AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #1 Skrevet 11. april 2018 Jeg har lyst på mer snop de dagene jeg trener.Trodde man skulle få mindre søtsug av å trene. Hos meg er det heller motsatt. Kanskje det har noe å gjøre med at jeg blir veldig sliten av trening. Er ikke av den typen som får energi av å trene. Så kanskje det trigger søtsuget? Anonymkode: 1dccf...517
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #2 Skrevet 11. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lyst på mer snop de dagene jeg trener.Trodde man skulle få mindre søtsug av å trene. Hos meg er det heller motsatt. Kanskje det har noe å gjøre med at jeg blir veldig sliten av trening. Er ikke av den typen som får energi av å trene. Så kanskje det trigger søtsuget? Anonymkode: 1dccf...517 Du spiser sikkert for lite mat de dagene du trener. Derfor søtsuget. Anonymkode: fb08f...330
Lill3My Skrevet 11. april 2018 #3 Skrevet 11. april 2018 Drikker du nok? For lavt væskeinntak kan gi sult og /eller sug :-) så drikk noe ekstra, evt en god kopp te. Spis grønnsaker o. L i litt større mengder til alle måltid og forsøk å ha en plan for hordan du skal takle snopelysten når den kommer. Kan du distrahere deg selv med noe - pc, bok, tur osv eller lage noe alternativt sunnere godt som feks hjemmelaga "Is" av fyrste bær +sukrin og evt yoghurt, proteinpudding, et egg, grønnsaker med kesam dipp osv. Så... Drikk godt, spis grønt og få i deg litt ekstra protein (=meter godt!) Spiser du ellers nok resten av dagen? Om du ligger i stort underskudd vil søtsuget øke ganske lett. Det kan være psykiske årsaker så vell som fysiske.. Mye spiller inn
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #4 Skrevet 11. april 2018 Stapp innpå en banan og drikk en sjokomelk rett etter trening. Det vil nok hjelpe. Kroppen din prøver å kompensere for tapte kalorier tenker jeg. Anonymkode: 8104d...ff7
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #5 Skrevet 11. april 2018 9 minutter siden, AnonymBruker said: Du spiser sikkert for lite mat de dagene du trener. Derfor søtsuget. Anonymkode: fb08f...330 Jeg passer på å spise ekstra de dagene jeg trener, så tror ikke det kan være det heller. TS Anonymkode: 1dccf...517 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #6 Skrevet 11. april 2018 8 minutter siden, Lill3My said: Drikker du nok? For lavt væskeinntak kan gi sult og /eller sug :-) så drikk noe ekstra, evt en god kopp te. Spis grønnsaker o. L i litt større mengder til alle måltid og forsøk å ha en plan for hordan du skal takle snopelysten når den kommer. Kan du distrahere deg selv med noe - pc, bok, tur osv eller lage noe alternativt sunnere godt som feks hjemmelaga "Is" av fyrste bær +sukrin og evt yoghurt, proteinpudding, et egg, grønnsaker med kesam dipp osv. Så... Drikk godt, spis grønt og få i deg litt ekstra protein (=meter godt!) Spiser du ellers nok resten av dagen? Om du ligger i stort underskudd vil søtsuget øke ganske lett. Det kan være psykiske årsaker så vell som fysiske.. Mye spiller inn Jeg drikker to flasker vann på trening og tror jeg drikker nok vann gjennom hele dagen også, men jeg skal være mer obs på hvor mye jeg faktisk drikker gjennom hele dagen! Jeg spiser mye grønnsaker som tilbehør til middag. Det hjelper ikke så mye for min del med sunnere godteri. Det må være sjokolade, kaker osv. for at suget skal forsvinne. TS Anonymkode: 1dccf...517
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #7 Skrevet 11. april 2018 20 minutter siden, AnonymBruker said: Stapp innpå en banan og drikk en sjokomelk rett etter trening. Det vil nok hjelpe. Kroppen din prøver å kompensere for tapte kalorier tenker jeg. Anonymkode: 8104d...ff7 Banan spiser jeg nesten alltid etter trening, men det hjelper ikke på søtsuget. Sjokomelk blir nesten det samme som å spise sjokolade, synes jeg. TS Anonymkode: 1dccf...517
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #8 Skrevet 11. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg drikker to flasker vann på trening og tror jeg drikker nok vann gjennom hele dagen også, men jeg skal være mer obs på hvor mye jeg faktisk drikker gjennom hele dagen! Jeg spiser mye grønnsaker som tilbehør til middag. Det hjelper ikke så mye for min del med sunnere godteri. Det må være sjokolade, kaker osv. for at suget skal forsvinne. TS Anonymkode: 1dccf...517 Får du i deg nok fett og nok kalorier? Anonymkode: fb08f...330
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #9 Skrevet 11. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Får du i deg nok fett og nok kalorier? Anonymkode: fb08f...330 Nei, kanskje det er der det ligger. I dag spiste jeg tre og en halv karbonader stekt i melange. Det er det eneste fettet jeg hadde i dag. Det er kanskje ikke nok fett? TS Anonymkode: 1dccf...517 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #10 Skrevet 11. april 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg drikker to flasker vann på trening og tror jeg drikker nok vann gjennom hele dagen også, men jeg skal være mer obs på hvor mye jeg faktisk drikker gjennom hele dagen! Jeg spiser mye grønnsaker som tilbehør til middag. Det hjelper ikke så mye for min del med sunnere godteri. Det må være sjokolade, kaker osv. for at suget skal forsvinne. TS Anonymkode: 1dccf...517 Man trenger å tilføre både karbohydrater og proteiner kort tid etter trening. Kanskje du spiser for lite av andre karbohydrater i timen etter trening, og derfor får søtsug? Anonymkode: fb08f...330 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #11 Skrevet 11. