Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Guttungen her har atopisk eksem. Han sliter veldig med rød hud, han klør, flasser, og er ekstremt tørr, spesielt på kinnene, halsen, albuene, leggene og knærne.

Det jeg lurer på er: Hvilke klær skal han bruke? Jeg vet han skal holdes unna ull, men er det mer? De fleste klær er jo laget av bomull, og det er det han vanligvis bruker. Det som er ekstra viktig med klærne hans, er at de skal puste godt og frakte vekk kroppsvæske slik at han ikke blir fuktig i tøyet. Når han blir svett og fuktig, blir utslettet nemlig værre. For å være helt ærlig har jeg ikke akkurat lest meg så veldig mye opp på dette, hverken om atopisk eksem eller klær. Jeg leser litt om atopisk eksem nå i studiene mine, noe som fikk meg til å tenke at jeg kanskje ville spørre om råd fra noen andre mødre/fedre der ute, som har satt seg litt mer inn i det enn jeg har. Tar gjerne imot både tips og råd.

Hittil har vi sluttet med å bade mer enn 3 ganger i uka, og med hårvask 1 gang i uka, da han også har tørr hodebunn. Dette er selvfølgelig en ting som vi tar beslutningen på daglig, da han bar er 1 1/2 og synes at å smøre håret med både saus og smør er gøy.

Vi har også prøvd å bruke aderma, kremen med lite vann i, da vi har hørt at DEN skal være bra. Ja, den funker ikke her hjemme, så vi smører han med vanlig fuktighetskrem (aloe vera 96%), og han dusjes og smøres inn med babyolje etter han har fått vasket seg med såpe.

Da vi har tatt de grepene, er det mer vi kan gjøre? Tips/råd?

Håper på gode svar :-)

P.S: Hvis du som leser dette, er en av de som har tenkt å komme med spydige kommentarer eller kalle meg en dårlig mor eller noe sånt, så vennligst hold dette for deg selv. Jeg har blitt kalt dårlig mor fordi jeg slutta å produsere melk og måtte gi NAN til ungen min, og ble kalt dårlig mor før jeg fødte fordi jeg spurte om parkeringsbestemmelsene på sykehuset, inne på dette forumet. Så spydige kommentarer vil jeg gjerne ha meg frabedt :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår 2-åring har også atopisk eksem, dog ikke så ille som din. 

Det som har hjulpet for oss er å unngå å bruke ull innerst (det finnes ullundertøy som har et lag med f. eks. bambus innerst. Etter vår erfaring er det varierende hvor godt disse hjelper mot eksemen. Er barnet veldig plaget kan det hende du bør ha et lag med fortrinnsvis bambusviskose innerst og ull utenpå der) samt å smøre masse med Aderma (den feteste varianten. Jeg tror den heter «balm», mens den mindre fete varianten heter «cream»?) 

Bambusviskose har mane av de samme egenskapene som ull, så det kan være en ide å teste ut superundertøy av bambus som innerste lag. Ellers er det bare å smøre, smøre, smøre. Jeg har googlet tidligere og funnet at noen har god effekt av andre kremer enn Aderma, men siden det er den som fungerer for oss husker jeg ikke hva disse/denne heter, men her kan kanskje andre brukere bidra?

Anonymkode: c5ab2...01d

AnonymBruker
Skrevet

Få henvisning til hudlege og følg dennes råd. Aderma fungerer godt hos oss, men vi må også bruke kortisonpreparater i perioder, og da skal det følges en ganske nøye prosedyre. Det høres ut som din gutt burde "kures" i perioder med det for å stoppe utbrudd. Fastlegen og andre leger (helsestasjon osv) har sagt mye forskjellig som hudlegen ikke er enig i, så det er best å høre med en spesialist og forholde seg til de rådene, og eventuelt få resepter osv der. Det finns jo mange andre kremer vi også har forsøkt og bruker, Decubal fungerer godt, og canoderm har vi på blå resept.

Av kortisonpreparater finns det mange: mildison, appolar, elocob osv, det må en hudlege vurdere. 

Ang klær er bomull bra, og husk at eksembarn er gjerne varmere i huden enn andre (fordi de er tørrere). Min ene plages med lapper osv, og kan ikke ha strømpebukser med mønstre, da sømmene/ujevnhetene i stoffet klør. Åpne sko er fint, ikke lett om vinteren, men veldig tette joggesko man går med hele dagen er ikke bra, så vurder sandaler som innesko.

