AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #1 Del Skrevet 12. april 2018 Har en jente som ikke har lyst på bunad og isåfall kun kommer til å bruke den i komfen. Hun vil få i en annen kjole. Og for meg er det helt greit. Men føler ett press på bunad for virker som alle har det? 30.000 for bunad til en dag blir veldig mye. Så kommer alt til besøk og gaver utenom. Eller gir dere bunaden som gave? Er det innafor å gå i kjole? Er så mange hysteriske mødre som ugleser om man ikke gjør det føler jeg. Anonymkode: 26146...86f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #2 Del Skrevet 12. april 2018 Bruker dere feriepengene året før for å kunne betale for bunaden eller sparer dere? Gutter går vel med dress så der er det jo bare 1500-2500 å gå ut.føler det blir urettferdig og. Når jeg skal ut med så nye i en bunad for henne når hun ikke vil ha det engang ,da må jo sønnen får det i peng til komfen? hvordan gjør dere det? Anonymkode: 26146...86f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #3 Del Skrevet 12. april 2018 Helt greit å bruke en pen kjole. Hverken min søster eller jeg ville ha bunad. Mange av mine venninner ville heller ikke ha bunad Anonymkode: c1fd2...683 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #4 Del Skrevet 12. april 2018 Tror dette er veldig stedsavhengig. Her vi bor er det veldig vanlig med bunad og, joda, man blir sett litt rart på om man ikke har det. Det er kanskje en eller maks to i hvert kull som ikke har bunad og disse er som regel fra "litt mindre møblerte hjem". Men jeg var i konfirmasjonen til min nevø for noen år siden og der var det kun et lite fåtall av jentene som hadde bunad. Dette er i en by med mange tilflyttere, både norske og utenlandske, så det er kanskje ikke så vanlig med bunad uansett? Om jenta di ikke ønsker seg bunad så ville jeg ikke kjøpt det, i alle fall. Det er et veldig dyrt plagg om det kun skal henge i skapet. Jeg ser for meg at det ikke er et så stort "press" i området der dere bor dersom ho selv mener ho ikke vil ha. Jenter er ofte litt "sauer" slik.... Anonymkode: de45a...bf5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leeloo Skrevet 12. april 2018 #5 Del Skrevet 12. april 2018 Tror jeg kommer til å tilby en av de litt dyrere festdraktene (rundt 5000), ev. en vanlig finkjole så kan hun velge bunad når hun blir voksen om hun i det hele tatt vil ha (hun kan også låne min). Hun har flere å velge mellom, men enn så lenge tror jeg ikke hun er så interessert (hun er 12) . Vil ikke bruke 20000 på «feil» bunad. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #6 Del Skrevet 12. april 2018 Hun bryr seg ikke så mye om at andre skal gå i bunad, mange andre som ikke vil heller. Men blir presset på av egne foreldre. Jo du skal. Og ofte besteforeldre som gjerne hjelper økonomisk. Men vet de fleste skal ha bunad. Og vil ikke at jenten min skal føle seg utenfor pga hun eller en til går uten. At jeg er dårlig mor som ikke vil kjøpe det osv. En del arver jo bunad men det har vi ikke mulighet til. Kunne evt leid om det var mulig. Jeg ville ha bunad men fikk det ikke. Aldri i verden om de ville bruke penger på det. var den eneste i klassen uten og følte meg så dum. Vil ikke at hun kommer den dagen og føler det samme. Vil hun ha skal vi ordne der. Om det blir å kjøpe evt leie om det går? Me jeg tenker at dette er hennes valg ,hun bestemmer. Det er hun som skal gå i det. Så får andre mene det de mener. Tenker bare på mobbe/uglese biten. Anonymkode: 26146...86f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella1 Skrevet 12. april 2018 #7 Del Skrevet 12. april 2018 Hvis festdrakt er et alternativ, så synes jeg disse er fine og rimelige. Kan jo evt. selges etter konfirmasjonsdagen. https://vallandfestdrakt.no/festdrakter/festdrakt-dame Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #8 Del Skrevet 12. april 2018 5 minutter siden, Leeloo skrev: Tror jeg kommer til å tilby en av de litt dyrere festdraktene (rundt 5000), ev. en vanlig finkjole så kan hun velge bunad når hun blir voksen om hun i det hele tatt vil ha (hun kan også låne min). Hun har flere å velge mellom, men enn så lenge tror jeg ikke hun er så interessert (hun er 12) . Vil ikke bruke 20000 på «feil» bunad. Ja det forstår jeg veldig godt. Anonymkode: 26146...86f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jentafralandet Skrevet 12. april 2018 #9 Del Skrevet 12. april 2018 Jeg hadde bunad, og fikk bunad som gave av mine besteforeldre til konfirmasjonen. Hadde flere venninner som ikke hadde bunad, og som ikke hadde lyst på, men som jeg vet angrer på det i dag. Det kan jo heller gå an å legge av pengene som skulle gått til bunad/gave og gi henne det når hun blir eldre. Jeg hadde ønsket mine foreldre gjorde det, da pengene jeg fikk av dem gikk til shopping og kafébesøk.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #10 Del Skrevet 12. april 2018 3 minutter siden, Ella1 skrev: Hvis festdrakt er et alternativ, så synes jeg disse er fine og rimelige. Kan jo evt. selges etter konfirmasjonsdagen. https://vallandfestdrakt.no/festdrakter/festdrakt-dame De var veldig fine Men som sagt så vil hun ha kjole, ikke bunad eller festdrakt og på kg er det mange som blir hysterisk om man bruker festdrakt istedenfor ekte leste jeg. og er vel sånn ellers og. Anonymkode: 26146...86f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest N-Nøff Skrevet 12. april 2018 #11 Del Skrevet 12. april 2018 I kirken går de i kjortler, så det spiller ingen rolle. Det er det som skjer i kirken som betyr noe, som er viktig. Hva barnet har på seg etterpå er ikke så farlig, så lenge hun har pyntet seg. Bunad.. kjole.. det er ett fett Og vær litt obs på at en bunad som oftest ikke vil passe når hun er voksen, hvis hun får den som sped 15-åring. Snakker av erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #12 Del Skrevet 12. april 2018 Dersom hun ikke ønsker seg bunad, ville jeg ikke brukt så mye penger på det. Det er tross alt ikke småpenger. Ikke alle ønsker seg bunad i voksen alder heller. Anonymkode: 79e54...170 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #13 Del Skrevet 12. april 2018 3 minutter siden, jentafralandet skrev: Jeg hadde bunad, og fikk bunad som gave av mine besteforeldre til konfirmasjonen. Hadde flere venninner som ikke hadde bunad, og som ikke hadde lyst på, men som jeg vet angrer på det i dag. Det kan jo heller gå an å legge av pengene som skulle gått til bunad/gave og gi henne det når hun blir eldre. Jeg hadde ønsket mine foreldre gjorde det, da pengene jeg fikk av dem gikk til shopping og kafébesøk.... Ja det går jo ann. Men 30.000 legges vekk til bunad i tilegg ett stort besøk og nydelig annen dyr kjole? Har ikke noe hjelp så må stå for alt selv.Isåfall må det jo bli det samme for sønnen min. Men hun har aldri vært kjolejente. Vil ha en slags ballkjole/finkjole. nydelig. og så lenge hun er fornøyd så er det bra Anonymkode: 26146...86f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #14 Del Skrevet 12. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom hun ikke ønsker seg bunad, ville jeg ikke brukt så mye penger på det. Det er tross alt ikke småpenger. Ikke alle ønsker seg bunad i voksen alder heller. Anonymkode: 79e54...170 Nei er det jeg og mener. Men da gir man ikke 30.000 i gave just in case vel? for det vil jo bli brukt på andre ting når hun er veldig bestemt på ikke å ha det. Anonymkode: 26146...86f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emmelise Skrevet 12. april 2018 #15 Del Skrevet 12. april 2018 Nå er det riktignok lenge siden jeg ble konfirmert, men moren min leide bunad til meg. Jeg ble ikke spurt om hva jeg ville gå i, jeg fikk bare beskjed om å innfinne meg på Husfliden for prøving. Den var også helt grei. Jeg har ingen problemer med at jeg ikke FIKK en bunad, det er tross alt en dyr affære. Hvis hun vil gå i en pen kjole istedet så er vel det ikke noe problem, da går hun bare i en pen kjole. Komf. gave du gir skal ikke kompensere for at hun ikke får bunad, du gir det du syntes er riktig med tanke på at det man får i komf. gave er en slags buffer til når voksenlivet starter. Alt jeg fikk i gave gikk inn på en sparekonto som senere gikk til f. eks. kjøretimer og privatskole på vestlandet. Sertifikat til bil er da vel tusen ganger mer praktiskt og nyttig å spare til enn en bunad... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #16 Del Skrevet 12. april 2018 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en jente som ikke har lyst på bunad og isåfall kun kommer til å bruke den i komfen. Hun vil få i en annen kjole. Og for meg er det helt greit. Men føler ett press på bunad for virker som alle har det? 30.000 for bunad til en dag blir veldig mye. Så kommer alt til besøk og gaver utenom. Eller gir dere bunaden som gave? Er det innafor å gå i kjole? Er så mange hysteriske mødre som ugleser om man ikke gjør det føler jeg. Anonymkode: 26146...86f Gikk heller en ekstra fin kjole, ikke alle ønsker seg bunad heller. Tror jeg var eneste jenta uten bunad faktisk og er 11 år siden jeg ble konfirmert. Anonymkode: 76188...025 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 12. april 2018 #17 Del Skrevet 12. april 2018 Kjøp heller en pen kjole. Man MÅ ikke ha bunad, spesielt ikke når jenta ikke vil ha det selv en gang. Mye mer fornuftig å spare penger til førerkort, egenkapital etc. enn på et plagg som blir brukt et par ganger i året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #18 Del Skrevet 12. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har en jente som ikke har lyst på bunad og isåfall kun kommer til å bruke den i komfen. Hun vil få i en annen kjole. Og for meg er det helt greit. Men føler ett press på bunad for virker som alle har det? 30.000 for bunad til en dag blir veldig mye. Så kommer alt til besøk og gaver utenom. Eller gir dere bunaden som gave? Er det innafor å gå i kjole? Er så mange hysteriske mødre som ugleser om man ikke gjør det føler jeg. Anonymkode: 26146...86f Selvfølgelig kjøper alle bunad 🙄🙄🙄, Kjøp det konformanyen vil konfirmeres i, innenfor rimelighetens grenser og bruk pengene du ville brukt på bunad til å fylle bsu konto. Anonymkode: 46a1f...5ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jentafralandet Skrevet 12. april 2018 #19 Del Skrevet 12. april 2018 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det går jo ann. Men 30.000 legges vekk til bunad i tilegg ett stort besøk og nydelig annen dyr kjole? Har ikke noe hjelp så må stå for alt selv.Isåfall må det jo bli det samme for sønnen min. Men hun har aldri vært kjolejente. Vil ha en slags ballkjole/finkjole. nydelig. og så lenge hun er fornøyd så er det bra Anonymkode: 26146...86f Ikke nødvendigvis samme beløpet som en bunad ville ha kostet, men et beløp du ville brukt på gave/gitt i penger. Jeg fikk beskjed om at hvis jeg ikke ville ha bunad så var ikke det det samme som at jeg fikk så mye som bunaden er verdt i cash. En bunad er mye mer verdt enn en engangssum med penger (syns jeg) og en pengegave på 30.000 kroner er for meg helt sinnsykt! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #20 Del Skrevet 12. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tror dette er veldig stedsavhengig. Her vi bor er det veldig vanlig med bunad og, joda, man blir sett litt rart på om man ikke har det. Det er kanskje en eller maks to i hvert kull som ikke har bunad og disse er som regel fra "litt mindre møblerte hjem". Men jeg var i konfirmasjonen til min nevø for noen år siden og der var det kun et lite fåtall av jentene som hadde bunad. Dette er i en by med mange tilflyttere, både norske og utenlandske, så det er kanskje ikke så vanlig med bunad uansett? Om jenta di ikke ønsker seg bunad så ville jeg ikke kjøpt det, i alle fall. Det er et veldig dyrt plagg om det kun skal henge i skapet. Jeg ser for meg at det ikke er et så stort "press" i området der dere bor dersom ho selv mener ho ikke vil ha. Jenter er ofte litt "sauer" slik.... Anonymkode: de45a...bf5 Enig i dette, opplever også at dette med bunad er stedsavhengig. Her jeg bor er det mest vanlig med bunad, enten sin egen eller man låner. Mine nieser bor på to andre steder i landet og der var det mange som ikke hadde bunad. Anonymkode: 30895...df5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå