Gå til innhold

Hvordan snakker dere om barna om det som skjer i Syria?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barna får det med seg. De snapper opp nyhetene om idioten Trump som snakker om raketter og de snapper opp nyheter om at "verdensfreden er truet". Hvordan snakker dere til barna om dette? Her er det full "brannslukking" for å få dem til å roe seg ned.....

Det er rett og slett umulig å skjerme dem fra dette pga dagens teknologi. Slitsomt.

Anonymkode: 4f90f...eb1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

:rolleyes: 

Anonymkode: 47c60...6a6

• Liker 2
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Bare si at det ikke er så farlig, det er langt i fra Norge, så det angår ikke oss.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ofte radioen på, og hver time når nyhetene kommer er det om drap og tragedie. Prøver å skru ned hver gang det går, en 4-åring trenger jo ikke å få høre om alt det grusomme som foregår. Synes man kan bli spart for litt av all den informasjonen som kommer. Så lurer på det samme som deg, 

Anonymkode: fdf55...676

Skrevet

Vi forteller dem at det er krig der og mange barn som er redde, men skrur ned radioen når det er snakk om dette. De pleier å få se en del nyheter, særlig 6-åringen er veldig interessert, men når vi skjønner at det kommer Syria-nyheter skrur vi over på noe annet nå om dagen. Tenker at de over hodet ikke trenger å se barn som har vært utsatt for gassangrep o.l. Men de vet at ikke alle barn har det bra, og de syns det er trist. Og så lurer de på om det kan bli krig i Norge, og hadde senest i går en prat med 6-åringen om hvorfor det er lite sannsynlig at det skjer i Norge og hva som ofte kjennetegner steder hvor det blir krig, har forklart om demokrati osv. Og at i Norge har vi en snill og lur statsminister bl.a, i motsetning til enkelte andre steder. Han tenker på så utrolig mye generelt, og blir tydelig beroliget av å snakke om disse tingene selv om jeg ikke bare glatter over og han skjønner at det er ting i verden som ikke er bra. Barn kan jo være forskjellige der, men for mine er det viktig å få satt ord på noe, og det å få snakket nesten er viktigere enn hvilke svar de får, nesten.

• Liker 3
Skrevet

Kanskje dere kan sjekke ut det nyhetsprogrammet for barn på nrk super :) Mulig de har tatt opp Syriakonflikten der. Ikke enkelt å forklare hvorfor uskyldige barn blir drept... :(

Gjest N-Nøff
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ofte radioen på, og hver time når nyhetene kommer er det om drap og tragedie. Prøver å skru ned hver gang det går, en 4-åring trenger jo ikke å få høre om alt det grusomme som foregår. Synes man kan bli spart for litt av all den informasjonen som kommer. Så lurer på det samme som deg, 

Anonymkode: fdf55...676

Det er jo svært enkelt å skåne en 4-åring for sånt.

Gjest N-Nøff
Skrevet
9 timer siden, Vera Vinge skrev:

Vi forteller dem at det er krig der og mange barn som er redde, men skrur ned radioen når det er snakk om dette. De pleier å få se en del nyheter, særlig 6-åringen er veldig interessert, men når vi skjønner at det kommer Syria-nyheter skrur vi over på noe annet nå om dagen. Tenker at de over hodet ikke trenger å se barn som har vært utsatt for gassangrep o.l. Men de vet at ikke alle barn har det bra, og de syns det er trist. Og så lurer de på om det kan bli krig i Norge, og hadde senest i går en prat med 6-åringen om hvorfor det er lite sannsynlig at det skjer i Norge og hva som ofte kjennetegner steder hvor det blir krig, har forklart om demokrati osv. Og at i Norge har vi en snill og lur statsminister bl.a, i motsetning til enkelte andre steder. Han tenker på så utrolig mye generelt, og blir tydelig beroliget av å snakke om disse tingene selv om jeg ikke bare glatter over og han skjønner at det er ting i verden som ikke er bra. Barn kan jo være forskjellige der, men for mine er det viktig å få satt ord på noe, og det å få snakket nesten er viktigere enn hvilke svar de får, nesten.