Aco gjenfukter gele er bra og enkel å bruke til hodebunnen. Bading bør begrenses så mye som mulig, heller korte dusjer og vask med klut. Etter svømmehallsbesøk må det smøres grundig.

Han bør bruke oljebaserte såper, både decubal og aderma har det.

Anonymkode: ea2c1...c38

Skrevet

Hei,

Vår sønn har også eksem og jeg smører religiøst med Aderma (Balm ikke krem) morgen og kveld. Det hjelper, men det som virkelig har reddet oss denne vinteren er å bytte vanlig tran til selolje. Selolje inneholder DPA som har god effekt på tørr hud. 

Håper det hjelper.

AnonymBruker
Skrevet

Oljebad, smør med gode kremer som Aderma,Decubal osv. ikke la det vøre mye klær så han svetter mye. helst luftige . veldig forskjellig om folk med atopisk eksem kan bruke ull. noen har det bedre med ull. regulerer temp og luftig. Mitt barn brukte janus og hadde det bedre da enn med annet ull eller vanlige klær. men mange reagerer på ull med atopisk eksem. bambus skal være bra. gå til hudlege om det ikke blir bedre

Anonymkode: b96aa...80f

AnonymBruker
Skrevet

Aderma olje til bading, i steden for såpe, har også fungert bra for oss. 

Anonymkode: c5ab2...01d

AnonymBruker
Skrevet

Mitt viktigste råd er å bruke klut til vasking. Da kan man vaske bort saus, søle, mat og alle andre flekker, uten å måtte bade hele kroppen. Med kort hår kan man tilogmed vaske håret med klut, det gjorde vi da lillemor i en periode la maten oppå hodet når hun var mett.

Såpe er ofte ikke nødvendig, vi vasket med babyolje.

Pass på at barnet ikke blir for varmt, for det gjør kløen verre.

Vi syr fast sokker på ermene til pysjamasene hennes, slik at hun ikke skal klø seg så mye om natten. Ved å sy dem fast klarer hun ikke å dra dem av. Dette var et tips fra min mor, som gjorde det samme med meg. 

Du er selvfølgelig ingen dårlig mor bare fordi du ikke klarer å kurere atopisk eksem. Det er faktisk en kronisk sykdom.

Anonymkode: 5c317...bc2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

bendsoap.com :) Jeg er voksen da, men har slitt med atopisk eksem hele livet. bruker såpen når jeg dusjer og vasker hendene. Fungerer fantastisk for meg og holder eksemen i sjakk, har også anbefalt den videre til andre og de har også hatt gode tilbakemeldinger. 

Anonymkode: 6449d...a73

AnonymBruker
Skrevet

Facebook har eksemgruppe. Søk den opp. Mange gode tips der. 

Anonymkode: e5ec4...dcc

Skrevet

Jeg hadde ikke badet et eksembarn tre ganger i uke med mindre det var i oljebad. Mine barn dusjer eller bader kun en gang i uka om vinteren, men gnir ikke akkurat inn beina (der de har vært plaget) med såpe. Vasker med klut de andre dagene. Om sommeren dusjer de hver kveld pga pollenallergi, men bruker såpe kun en gang i uka, og resten bare rent vann. Smører med den feteste Aderma-kremen hver kveld og evt morgen. Bruker hydrokortison i perioder. Unngår ull direkte på eksemområdene for det meste. Men går an å teste ut bambus, det skal transportere bort fukt uten å tørke ut huden.

Min eldste har blitt mye bedre med alderen. Og litt den yngste også. Men merker han får det mest når det er mange minus ute og i pollensesongen.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Sarah1991 skrev:

Hei

Guttungen her har atopisk eksem. Han sliter veldig med rød hud, han klør, flasser, og er ekstremt tørr, spesielt på kinnene, halsen, albuene, leggene og knærne.

Det jeg lurer på er: Hvilke klær skal han bruke? Jeg vet han skal holdes unna ull, men er det mer? De fleste klær er jo laget av bomull, og det er det han vanligvis bruker. Det som er ekstra viktig med klærne hans, er at de skal puste godt og frakte vekk kroppsvæske slik at han ikke blir fuktig i tøyet. Når han blir svett og fuktig, blir utslettet nemlig værre. For å være helt ærlig har jeg ikke akkurat lest meg så veldig mye opp på dette, hverken om atopisk eksem eller klær. Jeg leser litt om atopisk eksem nå i studiene mine, noe som fikk meg til å tenke at jeg kanskje ville spørre om råd fra noen andre mødre/fedre der ute, som har satt seg litt mer inn i det enn jeg har. Tar gjerne imot både tips og råd.