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, kanskje det er der det ligger. I dag spiste jeg tre og en halv karbonader stekt i melange. Det er det eneste fettet jeg hadde i dag. Det er kanskje ikke nok fett? TS Anonymkode: 1dccf...517 Trolig. Les om hvor mye fett som er anbefalt pr dag. Det er også viktig at dagens første måltid inneholder en viss mengde fett fordi hjernen vår trenger det. Anonymkode: fb08f...330 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #12 Skrevet 11. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Man trenger å tilføre både karbohydrater og proteiner kort tid etter trening. Kanskje du spiser for lite av andre karbohydrater i timen etter trening, og derfor får søtsug? Anonymkode: fb08f...330 Jeg spiste en banan og to knekkebrød med majones og salami etter trening. Så det var ikke mye proteiner der. Hva kan jeg spise av proteiner etter trening som er lettvint? TS Anonymkode: 1dccf...517
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #13 Skrevet 11. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg spiste en banan og to knekkebrød med majones og salami etter trening. Så det var ikke mye proteiner der. Hva kan jeg spise av proteiner etter trening som er lettvint? TS Anonymkode: 1dccf...517 Kjøttpålegg på knekkebrødene? Evt makrell i tomat som pålegg? Litt nøtter (noen nøtter er ganske proteinrike). En skyr? Anonymkode: fb08f...330
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #14 Skrevet 11. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Kjøttpålegg på knekkebrødene? Evt makrell i tomat som pålegg? Litt nøtter (noen nøtter er ganske proteinrike). En skyr? Anonymkode: fb08f...330 Skal prøve med litt nøtter etter trening TS Anonymkode: 1dccf...517 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #15 Skrevet 11. april 2018 Et middels og lett måltid ca en time før trening er også lurt. F.eks en porsjon havregrøt. "Effektiv restitusjon starter med tiltak som forebygger at kroppen utsettes for unødig stress og belastning før treningen starter. Derfor er tilstrekkelig med mat og væskeinntak før trening viktig for at restitusjonen etter trening skal ta kortest mulig tid."http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/helse/fagstoff/restitusjonogernaering/media3036.media Anonymkode: fb08f...330
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #16 Skrevet 11. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Et middels og lett måltid ca en time før trening er også lurt. F.eks en porsjon havregrøt. "Effektiv restitusjon starter med tiltak som forebygger at kroppen utsettes for unødig stress og belastning før treningen starter. Derfor er tilstrekkelig med mat og væskeinntak før trening viktig for at restitusjonen etter trening skal ta kortest mulig tid."http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/helse/fagstoff/restitusjonogernaering/media3036.media Anonymkode: fb08f...330 Jeg passer alltid på å spise middag en time ca. før trening. TS Anonymkode: 1dccf...517 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #17 Skrevet 11. april 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal prøve med litt nøtter etter trening TS Anonymkode: 1dccf...517 Fint Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg passer alltid på å spise middag en time ca. før trening. TS Anonymkode: 1dccf...517 Fint Anonymkode: fb08f...330
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #18 Skrevet 12. april 2018 Kan være så enkelt at du har en vane der du føler for å belønne deg selv etter du har trent med godterier. Dvs at du tenker mer på godterier de dagene du trener og har mer lyst på dem. Anonymkode: 87198...8ae
Gjest N-Nøff Skrevet 12. april 2018 #19 Skrevet 12. april 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lyst på mer snop de dagene jeg trener.Trodde man skulle få mindre søtsug av å trene. Hos meg er det heller motsatt. Kanskje det har noe å gjøre med at jeg blir veldig sliten av trening. Er ikke av den typen som får energi av å trene. Så kanskje det trigger søtsuget? Anonymkode: 1dccf...517 Det er nok psykisk også, god samvittighet for trening. Følelsen av at man kanskje kan unne seg noe.
Inwe Skrevet 12. april 2018 #20 Skrevet 12. april 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg passer på å spise ekstra de dagene jeg trener, så tror ikke det kan være det heller. TS Anonymkode: 1dccf...517 Det spørs jo helt hva du mener med ekstra, hva du spiser fra før og hva/hvor hardt du trener. Og ikke minst hvordan kroppen din er fra før, mer muskler, mer mat. 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, kanskje det er der det ligger. I dag spiste jeg tre og en halv karbonader stekt i melange. Det er det eneste fettet jeg hadde i dag. Det er kanskje ikke nok fett? TS Anonymkode: 1dccf...517 Det er nok fett og du får nok i deg mer fett enn det. Men det er dårlig fett. Halvfabrikater trigget søtsug. Spis fett i form av ekte smør, advokado, nøtter, rent kjøtt osv så vil du holde deg mettere. Ser også at du spiser middagen før trening, spiser du noen måltider etter? Altså et ordentlig måltid ikke bare banan og protein etter trening. Jeg tror det ligger i at du ikke spiser nok etter trening. Selv spiser jeg en stor lunsj på jobb kl 12-13 ish, en banan rundt 17 (kanskje mer om jeg trenger), så trener jeg 17:30. Drikker en proteinshake etter trening og når jeg kommer hjem i 19:00 tiden spiser jeg en stor middag. Jeg har ikke hatt søtsug på mange år, men spiser selvsagt søtt innimellom når jeg føler for å kose meg litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå