Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en betennelse som gjør at jeg må avlaste beinet mest mulig. Går på krykker og skal ta en medisinkur (smertestillende og betennelsesdempende). 

Er vant til å trene ca. hver dag. Synes det er vanskelig å tolerere å ikke trene på ei stund. All trening/aktivitet som involverer beinet er uaktuelt. Skal beveges og belastes minst mulig i en ukes tid, sa legen. 

Tenkte å dra på treningssenter og trene styrke overkropp. Men merker jeg har utrolig lite energi etter en lang dag på skole/jobb. I tillegg kjennes kroppen helt ødelagt etter krykke-gåingen og mye å tenke på/bekymre seg over gjennom dagen. Blir også bare i dårlig humør når jeg ser andre trener og jeg selv ikke kan. 

Får dårlig samvittighet for at jeg ikke drar meg på treningssenteret og gjør den lille treningen jeg faktisk KAN gjøre. Men jeg er så sliten. Litt dårlig matlyst også. Er livredd for at skaden skal vare lengre enn 1 uke, og at jeg må vente enda lengre med å kunne belaste beinet. 

Noen tips? Skjønner at dette er i-landproblem. Men det plager meg skikkelig :(

Anonymkode: c3c52...0c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tips om hva? Du vet jo at du burde dra på trening, men du skylder på lite energi. Da får du droppe trening da...... 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en betennelse som gjør at jeg må avlaste beinet mest mulig. Går på krykker og skal ta en medisinkur (smertestillende og betennelsesdempende). 

Er vant til å trene ca. hver dag. Synes det er vanskelig å tolerere å ikke trene på ei stund. All trening/aktivitet som involverer beinet er uaktuelt. Skal beveges og belastes minst mulig i en ukes tid, sa legen. 

Tenkte å dra på treningssenter og trene styrke overkropp. Men merker jeg har utrolig lite energi etter en lang dag på skole/jobb. I tillegg kjennes kroppen helt ødelagt etter krykke-gåingen og mye å tenke på/bekymre seg over gjennom dagen. Blir også bare i dårlig humør når jeg ser andre trener og jeg selv ikke kan. 

Får dårlig samvittighet for at jeg ikke drar meg på treningssenteret og gjør den lille treningen jeg faktisk KAN gjøre. Men jeg er så sliten. Litt dårlig matlyst også. Er livredd for at skaden skal vare lengre enn 1 uke, og at jeg må vente enda lengre med å kunne belaste beinet. 

Noen tips? Skjønner at dette er i-landproblem. Men det plager meg skikkelig :(

Dra i svømmehallen. Svømming er genialt for litt "kranglete" kropper. Du kan trene både kondisjon og lett styrketrening i vannet :)

Anonymkode: 6730a...458

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, FrodeF skrev:

Tips om hva? Du vet jo at du burde dra på trening, men du skylder på lite energi. Da får du droppe trening da...... 

Tips om hvordan en takler en slik periode. Aner ikke hvorfor jeg har lite energi. Sikkert fordi det er en del nytt på jobb og skole for tiden + mye bekymringer i forhold til skaden. Og i tillegg kjenner jeg meg stiv og støl i hele overkroppen grunnet all krykkegåingen. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dra i svømmehallen. Svømming er genialt for litt "kranglete" kropper. Du kan trene både kondisjon og lett styrketrening i vannet :)

Anonymkode: 6730a...458

Jeg får ikke svømme. Det blir for mye bevegelse av beinet. Er nødt til å avlaste beinet omtrent hele tiden, så kan liksom ikke gjøre annet enn å "ligge og flyte" hvis jeg er i basseng. Er også veldig langt til nærmeste svømmehall. Men takk for tipset uansett :)

Skrevet

Ta deg jobb som frivillig på et krisesenter, eller noe, hva som helst, som gir deg litt perspektiv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Pringle skrev:

Ta deg jobb som frivillig på et krisesenter, eller noe, hva som helst, som gir deg litt perspektiv.

Hvorfor kan du ikke la være å svare når du bare skal svare sånt? 

Anonymkode: a6b1e...1d4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja vet du hva. Få litt perspektiv på livet. Vi lever ikke for å trene. Ikke ha dårlig samvittighet for å ikke trene. Når du er 90 så tenker du ikke, shit skulle ønske jeg trente mer.  Du er sliten, kroppen leges. Hold deg i ro med god samvittighet

Anonymkode: cb321...4d9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Pringle skrev:

Hva er problemet ditt egentlig? 

Anonymkode: ee577...8a3

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Pringle skrev:

Dette synes jeg var ganske ubetenksomt sagt av deg. "Ta deg jobb som frivillig på et krisesenter...". Så lettvint er det ikke, må du tro. For det første er aldersgrensen for å arbeide på krisesenter 25 år, var det før i alle fall. Så må man være genuint interessert i mennesker. TS er ikke egnet i den situasjonen hun befinner seg i nå.

• Liker 1
Skrevet

Vil du bli frisk, så aksepter at kroppen din er syk. Ikke bare beinet, men hel kroppen påvirkes. Og, når du i tillegg har mye nytt å styre med på jobb, så er det naturlig at kroppen er sliten, og at den sier ifra. Gi den litt ro nå, la den få lov å slappe av og bli frisk. Jeg har vært der du er, trent på tross av sliten/vond kropp. Tro meg, du får betale for det senere. Så hør på ei gammel dame, la kroppen ha fred, kutt ut tanken på trening, helt til kroppen igjen har lyst. Ikke bare samvittigheten.

Du veit, samvittighet, er av og til, en elendig vittighet.

Legg deg på sofaen, pust med magen, og innse at du blir ikke slapp og utrent av noen dager/ ei uke uten trening!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, Pinkee skrev:

Vil du bli frisk, så aksepter at kroppen din er syk. Ikke bare beinet, men hel kroppen påvirkes. Og, når du i tillegg har mye nytt å styre med på jobb, så er det naturlig at kroppen er sliten, og at den sier ifra. Gi den litt ro nå, la den få lov å slappe av og bli frisk. Jeg har vært der du er, trent på tross av sliten/vond kropp. Tro meg, du får betale for det senere. Så hør på ei gammel dame, la kroppen ha fred, kutt ut tanken på trening, helt til kroppen igjen har lyst. Ikke bare samvittigheten.

Du veit, samvittighet, er av og til, en elendig vittighet.

Legg deg på sofaen, pust med magen, og innse at du blir ikke slapp og utrent av noen dager/ ei uke uten trening!

Jeg er bare veldig engstelig for at det skal gå lengre enn en ukes tid før jeg kan begynne å gjenoppta treningen. Dette stopper meg i å slappe av fordi jeg vil "utsette" avslappingen til senere hvis det blir mer langvarig enn jeg håper det blir :(

Skrevet

Og, slapper du ikke av, så vil det fort ta lengre tid ja. Skal du være med i VM/OL? Hvis ikke, ingen grunn til stress.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Pinkee skrev:

Og, slapper du ikke av, så vil det fort ta lengre tid ja. Skal du være med i VM/OL? Hvis ikke, ingen grunn til stress.

Men jeg får jo ikke til å slappe helt av når det er så mye stress og nye ting på skole og jobb! Vanskelig å gjøre noe med det, også :(

AnonymBruker
Skrevet

Var på krykker i fire måndeder og jeg har aldri vært så nær depresjon, så jeg skjønner deg. Hadde gips i to måneder, men etter dette kunne jeg sykle litt og sånne ting som var helt utrolig deilig. Var utrolig lite på starten, men trappet opp. Nå kan jeg til og med løpe litt igjen! Hold ut. 

Styrke: Du kan jo gjøre alt mulig overkropp på treningsstudio hvis du har tilgang, ellers kan du kjøre mageøvelser, det gjorde jeg. 

Kan du bevege benene, i så fall er det mange ting du kan gjøre med et resistance band rundt lårene. 

Husk å spise mindre, siden du beveger deg mindre, ellers kan du fort gå opp litt i vekt som igjen vil gjøre deg enda mer deprimert. 

Anonymkode: fabf3...b19

Skrevet (endret)

Det er snakk om en uke, jeg ser du er redd for at det skal vare lenger, men kan du ikke bare vente en uke med treningen og så se? Du sier du har stress på både skole og jobb og attpåtil er sliten i hele kroppen pga krykkene. Også vil du stresse kroppen enda mer med trening? Du vet at du er sliten fordi du faktisk trener kroppen når du går på krykker ikkesant? 

Jeg gikk på krykker i 6 uker en sommer, trente da ikke på 8 uker. Da jeg gikk tilbake på treningen var jeg sterkere i overkroppen og var skevtrent i beina. Tok 2 mnd å komme tilbake igjen til der jeg var på underkroppen. Så det er ikke verdens undergang.

Gi kroppen din tid til heales. Er du så treningsinteressert som du påstår vet du hvor viktig det er. Hadde du trent om du hadde hatt influensa feks? 

Endret av Inwe
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det Inwe sa! :klappe:

Å gå på krykker er trening i seg selv, du trenger ikke mer enn det. Det kan faktisk ta lenger tid å leges hvis man stresser kroppen  med trening når den er i en helingsprosess. I tillegg tar du medisiner, noe som gjerne er en ekstra belastning på kroppen.

Slapp av med god samvittighet og gjenoppta treningen når både kropp og hode er klar :)

Anonymkode: 17679...535

Skrevet

Du har (hvis ikke jeg blingser veldig,) laget mange tråder om dette tema nå. Jeg tror det er derfor folk kommer med perspektiv-hint. Hvis du er samme person så ville jeg brukt denne tiden på å bearbeide hvorfor du har et slikt sykelig forhold til trening, at verden omtrent raser sammen ved å droppe ut en uke eller to. Hvorfor er det slik, liker du deg selv, og har du et sunt forhold til speilbildet ditt? Kanskje dette er ting du må jobbe med i tiden du ikke får trent.

er du ikke samme person - så beklager jeg på vegne av alle evt. Sårende kommentarer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...