeg tenker at dette er hennes valg ,hun bestemmer. Det er hun som skal gå i det. Så får andre mene det de mener. Tenker bare på mobbe/uglese biten. :)

Anonymkode: 26146...86f

Hvorfor ta valg ut i fra hva "alle" andre gjør? Hun skal ikke rette seg etter andres meninger pga fare for baksnakking/mobbing. Forwldrenes holdning til det hele har og såå mye å si. 

Hun vil ikke ha bunad. Da kjøper dere en fin kjole. Hvor vanskelig kan det være? Begynner folk å baksnakke/mobbe, så tar man tak i idiotene  og man henger ikke med sånne folk heller. 

Jeg ville ikke ha bunad i min konfirmasjon. Jeg var den eneste uten bunad, men følte meg ikke utenfor. Men nå er jeg ikke opptatt av materialistiske ting heller. Jeg nærmer meg 30 og vil fremdeles ikke ha bunad. 

La jenta få gå med det hun ønsker. Ikke tving henne inn i en bunad om hun ikke vil..

Anonymkode: 4b20b...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, Neinøff skrev:

Det kan så være. Men å gå fra XXS til L krever litt mer enn ekstra stoff (snakker ikke for min del, men generelt, for det gjelder veldig mange!)

Det gjald meg også :) Jeg var en meget liten og spinkel konfirmant, og strakte meg både i lengde og vidde. Nå er jeg slank, men jeg har vært overvektig, så bunaden min ble først sydd ut i flere omganger, og nå skal jeg få sydd den litt inn igjen før 17. mai.

Da jeg fikk bunadn hadde jeg en BMI på 16,5På mitt tyngste var BMI på over 26.

Endret av Hulderen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
3 minutter siden, Hulderen skrev:

Det gjald meg også :) Jeg var en meget liten og spinkel konfirmant, og strakte meg både i lengde og vidde. Nå er jeg slank, men jeg har vært overvektig, så bunaden min ble først sydd ut i flere omganger, og nå skal jeg få sydd den litt inn igjen før 17. mai.

Det blir vel fint :) Her var jeg så smal over skuldrene, så passer ikke uansett tror jeg, er ikke livet det står på holdt jeg på å si :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en jente som ikke har lyst på bunad og isåfall kun kommer til å bruke den i komfen. Hun vil få i en annen kjole. Og for meg er det helt greit. Men  føler ett press på bunad for virker som alle har det?

30.000 for bunad til en dag blir veldig mye. Så kommer alt til besøk og gaver utenom.

Eller gir dere bunaden som gave?

Er det innafor å gå i kjole?

Er så mange hysteriske mødre som ugleser om man ikke gjør det føler jeg. 

Da min mor konfirmerte seg for rundt 60 år siden, skulle alle konfirmantene bære hvit kjole.  Ingen bar bunad.

Da jeg konfirmerte meg for rundt 100 år siden (føles det som, men det er vel bare 35 når jeg teller etter), var jeg den eneste i kullet som ikke bar bunad, og alle andre jenter misunte meg, fordi jeg fikk velge selv hva jeg ville gå i.  (Ingen av dem brukte bunadene sine på mange år etterpå)

Da datteren min konfirmerte seg for 10 år siden var det bare noen få som bar bunad.  Hun selv brukte en fantasidrakt (selvsydd).

I fjor var vi i konfirmasjon til en slektning, og der var det 50/50 bunadskledde, og kjolekledde. 

Vil ikke konfirmanten ha bunad, la henne slippe.
Hvis noen hysteriske mødre ugleser dere på grunn av dette, la dem.  Det sier mer om dem enn om dere.

Anonymkode: e07d4...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bunadspress/klespress fra foreldre, den var ny.
Men om hun ikke vil gå i bundad, så la henne få gå i kjole.

Hun vill ikke ha nå, men hun vil nok synes det er kjekt om noen år. 
Hva med å satse på å begynne å gi henne noe av sølvet i konfirmasjonsgave? Så kan hun begynne å samle og spare opp til egen bunad om noen år når hun kanskje er klar. Og litt mer ferdig utvokst...

Jeg vet at ungdommen ønsker seg penger til konfirmasjon og det er sikkert kjipt å få sølv og slike samleting. Men ut fra hva jeg leser så får de så sykt mye penger. Så det å få noen fornuftige gaver også er sikkert ikke så dumt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en jente som ikke har lyst på bunad og isåfall kun kommer til å bruke den i komfen. Hun vil få i en annen kjole. Og for meg er det helt greit. Men  føler ett press på bunad for virker som alle har det?

30.000 for bunad til en dag blir. veldig mye. Så kommer alt til besøk og gaver utenom.

Eller gir dere bunaden som gave?

Er det innafor å gå i kjole?

Er så mange hysteriske mødre som ugleser om man ikke gjør det føler jeg. 

Bunad er tradisjon i mange hjem og familier. Da får barna deler til bunad altt i dåpsgave, smykkene gjerne først. Senere får de stoff til stakk og overdeler/vest og skjorte. Dermed blir utgiftene fordelt over mange år. Barnet har gjerne barnebunader og nlir vant til at bunad er festplagg og noe alle i familien har. 

Når dere ikke har fordelt utgiftene over flere år, så blir engangsprisen høyere, konfirmanten din har heller ikke forventninger til at hun får festplagget til konfirmasjonen, og kan fint hå i en ordinær kjole om hun ønsker det. Vanskeligere enn som så er det vel ikke nødvendig å gjøre dette? 

Merk deg også at ikke alle har økonomi til å kjøpe bunad uansett hvordan de prioriterer og planlegger. 

Anonymkode: 1bbcd...047

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...