Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør lese om det nye forskningsforsøket der bading i olje hver dag for å forebygge både atopisk eksem og allergi er formålet. 

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/babyer-skal-hjelpe-til-med-a-forebygge-allergi-1.12900697

Bambus på allergi/atopisk eksem er frarådet av mange hudleger.  Prodiktene er fulle av kjemikaliser. 

Anonymkode: dbc55...650

Er fullstendig irrelevant for ts og oss andre, som har eksembarn. Dette er et forskningsprosjekt der de tester ut forebygging hos friske småbarn.

TS, gå til en hudlege og få ordentlige råd. Min sier utvasket bomull, neutral vaskemidler, bambus skader ikke, men er heller ikke bedre enn bomull, fargestoffer i rene klær har ingen betydning. Så får du høre hva din sier. Men gutten din skal i hvertfall ikke bade hver dag!

Og han bør absolutt testes for allergier, det kan være egg, sitrus osv som gjør eksrmet verre, men det må du sjekke i samråd med lege. 

Anonymkode: ea2c1...c38

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uparfymerte produkter er viktig for meg, bruker ingen parfymerte produkter, heller ikke oppvasksåpe med parfyme. Vasker med klut/dusjer kun i vann, og tar oljebad ca. tre ganger i måneden. Smører med Canoderm og Miniderm to-tre ganger om dagen. Bruker kun bomull av god kvalitet, aldri ull, viskose, polyester. 

Anonymkode: c8168...868

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn har atopisk eksem, neppe så sterk som din høres det ut.

Mine tips:

- Huden må ikke tørkes ut. Dusj max en gang i uka. Bruk Aderma oljevask istedet for såpe.

- Huden må smøres for å forhindre uttørking. Vi bruker Aderma cream fra topp til tå morgen og kveld om vinteren. Det gjør at huden holder seg stort sett OK. Har også Aderma balm for ekstra fet krem, den har 43% fett.

- Hvis huden begynner å få røde utslett, så smør med kortison først på flekkene, 10 min senere fet hudkrem. Lege må skrive ut resept. Hos oss må vi bruke det iblandt på vinter. Vi bruker en mild kortison, Mildison.

- Ligg unna ull mot huden. Vi bruker bambus langundertøy på vinteren. Det finnes kun bambus, og bambus med ull på utsiden. De funker bra for guden.

- På sommeren bruker vi en solkrem som heter La Roche-Posay anthelios kids lotion faktor 50. Eneste barnet tåler. De fleste apotek har den. Den har fet hudkrem mixet med faktor.

- Vask alle klær i parfymefri såpe. Neutral f.eks.

- Om håret er kort, så kan det skylles med bare vann i dusjen. Tørkes av med vaskeklut.

Anonymkode: a4a2e...b27

Skrevet

Vi bruker elocon hvis det blusser veldig opp. Å så canoderm for å forebygge. Bader 1, max to ganger i uka med kun olje i vannet. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har atopisk eksem, hjalp masse å bruke parfymefri produkter

Anonymkode: 430ef...d36

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn på 1,5 år har atopisk eksem. Vi var hos barnelege for å få stilt diagnose, og da fikk vi også en del tips. Dette er det vi gjør/hensyn vi tar:

- smører hele kroppen med Canoderm (unntatt håret) hver  morgen og kveld (innimellom også oftere, f.eks. smøre beina ved bleieskift, hendene/føttene, smøre etter bad o.l.). Dette er forebyggende. Legen sa at Canoderm er den eneste kremen som ht et virkestoff som er bevist forebyggende mot utbrudd av eksemen. Barnet får kremen på blå resept.

- smører et tynt lag Locoid (litt sterk kortisonkrem på resept) på eksemutbrudd. 

- bader en gang i uka i det som kalles oljebad. Vann i balje/badekar og noen spiseskjeer med Apotekets/NAFs badeolje (stor hvit flaske, spør på apoteket). Bruker aldri såpe eller sjampo. Ulempen er at håret ser fett ut, men det får så være. ljen skal ikke skylles av. Barnet blir glatt i oljevannet, så pass ekstra på. Ifølge legen kan man gjerne bade ofte i oljebad, da dette tilfører huden fuktighet. Bad gjerne hver dag ved eksemutbrudd.

Bruker aldri såpe eller sjampo. Unntak for håndvask, da bruker vi håndsåpe uten parfyme. Smører hendene etterpå om det er utbrudd på hendene (og ellers dersom jeg husker det)

- Vi vasker litt med klut morgen, kveld og ved bæsjebleier. Kluten dyppes i en bolle med vann og litt babyolje. Aldri kun vann. Vi bruker tørrkluter (engangs) selv  det svir i miljøsamvittigheten.

- Bruker aldri våtservietter med mindre vi absolutt må (f.eks. bæsjebleie på tur og ikke tilgang på vann og vi har glemt å ta med vann). Kan telle på en hånd hvor mange ganger vi har brukt våtservietter.

- bruker tøyvaskemiddel uten parfyme.(gjelder alt som vaskes til hele familien)

- bruker ikke tøymykningsmiddel/skyllemiddel (gjelder absolutt alt som vaskes til hele familien)

- bomull inn mot huden (inkl. Lue og hals nå i vinter) (har heldigvis et barn som er varmt av seg men uten å svette). Vi har også god erfaring med pysjamas og body i bomullsviskose fra Lilleba (veldig dyrt merke, men man kan ønske seg til jul/bursdag). Svært myke klær uten merkelapper.

Merkelapper (i nakken) klippes av. Skriver størrelse mer merkepenn et annet sted på tøyet)

- om barnet er svært plaget av eksem, kan man vrenge klærne slik at sømmene ikke kommer inn mot huden. Vi har ikke hatt behov for det, men jeg har lest at det kan hjelpe.

Anonymkode: 75e80...066

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Til siste: Når jeg ga barnet mitt oljebad, så pleide jeg å skylle håret i bare vannet først, så tok jeg oppi oljen og lot etter det ikke håret komme ned i vannet. Da slapp vi fett hår ;) Likedan når barnet ble større og dusjet, bare skylte håret og masserte hodebunn uten shampo. Håret så helt rent og mykt ut etterpå. Man trenger egentlig ikke shampo, rent vann har mye rengjørende kraft. Så oljevask fra haken og ned.

Anonymkode: a4a2e...b27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...