AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #1 Skrevet 12. april 2018 Personlig finner jeg fenomenet både forkastelig og absurd. Anonymkode: 142b1...466 5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #2 Skrevet 12. april 2018 Hva slags dyr? Med feks hamster og rotte har man ikke noe valg, de kan skade seg stygt om de går løst siden de kommer seg inn over alt! Men de som har kanin i bur skulle hatt juling. Kaniner trenger masse plass å bevege seg på, man kan se på det på samme måte som de som har hunden sin i bur mens de er på jobb og om natta, hunden får knapt rørt på seg. En kanin får store skader av et stillesittende liv, å det er mye man kan gjøre for å bedre livskvaliteten, men det er en lærdom som sitter så fast hos folk at det er en lang vei å gå før alle forstår at bur ikke er bra. Anonymkode: 4ff81...96a 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #3 Skrevet 12. april 2018 Kommer an på hvilket bur. Noen bur er også digre. Anonymkode: 48875...aa1 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #4 Skrevet 12. april 2018 Hvor stammer dette behovet for å stenge et forsvarsløst dyr inn i et bur fra? Fordi de er "søte"? Jeg ser overhode ikke poenget med det. Fyll livet deres med mening og kjærlighet på andre måter. Det at vi fortsatt i 2018 har dyrehager osv. er jo helt sykt. Reservat er noe annet, men å fengsle levende vesener for å underholde oss er ignorant og ondskapsfullt.. Anonymkode: 142b1...466 10
Tvist Skrevet 12. april 2018 #5 Skrevet 12. april 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva slags dyr? Med feks hamster og rotte har man ikke noe valg, de kan skade seg stygt om de går løst siden de kommer seg inn over alt! Men de som har kanin i bur skulle hatt juling. Kaniner trenger masse plass å bevege seg på, man kan se på det på samme måte som de som har hunden sin i bur mens de er på jobb og om natta, hunden får knapt rørt på seg. En kanin får store skader av et stillesittende liv, å det er mye man kan gjøre for å bedre livskvaliteten, men det er en lærdom som sitter så fast hos folk at det er en lang vei å gå før alle forstår at bur ikke er bra. Anonymkode: 4ff81...96a Synes når man først skaffer seg rotte eller hamster, bør man dedikere et rom til formålet, der de trygt kan bevege seg. 5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #6 Skrevet 12. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor stammer dette behovet for å stenge et forsvarsløst dyr inn i et bur fra? Fordi de er "søte"? Jeg ser overhode ikke poenget med det. Fyll livet deres med mening og kjærlighet på andre måter. Det at vi fortsatt i 2018 har dyrehager osv. er jo helt sykt. Reservat er noe annet, men å fengsle levende vesener for å underholde oss er ignorant og ondskapsfullt.. Anonymkode: 142b1...466 Enig så til de grader. Hater dyrehager. Gå rundt å se på innesperrede dyr for fornøyelsens skyld?! Det er bare så sjukt. Anonymkode: 1736f...6fb 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #7 Skrevet 12. april 2018 Jeg synes ikke noe om det og synes det burde lages et forbud mot å ha kjæledyr i bur. Det er nesten fysisk vondt å tenke på at noen dyr lever livene sine slik. Det samme gjelder sirkus og dyrehager. Den eneste grunnen til at man bør kunne ha dyrehager er for å redde dyr eller dyrearter, men for utstillingens skyld synes jeg det er forkastelig. Anonymkode: eaad0...f63 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #8 Skrevet 12. april 2018 Hvis det dyr må holdes i bur, så er det et tegn for meg på at det er et dyr som ikke passer som kjæledyr. Anonymkode: 6f54b...1c3 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #9 Skrevet 12. april 2018 En temmelig egoisisk ting å ha dyr i bur ja. Tror de fleste som har det ikke tenker over det, de bare tror det skal være sånn. Anonymkode: 9c00a...270
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #10 Skrevet 12. april 2018 Det gjør meg direkte vondt å se f.eks undulater som sitter alene i små bur. Fugler er skapt til å fly og de flyr gjerne i flokk. Anonymkode: 2d03a...d71 3
GammelSierraFan Skrevet 12. april 2018 #11 Skrevet 12. april 2018 Det kommer helt an på dyret og bure. Digert dyr i knøttlite bur = ikke ok. Et romslig bur til en fugl er innafor. Mine foreldre har papegøye, den har et romslig bur som er åpent om dagen, så den kan klatre opp og ut som den vil, og går frivillig ned når det er "leggetid". 2
nurcos Skrevet 12. april 2018 #12 Skrevet 12. april 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Hvis det dyr må holdes i bur, så er det et tegn for meg på at det er et dyr som ikke passer som kjæledyr. Anonymkode: 6f54b...1c3 Hva med rotter? Kjempefine kjæledyr, veldig intelligente, danner sterke bånd med mennesker, og trives godt i bur hvis de har stor plass og andre rotter å sosialiseres med. Jeg forstår godt at folk er imot hold av de fleste burdyr, men det finnes også noen dyr som egner seg godt som burdyr. 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #13 Skrevet 12. april 2018 55 minutter siden, nurcos said: Hva med rotter? Kjempefine kjæledyr, veldig intelligente, danner sterke bånd med mennesker, og trives godt i bur hvis de har stor plass og andre rotter å sosialiseres med. Jeg forstår godt at folk er imot hold av de fleste burdyr, men det finnes også noen dyr som egner seg godt som burdyr. Fordi jeg tenker at hvis dyret naturlig ønsker å bevege seg på et større område enn hva et bur tillater, så er ikke det optimal livskvalitet for dem å bli begrenset på den måten. Anonymkode: 6f54b...1c3 1
