Gå til innhold

Arbeidsledighetstrygd


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei.

Jeg lurer på en ting.

Holder på med et studie, men har verken rett til studielån o.l. Dette gjør at det blir lite med penger. Har tenkt å melde meg som arbeidsledig, men vet at man ikke kan både motta arbeidsledighetstrygd og samtidig studere, er dette riktig??

Hva om jeg melder meg, vil det være noen muligheter til å spore opp at jeg studerer??

Tingeling :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heh, jeg leste nettopp en notis i lokalavisa om dette - en mann mottok trygd samtidig som han betalte semesteravgift til NTNU. Når han fortalte arbeidsformidlinga om at han skulle ha en eksamen, ble han anmeldt.

Staten frikjente han, fordi han "knapt kunne kalles student" - han hadde tatt sin siste eksamen i '99 - etter det hadde han knapt vært på en forelesning.

Uansett - for å motta arbeidsledighetstrygd, må man vel ha jobbet en stund, og dersom du er student er kanskje dette et problem? Alternativet er vel sosialstøtte.

Jeg tror jeg ville prøvd med på en deltidsjobb først... Håper det ordner seg for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

For å ha rett til arbeidsledighetstrygd må du være "reell arbeidssøker" og det er du ikke når du er student.

Du bør skaffe deg en deltidsjobb som Kame foreslår i innlegget over.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm- syns det var merkelig at han studenten i Trondheim ikke ble regnet for å være student..men jeg har ikke så mye tiltro til Aetat lenger.

Jeg var også student ved siden av jobb, og da jeg mistet jobben og heller ikke ville være student , for å motta dagpenger, så gikk ikke det. Det gikk nemlig ikke an å fjerne studentregistreringen, så selv om jeg ikke studerte det dugg så anså Aetat meg som student. Og jeg hadde heller ikke tatt eksamen på noen år, så jeg var heller ingen "aktiv" student. Det kunne jeg jo heller ikke ha vært i og med at jeg hadde fulltidsjobb.

Noen år tidligere hadde imidlertid Aetat, selv om de også da visste at jeg var student, gitt meg dagpenger! Så for meg virker det som om det handler mye om hvem man får som saksbehandler...Kanskje jeg også skulle gjort mere ut av dette, tatt opp saken høyere opp? Fikk jo medhold forrige gang....

Men for å få dagpenger så må man jo ha et dagpengegrunnlag, samt at man må være reell arbeidssøker - hva nå Aetat legger i det...De sjekker jo aldri hva man har søkt på, eller hva andre som ikke er studenter gjør om dagene..

Mirabella-ufrivillig student

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...