Gå til innhold

Bør alle fedre få foreldreansvar?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser mye om dette her på forumet, om foreldreansvar... er i en slik situasjon nå at bf vil ha foreldreansvar nå selv om han ikke ønsket barnet når jeg ble gravid. Han ønsker at jeg har barnet 100% og bestemmer samvær men for at han skal være i barnets liv vil han ha ansvaret, om jeg nekter å signere så mener han at jeg ødelegger forholdet vært til å kunne bli bra igjen skrev han til meg på en melding, også vil han «glemme» meg?!  Jeg vil ikke gi han ansvar før jeg vet han kan bli en bra pappa .. 

Anonymkode: c224a...e56

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig så skjønner jeg ikke hvorfor menn ikke får foreldreansvar automatisk. Man er far ergo man har et foreldreansvar. Er vel ingen som må bevise at dem er gode foreldre før dem får dette?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser mye om dette her på forumet, om foreldreansvar... er i en slik situasjon nå at bf vil ha foreldreansvar nå selv om han ikke ønsket barnet når jeg ble gravid. Han ønsker at jeg har barnet 100% og bestemmer samvær men for at han skal være i barnets liv vil han ha ansvaret, om jeg nekter å signere så mener han at jeg ødelegger forholdet vært til å kunne bli bra igjen skrev han til meg på en melding, også vil han «glemme» meg?!  Jeg vil ikke gi han ansvar før jeg vet han kan bli en bra pappa .. 

Ikke gjør det. Det vil gjøre ditt liv og barnets utrolig mye vanskeligere og så lenge han ikke har ungen 50% har det ingen hensikt.

Anonymkode: 844e1...ea7

• Liker 9
Skrevet

Ja, begge foreldre bør ha foreldreansvar.  Hadde dere vært samboere da barnet ble født, ville far automatisk ha fått foreldreansvar. 

Du kan nekte, men om han tar saken til retten er det stor sannsynlighet for at han får foreldreansvar.  Tvister om å få foreldreansvaret alene vil ofte være en "tapt sak", med mindre det er konkrete vanskeligheter som gjør at begges deltagelse i foreldreansvaret klart ikke vil være til barnets beste. At far i utgangspunktet ikke ønsket barnet er ikke relevant og av betydning i retten.  Det finnes mange mødre som ikke ønsket å bli gravid, men som ble mødre likevel.  De mistet ikke foreldreansvaret av den grunn!

Konflikt om foreldreansvar skyldes ofte at foreldrene ikke helt vet hva foreldreansvaret etter barneloven innebærer.  Les denne: https://www.help.no/Fagomraader/Barn/Juridiske-artikler/Hva-betyr-foreldreansvar  

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men kjenner jeg var meget provosert da jeg ikke fikk medisinert barnet vårt fordi han sa nei. Han har barnet fre-søn to helger i mnd fordi han har valgt å flytte nesten 3 timer bort. I mens jeg fikk hjem ett barn fra skolen hver dag man-fre 4 uker i mnd. som slet.

Anonymkode: 77855...316

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så sant far ikke er uskikket som i at han driver med mishandling eller er rusavhengig eller noe slikt så bør alle fedre ha foreldreansvar ja. 

Du valgte å få barn med en mann, da kan du ikke bare lukke han ute av barnets liv fordi det passer deg best. 

Vær glad for at han har lyst til å stille opp selv om han i utgangspunktet ikke ønsket dette barnet. 

Anonymkode: 56331...a2e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det å ha delt foreldreansvar kan bli problematisk hvis man ikke har et godt samarbeid. Så jeg hadde faktisk ventet.

Etter mye om å men, ferie som gikk i vasken grunnet den andre forelderens uvilje mot å ta seg tid til å bli med/kopiere id for å få pass, krevde jeg fult foreldreansvar. 

Anonymkode: 22e94...f6f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fedre burde få så mye foreldreansvar mor tillater.

Anonymkode: 4d44d...9b4

AnonymBruker
Skrevet

Bf sier han ønsker et fint samarbeid og at jeg respekterer hans ønske om foreldreansvar, jeg bestemmer samværet og vi lager skriftlig samværsavtale...om jeg nekter å gi han ansvaret vil han gå til retten om nødvendigvis. Og mener vi bør unngå det for barnets skyld da det vil føre til at vi kanskje ikke samarbeider like bra da og evt krangel osv 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bf sier han ønsker et fint samarbeid og at jeg respekterer hans ønske om foreldreansvar, jeg bestemmer samværet og vi lager skriftlig samværsavtale...om jeg nekter å gi han ansvaret vil han gå til retten om nødvendigvis. Og mener vi bør unngå det for barnets skyld da det vil føre til at vi kanskje ikke samarbeider like bra da og evt krangel osv 

I retten vil han få medhold så ingen vits å dra ting så langt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

I retten vil han få medhold så ingen vits å dra ting så langt.

Da gir jeg bare han ansvaret og håper på det neste, så langt betaler han bidrag og har samvær ..

AnonymBruker
Skrevet

Det er for vanskelig å få foreldreansvaret fjernet fra en som egentlig ikke er skikket, ei heller bryr seg om barnet. For å få det fjernet må far som oftest være død for at det skjer. At far har begått fysisk og psykisk overgrep mot barnet/barna er ikke nok. At far verken har sett eller snakket med barna (av sin egen vilje) på flere år er heller ikke nok. At far er (midlertidig) rusavhengig er ikke alltid heller god nok.

Jeg vet om ufattelig mange tilfeller hvor far ikke burde hatt foreldreansvar, men å få det fjernet er omtrent umulig!

Anonymkode: d7a33...e42

• Liker 2
Gjest making.a.mess
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Foreldreansvar har han når barnet blir født og han undertegner på at han er faren til barnet. Han får ikke bevist så mye i det lille tidsrommet. Samværsrett kan han kreve uten ditt samtykke. 

Har du derimot skrevet «far ukjent» men visste hvem som var far så får du nav på nakken for å ha gitt falske opplysninger.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

La han gå til retten. Han vinner ikke så lenge han ikke har engasjert seg i ungen å hatt regelmessig samvær. Ikke gi deg. Gir du han det kan han gjøre ditt og barnets liv vanskelig i 18 år. Nekte reiser, skoler, medisiner, operasjoner, turer, flytting osv.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da gir jeg bare han ansvaret og håper på det neste, så langt betaler han bidrag og har samvær ..

Han vil ikke få medhold. Så ikke gjør det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker moralen til kvinnene i denne tråden som fast bestemt mener at en far bør aldri få foreldreansvar, men mor skal selvsagt alltid ha foreldreansvar :rolleyes:  Kvinner er seg selv like.

Anonymkode: 0f1e0...230

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La han gå til retten. Han vinner ikke så lenge han ikke har engasjert seg i ungen å hatt regelmessig samvær. Ikke gi deg. Gir du han det kan han gjøre ditt og barnets liv vanskelig i 18 år. Nekte reiser, skoler, medisiner, operasjoner, turer, flytting osv.

Sorry to say, men du bør lese deg litt opp.  Det skal VELDIG mye til før far fratas sitt juridiske foreldreansvar.  Med foreldreansvar følger både rettigheter og plikter.  F.eks. plikt til å betale for barnets behov.  Rettigheten er BARNETS RETT til å bli kjent med både sin mor og sin far. 

Jeg kan ikke tenke meg at noen her mener at et barn skal bli fratatt sin rett til å bli kjent med sin far fordi mor ikke VIL det??

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Retten dømmer ikke etter tidligere engasjement og samvær.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og det er kjempe bra. Viktig og holde på ett godt samarbeid og kommunikasjon. Hvis du er usikker på ting så kontakt gjerne familievernkontoret for en samtale. Far trenger ikke å bli med. Du kan få råd og veiledning på ting du er usikker på eller ting du tenker på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener både og.

er barnefar rus misbruker for eksempel så er det jo selvfølgelig nei. 

Men viser han seg til å være en god rollemodell som far og vil virkelig være i barnet sitt liv så ja. 

Anonymkode: d91b5...991

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...