Altså.. Her gir du barnet ditt bekymringer en 6-åring overhodet ikke trenger i livet sitt! En første-/andreklassing skal ikke sitte og følge med på eller se på nyhetene, de skal lære seg grunnleggende egenskaper som å lese og skrive rett, og addisjon og subtraksjon. 

Verdensbildet får de ødelagt tidsnok om ikle mor skal fôre dem med nyheter fra første skoleår! 

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

De snapper opp nyhetene om idioten Trump som snakker

Det er mye med Trump som er galt, men å klage på at han reagerer kraftig på at et regime, med hjelp fra Russland, gasser sin egen befolkning er ikke den verste grunnen for å rasle med sablene. Er trasig med folk som trådstarter som går på autopilot med å kritisere Trump. Når du ser bildene av små barn som blir bombet med giftgasser, så er det så jævla skivebom å klage på Trump. At han reagerer på det forferdelige vi ser er faktisk noe av det beste han har gjort. Man må være bra blåst om man ikke kritiserer Syria-regimet og Russland i denne saken.

Anonymkode: c55cd...b5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her i huset setter vi på barne-TV framfor nyheter. Ikke har barnet vårt tilgang til VG nett, da jeg mener det er unødvendig for en 4 åring å se disse bildene..

Burde ikke være vanskelig for en voksen i det hele tatt ;)

Anonymkode: 063db...6d5

• Liker 1
Skrevet

Dere kan slappe av, klippene av barn som ble "gasset" er falske, uredigerte klipp ligger allerede på nettet.
Nok et false flag fra "White helmet" terroristene.

AnonymBruker
Skrevet

nyheter er ikke for barn....så små barn.. la de heller se nrk super nyheter for barn.. når de går på barneskolen 

Anonymkode: fd32b...482

Skrevet
2 timer siden, Neinøff skrev:

Altså.. Her gir du barnet ditt bekymringer en 6-åring overhodet ikke trenger i livet sitt! En første-/andreklassing skal ikke sitte og følge med på eller se på nyhetene, de skal lære seg grunnleggende egenskaper som å lese og skrive rett, og addisjon og subtraksjon. 

Verdensbildet får de ødelagt tidsnok om ikle mor skal fôre dem med nyheter fra første skoleår! 

Vel, da er vi uenige. Jeg mener det er så mye barna får med seg uansett, at det er bedre å gi dem tilpassede forklaringer enn å ikke adressere disse temaene. Det er mye på nyhetene jeg tenker er helt greit og interessant å se for barn, som norsk politikk, om debatter, om branner, om Trump osv. Men når det er snakk om drapssaker eller bilder fra krig, skrur vi alltid over, og barnet mitt aksepterer at det er sånn. Jeg syns generelt mange foreldre skåner barna sine for mye, selv om jeg selvsagt ikke mener de skal få innsikt i alt. Og man må gi aldersadekvate forklaringer.

Sønnen min har det for øvrig helt fint, og er ikke noe bekymret barn. Han er bare nysgjerrig, engasjert og veldig empatisk. Ikke kan han lese ordentlig heller, da han ikke begynner på skolen før til høsten, så det gjør vel ikke saken noe bedre i dine øyne...

• Liker 4
Skrevet (endret)

Barna våre ser Supernytt (og vi forklarer på aldersadekvat måte hvis de lurer på noe), det er nyheter ment for barn og jeg synes de er flinke til å forklare ting så barna forstår og uten å skremme unødig, men utover det synes jeg ikke de trenger se de vanlige nyhetene ennå. Ja, det er en del interessant og nyttig informasjon der, men også mye jeg ikke synes barn skal trenge å forholde seg til.

Endret av Arkana
Skrevet
1 time siden, FactsOverFeelings skrev:

Dere kan slappe av, klippene av barn som ble "gasset" er falske, uredigerte klipp ligger allerede på nettet.
Nok et false flag fra "White helmet" terroristene.

Unnskyld meg, men er du så dum!? Eller hva feiler det deg? Er faktisk funnet ganske mange bevis i tillegg til disse bildene! 

Sitat: «Organisasjonen for forbud mot kjemiske våpen, OPCW, har bedt om at deres eksperter skal få slippe inn i Syria for å granske om det har blitt brukt kjemiske våpen. OPCW har tidligere konkludert med at det har blitt brukt kjemiske våpen i landet»

At det er brukt kjemiske våpen i Syria er det lite tvil om! 

Jeg tror at barn får med seg mye mer enn vi tror, derfor er det viktig å snakke om det så de trenger bære på det alene. Min datter får det med seg nyhetene fra radioen på skolebussen bla. Hun oppsøker også nyheter selv siden det interesser henne. Men siden vi hele tiden er der å forklarer  blir hun ikke skremt. 

Skrevet
3 minutter siden, Ak90 said:

Unnskyld meg, men er du så dum!? Eller hva feiler det deg? Er faktisk funnet ganske mange bevis i tillegg til disse bildene! 

Sitat: «Organisasjonen for forbud mot kjemiske våpen, OPCW, har bedt om at deres eksperter skal få slippe inn i Syria for å granske om det har blitt brukt kjemiske våpen. OPCW har tidligere konkludert med at det har blitt brukt kjemiske våpen i landet»

At det er brukt kjemiske våpen i Syria er det lite tvil om! 

Jeg tror at barn får med seg mye mer enn vi tror, derfor er det viktig å snakke om det så de trenger bære på det alene. Min datter får det med seg nyhetene fra radioen på skolebussen bla. Hun oppsøker også nyheter selv siden det interesser henne. Men siden vi hele tiden er der å forklarer  blir hun ikke skremt. 

Det finnes ingen bevis for at et kjemisk gassangrep har hendt, ikke fra noen uavhengige kilder.

Det er heller ingen bevis om at Assad noen gang har brukt det, iløpet av de 7 årene krigen har pågått.

Har Assad kjemiske våpen? Definitivt. Har terroristene kjemiske våpen? Definitivt.

AnonymBruker
Skrevet

Våre barn har ikke fått med seg hva som skjer i Syria. Vi ser ikke på nyheter på TV før barnas leggetid (leser heller aviser på nett) 

Alt det fæle som skjer i verden får de tidsnok med seg. Man behøver ikke utsette barn for slike ting før de er gamle nok til å forstå. 

Anonymkode: 0b679...3a1

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, FactsOverFeelings skrev:

Det finnes ingen bevis for at et kjemisk gassangrep har hendt, ikke fra noen uavhengige kilder.

Det er heller ingen bevis om at Assad noen gang har brukt det, iløpet av de 7 årene krigen har pågått.

Har Assad kjemiske våpen? Definitivt. Har terroristene kjemiske våpen? Definitivt.

De får ikke lov til å gå inn å undersøke! Assad og Russland vil ikke de skal finne bevisene.. 

Det ble bevist alt i 2013 at Assad brukte kjemiske våpen mot sitt eget folk! 

Skrevet
Just now, Ak90 said:

De får ikke lov til å gå inn å undersøke! Assad og Russland vil ikke de skal finne bevisene.. 

http://www.newsweek.com/now-mattis-admits-there-was-no-evidence-assad-using-poison-gas-his-people-801542

https://news.antiwar.com/2018/04/10/western-nations-reject-russian-proposal-for-investigation-into-syria-chemical-allegations/

Jeg er kanskje dum, men du er ignorant. Den ene tilstanden er frivillig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Ak90 skrev:

Beundringsverdig at du prøver, men fakta når nok ikke inn i den verden FOF lever i. The buses don't go where he lives.

Anonymkode: d2919...5c2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...