Blod Skrevet 13. april 2018 #14 Skrevet 13. april 2018 (endret) På 12.4.2018 den 9.38, AnonymBruker skrev: Hva slags dyr? Med feks hamster og rotte har man ikke noe valg, de kan skade seg stygt om de går løst siden de kommer seg inn over alt! Men de som har kanin i bur skulle hatt juling. Kaniner trenger masse plass å bevege seg på, man kan se på det på samme måte som de som har hunden sin i bur mens de er på jobb og om natta, hunden får knapt rørt på seg. En kanin får store skader av et stillesittende liv, å det er mye man kan gjøre for å bedre livskvaliteten, men det er en lærdom som sitter så fast hos folk at det er en lang vei å gå før alle forstår at bur ikke er bra. Anonymkode: 4ff81...96a Man har et valg jo. Dyr er ikke skapt for å være innesperret. Hvis man ikke kan tilby dyret det de trenger for å få utløp for sine instinkter og behov, kan man velge å ikke anskaffe seg det. Dyrebutikker selger dyr for å tjene penger på dem. De har ikke noen interesse i dyrenes beste. Endret 14. april 2018 av Blod 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #15 Skrevet 14. april 2018 Jeg har en skjeggagam som har vivariet åpent døgnet rundt, han hopper inn om han trenger å varme seg eller spise og sove, så hopper han ut og utforsker når han føler for det. Buret er kun stengt om vi reiser vekk over flere dager (hvor vi selvsagt har noen som kommer innom to ganger daglig for å sjekke at han har det han trenger og at vivariet er rent). Teknisk sett er han ett burdyr, men han har friheten til å tusle gjennom huset. Anonymkode: 8afce...f1d 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #16 Skrevet 14. april 2018 On 4/12/2018 at 10:04 PM, AnonymBruker said: Fordi jeg tenker at hvis dyret naturlig ønsker å bevege seg på et større område enn hva et bur tillater, så er ikke det optimal livskvalitet for dem å bli begrenset på den måten. Anonymkode: 6f54b...1c3 Hva synes du da om det å ha kjæledyr i det hele tatt(f.eks. hund), eller husdyr? Ingen av dem får jo bevege seg naturlig, men bare der mennesker tillater det. Det finnes så mange slike dyr, skal vi la alle tamdyr dø ut? Jeg mener det kan gå an med et ansvarlig dyrehold, der mest mulig skal være på dyrenes premisser. Dyrehager med diverse eksotiske dyr på utstilling synes jeg er triste greier. Anonymkode: a1dd7...2bc 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #17 Skrevet 15. april 2018 Synes egentlig det er litt tragikomisk at enkelte rettferdiggjør det ved at dyrene får bevege seg "fritt" i enkelte områder av huset... Så privilegerte.. Det er jo selvfølgelig bedre enn å ha de konstant innesperret, men det er allikevel ikke det beste for dem. Det beste hadde vært å være fri - i sitt naturlige miljø. Anonymkode: 142b1...466 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #18 Skrevet 15. april 2018 Nei, synes ikke noe om å holde dyr i bur, synes ikke noe om dette med å ha innekatt, og synes ikke noe om dette med å ha hund som alltid må gå i bånd. Hilsen hundeeier som alltid går litt utenforbi allfarvei så hunden kan være løs hver dag å ha et godt liv. Anonymkode: 6bf3d...c24 1
nurcos Skrevet 15. april 2018 #19 Skrevet 15. april 2018 14 hours ago, AnonymBruker said: Synes egentlig det er litt tragikomisk at enkelte rettferdiggjør det ved at dyrene får bevege seg "fritt" i enkelte områder av huset... Så privilegerte.. Det er jo selvfølgelig bedre enn å ha de konstant innesperret, men det er allikevel ikke det beste for dem. Det beste hadde vært å være fri - i sitt naturlige miljø. Anonymkode: 142b1...466 Det blir som å si at en hund burde leve fritt i sitt naturlige miljø, et helt tullete utsagn. Disse dyrene har blitt avlet om som kjæledyr så lenge, de har ikke lenger sine naturlige instinkter, og hadde ikke klart å overleve på egenhånd. Rotter, marsvin og andre burdyr som holdes som kjæledyr, er ikke de samme rottene og marsvina som du ser i naturen. 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2018 #20 Skrevet 17. april 2018 På 12.4.2018 den 18.06, GammelSierraFan skrev: Det kommer helt an på dyret og bure. Digert dyr i knøttlite bur = ikke ok. Et romslig bur til en fugl er innafor. Mine foreldre har papegøye, den har et romslig bur som er åpent om dagen, så den kan klatre opp og ut som den vil, og går frivillig ned når det er "leggetid". Enig. Det kommer an på dyret og buret og omgivelsene ellers. Man kan ikke sammenligne et volier på 20 kvm med et bur på 1/2 kvm. Heller ikke en innhegning på 40 kvm med et bur på 2 kvm. Ei heller kan man sammenligne en rusletur rundt kvartalet med en åttetimers fjelltur. Og dere som har så store problemer med gnagere og fugler i bur - hva tenker dere om akvarier? Anonymkode: 38152...c11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå