Gå til innhold

Hvordan håndtere sta valp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en 4 mnd gammel labradorvalp som er et stabeist. Hovudproblemet er at han er vanskelig å få inn/ut, selv med godbiter.. 

Når vi skal ut (med mindre han er skikkeligt trengt, slik som på morgenen) legger han seg ned og biter oss/selen og velter seg på rygg når jeg skal ta på han selen. Ofte hjelper det å lokke med godbit, men han er kjapp med å legge seg ned igjen. Når jeg lukker opp døra styrter han ut med selen halvveis på fordi jeg 50% av gangene ikke klarer å få den på han. Dette er egentligt greit, får jo lukket selen når vi har komt oss ut.

Hovudproblemet er når vi skal inn. Vi kan ha vært ute lenge, han har tisset og bæsjet, gått tur/lekt i hagen/hilst på andre hunder og kost seg. Han NEKTER å være med inn. Han legger seg ned akkurat på same måte som når vi skal ut, eller så "klikker" han og får raptus med biteanfall. Dette på tross av at vi kan ha hatt god kontakt hele tiden ute og jeg har godbiter. Det fungerer sjeldnere og sjeldnere å lokke han med godbiter også (til tross for at han er verdens største matvrak). Å løfte han når han er slik er nærmest umulig. Han begynner å bli tung, samtidig som han er kjapp å biter hardt.  Han løper i ring, hopper og biter til blods i ekstrme tilfeller. Det hender jeg klarer å sette han i båndet ute om vi er nær det, gå fra han i 5 minutter så kommer han.. men det er ikke alltid båndet er innenfor rekkevidde. Dette begynner å bli et problem, fordi hver tur ut ender jo opp med 15-30 min ekstra tid. Og siden han er valp må han jo ofte ut for å tisse.. 

Jeg føler jeg gjør mye riktig, gir han masse hjernetrim, han lærer fort nye triks, han får være mye ute og er ikke så mye hjemme alene og når han er alene hjemme sover han. 

Noen tips for hvordan jeg kan håndtere dette??

Anonymkode: 41c5e...c68

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begynn med sele-trening inne. Ta selen av og på flere ganger i løpet av dagen uten at dere skal ut og ikke i gangen eller der han vanligvis reagerer. Tren på kommandoer som gjør det lettere for deg å ta på selen. Om han kan "stå" eller "sitt" bruker du det og ta på selen. Om han viser noen reaksjoner når du f.eks klipper på den første spennen stopper du der og venter til han blir rolig (om det ikke skjer eller tar lang tid kan du gå unna og vente til han kommer til deg igjen) og ta av selen og begynn på nytt. 

Det kan kanskje være selen som er ubehagelig å ha på som skaper reaksjonene? Hvordan er han med bare halsbånd på tur? Trener dere mye kontakt ute? 

Anonymkode: 4ce6a...a1d

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynn med sele-trening inne. Ta selen av og på flere ganger i løpet av dagen uten at dere skal ut og ikke i gangen eller der han vanligvis reagerer. Tren på kommandoer som gjør det lettere for deg å ta på selen. Om han kan "stå" eller "sitt" bruker du det og ta på selen. Om han viser noen reaksjoner når du f.eks klipper på den første spennen stopper du der og venter til han blir rolig (om det ikke skjer eller tar lang tid kan du gå unna og vente til han kommer til deg igjen) og ta av selen og begynn på nytt. 

Det kan kanskje være selen som er ubehagelig å ha på som skaper reaksjonene? Hvordan er han med bare halsbånd på tur? Trener dere mye kontakt ute? 

Anonymkode: 4ce6a...a1d

Takk for svar :-) Det er en enkel sele som bare har en spenne og som ikke lukkes mellom brystet/magen. Var lurt å trene på det inne!! Men det er bare de to siste ukene han har holdt på slik, før var ikke noe problem når vi skulle ta den på.. Vet ikke om han syntes den er ubehagelig, men er uaktuelt å bruke halsbånd pga. han nærmest blir kvalt når han blir for ivrig i møte med andre hunder osv.

Ja vi trener mye kontakt ute og han er kjempeflink helt til vi nærmer oss inngangsdøra :-(

Anonymkode: 41c5e...c68

AnonymBruker
Skrevet

Tren på innkalling og kommandoer. Straff hunden, ikke ignorer dårlig atferd (skarp lyd, vis pekefingerbevegelse (fy!) IKKE slå!). Gi godbit ved god oppførsel, korrekt kommando, innkalling osv. Hunden er liten, så det finnes håp ;) 

Bruk halsbånd om du ikke får på han sele ennå. Hunden kveler seg ikke med vilje (skader ikke seg selv). 

Gjør ordet tur til gøy. «Skal vi på tuuuuur?» «vil du ut?? Ut å leke??» «komme da!! Vi skal ut å tisse litt» 

Valper i bånd er plagsomt, men de blir vant til det. 

Anonymkode: 1893c...b48

Skrevet

Hvorfor bruker dere sele på hunden på vanlig gatur? 

Her praktiseres sele for friluftstur med drag, sekk osv, mens halsbånd brukes når den skal gå pent. Tror det kan være greit å venne hunden til å skille på forskjellen så tidlig som mulig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...