Hittil har vi sluttet med å bade mer enn 3 ganger i uka, og med hårvask 1 gang i uka, da han også har tørr hodebunn. Dette er selvfølgelig en ting som vi tar beslutningen på daglig, da han bar er 1 1/2 og synes at å smøre håret med både saus og smør er gøy.

Vi har også prøvd å bruke aderma, kremen med lite vann i, da vi har hørt at DEN skal være bra. Ja, den funker ikke her hjemme, så vi smører han med vanlig fuktighetskrem (aloe vera 96%), og han dusjes og smøres inn med babyolje etter han har fått vasket seg med såpe.

P.S: Hvis du som leser dette, er en av de som har tenkt å komme med spydige kommentarer eller kalle meg en dårlig mor eller noe sånt, så vennligst hold dette for deg selv. Jeg har blitt kalt dårlig mor fordi jeg slutta å produsere melk og måtte gi NAN til ungen min, og ble kalt dårlig mor før jeg fødte fordi jeg spurte om parkeringsbestemmelsene på sykehuset, inne på dette forumet. Så spydige kommentarer vil jeg gjerne ha meg frabedt :-)

Hei!

Har barnet brukt Locoid salve før? Den er beregnet mot eksem. Jeg har atopisk eksem, og pleide å bruke den. Den er veldig effektiv da kløen og såret blir borte etter 3 dager. Vet ikke om barn kan bruke dette legemiddelet, men spør fastlegen din. 

Anonymkode: e3c74...6de

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk plutselig eksem i den ene albuen nå i voksen alder. Jeg har kun hatt litt kløe før. Imidlertid, med salven Pommade Divine ble utslettet borte i løpet av to dager. Den kan bestilles på nett og koster rundt 200. 

Skrevet

Mitt eksembarn bader ca annenhver uke, vasker ellers med klut ved behov. Bruker nesten aldri såpe, shampoo kanskje 4 ganger i året. Barnet ser rent ut og lukter ingenting. Bruker mildison ved utbrudd og canoderm (den får du på blåresept!) ellers. Det som funker best har dog vært sol og saltvann :-)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har atopisk eksem og har hatt det siden jeg var liten. De fleste vokser det av seg, men ikke jeg dessverre...

Jeg synes aderma er en veldig god fuktitghetskrem som jeg ikke reagerer på, men den alene er ikke bra nok. Jeg er nødt til å bruke kortisonpreparat, har resept på dermovat, og den fungerer veldig bra mot utslettet. Aderma synes jeg virker litt forebyggende, blir ikke så tørr og får mindre eksem 
Ellers er det jo å unngå parfyme og såpe. 

Jeg er sjelden helt utslettfri, og man lærer jo seg å leve med det etterhvert. Er vant med at det klør, og for andres øyne kan det sikkert se ganske vondt ut med sårene mine, men jeg vet jo ikke om noe annet. 

Anonymkode: a3b0a...7e9

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har atopisk eksem og har hatt det siden jeg var liten. De fleste vokser det av seg, men ikke jeg dessverre...

Jeg synes aderma er en veldig god fuktitghetskrem som jeg ikke reagerer på, men den alene er ikke bra nok. Jeg er nødt til å bruke kortisonpreparat, har resept på dermovat, og den fungerer veldig bra mot utslettet. Aderma synes jeg virker litt forebyggende, blir ikke så tørr og får mindre eksem 

Jeg er sjelden helt utslettfri, og man lærer jo seg å leve med det etterhvert. Er vant med at det klør, og for andres øyne kan det sikkert se ganske vondt ut med sårene mine, men jeg vet jo ikke om noe annet. 

Har du prøvd å kutte ut melk? 

Bare tenkte jeg kunne dele litt kunnskap fra forelesning i biokjemi. Vår foreleser sa "ofte reageres det på melkeproteiner" (kanskje ikke direkte ordrett). MEN ei venninne jeg studerte med har atopisk eksem, og har alltid hatt det siden hun var liten. Hun tenkte ... hvorfor ikke prøve tenkte hun. 

Hun kjørte en test-periode og wow! Hun ble ekstremt mye bedre, stor merkbar forandring! Nå er det gått 5-6 år, og hun har prøvd å reintrodusere melk (flere ganger selvsagt), og BAM hun får utslettet tilbake. Så det er definetivt melken.

Viktig det er snakk om melkeproteiner så lantosefritt vil ikke fungere. Da må det være helt 100% melkefritt :) 

Bare et lite tips :) sån om du også er som hun og tenker du kan teste det ut :) 

Barn kan selvsagt vokse det av seg, så vet ikke om det vil være anbefalt å kutte ut melk med dem 🤔🤔

Anonymkode: f415b...0d9

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er vi to om dette.

klør opp gamle sår om natten, selv med bandasje og bambus hansker på, for disse greier jeg i søvne å dra av meg selv om de er lett teipet til håndleddene mine. 

Jeg har fått canoderm 5% på blå resept, den store boksen som koster 500 på apoteket, betaler vel 150 kr. Kortison har jeg bare måtte kutte ut, fordi den etterhvert har ødelagt mye av huden min. men har fått to andre salver som hudlegen min måtte søke HELFO om å få på blå resept, som er like bra som kortisonsalve. 

Har også prøvd å kutte ut alt av melk, men det fungerte ikke for meg. 

Dusjer 2 ganger i uka, vasker meg med klut og vann de andre dagene. 

Av klær og sengetøy bruker jeg bare bomull og bambus da dette er det som passer best for meg og min eksem. 

Anonymkode: c21f4...0d8

Skrevet

Min baby med eksem bades kun en gang i uka. Olje i vannet.

Bruker locoid hvis det blir ille, canoderm som forebyggende. Sistnevnte er en fuktighetskrem som fåes på blå resept (Dvs gratis til barn), men skal kun brukes på hel hud (kan ellers svi).

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Sarah1991 skrev:

Hei

For å ta det siste først, du er da vel ingen dårlig mor når du har bearnets absolutte beste som første prioritet slik du fremlegger saken her?

Smøreprosedyrer er noe de fleste lærer best på en smøreskoler. Det får man ofte tilbud om via hudlegepoliklinikker. 

Babyolje er beregnet på barn med hel og ukomplisert hud. Ditt barn har en problemhud og bør derfor ha andre produkter. Decubal og Aderma har badeoljer tilpasset tørr hud. Har du prøvd disse? Decubal og også gode produkter til atopikere. Smøring og smøring og mer smøring er det som gjelder, og samtidig å få bort gamle smøreproduktrester. Du kan også fint vaske håret med olje beregnet på bading. 

Hvilke klær som fungerer best er gjerne et puslespill. Fordi klærne skal også være greie å få vasket smøreprodukter ut av. Bomull med lyse farger var set en som fikk anbefalt en gang der barnet var veldig allergisk med vanskelig hud. 

Ville bedt om time hos hudspesialist for veiledning. Og i tillegg samlet kvitteringer og søkt om grunnstønad til barnet på grunn av utgifter til hudpleieprodukter og ekstra fornruk av klær. Kan og tipse deg om 123apotek.no Der er mange produkter vesentlig billigere enn på andre apotek. Gratis frakt har de om. 

Anonymkode: dbc55...650

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bambusklær, uparfymerte vaskepulver/tøymyknerprodukter, tilskudd av betakaroten. 

Anonymkode: 34e3b...c5e

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, QBee skrev:

Min baby med eksem bades kun en gang i uka. Olje i vannet.

Bruker locoid hvis det blir ille, canoderm som forebyggende. Sistnevnte er en fuktighetskrem som fåes på blå resept (Dvs gratis til barn), men skal kun brukes på hel hud (kan ellers svi).

Du bør lese om det nye forskningsforsøket der bading i olje hver dag for å forebygge både atopisk eksem og allergi er formålet. 

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/babyer-skal-hjelpe-til-med-a-forebygge-allergi-1.12900697

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bambusklær, uparfymerte vaskepulver/tøymyknerprodukter, tilskudd av betakaroten. 

Anonymkode: 34e3b...c5e

Bambus på allergi/atopisk eksem er frarådet av mange hudleger.  Prodiktene er fulle av kjemikaliser. 

Anonymkode: dbc55...650

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...