AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #1 Skrevet 12. april 2018 Jeg oppsøkte kirke en periode i den hensyn at jeg ville høre forkynnelse. Men innså det var svært vanskelig å komme i dialog med noen. Er det normalt? Jeg reagerte ved at mange så en annen vei, og så rett frem, og aldri hilste. Bør jeg tolke som at det er ikke der jeg skal være? Eller betyr det at Gud ikke er helt godkjent av Gud? Noen med erfaring. Anonymkode: 6c0e7...b79
Millimani Skrevet 12. april 2018 #2 Skrevet 12. april 2018 Kirka er et sted for alle Hvis det er forkynnelse så er vel de fleste opptatt av det, da blir det naturlig å se rett fram - og kanskje innleve seg i det om man klarer det. Dialog med andre er kanskje naturlig, men ikke nødvendigvis under selve forkynnelsen, heller før eller etter.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #3 Skrevet 12. april 2018 1 time siden, Millimani skrev: Kirka er et sted for alle Hvis det er forkynnelse så er vel de fleste opptatt av det, da blir det naturlig å se rett fram - og kanskje innleve seg i det om man klarer det. Dialog med andre er kanskje naturlig, men ikke nødvendigvis under selve forkynnelsen, heller før eller etter. ja, det var selve før og etter som var mitt budskap. Og generelt utenfor kirka. TS Anonymkode: 6c0e7...b79
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #4 Skrevet 12. april 2018 Du vil kanskje oppleve det annerledes i en katolsk kirke. Der har jeg erfart at folk er mer inkluderende. Anonymkode: c5b78...e08
Gjøksuppe Skrevet 12. april 2018 #5 Skrevet 12. april 2018 Det vil nok lønne seg å finne en menighet hvor de har bibeltimer/grupper hvor en kan komme sammen og studere Guds Ord. Eller gå på møter hvor forkynnelse er på dagsordenen. Hvilke kirkesamfunn var det du oppsøkte? 1
Millimani Skrevet 12. april 2018 #6 Skrevet 12. april 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: ja, det var selve før og etter som var mitt budskap. Og generelt utenfor kirka. TS Anonymkode: 6c0e7...b79 Gud er godkjent av Gud, skriver du i HI. Hvis du er ny så kan du jo prøve å henvende deg til dem, og se om du får respons. Går du på en gudstjeneste så kan det hende det står noen fra menigheten og deler ut salmebøker til dem som kommer inn. Disse personene vil nok legge merke til deg, og de skal uansett hilse på alle som kommer. Enkelte menigheter har også tradisjoner på at noen i menighetsrådet ønsker velkommen til kirke, gjerne med håndtrykk. Det var tydeligvis ikke i ditt tilfelle. Men gå dit flere ganger, prøv å smile og hilse/snakke med folk selv, så blir du gjerne lagt mer merke til.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #7 Skrevet 12. april 2018 Akkurat nå, Gjøksuppe skrev: Det vil nok lønne seg å finne en menighet hvor de har bibeltimer/grupper hvor en kan komme sammen og studere Guds Ord. Eller gå på møter hvor forkynnelse er på dagsordenen. Hvilke kirkesamfunn var det du oppsøkte? ok, da vil det si at det var ikke den kirken jeg skulle komme i kontakt med. Det var nettopp sånt opplegg det var, men uten at all innholdet var dekt slik du beskriver. Det var nok i en helt annen aldersklasse enn det jeg er. Det er helt sikkert derfor jeg ikke fikk noen kontakter der. Men jeg følte meg helt alene i alle gudstjenestene jeg har vært der, ikke vært noen trygge mennesker å snakke med. Så burde nok forstått tidligere at det ikke der jeg skal være, men heller tatt avstand til kirke. Anonymkode: 6c0e7...b79
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #8 Skrevet 12. april 2018 3 minutter siden, Millimani skrev: Gud er godkjent av Gud, skriver du i HI. Hvis du er ny så kan du jo prøve å henvende deg til dem, og se om du får respons. Går du på en gudstjeneste så kan det hende det står noen fra menigheten og deler ut salmebøker til dem som kommer inn. Disse personene vil nok legge merke til deg, og de skal uansett hilse på alle som kommer. Enkelte menigheter har også tradisjoner på at noen i menighetsrådet ønsker velkommen til kirke, gjerne med håndtrykk. Det var tydeligvis ikke i ditt tilfelle. Men gå dit flere ganger, prøv å smile og hilse/snakke med folk selv, så blir du gjerne lagt mer merke til. Jeg har gikk dit jevnlig i fem år. Men forstod etter hvert her vil jeg ikke få relasjoner. Derfor ønsker jeg ikke lengre å ha noe forbindelse til kirker mer i Norge. Anonymkode: 6c0e7...b79
Gjøksuppe Skrevet 12. april 2018 #9 Skrevet 12. april 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har gikk dit jevnlig i fem år. Men forstod etter hvert her vil jeg ikke få relasjoner. Derfor ønsker jeg ikke lengre å ha noe forbindelse til kirker mer i Norge. Anonymkode: 6c0e7...b79 Det finnes et stort mangfold av kirkesamfunn i Norge, og ikke alle vil være like åpne desverre. Det finnes helt sikkert en menighet hvor du vil finne åpenhet og sunn forkynnelse! Hvor i landet bor du? 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #10 Skrevet 12. april 2018 40 minutter siden, Gjøksuppe skrev: Det finnes et stort mangfold av kirkesamfunn i Norge, og ikke alle vil være like åpne desverre. Det finnes helt sikkert en menighet hvor du vil finne åpenhet og sunn forkynnelse! Hvor i landet bor du? jeg tror jeg har fått se det finnes i Norge. Nivået i Norge blir nok på et svært lavt sikt. Anonymkode: 6c0e7...b79
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #11 Skrevet 12. april 2018 Nordmenn som går i ei helt vanlig kirke er stort sett helt vanlige nordmenn, og dermed vanskelig å komme i kontakt med. Å gå på gudstjeneste for å bli kjent med folk er litt som å gå på teater for å bli kjent med folk, det virker ikke. For å bli kjent med folk må man forsøke å delta på de sosiale tingene. Det vanligste er kirkekaffe, men da må man virkelig gjøre en innsats for å komme i prat med noen. Du kan ikke forvente at noen kommer og snakker med deg, for nordmenn gjør ikke sånt. Det er lettere på sosiale greier utenom søndager, noe stadig flere menigheter har. Stort sett vil det da finnes en eller annen sosialt anlagt dame med et slags ansvar for arrangementet som hilser på deg og prøver å få deg til å føle deg velkommen. Du må uansett gjøre en innsats for å bli kjent med folk, men det er lettere på et sånt arrangement. Et problem som fort oppstår er at flertallet som deltar på slike arrangement enten er eldre mennesker eller småbarnsforeldre, og dermed kan det bli vanskelig å få noen god samtale. Et annet alternativ er å finne et annet kirkesamfunn, f.eks frikirke, misjonskirke eller andre. I slike kirkesamfunn er det gjerne en større andel sosialt anlagte mennesker, og ofte er det flere yngre. Andre kirkesamfunn er også mer avhengig av flere medlemmer for å få mer økonomisk støtte, og er derfor ivrigere på å huke tak i unge mennesker. Anonymkode: 39204...335 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå